Ik weet dat meerdere mensen geopperd hebben om Itakura (nooit geblesseerd!!!) als controleur op te stellen, maar ik betwijfel of hij dat kan. Hij is ook een heel ander soort speler dan Henderson. Als verdediger is hij heel erg man-georiënteerd. Gaat hij dan als controleur opeens de momenten herkennen om zijn man los te laten, zodat hij niet weggetrokken kan worden van zijn positie voor de verdediging, waar hij de ruimte moet afschermen? En kan hij als controleur opeens herkennen wanneer hij druk op de bal moet zetten? Heeft hij als controleur opeens een goede inspeelpass? Ik zie het nog niet helemaal, eerlijk gezegd.Wie kent Cees de Wolf nog? schreef: di okt 07, 2025 9:52 pmAh de aanvoegende wijs, die zie je niet vaak meer!
Als ik met Gangsta (de AT poster, niet Heitinga) meedenk zou een Farioli achtige tactiek het beste (of: minst slechte) lijken. Dit alles vanuit de gedachte: bij gebrek aan beter (hou dit vast bij het verder lezen).
Dan staat Jaros op goal, Gaaei op rechtsback, Sutalo en Baas in het centrum en Rosa linksback. (Sowieso vreemd dat Wijndal constant de voorkeur boven Rosa krijgt op de lb positie, maar Sjon denkt vermoedelijk dat het alleen maar een rb is, want daarvoor heeft Kroes hem gekocht).
Op 6: Itakura. Begrijp ik het goed dan speelde hij daar ook wel eens voor Mönchengladbach. We hebben dan twee vliegen in een klap. Ten eerste is het probleem van een keuze tussen Sutalo en Itakura opgelost (ook weer typisch ééndimensionaal gedachtengoed van Sjon: of of in plaats van en en) en ten tweede kan tegen zwaardere tegenstanders Itakura inzakken tot tussen Sutalo en Baas en kan Sutalo desgewenst bijspringen op rechts waar Gaaei niet de sterkste verdediger aller tijden is. Zeg maar: Itakura in de Henderson rol van afgelopen seizoen.
Daarvoor zou ik Taylor en Mokio neerzetten. Mokio komt veel beter tot zijn recht op het middenveld dan alleen als 6, daarvoor heeft hij het (in)zicht in de rug (nog) niet, maar hij heeft wel een hoge handelingssnelheid met de bal en dat is handig voor de omschakeling. Op links voorin dan Godts en op rechts Moro. Gloukh zou ik ten slotte in de valse spits positie zetten als Tadic in zijn goeie Ajax jaren; er staan dan drie pingelaars voorin die het, mits goed aangespeeld, iedere tegenstander lastig zouden moeten kunnen maken. Tegen defensievere tegenstanders kan je kiezen voor Gloukh in plaats van Mokio op het middenveld en Dolberg in de spits.
Dit is een team wat niet perse het spel moet gaan maken, eenvoudigweg omdat ze niet goed genoeg zijn. In een ideale wereld heb je over drie jaar een middenveld Mokio - Steur - Bounida en dat levert wellicht wat meer aanvallend voetbal op. Maar ik vraag me wel met enige zorg af of die jongens zich goed (kunnen) ontwikkelen. Kapitaalvernietiging ligt op de loer in de chaos die Ajax heet.
Had ik al gezegd bij gebrek aan beter?
Voor Mokio geldt dat hij, juist als hij naast iemand anders Itakura speelt, juist ook als halfspeler de ruimtes moet afdekken. Hij heeft dus juist inzicht in de rug nodig, zoals jij dat noemt. Iemand zal immers de passinglijn naar de aanvallers van de tegenstander moeten afdekken, als Itakura zich weer eens laat weglokken.
Dan de aanval. Iemand als Gloukh moet je over de grond inspelen. Maar Ajax heeft met spelers als Gaaei, Itakura en Wijndal nu juist heel veel spelers die dit niet kunnen. Begin vorig jaar had men op dezelfde posities nog Rensch, Hato en Henderson, die allemaal een aardige inspeelpass hadden. Maar wonderdokter Kroes vond het niet nodig om vergelijkbare kwaliteit op die posities terug te halen (prima selectie, GangstaRiB!).
Gaat Gloukh dan de vallende bal vanuit de keeper of verdediger vasthouden met twee reuzen in zijn rug? Of nemen Godts en Moro die taak op zich? Opnieuw: ik zie het niet voor me.
Ik waardeer dat je er wat van probeert te maken, Cees, en ik bewonder je poging, maar ik herken hierin nog geen uitvoerbaar plan.
Volgens mij probeert Ajax dat al regelmatig, gezien de grote delen van de wedstrijd waarin men bij balverlies vooral achteruit loopt. In dat opzicht is de tactiek niet heel anders. De uitvoering is alleen extreem matig. Zou dat misschien mede te maken hebben met de matige selectie?GangstaRiB schreef: wo okt 08, 2025 7:33 amMinder kamikaze. Vorig seizoen onder FF was het extreem behoudend. Daar zaten ook wedstrijden tussen die (gemakkelijk) puntverlies hadden kunnen zijn, maar overall stond het natuurlijk buitengewoon goed. Heitinga heeft echt geen flauw benul hoe het neer te zetten.