Alex Kroes, onze ex-Technisch Directeur

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

GangstaRiB

Re: Alex Kroes, onze nieuwe Technisch Directeur

Bericht door GangstaRiB »

Cluijffert schreef: di okt 07, 2025 11:28 am Is nou echt je argument dat hoewel Kroes er een potje van heeft gemaakt, er geen betere opties als TD voorhanden zijn, dus wat zeuren we nou?

(los van dat de werkomgeving bij ajax echt enorm toxisch is en bepaald geen voorwaarde voor succes - want dat zijn we helemaal met elkaar eens hoor).
Nee ik vind dat Kroes er geen potje van heeft gemaakt. Ik vind hem een goede TD. Maar ik vermoedde (en terecht blijkbaar) al eerder dat de organisatie hem enorm tegenwerkt. Gerommmel in de RvC. Allerlei adviseurs die zonder verantwoordelijkheid mogen roeptoeteren. Teleurgestelde nitwits zoals Van 't Schip die loopt te janken dat zijn overbodige functie is stopgezet.
Whitey on the moon.
Cluijffert

Bericht door Cluijffert »

GangstaRiB schreef: di okt 07, 2025 1:42 pm
Cluijffert schreef: di okt 07, 2025 11:28 am Is nou echt je argument dat hoewel Kroes er een potje van heeft gemaakt, er geen betere opties als TD voorhanden zijn, dus wat zeuren we nou?

(los van dat de werkomgeving bij ajax echt enorm toxisch is en bepaald geen voorwaarde voor succes - want dat zijn we helemaal met elkaar eens hoor).
Nee ik vind dat Kroes er geen potje van heeft gemaakt. Ik vind hem een goede TD. Maar ik vermoedde (en terecht blijkbaar) al eerder dat de organisatie hem enorm tegenwerkt. Gerommmel in de RvC. Allerlei adviseurs die zonder verantwoordelijkheid mogen roeptoeteren. Teleurgestelde nitwits zoals Van 't Schip die loopt te janken dat zijn overbodige functie is stopgezet.
Oke, we can agree to disagree daarover. Ik vind namelijk dat saneren helemaal geen kunst is, als je daarbij een uitgeklede organisatie (team in dit geval) houdt die niet meer op het noodzakelijke niveau in staat is om de dagelijkse operatie uit te voeren. En van dat laatste is bij ajax zeker het geval.

Los van het feit dat de ajax organisatie - waar hij maar een beperkte invloed op heeft - echt een chaos is.
I was recently diagnosed with a stage 4 I don't give a shit, I'm afraid is terminal.
GangstaRiB

Cluijffert schreef: di okt 07, 2025 1:46 pm

Oke, we can agree to disagree daarover. Ik vind namelijk dat saneren helemaal geen kunst is, als je daarbij een uitgeklede organisatie (team in dit geval) houdt die niet meer op het noodzakelijke niveau in staat is om de dagelijkse operatie uit te voeren. En van dat laatste is bij ajax zeker het geval.

Los van het feit dat de ajax organisatie - waar hij maar een beperkte invloed op heeft - echt een chaos is.
Ook hier kunnen we van mening verschillen. De selectie die er nu staat is goed genoeg voor de top 3. Saneren is geen kunst zeg je, maar hij heeft dingen gedaan (moeten doen) die Overmars en Mislintat niet lukte. Die hebben het budget laten ontploffen, Kroes moest het in gareel krijgen. Een te grote selectie, grootverdieners die geen enkele zin hadden om te verkassen, jeugd die een dik vet contract kregen zonder iets te laten zien.

En ondanks alles zijn talenten gebleven en staat er voor Nederlandse begrippen, een prima selectie. Europees maak ik me geen illusies. Maar dat Heitinga zo slecht is.. misschien dat je dat aan Kroes kan hangen, maar ik hoor ook weer veel verhalen dat 'men' vondt dat er een Nederlandse trainer moest komen. Het is een veeg teken dat Kroes bij kon tekenen, maar het niet doet. Het siert em dat hij dit seizoen wil afmaken en ik hoop dat hij in de winter nog wat kan halen.
Whitey on the moon.
Lionel

Bericht door Lionel »

GangstaRiB schreef: di okt 07, 2025 2:10 pm
Cluijffert schreef: di okt 07, 2025 1:46 pm

Ook hier kunnen we van mening verschillen. De selectie die er nu staat is goed genoeg voor de top 3. Saneren is geen kunst zeg je, maar hij heeft dingen gedaan (moeten doen) die Overmars en Mislintat niet lukte. Die hebben het budget laten ontploffen, Kroes moest het in gareel krijgen. Een te grote selectie, grootverdieners die geen enkele zin hadden om te verkassen, jeugd die een dik vet contract kregen zonder iets te laten zien.

En ondanks alles zijn talenten gebleven en staat er voor Nederlandse begrippen, een prima selectie. Europees maak ik me geen illusies. Maar dat Heitinga zo slecht is.. misschien dat je dat aan Kroes kan hangen, maar ik hoor ook weer veel verhalen dat 'men' vondt dat er een Nederlandse trainer moest komen. Het is een veeg teken dat Kroes bij kon tekenen, maar het niet doet. Het siert em dat hij dit seizoen wil afmaken en ik hoop dat hij in de winter nog wat kan halen.
FRED GRIM, FRED GRIM!
IK GELOOF!!!!!!
Yopii

Bericht door Yopii »

Zelfs voor Gangsta moet er een moment komen dat hij afknapt op Kroes, toch? :confused.gif:
GangstaRiB

Ik wil oprecht weten of dit een keuze is van Kroes. Ik heb het gevoel dat hij op een zijspoor gezet wordt.

Zie ook het valse gerucht dat Kroes iemand naast zich krijgt. Ik zou heel graag het uit de mond van Kroes willen horen.
Whitey on the moon.
Yopii

Bericht door Yopii »

Even een quote ophalen uit een andere topic dan:

Technisch directeur Alex Kroes: "John, Marijn en ik waren voor de technische staf op zoek naar versterking. John stelde voor om Fred Grim toe te voegen. Met Fred halen we kwaliteit en heel veel ervaring erbij, dagelijks op het veld en op de bank bij wedstrijden.
Bert
Contacteer:

Bericht door Bert »

GangstaRiB schreef: di okt 07, 2025 2:10 pmEn ondanks alles zijn talenten gebleven en staat er voor Nederlandse begrippen, een prima selectie.
Dit blijf je herhalen als ware het een feit, maar dat is het natuurlijk niet. Nu kun je vinden dat Kroes goede spelers heeft gehaald, maar dan vraag ik me wel af waar je dat op baseert. Want die spelers bakken er vooralsnog he-le-maal niets van.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!
Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff »

Yopii schreef: di okt 07, 2025 4:53 pm Even een quote ophalen uit een andere topic dan:

Technisch directeur Alex Kroes: "John, Marijn en ik waren voor de technische staf op zoek naar versterking. John stelde voor om Fred Grim toe te voegen. Met Fred halen we kwaliteit en heel veel ervaring erbij, dagelijks op het veld en op de bank bij wedstrijden.

Veel ervaring, heel veel ervaring...
In wat? Kauwgom kauwen?
zeux

Bericht door zeux »

GangstaRiB schreef: di okt 07, 2025 2:10 pmHet is een veeg teken dat Kroes bij kon tekenen, maar het niet doet. Het siert em dat hij dit seizoen wil afmaken en ik hoop dat hij in de winter nog wat kan halen.
Zodra je niet bijtekent en daarmee dus zegt 'ik stop straks', ben je feitelijk al weg.

Waarom zou Kroes nog over een toekomst moeten gaan (aankopen in de winter) waarvan hij al weet dat hij er niet bij gaat zijn?

In een gezonde organisatie waarin alles prima loopt en op orde is, zou ik me dat nog voor kunnen stellen (het ideale 'plaatje' waarin er zo'n stevige clubconstructie staat dat een individu minder cruciaal is), maar bij een zieke club als Ajax? Die heeft een daadkrachtige leider met visie nodig, die de club aan de hand neemt (vanzelfsprekend in samenspraak met de relevante (technische) mensen binnen de club).
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
Wie kent Cees de Wolf nog?

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? »

Het Museumplein Bleef Leeg, lijkt me een mooie werktitel voor de samenvatting van dit seizoen, zo eind mei 2026.
Yopii

Bericht door Yopii »

Beuker wordt door sommigen gezien als een visionair, maar die doet gewoon mee met die flauwekul. :excited.gif:

Blijkbaar is er binnen de club veel steun voor deze aanstelling. Dat vind ik nog kwalijker dan deze aanstelling zelf.
Laatst gewijzigd door Yopii op di okt 07, 2025 5:27 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Cluijffert

Bericht door Cluijffert »

Fred Grim is de noodgreep waar kroes en co in paniek mee komen omdat dit Heit gaat ontlasten van... ja, van wat eigenlijk - en ruimte bij Heit gaan vrijmaken voor... ja, voor wat eigenlijk?
I was recently diagnosed with a stage 4 I don't give a shit, I'm afraid is terminal.
Yopii

Bericht door Yopii »

Ik ben oprecht benieuwd hoe lang de supporters dit nog pikken.
GangstaRiB

Bert schreef: di okt 07, 2025 5:00 pm
GangstaRiB schreef: di okt 07, 2025 2:10 pmEn ondanks alles zijn talenten gebleven en staat er voor Nederlandse begrippen, een prima selectie.
Dit blijf je herhalen als ware het een feit, maar dat is het natuurlijk niet. Nu kun je vinden dat Kroes goede spelers heeft gehaald, maar dan vraag ik me wel af waar je dat op baseert. Want die spelers bakken er vooralsnog he-le-maal niets van.
Dezelfde selectie die onder Steijn/Schip onderaan bungelde en de topwedstrijden verloren, zag er een stuk beter uit onder FF. Een trainer heeft (in deze moderne tijd) heel veel invloed.

Een andere trainer haalt hier meer uit.
Dus daarom vind ik de selectie goed genoeg voor een top 3. Een aantal spelers mogen natuurlijk wel direct op zouten, zoals een Wijndal.
Laatst gewijzigd door GangstaRiB op di okt 07, 2025 5:35 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Whitey on the moon.

Alex Kroes, onze nieuwe Technisch Directeur

Grim is in zoverre een “handige” keus dat je hem niet perse hoeft te ontslaan als eind oktober Heitinga wordt weggestuurd. Dan kan Grim weer terug naar zijn huidige functie. Neem je iemand van buitenaf, worst het een duurdere grap. Want ontslag van Heitinga is onvermijdelijk.
Bert
Contacteer:

Bericht door Bert »

GangstaRiB schreef: di okt 07, 2025 5:35 pmDezelfde selectie die onder Steijn/Schip onderaan bungelde en de topwedstrijden verloren, zag er een stuk beter uit onder FF. Een trainer heeft (in deze moderne tijd) heel veel invloed.

Dus daarom vind ik de selectie goed genoeg voor een top 3. Een aantal spelers mogen natuurlijk wel direct op zouten, zoals een Wijndal.
Oké, je hoopt dus dat een toptrainer van onze selectie nog wat kan maken.

Wat dit precies niet is, is een uitleg waarom we een 'prima' selectie hebben.

En met niemand anders!
LucaS

Bericht door LucaS »

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef: di okt 07, 2025 5:35 pm Grim is in zoverre een “handige” keus dat je hem niet perse hoeft te ontslaan als eind oktober Heitinga wordt weggestuurd. Dan kan Grim weer terug naar zijn huidige functie. Neem je iemand van buitenaf, worst het een duurdere grap. Want ontslag van Heitinga is onvermijdelijk.
Grim maakt uiteraard het seizoen af. Misschien Boeve als assistent?
I think I lost my fucking headache
GangstaRiB

Bert schreef: di okt 07, 2025 6:06 pm
GangstaRiB schreef: di okt 07, 2025 5:35 pmDezelfde selectie die onder Steijn/Schip onderaan bungelde en de topwedstrijden verloren, zag er een stuk beter uit onder FF. Een trainer heeft (in deze moderne tijd) heel veel invloed.

Oké, je hoopt dus dat een toptrainer van onze selectie nog wat kan maken.

Wat dit precies niet is, is een uitleg waarom we een 'prima' selectie hebben.
Ik ga alle spelers niet allemaal een voor een analyseren maar voor Eredivisie begrippen is het meer dan prima. Linksback en verdedigende middenvelder zijn helaas onderbezet, maar met een andere tactiek kun je het camoufleren. Helaas lukt Heitinga dat niet.
Whitey on the moon.
GangstaRiB

Yopii schreef: di okt 07, 2025 4:53 pm Even een quote ophalen uit een andere topic dan:

Dit vind ik teleurstellend. Het is meer dan pijnlijk dat zo’n slechte coach een dusdanige chaos kan ontketenen.
Whitey on the moon.
Bert
Contacteer:

Bericht door Bert »

GangstaRiB schreef: di okt 07, 2025 7:56 pmLinksback en verdedigende middenvelder zijn helaas onderbezet, maar met een andere tactiek kun je het camoufleren.
En wat voor tactiek moge dat zijn?

En met niemand anders!
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

zeux schreef: di okt 07, 2025 5:07 pm
GangstaRiB schreef: di okt 07, 2025 2:10 pmHet is een veeg teken dat Kroes bij kon tekenen, maar het niet doet. Het siert em dat hij dit seizoen wil afmaken en ik hoop dat hij in de winter nog wat kan halen.
Zodra je niet bijtekent en daarmee dus zegt 'ik stop straks', ben je feitelijk al weg.

Waarom zou Kroes nog over een toekomst moeten gaan (aankopen in de winter) waarvan hij al weet dat hij er niet bij gaat zijn?

In een gezonde organisatie waarin alles prima loopt en op orde is, zou ik me dat nog voor kunnen stellen (het ideale 'plaatje' waarin er zo'n stevige clubconstructie staat dat een individu minder cruciaal is), maar bij een zieke club als Ajax? Die heeft een daadkrachtige leider met visie nodig, die de club aan de hand neemt (vanzelfsprekend in samenspraak met de relevante (technische) mensen binnen de club).
Als ik het goed heb meegekregen wil hij op dit moment nog niet verlengen. Het is niet gezegd dat hij dat überhaupt niet wil.

Dit is wel een teken aan de wand. Even los van wat we vinden van zijn transferbeleid is dit het zoveelste signaal dat het erg moeilijk werken is binnen Ajax. De manier waarop besluiten tot stand moeten komen en wat daar aan formele en informele complicaties bij komt kijken maakt het voeren van goed beleid kennelijk erg lastig.

Dit lijkt meer en meer ons grootste probleem te zijn. De club is eigenlijk stuurloos door de huidige constructie. En er lijkt geen weg naar de uitgang te bestaan.
Nil volentibus arduum

Alex Kroes, onze nieuwe Technisch Directeur

Bert schreef:
GangstaRiB schreef: di okt 07, 2025 7:56 pmLinksback en verdedigende middenvelder zijn helaas onderbezet, maar met een andere tactiek kun je het camoufleren.
Ah de aanvoegende wijs, die zie je niet vaak meer!

Als ik met Gangsta (de AT poster, niet Heitinga) meedenk zou een Farioli achtige tactiek het beste (of: minst slechte) lijken. Dit alles vanuit de gedachte: bij gebrek aan beter (hou dit vast bij het verder lezen).

Dan staat Jaros op goal, Gaaei op rechtsback, Sutalo en Baas in het centrum en Rosa linksback. (Sowieso vreemd dat Wijndal constant de voorkeur boven Rosa krijgt op de lb positie, maar Sjon denkt vermoedelijk dat het alleen maar een rb is, want daarvoor heeft Kroes hem gekocht).

Op 6: Itakura. Begrijp ik het goed dan speelde hij daar ook wel eens voor Mönchengladbach. We hebben dan twee vliegen in een klap. Ten eerste is het probleem van een keuze tussen Sutalo en Itakura opgelost (ook weer typisch ééndimensionaal gedachtengoed van Sjon: of of in plaats van en en) en ten tweede kan tegen zwaardere tegenstanders Itakura inzakken tot tussen Sutalo en Baas en kan Sutalo desgewenst bijspringen op rechts waar Gaaei niet de sterkste verdediger aller tijden is. Zeg maar: Itakura in de Henderson rol van afgelopen seizoen.

Daarvoor zou ik Taylor en Mokio neerzetten. Mokio komt veel beter tot zijn recht op het middenveld dan alleen als 6, daarvoor heeft hij het (in)zicht in de rug (nog) niet, maar hij heeft wel een hoge handelingssnelheid met de bal en dat is handig voor de omschakeling. Op links voorin dan Godts en op rechts Moro. Gloukh zou ik ten slotte in de valse spits positie zetten als Tadic in zijn goeie Ajax jaren; er staan dan drie pingelaars voorin die het, mits goed aangespeeld, iedere tegenstander lastig zouden moeten kunnen maken. Tegen defensievere tegenstanders kan je kiezen voor Gloukh in plaats van Mokio op het middenveld en Dolberg in de spits.

Dit is een team wat niet perse het spel moet gaan maken, eenvoudigweg omdat ze niet goed genoeg zijn. In een ideale wereld heb je over drie jaar een middenveld Mokio - Steur - Bounida en dat levert wellicht wat meer aanvallend voetbal op. Maar ik vraag me wel met enige zorg af of die jongens zich goed (kunnen) ontwikkelen. Kapitaalvernietiging ligt op de loer in de chaos die Ajax heet.

Had ik al gezegd bij gebrek aan beter?
GangstaRiB

Bert schreef: di okt 07, 2025 8:42 pm
Minder kamikaze. Vorig seizoen onder FF was het extreem behoudend. Daar zaten ook wedstrijden tussen die (gemakkelijk) puntverlies hadden kunnen zijn, maar overall stond het natuurlijk buitengewoon goed. Heitinga heeft echt geen flauw benul hoe het neer te zetten.
Whitey on the moon.
Yopii

Bericht door Yopii »

Waarom is hij dan trainer van Ajax? :confused.gif:

Kroes heeft hem aangesteld, dus Kroes is verantwoordelijk.

We lezen nu dat Grim heus geen noodgreep is. Heitinga wilde al in de zomer een grotere staf. Waarom dan niet meteen Grim erbij? Dat soort gelul moeten wij nu verdragen. Alsof wij niet zien dat de verantwoordelijken proberen met kunst- en vliegwerk hun gezicht te redden. :excited.gif:

Wij supporters zijn toch niet gek?
Plaats reactie