Als iets tien jaar lang lukt, is het geen 'toeval' meer hé?Yopii schreef: ↑di jul 16, 2024 2:09 pmHeeft iemand je ooit verteld dat je manier van formuleren irritant is?zeux schreef: ↑di jul 16, 2024 12:57 pmDit gaat allemaal niet over wat Overmars concreet heeft gedaan, waar je wel over sneert.
Er is vrijwel alleen maar winst gemaakt onder Overmars. Op transfergebied en bij jaarcijfers. Post 'Overige Reserves' is van min naar (ver) plus gegaan.
Kun je gaan miepen over 'fees' (voor zover werkelijk bekend en gesubstantieerd): ultimo werd er simpelweg winst gedraaid. Winst.
Dus moet je je toevlucht nemen tot 'als, als, als'.
Als Overmars nog op zijn post had gezeten hadden we de zaakwaarnemer van Tadic niet als 'inkoper' gehad en hadden we Mislintat niet gehad.
Als telt niet.
Behalve als je je eigen vooringenomen agenda wilt bedienen natuurlijk.
Rookgordijn-post dus.
Jouw benadering vind ik eenzijdig.
Overmars begon zwak, met Sana, Hoessen en zo. Dat is niet zo vreemd, zijn referentiekader was GAE. Op dat moment hadden we geluk dat PSV en F. geen sterk team op de been konden brengen. Daardoor kwamen er CL-inkomsten binnen.
Zonder geluk vaart niemand wel. Het is op dit moment iets lastiger om kampioen te worden. Supporters doen alsof je gewoon even goede spelers koopt en dan win je prijzen. Als dat zo was, had PSG nu een paar keer de CL binnen. Wil Ajax top presteren, dan moeten bepaalde dingen tegelijk gebeuren: er moeten zich buitenkansjes aandienen (Rijkaard, Tadic), er moeten supertalenten doorstromen en de concurrentie moet niet toevallig ook top zijn. Wat dat laatste betreft neem ik het PSV van Dick Advocaat als voorbeeld: hij had Ronaldo, Cocu, Stam, Nilis, enz. Met dat team zou je nu kampioen worden met een record aantal punten. Dat PSV zat achter Ajax, dat nog sterker was.
De periode-Overmars kun je grofweg in drie periodes verdelen: de periode van de koopjes, de periode dat het top ging en de periode dat het al bergafwaarts begon te gaan. Het succes blijft niet komen, op een bepaald moment heb je tegenvallers. Dan is de vraag: hoe ga je daarmee om? Daarop moet je anticiperen. Is de club financieel safe als je die grote bedragen niet binnenhaalt? Wat als de trainer vertrekt, de TD wegvalt? Is de jeugdopleiding innoverend, staat de scouting, draait alles door als de TD met zijn leuter zwaait?
Daar ligt dus mijn bezwaar: ik vind dat Overmars veel te weinig aandacht heeft besteed aan de kwaliteit van de organisatie. Daarbij was het beleid in financieel opzicht te riskant, maar had hij de geest nog terug in de fles gekregen? Dat betwijfel ik, dat is namelijk heel lastig. Spelers, trainers en zaakwaarnemers wennen aan de luxe. Agenten willen de hoofdprijs. Je moet constant blijven benadrukken dat je niet wilt meegaan in de gekte. Daarin is Overmars ook tekort geschoten, vind ik. Ajax was luilekkerland geworden. Dat vervolgens allerlei lui in het gat sprongen, met de zaakwaarnemer van Tadic voorop, is niet zo gek. Onder Overmars was al duidelijk dat er heel wat halen viel. Nu nog moet Beuker talenten vertellen dat ze geen half miljoen krijgen. Dat kreeg Misehouy drie jaar geleden dus wel. Lekker dan.
Je kunt het wel irritant posten vinden, maar jij ben irritant door altijd maar dat wat goed gaat met dubieuze argumenten af te zeiken.
Oh jee. 'Afzeiken'. Boehoeeee, juf, hij doet het weer!
Ik benoem gewoon wat je aan het doen bent. Altijd zuur, altijd negatief, niets of niemand is goed en als iets goed gaat, verzin je wel waarom het fout was (ook al moet je je toevlucht nemen tot aannames en projecties).
Die (zeer) negatieve, cynisch, altijd afbrekende houding, daar vind ik wel wat van ja.
En als je dan schijnbewegingen gaat maken in je posts als ik je wijs op feiten versus jouw (negatieve) aannames, dan benoem ik dat voor wat het wat mij betreft is.
Je bent volgens mij niet van suiker.
Plus: harde feiten opsommen helpt niet hé, bij jou. Dus je eigen manier van posten draagt bij tot de reactie.
Overmars heeft zeker fouten gemaakt. Nooit ontkent.
Maar het transfer-deel had hij prima op orde. (@Wimpey: ook pre-EtH)
En daar begon het mee: dat je de suggestie wekte dat Overmars kwistig met 20 miljoen-plus transfers strooide (bergwijn incluis waar hij niets mee van doen had).
@Trab: wat had jij gewild? Dat het salarisplafond op één miljoen was gehouden?
Waar had Ajax dan nu gestaan?
Ik denk dat het loslaten van dat plafond (en types als Ziyech, Tadic, Blind halen) de sleutel tot het succes was. En ik denk ook dat Overmars dat uiteindelijk door heeft gedrukt.
Wat Overmars echter begreep is dat je dat met moed, beleid en discipline moet doen.
En dàt is na zijn vertrek losgelaten.
(en dat staat allemaal los van de fouten die hij daarnaast heeft gemaakt, waarbij ik het niet registreren van afspraken en het verwaarlozen van de jeugd het meest schadelijk vind).