Alex Kroes, onze ex-Technisch Directeur

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Marcel

Re: Alex Kroes, onze nieuwe Technisch Directeur

Bericht door Marcel »

Same here... ben nu 45, en de wedstrijd van Ajax kijken aan het einde van de week heeft niet zo'n hoge prioriteit meer als vroeger.
Kijk liever naar Verstappen of van der Poel ofzo, mannen waar de klasse vanaf druipt.
Ajax maakt het me ook niet makkelijk. Vorig jaar had ik nog wel een beetje een opleving met Farioli, maar sinds Heitinga is dat ook helemaal weg.
Als die zometeen op straat staat en ze komen met ten Hag aankakken... dan ben ik er helemaal klaar mee.
WP_Legend

Bericht door WP_Legend »

Ik begin het ook steeds moeilijker te vinden hoor, als F1 en Ajax tegelijk zijn. Kan ik momenteel echt niet voor Ajax kiezen!
Wie kent Cees de Wolf nog?

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? »

Namaaksupportersssssss!!!!!

AAAJAAAAXXXXX!!!!
Cluijffert

Bericht door Cluijffert »

peter schreef: ma okt 06, 2025 12:49 pm
Mr. Ajax schreef: ma okt 06, 2025 10:08 am Begint mij allemaal iets teveel te worden dit.
Hier idem. Ik ben er helemaal klaar mee.

Lowie is adviseur van de RvC.
Danny Blind was sparringpartner voetbal vanuit de RvC
... is zometeen adviseur van de Technisch Directeur
Alex Kroes is Technisch Directeur
Heitinga is de trainer
Keizer is de veldtrainer
... is zometeen de adviseur trainer/veldtrainer

Ajax is doodziek. Komt ook niet meer goed dit.
Ja, dat gevoel heerst bij mij al een paar jaar. Nou liet de keuze voor FF mijn ajax-hart een sprongetje maken, had de club het dan eindelijk begrepen en kon het gaan professionaliseren naar een moderne topsport organisatie en zich ontworstelen aan dat walgelijke ajax-inteelt cultuurtje dat - is mijn verwachting in ieder geval - uiteindelijk de achilleshiel zou gaan zijn en van ajax een gevallen-held-en-voetbalgigant zou maken.
Maar nee, dat bleek toch sterker en deze cultuur verzwelgt niet alleen het eerste elftal, maar die zelfgenoegzaamheid van door pure ego beperkte tunnelvisie heeft ook de opleiding aangetast. Jopie draait zich om in zijn graf. ajax is inmiddels een klucht, een grote grap. We sluiten ons aan bij namen als Anderlecht en Man United. Has beens door eigen herhaaldelijk falen.
I was recently diagnosed with a stage 4 I don't give a shit, I'm afraid is terminal.
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Nu is Chris Woerts niet de meest betrouwbare bron. Maar het klinkt niet onmogelijk dat er sprake is van verwarring en dat het gaat over de zoektocht naar een nieuw RvC lid.

Die zou natuurlijk moeten controleren in plaats van adviseren maar bij Ajax is het al zolang zo'n enorme bende dat niemand meer weet hoe het eigenlijk zou moeten.
Nil volentibus arduum
Wie kent Cees de Wolf nog?

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? »

Aan de andere kant; heeft AZ supporter Arno Vermeulen wel zulke goeie contacten bij Ajax? Het nieuws over een adviseur zouden we eerder van Verweij, Driessen of zelfs Inan verwachten.

Leipe shit weer. Weet je wat. We kijken wel.
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Klopt, die lijkt me net zo slecht ingevoerd bij Ajax.
Nil volentibus arduum
LucaS

Bericht door LucaS »

Zo is dat Cees. Jonkies denk ik. Die hebben Linder niet meegemaakt
I think I lost my fucking headache
Jinne
Site Admin

Bericht door Jinne »

https://www.voetbalprimeur.nl/nieuws/16 ... engen.html

Laten we die uitgestelde contract verlenging maar zo houden.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke »

Ajax-directeur Alex Kroes wimpelde nieuw contract af, halveerde salarisplafond maar sloeg ook sportieve flaters

De crisis van Ajax kent meerdere vaders. Nu de teruggehaalde coach John Heitinga faalt en diens groep piept en kraakt, moet ook Alex Kroes het steeds meer ontgelden. Hoe het kan dat de technisch directeur die zijn voorganger keihard fileerde er nu zelf weinig van bakt.

Johan Inan

‘Charlatan’ en‘meesteroplichter’. Het is bijna twee jaar geleden dat Alex Kroes als voorgenomen algemeen directeur in het boek ‘Ajax in crisis’ de pas ontslagen Sven Mislintat verweet met veel teveel miljoenen een scheve selectie te hebben geformeerd. „Vier linksbacks en geen enkele rechtsbuiten! Ik had mensen een klap in hun nek gegeven als ik er als algemeen directeur weet van had gehad.”

Diezelfde Kroes krijgt nu vanuit de achterban het verwijt trainer John Heitinga niet van een gebalanceerde groep te hebben voorzien. Supporters zien tien middenvelders maar geen capabele linksback of ervaren controleur.

Steeds vaker klinkt daarom dat Kroes geen haar beter is dan zijn Duitse voorganger. Is dat terecht? En hoe kan het dat de bestuurder die het allemaal zo goed wist Ajax dit seizoen laat afglijden? En hoe ziet zijn toekomst eruit?

Geen trek in onderhandelingen
Het contract van Kroes loopt na dit seizoen af. Door eigen toedoen ook, want wat afgelopen seizoen onder de radar bleef, was dat Ajax tevergeefs bij hem aanklopte om zijn verbintenis open te breken en te verlengen. Kroes liet ze weten dat nog niet te zien zitten. Daarover zo meer.

De Raad van Commissarissen ondernam de poging omdat het zeer tevreden was over het functioneren van Kroes. Hij had als opvolger van Mislintat een loodzware taak: bezuinigen en tegelijk klimmen naar de top 3.

Door veel miskopen te verhuren en contracten van jonge talenten te verlengen, voelde de RvC hoe Kroes de weg naar een financieel duurzame club weer inzette. Met een paar goedkope aankopen zagen de toezichthouders Ajax in de winter zelfs meedoen om de titel.

Dat kwam ook doordat Kroes’ eerste greep meteen een gouden was. Hij vloog met directeur Marijn Beuker naar Nice om Francesco Farioli te strikken. In de Italiaan zag hij de moderne en tactisch flexibele trainer die het gevallen Ajax zonder mega-aankopen kon opbeuren. Wat Kroes echter niet lukte, was de vele miskopen meteen zonder veel verlies permanent te verkopen.

Van korte klappen naar complexe besluiten
Wat de voormalige jeugdspeler van Ajax nog zwaarder viel, was de bemoeienis vanuit de vele bestuurlijke organen in de top van de club. Zeker in zware tijden denken veel leden zich ook met het beleid te kunnen en te moeten bemoeien.

Dat maakte de functie nog complexer en zwaarder voor de TD, die de handen al vol heeft aan de reguliere lijnen. Elke transfer vergt immers - naast overleg met scouting en trainer - verantwoording aan mede-directeuren en commissaris Danny Blind. Daarnaast wordt ook Louis van Gaal, adviseur van de RvC, regelmatig geraadpleegd.

Kroes wimpelde de toenadering af omdat hij ‘eerst zijn draai wilde vinden’ in de ingewikkelde structuur van Ajax. Als voormalig aandeelhouder van makelaarskantoor SEG en eigenaar van Go Ahead Eagles was hij immers juist korte klappen gewend.

In de ogen van Kroes kun je een topclub het best runnen als slechts drie personen het voor het zeggen hebben. Ajax is ongeveer het tegenovergestelde daarvan. Mede daardoor valt nog maar te bezien of hij zijn aflopende verbintenis überhaupt nog wil verlengen.

Ziet de RvC dat nog zitten dan? Twee van de vijf leden vertrokken en voetbalcommissaris Blind volgt snel. Dus veel heeft de RvC nu niet te vinden. Wel voelt Kroes de steun vanuit de directie en de bestuursraad, die zich na de aandelenaffaire sterk maakte voor zijn aanblijven en waardoor de geschorste algemeen directeur terugkeerde als TD. Geluiden dat hij in die rol nu een adviseur behoeft en krijgt, lacht de leiding weg.

Clashes en halvering salarisplafond
De waardering is er intern vooral voor de manier waarop hij van Ajax weer een financieel duurzame club heeft gemaakt. Eén van de twee doelen die hij meekreeg, was immers om zo’n 15 miljoen euro aan salarissen te besparen in de transferzomer.

Wie saneert, maakt zich nooit populair. Ook Kroes joeg meerdere topspelers tegen zich in het harnas. Jordan Henderson liet - zonder zijn naam te noemen - publiekelijk zelfs blijken het gevoel te hebben bewust door de directeur naar de uitgang te worden gedirigeerd. Kroes liet de onbetwiste leider deze zomer alsnog transfervrij vertrekken. Dat leverde hem vorige week nog een sneertje van Steven Berghuis op.

Botsingen ten spijt, Kroes lukte het de meeste miskopen en topverdieners, waarvan een aantal ook een hoger Champions League-salaris tegemoet kon zien, van de hand te doen. Daarmee lukte het hem om het salarisplafond in ruim een jaar bijna te halveren.

Belangrijker nog: spelers worden beloond naar prestaties. Kroes heeft afgerekend met de tijd dat spelers een megacontract signeerden zonder een noemenswaardige wedstrijd in het eerste elftal te hebben gespeeld. Een bedrag met zes nullen gloort pas bij een doorbraak in de hoofdmacht.

Sportieve doelstelling meteen in gevaar
Maar tegenover die sanering staat wel dat Ajax sportief alweer uit koers is. Kroes kreeg de opdracht om een staf en selectie te formeren waarmee de club mee kan strijden om de titel. Het seizoen is amper begonnen en Ajax loopt zes punten achter op Feyenoord en drie op PSV.

Waarom de sportieve doelstelling al gevaar loopt, is dat bij Ajax amper progressie in het spel te bespeuren valt. Dat kan weer niet los gezien worden van de trainerswissel. Kroes liet de bij de achterban populaire Farioli gaan toen Ajax de titel verspeelde met behoudend voetbal. Met Heitinga koos hij bewust voor een andere koers. Een van eigen jeugd, minder rouleren en meer aanvallen.

Het is vooral die, tot dusverre slecht uitgepakte keuze die Kroes nu een stortvloed aan kritiek oplevert. Net als Mislintat zocht hij het in een Nederlandse trainer om de interne en externe weerstand tegen een progressieve, buitenlandse trainer te pareren. En net als twee jaar geleden dreigt ook Kroes al in de herfst een faliekant mislukte aanstelling te moeten erkennen.

Als het gaat om inkomende transfers, gaat de vergelijking met de Duitser mank. Kroes opereert niet vanuit een machtsvacuüm. Hij legde afgelopen zomer vijf spelers voor schappelijke transfersommen vast. Mislintat trok twaalf spelers aan telde bovendien een aantal extreme bedragen neer.

Wat Kroes zich naast het deadline-fiasco van het mislopen van Kamaldeen Sulemana moet aanrekenen, is de volgorde en de interne afstemming van aankopen. Dat kwam bijvoorbeeld tot uiting toen hij Youri Regeer terughaalde van FC Twente om Devyne Rensch tijdelijk als rechtsback te vervangen. Farioli stelde doodleuk de aankoop ‘een goede middenvelder’ te vinden. Heitinga gebruikte Regeer aanvankelijk weer als rechtsback, om nu ook een middenvelder in hem te zien.

Zwakke afstemming en defensieve kraters
Wat intern ook verbazing wekte, is dat er geen duidelijkheid was over wat te doen met topaankoop Oscar Gloukh (bijna 15 mln) in de eerste weken. Hij viel vaak op links in, maar speelt nu alleen nog in de as. De andere langverwachte nieuweling, Raul Moro, werd door Heitinga aanvankelijk ook alleen op links geposteerd. Inmiddels zien ze bij Ajax vooral een rechtsbuiten in hem. Hoe vaag is de compositie van de directie dan geweest?

Over Moro gesproken: hij werd deze zomer de eerste grote aankoop, terwijl Heitinga op de flanken met Godts en Edvardsen en Berghuis en Traoré al over twee volwassen opties beschikte. Ajax wilde per se nog een vleugelspits met diepgang én snelheid. De Spanjaard is na acht speelronden bij nog geen doelpunt betrokken geweest.

Al langer was bekend dat Henderson Ajax transfervrij kon en ging verlaten. Ook toen Kroes met verkopen geld genereerde voor versterkingen en de roep om een nieuwe onbetwiste leider steeds luider klonk, liet hij de belangrijkste positie en profiel wachten. Op verzoek van Heitinga en tot verbazing van de scouting huurde Kroes vervolgens de 20-jarige James McConnel van Liverpool.

Op zijn plek gold Jorthy Mokio (17) als één van de uitblinkers in de voorbereiding, maar hij moest achteraan in de rij aansluiten na een slechte helft tegen Go Ahead. Van het voornemen van Kroes en Beuker om talentvolle beloften de kans te geven, is verder, met één (gedwongen) basisplek voor Aaron Bouwman en één ultrakorte invalbeurt voor Rayane Bounida vooralsnog weinig terechtgekomen.

Voor een andere defensieve steunpilaar, Jorrel Hato, haalde Kroes helemaal geen vervanger. Daardoor is de eerder afgeschreven Owen Wijndal nu de vaste linksback, ook omdat Heitinga hem aan de praat dacht te kunnen krijgen.

Toch is de impulsieve Kroes niet ineens een slechtere technisch directeur dan vorig jaar. Farioli keek na zijn ervaringen niet voor niets op tegen deze transferzomer. Ook nu heeft de directeur - mede door de bezuinigingen - gaten laten vallen. Het verschil is alleen dat Kroes dit jaar geen trainer heeft aangesteld die een elftal van zoveel discipline en structuur voorziet, dat zijn tekortkomingen worden gecamoufleerd. Vooral daarmee heeft hij zich lelijk in de vingers gesneden.
www.ad.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali
Lionel

Bericht door Lionel »

Hij had puur geluk met Farioli. Maar hij heeft geen idee hoe hij een selectie moet samenstellen.
IK GELOOF!!!!!!
Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab »

Dank voor het plaatsen Duke!

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB »

Dank voor het plaatsen inderdaad. Komt toch ook weer aardig naar voren hoe nodeloos ingewikkeld de club is en dat bijna iedereen zal verdrinken.

Wie wil er nog instappen? Of krijgen we de echte pluche plakkers die geilen op een baantje bij Ajax, maar er echt niks van kunnen?

Oprecht jammer dat Kroes niet wil verlengen. Ik ben heel erg benieuwd wie de nieuwe TD gaat worden, En bovenal, wie gaat de nieuwe TD aantrekken?
Whitey on the moon.
Lionel

Bericht door Lionel »

GangstaRiB schreef: di okt 07, 2025 8:58 am Dank voor het plaatsen inderdaad. Komt toch ook weer aardig naar voren hoe nodeloos ingewikkeld de club is en dat bijna iedereen zal verdrinken.

Wie wil er nog instappen? Of krijgen we de echte pluche plakkers die geilen op een baantje bij Ajax, maar er echt niks van kunnen?

Oprecht jammer dat Kroes niet wil verlengen. Ik ben heel erg benieuwd wie de nieuwe TD gaat worden, En bovenal, wie gaat de nieuwe TD aantrekken?
Waarom vind je het oprecht jammer, Gangsta?

Er moet ergens toch wel een capabel iemand te vinden zijn? Als Feyenoord en PSV het kunnen, moet Ajax dat toch ook kunnen? De aantrekkingskracht van Ajax is immens, uit de jeugdopleiding, hoe slecht die ook mag zijn volgens sommigen, komen er jaarlijks wel 1 of 2 toptalenten naar boven.. Commercieel draait Ajax fantastisch. Er komt bakken met geld binnen.
IK GELOOF!!!!!!
Yopii

Bericht door Yopii »

Tja, de stroming van Kroes is in de verdediging geschoten. :smallgrin.gif:

Geruststellend dat hij zo goed kan saneren. Saneren zal namelijk nodig zijn komende zomer als we CL missen. Zo maakt Kroes zichzelf belangrijk.

We hebben amper nog een cashcow in de selectie.
Lionel

Bericht door Lionel »

Yopii schreef: di okt 07, 2025 9:47 am Tja, de stroming van Kroes is in de verdediging geschoten. :smallgrin.gif:

Geruststellend dat hij zo goed kan saneren. Saneren zal namelijk nodig zijn komende zomer als we CL missen. Zo maakt Kroes zichzelf belangrijk.

We hebben amper nog een cashcow in de selectie.
Dat komt wel goed, Yopi. Dat denken we namelijk ieder jaar. En de CL is ook nog niet uit zicht. Met Ten Hag - eigenlijk iedere andere coach dan Heitinga - als coach ben ik ervan overtuigd dat we derde worden en in ieder geval voorronde CL kunnen gaan spelen.
IK GELOOF!!!!!!
Yopii

Bericht door Yopii »

Ten Hag? :confused.gif:

Welke capabele coach heeft er trek in? Misschien een buitenlander die niet weet hoe Ajax in elkaar zit. O nee...
Lionel

Bericht door Lionel »

Yopii schreef: di okt 07, 2025 10:13 am Ten Hag? :confused.gif:

Welke capabele coach heeft er trek in? Misschien een buitenlander die niet weet hoe Ajax in elkaar zit. O nee...
Ten Hag is natuurlijk een veel betere coach dan Heitinga. De transferwindow is gesloten dus hij moet het met de huidige groep doen. Veel eisen zal hij ook niet want zijn laatste trackrecords zijn niet al te best. Gewoon doen.
IK GELOOF!!!!!!
GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB »

Lionel schreef: di okt 07, 2025 9:06 am
GangstaRiB schreef: di okt 07, 2025 8:58 am Dank voor het plaatsen inderdaad. Komt toch ook weer aardig naar voren hoe nodeloos ingewikkeld de club is en dat bijna iedereen zal verdrinken.

Waarom vind je het oprecht jammer, Gangsta?

Er moet ergens toch wel een capabel iemand te vinden zijn? Als Feyenoord en PSV het kunnen, moet Ajax dat toch ook kunnen? De aantrekkingskracht van Ajax is immens, uit de jeugdopleiding, hoe slecht die ook mag zijn volgens sommigen, komen er jaarlijks wel 1 of 2 toptalenten naar boven.. Commercieel draait Ajax fantastisch. Er komt bakken met geld binnen.
Aantrekkingskracht genoeg inderdaad. Maar staan de juiste mensen te wachten? De jaren voor Overmars waren donker. De jaren tussen overmars en Kroes waren rampzalig.

Kroes heeft als een malle moeten bezuinigen en krijgt daar nu de rekening voor gepresenteerd. Er zijn altijd stuurlui op de kant die precies weten hoe het wel moet.

Dus ik snap de reactie om Kroes de schuld te geven, maar mijn wedervraag is: wie dan? Ik wens Ajax veel succes in haar zoektocht. In de vacature tekst staat hopelijk dat hij/zij om moet kunnen gaan met messteken in de rug en constante tegenwerking, zelfs als het goed gaat.
Whitey on the moon.
Cluijffert

Bericht door Cluijffert »

Is nou echt je argument dat hoewel Kroes er een potje van heeft gemaakt, er geen betere opties als TD voorhanden zijn, dus wat zeuren we nou?

(los van dat de werkomgeving bij ajax echt enorm toxisch is en bepaald geen voorwaarde voor succes - want dat zijn we helemaal met elkaar eens hoor).
I was recently diagnosed with a stage 4 I don't give a shit, I'm afraid is terminal.
Toppie

Bericht door Toppie »

Kroes laten gaan in de winterstop nieuwe TD en trainer aannemen is toch een verloren jaar nu knippen en plakken
LucaS

Bericht door LucaS »

Nou ik zou het nog geen verloren jaar noemen. Psv en az zijn ook niet indrukwekkend, en het programma van Feyenoord was ook niet het allermoeilijste tot nu toe
I think I lost my fucking headache
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter »

GangstaRiB schreef: di okt 07, 2025 11:14 am Kroes heeft als een malle moeten bezuinigen en krijgt daar nu de rekening voor gepresenteerd. Er zijn altijd stuurlui op de kant die precies weten hoe het wel moet.
Dit is wel heel creatief boekhouden. Alex Kroes krijgt de rekening gepresenteerd voor een onevenwichtige samenstelling van de selectie en het aanstellen van een historisch slecht duo als trainer, te weten Heitinga en Keizer. Laten we nou alsjeblieft wel de feiten blijven benoemen en niet doen alsof hij een rekening gepresenteerd krijgt voor "bezuinigingen". Hij krijgt forse kritiek omdat hij een amateur op de belangrijkste positie heeft aangesteld en, in tegenstelling tot wat 99% hier op AT al zei, niet op de juiste posities versterkingen heeft aangekocht. We kijken nu al twee maanden aan tegen een elftal dat in Nederland door iedere club te verslaan is en Europees gezien slaan we een compleet modderfiguur. Komt bij dat er ook nul zicht is op verbeteringen en reflectie.
Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff »

LucaS schreef: di okt 07, 2025 12:26 pm Nou ik zou het nog geen verloren jaar noemen. Psv en az zijn ook niet indrukwekkend, en het programma van Feyenoord was ook niet het allermoeilijste tot nu toe
Dat is dus het super wrange.

Dit hele forum weet dat het nog niet perse een verloren jaar hoeft te zijn. Een goede trainer voor de groep en de ploeg hoeft echt niet meer te morsen dan die van Bosz en Van Persie. Want hun elftallen incasseren ook de knulligste type tegendoelpunten en vooral PSV slikt enorme aantallen tegentreffers.

Maar bijna het hele forum voelt aan zijn water dat Ajax natuurlijk wel weer veel veeeel te laat gaat ingrijpen, waardoor het WEL een verloren jaar zal zijn.
Of vele verloren jaren als blijkt dat Ten Hag pas instapt als het zooitje dat Heitinga achterlaat een extreem zielig hoopje is geworden en Ten Hag daarna niet meer in staat blijkt om weer het (bijna) maximale er uit te halen.

Of als blijkt dat Ten Hag geen trek heeft om weer in te stappen. Dan moet je echt je hart vast houden wie de volgende trainer wordt en wie de volgende TD.
Plaats reactie