Alex Kroes, onze ex-Technisch Directeur

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Bert
Contacteer:

Re: Alex Kroes, onze nieuwe Technisch Directeur

Bericht door Bert »

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef: di okt 07, 2025 9:52 pmAh de aanvoegende wijs, die zie je niet vaak meer!

Als ik met Gangsta (de AT poster, niet Heitinga) meedenk zou een Farioli achtige tactiek het beste (of: minst slechte) lijken. Dit alles vanuit de gedachte: bij gebrek aan beter (hou dit vast bij het verder lezen).

Dan staat Jaros op goal, Gaaei op rechtsback, Sutalo en Baas in het centrum en Rosa linksback. (Sowieso vreemd dat Wijndal constant de voorkeur boven Rosa krijgt op de lb positie, maar Sjon denkt vermoedelijk dat het alleen maar een rb is, want daarvoor heeft Kroes hem gekocht).

Op 6: Itakura. Begrijp ik het goed dan speelde hij daar ook wel eens voor Mönchengladbach. We hebben dan twee vliegen in een klap. Ten eerste is het probleem van een keuze tussen Sutalo en Itakura opgelost (ook weer typisch ééndimensionaal gedachtengoed van Sjon: of of in plaats van en en) en ten tweede kan tegen zwaardere tegenstanders Itakura inzakken tot tussen Sutalo en Baas en kan Sutalo desgewenst bijspringen op rechts waar Gaaei niet de sterkste verdediger aller tijden is. Zeg maar: Itakura in de Henderson rol van afgelopen seizoen.

Daarvoor zou ik Taylor en Mokio neerzetten. Mokio komt veel beter tot zijn recht op het middenveld dan alleen als 6, daarvoor heeft hij het (in)zicht in de rug (nog) niet, maar hij heeft wel een hoge handelingssnelheid met de bal en dat is handig voor de omschakeling. Op links voorin dan Godts en op rechts Moro. Gloukh zou ik ten slotte in de valse spits positie zetten als Tadic in zijn goeie Ajax jaren; er staan dan drie pingelaars voorin die het, mits goed aangespeeld, iedere tegenstander lastig zouden moeten kunnen maken. Tegen defensievere tegenstanders kan je kiezen voor Gloukh in plaats van Mokio op het middenveld en Dolberg in de spits.

Dit is een team wat niet perse het spel moet gaan maken, eenvoudigweg omdat ze niet goed genoeg zijn. In een ideale wereld heb je over drie jaar een middenveld Mokio - Steur - Bounida en dat levert wellicht wat meer aanvallend voetbal op. Maar ik vraag me wel met enige zorg af of die jongens zich goed (kunnen) ontwikkelen. Kapitaalvernietiging ligt op de loer in de chaos die Ajax heet.

Had ik al gezegd bij gebrek aan beter?
Ik weet dat meerdere mensen geopperd hebben om Itakura (nooit geblesseerd!!!) als controleur op te stellen, maar ik betwijfel of hij dat kan. Hij is ook een heel ander soort speler dan Henderson. Als verdediger is hij heel erg man-georiënteerd. Gaat hij dan als controleur opeens de momenten herkennen om zijn man los te laten, zodat hij niet weggetrokken kan worden van zijn positie voor de verdediging, waar hij de ruimte moet afschermen? En kan hij als controleur opeens herkennen wanneer hij druk op de bal moet zetten? Heeft hij als controleur opeens een goede inspeelpass? Ik zie het nog niet helemaal, eerlijk gezegd.

Voor Mokio geldt dat hij, juist als hij naast iemand anders Itakura speelt, juist ook als halfspeler de ruimtes moet afdekken. Hij heeft dus juist inzicht in de rug nodig, zoals jij dat noemt. Iemand zal immers de passinglijn naar de aanvallers van de tegenstander moeten afdekken, als Itakura zich weer eens laat weglokken.

Dan de aanval. Iemand als Gloukh moet je over de grond inspelen. Maar Ajax heeft met spelers als Gaaei, Itakura en Wijndal nu juist heel veel spelers die dit niet kunnen. Begin vorig jaar had men op dezelfde posities nog Rensch, Hato en Henderson, die allemaal een aardige inspeelpass hadden. Maar wonderdokter Kroes vond het niet nodig om vergelijkbare kwaliteit op die posities terug te halen (prima selectie, GangstaRiB!).

Gaat Gloukh dan de vallende bal vanuit de keeper of verdediger vasthouden met twee reuzen in zijn rug? Of nemen Godts en Moro die taak op zich? Opnieuw: ik zie het niet voor me.

Ik waardeer dat je er wat van probeert te maken, Cees, en ik bewonder je poging, maar ik herken hierin nog geen uitvoerbaar plan.
GangstaRiB schreef: wo okt 08, 2025 7:33 amMinder kamikaze. Vorig seizoen onder FF was het extreem behoudend. Daar zaten ook wedstrijden tussen die (gemakkelijk) puntverlies hadden kunnen zijn, maar overall stond het natuurlijk buitengewoon goed. Heitinga heeft echt geen flauw benul hoe het neer te zetten.
Volgens mij probeert Ajax dat al regelmatig, gezien de grote delen van de wedstrijd waarin men bij balverlies vooral achteruit loopt. In dat opzicht is de tactiek niet heel anders. De uitvoering is alleen extreem matig. Zou dat misschien mede te maken hebben met de matige selectie?
Laatst gewijzigd door Bert op wo okt 08, 2025 8:23 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!
Jinne
Site Admin

Bericht door Jinne »

Van Rhijn moet Rensch zijn
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Bert schreef: wo okt 08, 2025 4:42 pm ....
Volgens mij probeert Ajax dat al regelmatig, gezien de grote delen van de wedstrijd waarin men bij balverlies vooral achteruit loopt. In dat opzicht is de tactiek niet heel anders. De uitvoering is alleen extreem matig. Zou dat misschien mede te maken hebben met de matige selectie?
Er is sprake van twee problemen.

Probleem 1: De selectie is niet in balans. Er is wel geld geïnvesteerd maar voor de verkeerde posities. Henderson en Hato waren twee hele belangrijke spelers en die zijn allebei niet vervangen (dat kun je toch bijna niet verzinnen).

Probleem 2: Heitinga en zijn staf slagen er totaal niet in om het elftal te laten spelen met een tactiek die past bij het elftal en de tegenstander. Je ziet bijvoorbeeld dat Ajax er niet in slaagt om druk te zetten op een tegenstander. Spelers wekken daarbij de indruk dat ze gewoon niet goed weten wanneer ze nu naar voren of naar achteren moeten. Wat dan ook niet helpt is dat je niet meer iemand als Henderson hebt, met inzicht en autoriteit. Dus het duurt rustig een half uur voor we in de gaten hebben dat er iets anders moet. Tegen die tijd is het kalf meestal al bijna verdronken.
Nil volentibus arduum
Bert
Contacteer:

Bericht door Bert »

Ik spreek dan ook van een probleem dat 'mede' veroorzaakt wordt door de staat van de selectie.
Jinne schreef: wo okt 08, 2025 4:54 pm Van Rhijn moet Rensch zijn
Excuus.

En met niemand anders!
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Bert schreef: wo okt 08, 2025 8:23 pm Ik spreek dan ook van een probleem dat 'mede' veroorzaakt wordt door de staat van de selectie.
...
Ja, klopt. Terecht punt ook om het niet vervangen van Henderson en Hato te benoemen want dat maakt het de situatie natuurlijk wel een stuk lastiger voor een trainer.
Nil volentibus arduum
Yopii

Bericht door Yopii »

Terecht punt ook om het niet vervangen van Henderson en Hato te benoemen want dat maakt het de situatie natuurlijk wel een stuk lastiger voor een trainer.
Hendo is vervangen door die jongen van Liverpool, op voorspraak van Heitinga. Als hij de TD wil uithangen, is hij minstens medeverantwoordelijk voor deze transfer.

Ik lees dat Rob Jansen alweer is leeggelopen, blijkbaar neemt de frustratie bij Heitinga toe. Die ex-voetballers zijn verwend. Incasseren is een probleempje bij veel van hen.
Lionel

Bericht door Lionel »

Yopii schreef: vr okt 10, 2025 10:18 am
Terecht punt ook om het niet vervangen van Henderson en Hato te benoemen want dat maakt het de situatie natuurlijk wel een stuk lastiger voor een trainer.
Hendo is vervangen door die jongen van Liverpool, op voorspraak van Heitinga. Als hij de TD wil uithangen, is hij minstens medeverantwoordelijk voor deze transfer.

Ik lees dat Rob Jansen alweer is leeggelopen, blijkbaar neemt de frustratie bij Heitinga toe. Die ex-voetballers zijn verwend. Incasseren is een probleempje bij veel van hen.
Niet helemaal eerlijk natuurlijk. Die jongen kwam op het laatste moment binnen. Kroes heeft maanden niks binnengehaald op die plek.
IK GELOOF!!!!!!
Bert
Contacteer:

Bericht door Bert »

Yopii schreef: vr okt 10, 2025 10:18 amHendo is vervangen door die jongen van Liverpool, op voorspraak van Heitinga. Als hij de TD wil uithangen, is hij minstens medeverantwoordelijk voor deze transfer.
Net als Rensch is vervangen door Rosa. Het probleem zit hem vooral in de kwaliteit van de vervangers.

En met niemand anders!
Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab »

Bert schreef:
Yopii schreef: vr okt 10, 2025 10:18 amHendo is vervangen door die jongen van Liverpool, op voorspraak van Heitinga. Als hij de TD wil uithangen, is hij minstens medeverantwoordelijk voor deze transfer.
Net als Rensch is vervangen door Rosa. Het probleem zit hem vooral in de kwaliteit van de vervangers.
We hadden in eerste instantie Regeer als opvolger gehaald, maar toen reageerde Farioli vilein dat hij het een goede middenvelder vond. Toen heeft ie Rosa maar gehaald die hij toevallig aan het werk zag toen hij Moro bekeek. Zo goed is onze scouting.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Yopii schreef: vr okt 10, 2025 10:18 am

Dat er geen vervanger is gehaald is volgens mij vooral een keuze van Kroes. Hij heeft het geld uitgegeven voor andere posities. Uiteindelijk is McConnell er op het laatste moment nog bij gehaald. Die komt inderdaad dan waarschijnlijk via Heitinga maar dat maakt niet dat hij hem daadwerkelijk als vervanger van Henderson zag.
Nil volentibus arduum
Yopii

Bericht door Yopii »

Volgens Kroes wel degelijk, Marillion:
Alex Kroes, de technisch directeur van Ajax, vertelt vol trots over de tijdelijke komst van McConnell bij Ajax. 'James heeft een echte winnaarsmentaliteit en zal voor het nodige extra gif zorgen binnen de selectie. Met hem halen wij een speler binnen die als verdedigende controlerende middenvelder kwaliteiten toe gaat voegen aan het team.'
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Ik bedoel dat Heitinga hem niet één op één als de opvolger van Heitinga zal hebben gezien. Hij zal bijvoorbeeld niet tegen Kroes hebben gezegd dat dit zijn voorkeursoptie was. Het komt eerder over als een last minute noodgreep.

Dat Kroes hem presenteert als een verdedigende controlerende middenvelder doet daar niets aan af. Ik voorspel overigens dat we hem ook weinig op die positie gaan zien maar dat is wéér iets anders.
Nil volentibus arduum
Yopii

Bericht door Yopii »

Waarom denk je dat? Ze zoeken een opvolger voor Hendo en komen bij deze jongen uit. :confused.gif:

Een vreemde gang van zaken, dat ben ik met je eens. Misschien hadden ze Mokio op het oog voor die positie?
Cluijffert

Bericht door Cluijffert »

Al die riedeltjes die bij een nieuwe aanwinst (...) worden afgestoken door trainers en td's, in hoeverre zijn die niet vooral een salespitch voor de achterban (uitgezonderd als ze echt een topper of enorm groot talent weten binnen te halen natuurlijk).
I was recently diagnosed with a stage 4 I don't give a shit, I'm afraid is terminal.
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Yopii schreef: vr okt 10, 2025 4:45 pm Waarom denk je dat? Ze zoeken een opvolger voor Hendo en komen bij deze jongen uit. :confused.gif:

Een vreemde gang van zaken, dat ben ik met je eens. Misschien hadden ze Mokio op het oog voor die positie?
Op het allerlaatste moment. Dit heeft toch veel meer weg van een noodgreep dan een doordacht plan?
Nil volentibus arduum
Yopii

Bericht door Yopii »

Dat zeker.

Kortom, ze wisten al sinds de winter dat Hendo zou vertrekken en al die tijd zijn ze er niet in geslaagd een geschikte opvolger te vinden.

Ik zou best eens bij die gesprekken willen zitten. Hoe zou dat gaan? 'Oeps, X is van de markt, wat nu?' 'Bij Liverpool hadden we een leuke jeugdspeler, die kunnen we vast gratis of bijna gratis huren'. 'Gratis? Doen we!' :hypocrite.gif:
Lionel

Bericht door Lionel »

Yopii schreef: za okt 11, 2025 8:54 am Dat zeker.

Kortom, ze wisten al sinds de winter dat Hendo zou vertrekken en al die tijd zijn ze er niet in geslaagd een geschikte opvolger te vinden.

Ik zou best eens bij die gesprekken willen zitten. Hoe zou dat gaan? 'Oeps, X is van de markt, wat nu?' 'Bij Liverpool hadden we een leuke jeugdspeler, die kunnen we vast gratis of bijna gratis huren'. 'Gratis? Doen we!' :hypocrite.gif:
Sanering geslaagd!
IK GELOOF!!!!!!
Yopii

Bericht door Yopii »

Dat zeker!
De volgende ronde zit eraan te komen, want op deze manier missen we CL volgend jaar. Dan mag Kroes weer los met zijn core business.

Het is maar goed dat ik geen TD ben, ik denk te simpel. Ik zou zeggen: we zijn twee bepalende spelers kwijt, die gaan we vervangen.

Maar ja, het is Ajax, waar commercieel directeur nu algemeen directeur is, de algemeen directeur technisch directeur, en de (beoogde) hoofdtrainer assistent. :smallgrin.gif:
LucaS

Bericht door LucaS »

3e moet wel kunnen toch? Az stelt ook niet heel veel voor
I think I lost my fucking headache
Yopii

Bericht door Yopii »

Dan moet je door VCL komen. Met de huidige selectie en het huidige transferbeleid is daar weinig kans op.
Bert
Contacteer:

Bericht door Bert »

Lionel schreef: za okt 11, 2025 9:23 amSanering geslaagd!
Is dat zo? (Ik weet wel dat Lionels opmerking sarcastisch bedoeld is, maar het gaat me om het veelgebruikte woord saneren.)

Saneren betekent letterlijk gezond maken. Heeft Kroes Ajax gezonder gemaakt? Hij heeft de salariskosten wat naar beneden gehaald, maar hij heeft ook de paar spelers binnen de A-selectie die goed waren (bv. Hato) en waarde vertegenwoordigden (bv. Bergwijn, Brobbey) vervangen met voornamelijk ogenschijnlijk matige spelers. Tenzij spelers als Regeer, Moro en Itakura zich enorm gaan ontwikkelen zitten we dus niet alleen met een selectie die kwalitatief onvoldoende is, maar ook zo weinig waarde vertegenwoordigt dat het welhaast onmogelijk wordt om nieuwe investeringen te doen. Dat is een behoorlijk uitzichtloze situatie, en niet wat ik met een gezonde club associeer.

Het zou natuurlijk kunnen dat de bovengenoemde spelers zich enorm gaan ontwikkelen, zodat ze in de toekomst wel voor flinke bedragen verkocht kunnen worden (al is dat laatste in het geval van Itakura, die bijna dertig is, niet voor de hand liggend). Maar voorlopig is er niets wat daarop wijst.

En met niemand anders!
Yopii

Bericht door Yopii »

Bert schreef: za okt 11, 2025 10:28 am
Is dat zo? (Ik weet wel dat Lionels opmerking sarcastisch bedoeld is, maar het gaat me om het veelgebruikte woord saneren.)

Saneren betekent letterlijk gezond maken. Heeft Kroes Ajax gezonder gemaakt? Hij heeft de salariskosten wat naar beneden gehaald, maar hij heeft ook de paar spelers binnen de A-selectie die goed waren (bv. Hato) en waarde vertegenwoordigden (bv. Bergwijn, Brobbey) vervangen met voornamelijk ogenschijnlijk matige spelers. Tenzij spelers als Regeer, Moro en Itakura zich enorm gaan ontwikkelen zitten we dus niet alleen met een selectie die kwalitatief onvoldoende is, maar ook zo weinig waarde vertegenwoordigt dat het welhaast onmogelijk wordt om nieuwe investeringen te doen. Dat is een behoorlijk uitzichtloze situatie, en niet wat ik met een gezonde club associeer.

Het zou natuurlijk kunnen dat de bovengenoemde spelers zich enorm gaan ontwikkelen, zodat ze in de toekomst wel voor flinke bedragen verkocht kunnen worden (al is dat laatste in het geval van Itakura, die bijna dertig is, niet voor de hand liggend). Maar voorlopig is er niets wat daarop wijst.
Gloukh zal de hoofdprijs moeten opbrengen, daar moet Kroes op hopen. Verder heeft hij weinig toegevoegd.

Maar ja, zelfs als Gloukh daar goed genoeg voor is (wat moet blijken) is het nog de vraag of hij genoeg oplevert om de gaten te stoppen.

De selectie zit vol middelmaat (Klaassen, Wijndal, enz) en de doorstroming is gestokt. Zelfs Mokio komt niet aan bod. JA zit boordevol niet presterende 'toptalenten'.
Lionel

Bericht door Lionel »

Het plan zou natuurlijk zijn dat Taylor voor veel geld verkocht zou worden en dat Gloukh, Moro, Mokio en Baas de nieuwe parels zouden worden onder leiding van de de nieuwe - maar ook het geheim achter - Arne Slot.
IK GELOOF!!!!!!
Cluijffert

Bericht door Cluijffert »

Correct. Iedere lamlul kan saneren als je daarvan de nauwe definitie hanteert dat je structurele kosten weet te verlagen.
Maar behoudens gewaardeerd lid Gangsta, ziet hier helemaal niemand dat Kroes dit succesvol heeft weten te saneren, in tegendeel.
I was recently diagnosed with a stage 4 I don't give a shit, I'm afraid is terminal.
GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB »

Iedereen kan saneren? Waarom zit dan bijna iedere voetbalclub chronisch in het rood. Alleen clubs die gesponsord worden door een staat (PSG, Man City) of in handen zijn van miljardairs (Man U, Liverpool, Madrid) kunnen kopen zonder gevolgen. Clubs als Ajax moeten hun eigen broek ophouden.

Maar uiteraard, om Kroes zwart te maken, moet je alles bagataliseren. Ik snap het inmiddels.
Whitey on the moon.
Plaats reactie