VDZ was het lek richting De T. Die 'm dus als 'successcout' wegzetten.

Wat Jinne zegt: iedere scout zal graag Licha claimen. En niemand heeft Cassierra gescout.

Moderator: mods
VDZ was het lek richting De T. Die 'm dus als 'successcout' wegzetten.
Wie ze ook gescout heeft, jongens als Nico, Licha, Davinson, Alvarez, keek ik toch graag naar. Daar zit ff wat meer pit in dan in Anton Gaaeiwimpey schreef:VDZ was het lek richting De T. Die 'm dus als 'successcout' wegzetten.![]()
Wat Jinne zegt: iedere scout zal graag Licha claimen. En niemand heeft Cassierra gescout.
Trab schreef: ↑vr dec 20, 2024 10:36 amWie ze ook gescout heeft, jongens als Nico, Licha, Davinson, Alvarez, keek ik toch graag naar. Daar zit ff wat meer pit in dan in Anton Gaaeiwimpey schreef:VDZ was het lek richting De T. Die 'm dus als 'successcout' wegzetten.![]()
Bij een normaal geleide topclub zou ik zeggen: je hebt gelijk. Dat Zuid-Amerikaanse avontuur is nog niet voorbij na Van der Zee. Maar de ervaring leert helaas dat je bij Ajax werkelijk alles kan verwachten. Eerst zien, dan geloven.columbus schreef: ↑vr dec 20, 2024 11:13 amEn niemand vult die plek in? De scoutingswereld bij Ajax stopt toch niet na van de Zee. Laten het vooral niet groter maken dan het is. Wat ik lees en heb gelezen is van de Zee ook een ontzettend moeilijke man waar niet mee samen te werken valt. Nadat destijds naar buiten kwam dat de scouts van alles deden behalve met elkaar communiceren had ik ze er al lang uitgemikt
Daarnaast kregen de clubs nog een doorverkooppercentage.Ajax heeft de afgelopen vijf jaar ruim 75 miljoen euro uitgegeven aan spelersmakelaars, zo stelt Voetbal International. De Amsterdammers voeren daarmee, niet verrassend, de lijst met Nederlandse clubs aan. Sterker nog, Ajax gaf in zijn eentje tussen 2017 en 2022 meer uit aan spelersmakelaars dan alle andere Nederlandse profclubs bij elkaar.
Voorlopig zal het wel even duren. Er is immers weinig geld. Bovendien krijg je er een batterij aan zaakwaarnemers bij.Zuidema schreef:Bij een normaal geleide topclub zou ik zeggen: je hebt gelijk. Dat Zuid-Amerikaanse avontuur is nog niet voorbij na Van der Zee. Maar de ervaring leert helaas dat je bij Ajax werkelijk alles kan verwachten. Eerst zien, dan geloven.columbus schreef: ↑vr dec 20, 2024 11:13 amEn niemand vult die plek in? De scoutingswereld bij Ajax stopt toch niet na van de Zee. Laten het vooral niet groter maken dan het is. Wat ik lees en heb gelezen is van de Zee ook een ontzettend moeilijke man waar niet mee samen te werken valt. Nadat destijds naar buiten kwam dat de scouts van alles deden behalve met elkaar communiceren had ik ze er al lang uitgemikt
'Farioli wilde heel graag op trainingskamp, het is echt alarmfase 1'
Ajax gaat deze winter niet op trainingskamp, maar Francesco Farioli had dat liever wél gewild. Dat meldt Mike Verweij, die de Amsterdamse club volgt namens De Telegraaf. Het feit dat Ajax de komende weken in Nederland blijft, heeft te maken met de beperkte financiële middelen, zo klinkt het.
"Francesco Farioli wil heel graag op trainingskamp", stelt Verweij vrijdag in de podcast Kick-off van De Telegraaf. 'Het had niks te maken met de korte termijn, maar Ajax heeft geen geld voor een trainingskamp. Als presentator Pim Sedee daarvan schrikt, nuanceert Verweij zijn eerdere teksten. "Ajax wil dat geld althans niet daar aan uitgeven."
"Ze willen het niet uitgeven", vult collega-journalist Valentijn Driessen aan. "Dat is misschien ook wel de reden waarom het aan de volgers is gezegd. Iedereen gaat daar natuurlijk een bericht over maken. Dan komt er misschien wel weer wat los, een of andere suikeroom die dan zegt: joh, ik heb nog twee miljoen liggen, dan brengen we jullie naar Cadzand of zo."
Verweij haalt vervolgens nog een voorbeeld aan om de penibele financiële situatie van Ajax te schetsen. "Het sneu is wel: er was onlangs nog een sponsorbijeenkomst hier in Amsterdam. Toen zijn er dus echt mensen van de club langs sponsoren gegaan om een gravelveldje op De Toekomst te financieren. Het is echt alarmfase 1."
Concreet transfergeld verdiend én - mede door de inbgreng van deze spelers - overwinningen geboekt in competitie en Europees, waarmee ook véél geld is verdiend.Wie kent Cees de Wolf nog? schreef: ↑za dec 21, 2024 7:00 pmdat we aan Martinez, Antony, Neres, Alvarez en in iets mindere mate Nico fantastisch hebben verdiend.
Is niet zo ingewikkeld, die spelers kostten veel meer dan je op het eerste gezicht zou denken. Kroes zou een gat in de lucht springen als hij nu die 75 miljoen had die destijds aan fees (!) voor zaakwaarnemers werd uitgegeven in een relatief korte periode. Daarbij waren de voorwaarden natuurlijk ook matig: bij doorverkoop moesten die zaakwaarnemers weer gecompenseerd worden, de vroegere clubs kregen een doorverkooppercentage, enz. Voeg daar nog bij dat een Antony ook een topsalaris moest hebben - dan zit je in een situatie waarin de hoofdprijs binnenhalen geen luxe meer is maar noodzaak.
Die spelers en hun management hebben aan Ajax ook fantastisch verdiend. Zakendoen in Zuid-Amerika betekent blijkbaar dat je niet 100% van de rechten krijgt, dat managers fors betaald moeten worden etc. Dus joey heeft gelijk dat je een "transfersom +++" betaalt.Wie kent Cees de Wolf nog? schreef: ↑za dec 21, 2024 7:00 pmYopi slaat even de plank mis. Dat Mislintat en Hamstelaar niet wisten hoe ze met tientallen miljoenen (uitgeven) om moesten gaan, staat immers volledig los van het feit dat we aan Martinez, Antony, Neres, Alvarez en in iets mindere mate Nico fantastisch hebben verdiend.
Je móet zo'n speler dus duur doorverkopen.Zo schrijft De Telegraaf zaterdagochtend dat Ajax maximaal 28,8 miljoen euro overmaakt aan São Paulo. Dit bedrag is inclusief bonussen en ook een deel van de rechten van David Neres zijn hierin meegenomen. Als Ajax overgaat tot het verkopen van Neres, moet de club een deel van de transfersom afstaan aan São Paulo. De Amsterdammers hebben de Braziliaanse club nu alvast afgekocht door dit bedrag mee te nemen in de deal voor Antony.
En toch - met al die verderfelijke zaakwaarnemersgelden - is de post 'overige reserves' binnen het eigen vermogen tussen 2012 en 2022 van min 65 miljoen naar plus 88 miljoen gegaan. Dat is dus nà verwerking van alle inkomsten, uitgaven, belastingen, etc.wimpey schreef: ↑zo dec 22, 2024 2:24 pmDie spelers en hun management hebben aan Ajax ook fantastisch verdiend. Zakendoen in Zuid-Amerika betekent blijkbaar dat je niet 100% van de rechten krijgt, dat managers fors betaald moeten worden etc. Dus joey heeft gelijk dat je een "transfersom +++" betaalt.Wie kent Cees de Wolf nog? schreef: ↑za dec 21, 2024 7:00 pmYopi slaat even de plank mis. Dat Mislintat en Hamstelaar niet wisten hoe ze met tientallen miljoenen (uitgeven) om moesten gaan, staat immers volledig los van het feit dat we aan Martinez, Antony, Neres, Alvarez en in iets mindere mate Nico fantastisch hebben verdiend.
Dat zal ook de reden zijn dat ze dat continent effe niet zo interessant vinden. Het geld is op en elders is het halen van een speler voordeliger en transparanter.
Verschrikkelijk inderdaad. Hoever je kan zakken.Yopii schreef: ↑zo dec 22, 2024 11:49 amAls het alleen in het transferbeleid zat, zou hij gewoon kunnen doorgaan met dure spelers halen. In de 'oude' denkwijze zou dat succes betekenen, dus CL, dus geld, waarna Ajax weer kon investeren, enz. Waarom kiest Kroes niet voor die weg? Omdat die heilloos is, hè? Het risico is veel te groot, stel je voor dat Ajax straks níet de CL haalt?
Ajax kan niet op trainingskamp, te duur. Stel je dat eens voor. Serieus.
Tja, dat laatste is natuurlijk een waarheid als een koe. Zo kun je ieder succes met 'alsdan'-scenario's of overbelichten van risico's kapot praten (Yopi-modus).Zuidema schreef: ↑zo dec 22, 2024 6:07 pm
En anders moet Ajax toch maar weer een hobby voor kruideniers worden. Zonder die checks and balances kunnen ze dan inderdaad de professionaliteit van een topclub niet opbrengen. En soms, heel soms, denk ik ook dat wij onze topperiodes 71-73, 91-95, 1987, 2017-2021 vooral aan stom geluk en puur toeval te danken hebben en niet zozeer aan geweldig beleid en een of andere succesformule. Was Cruijff bijvoorbeeld aan de Maas geboren en had mammie de kleedkamers in de Kuip schoongemaakt, dan waren Ajax en F. wezenlijk andere clubs geweest.
Ik chargeer natuurlijk en ik deel de bovengenoemde ideeën van Yopii absoluut niet, maar we verdwalen zo gemakkelijk na wat succes dat er blijkbaar in de poppetjesinvullerij en vooral de samenwerking in alle geledingen nog het nodige schort. Leer daar nou verdomme eens van, Ajax!zeux schreef: ↑zo dec 22, 2024 6:23 pmTja, dat laatste is natuurlijk een waarheid als een koe. Zo kun je ieder succes met 'alsdan'-scenario's of overbelichten van risico's kapot praten (Yopi-modus).
Volgens mij lieten zowel 71-73 als 91-95 zien dat er een heel duidelijk voetbalidee lag, ofwel vanuit de trainer (Michels/Van Gaal), danwel vanuit de superieure kwaliteit van individuele spelers (Cruijff, Keizer, Boertjes, Litmanen, etc).
2017-21 week in die zin af dat het elftal veel meer bewust is 'gebouwd'. Dat was eerder de combi Overmars/Ten Hag. Maar ook daar zat een visie achter. Dus stom geluk (Yopi-modus) zou ik het niet noemen.
Maar leg nou eens uit waarom Antony het probleem is?Yopii schreef: ↑zo dec 22, 2024 11:49 amIs niet zo ingewikkeld, die spelers kostten veel meer dan je op het eerste gezicht zou denken. Kroes zou een gat in de lucht springen als hij nu die 75 miljoen had die destijds aan fees (!) voor zaakwaarnemers werd uitgegeven in een relatief korte periode. Daarbij waren de voorwaarden natuurlijk ook matig: bij doorverkoop moesten die zaakwaarnemers weer gecompenseerd worden, de vroegere clubs kregen een doorverkooppercentage, enz. Voeg daar nog bij dat een Antony ook een topsalaris moest hebben - dan zit je in een situatie waarin de hoofdprijs binnenhalen geen luxe meer is maar noodzaak.
Het is een symptoom van de kwaal: op veel te grote voet leven, 'groot denken', wat gelijk staat aan smijten met geld. Het idee dat transferinkomsten de verliezen zullen compenseren klopt niet. Dat succes moet wel komen, dat om te beginnen. En dan, hoeveel heb je nodig? Bij deze denkwijze gaat het steeds een stukje verder. Eerst moet Neres komen, uiteindelijk Bergwijn. Eerst krijgen meer talenten een contract, uiteindelijk zit Misehouy op een half miljoen.
Nu zie je dat Kroes - noodgedwongen - doet wat onvermijdelijk is: de salarissen omlaag, de aankoopbedragen van spelers beperken, de zaakwaarnemers die dure jongens binnenbrachten buiten de deur zetten.
Als het alleen in het transferbeleid zat, zou hij gewoon kunnen doorgaan met dure spelers halen. In de 'oude' denkwijze zou dat succes betekenen, dus CL, dus geld, waarna Ajax weer kon investeren, enz. Waarom kiest Kroes niet voor die weg? Omdat die heilloos is, hè? Het risico is veel te groot, stel je voor dat Ajax straks níet de CL haalt?
Ajax kan niet op trainingskamp, te duur. Stel je dat eens voor. Serieus.
Hij moet toch minimaal een linksbuiten halen. Desnoods huur.