Martin Jol ex-trainer Ajax

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Martin Jol is de nieuwe trainer van Ajax, positief of negatief? Roept u maar...

Ik ben tevreden, een prima keuze.
70
83%
Helaas, dat gaat weer niks worden.
14
17%

Totaal aantal stemmen: 84

Dr. Living Stoned
Founding Father

Re: Martin Jol nieuwe trainer Ajax

Bericht door Dr. Living Stoned » do jul 22, 2010 11:21 pm

Rednose schreef:Als je echt zo in het leven staat moet je toch eens langs de docter :666.gif:
:blackcat.gif:
I'M NOT A COMPLETE IDIOT!
...some parts are missing

Kowalczyk
Moderator English Section
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » vr jul 23, 2010 5:12 am

joey schreef:Als ik Ko goed begrijp, vindt hij dat een trainer een dominante persoonlijkheid moet hebben.
Ja. Hij moet in een bepaald opzicht een hardliner zijn, en zijn eigen gang gaan. Je hebt er uiteraard gelijk in dat hij ook voetbalbenul moet hebben. Natúúrlijk moet hij een goede tacticus en didacticus zijn (ik wilde niet de indruk wekken dat dat niet telt). Maar die persoonlijkheid/autoriteit durf ik van even groot belang te noemen om bij Ajax-1 te slagen. Bij een kleinere, makkelijker club red je het misschien ook als je 'gewoon' een vakbekwame trainer bent. Bij Ajax heb je net even wat meer nodig, qua persoonlijkheid. Laten we het een 'x-factor' noemen.

En die heeft Danny Blind dus niet.

Bij Danny Blind krijg ik persoonlijk altijd de indruk dat hij zich te bewust is van de wandelgangen: van wat er binnen de club allemaal geluld wordt. Beetje banging, beetje eigen hachie. O jee, daar heb je die-en-die uit de Ledenraad, laat ik daar nou maar eens even een tactisch praatje mee gaan maken. Hmm, daar komt Van den Boog aanlopen, laat ik nu maar even doen alsof ik aandachtig deze papieren sta te lezen. Beetje mensen te vriend houden; anderen tactisch ontlopen. Goed om je heen kijken; je oor te luisteren leggen.

Dan ben je al ten dode opgeschreven, als Ajax-trainer. Dan sta je niet boven de materie.

Je kunt het 'betrokkenheid' noemen: misschien moet de trainer van Ajax-1 niet te 'betrokken' zijn, op dat vlak. Om in zo'n topfunctie te overleven, moet je hoe dan ook een beetje een asociale lul zijn (Cruijff en Van Gaal waren dat, elk op hun eigen manier). Je moet een 'harde kop' hebben. Danny Blind heeft dat niet, ik weet niet wat het is. Hij komt als trainer zo ineengedoken en wezelachtig over; sorry, ik weet dat ik hier tegen de persoonlijke belediging aanzit, maar ik kan er niks anders van maken.

Dat viel me enorm tegen, eerlijk gezegd. Ik had Danny Blind echt heel hoog zitten, als aanvoerder en als speler. Als speler was die rug recht, leek hij een stuk groter en priemden die blauwe ogen recht in de camera. Als trainer verschrompelt hij. Had ik niet voorzien toen hij stopte als speler en trainer werd.

Dan het punt van integriteit.

Dat is een lastig begrip. De door jou zeer verafschuwde Co Adriaanse is een zeer integer en principieel mens (wat dat betreft een Van Gaaltje: een man een man, een woord een woord) en ook een man van eerlijke, heldere communicatie. Ronald Koeman vind ik persoonlijk absoluut niet integer: die is bereid iemand een dolk in de rug te steken om te overleven, mensen via de media tegen elkaar uit te spelen, een echte cynicus die precies weet wanneer hij hem moet smeren. Ik bedoel maar: met een integere man uit één stuk kan het intern helemaal escaleren (Adriaanse), terwijl je met een slinkse klootzak twee schitterende jaren kunt beleven voor de betonrot de overhand krijgt (Koeman).

(De vergelijking is nooit helemaal eerlijk, trouwens: ander tijdvak, andere selectie, appels met peren vergelijken. Ik wil alleen maar zeggen: échte hardcore integriteit is niet per se een eigenschap waarmee je succesvol bent, of geschikt voor de post van hoofdtrainer van een topclub.)

Tussen 'integer' en 'niet-integer' zitten vele tinten grijs. Ergens tussen Adriaanse en Koeman bevindt zich de slimme trainer, die weet hoe je 'het spelletje speelt', die weet 'hoe het wereldje in elkaar zit'. Weten wanneer je een beetje buigzaam moet zijn; altijd pragmatisch je doel voor ogen houden, ook al moet je er soms een principe voor inslikken of een elleboogje voor uitsteken. Dát is Martin Jol ongeveer, wat mij betreft. Hiddink ook. (we zoomen nu even in op dát aspect van hun vakmanschap; ik zeg niet dat Jol 'onder de streep' net zo'n grote trainer is).

Ik vind het in elk geval wat ver gaan om Jol op basis van de voorbije week een onbetrouwbare hond te vinden, die louter uit egoïsme handelt. Zelfs als het waar is wat hij op Sky Sports heeft gezegd (en hij dus echt dolgraag naar Fulham had gewild, wat ik trouwens betwijfel), dan zou hij in de Nederlandse media ('ik wilde het liefst bij Ajax blijven') dus gelogen hebben, maar is het nog altijd zo dat hij uit een soort morele rechtschapenheid heeft besloten er geen zaak van te maken. "Ik heb nog een contract en ik heb bij deze de omstandigheden gecreëerd waarmee ik verder kan, dus ik blijf."

Jol is gewoon een winnaar, die het zonde van zijn tijd vindt om te werken met een selectie die hij van onvoldoende kwaliteit vindt: hij is hier niet uit clubliefde, maar om de Nederlandse landstitel op zijn cv te kunnen bijschrijven en de boeken in te gaan als de man die Ajax terug op de rails heeft gezet. Is dat eigenbelang? Ja. Natuurlijk. Ambitie. Maar wel van het goeie, eerzuchtige en sportieve soort. Ik denk dat hij dit oorlogje toch primair gevoerd heeft om aankopen los te peuteren: voor zichzelf dus, maar ook voor team en club. Hij wilde de zaak op scherp zetten, wakker schudden: "Eens kijken of 'ie van deze noodkreet wakker wordt, die Van den Boog" - zoiets. De belangen van Martin Jol, het team, de club en de supporters vielen in dit geval samen, maar daarvoor moest de beheerder van de clubkas even op zijn Tony Soprano's onder druk gezet worden.

Nou, prima. Ik ben blij dat het hem gelukt is, en dat hij trainer van Ajax blijft, want Hiddink, Van Gaal, Wenger en Mourinho zijn niet beschikbaar (en zouden als ze wél beschikbaar waren nog altijd niet voor Ajax kiezen), en dan denk ik dat we - voor óns niveau - in Jol echt een toptrainer hebben. As good as it gets. Grotere mannen krijgen we niet.

K.
Still alive...

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » vr jul 23, 2010 5:42 am

:biggthumpup.gif:
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Lionel

Bericht door Lionel » vr jul 23, 2010 6:27 am

Ko = Cock Jol?

Door dit stuk ga ik Jol bijna aardig vindEn..
IK GELOOF!!!!!!

martijn401

Bericht door martijn401 » vr jul 23, 2010 7:40 am

Prima verwoord weer Ko! :biggthumpup.gif:

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » vr jul 23, 2010 8:06 am

Rick van de Boog

Afbeelding

joey
Erelid

Bericht door joey » vr jul 23, 2010 8:36 am

@Ko: waarom geloof jij niet dat Jol naar Fulham wilde? Hij zegt het nota bene zelf. Hij geeft ook met zoveel woorden toe dat hij rond was met Fulham. En die morele rechtschapenheid (Ajax niet in de steek willen laten, etc) had een hoop te maken met de inhoud van zijn portemonnee. Ajax wilde hem niet laten gaan en hij zag het niet zitten om de zaak juridisch (AC?) uit te vechten. Ook dat heeft hij zelf gezegd. Hij zegt letterlijk dat hij geen zin heeft in all these problems going to court. Daar is geen woord Spaans bij, hoor.

Is het niet eigenaardig dat Jol op het ene filmpje (in het Engels) het ene beweert en op het andere filmpje het andere? Noem jij dat integer?
Het stinkt aan alle kanten!

martijn401

Bericht door martijn401 » vr jul 23, 2010 9:06 am

:confused.gif: verdwijnen er nu posts?

elliquido

Bericht door elliquido » vr jul 23, 2010 9:07 am

Kowalczyk schreef:
joey schreef:Als ik Ko goed begrijp, vindt hij dat een trainer een dominante persoonlijkheid moet hebben.
Nou, prima. Ik ben blij dat het hem gelukt is, en dat hij trainer van Ajax blijft,
K.
met je hele verhaal eens, maar niet met het laatste.

Want is mijn ogen is er niets gelukt. Jol wilde weg, maar hij mocht niet. Van Den Boog heeft hem gewoon aan zijn contract gehouden waarmee Jol en Fulham afgewimpeld zijn. Verder heeft Jol geen aankopen , geen versterkingen en hangt nog altijd het vertrek van van der wiel en stekelenburg als het bekende zwaard boven zijn hoofd.

En volgens mij is dat precies wat we willen met ajax. Eigen jeugd laten doorstromen, versterkt met een aantal routiniers. Dat is het beleidsplan en wat VDB heeft uitgesproken
En wat Jol blijkbaar toch niet wil. Dus ook Jol bezigt zich aan korte termijn denken. Die wil routine en versterkingen.

Die ervaren krachten hebben we ;
De Zeeuw, Suarez, Urby.
en in mindere mate Oleguer , Enoh en Lindgren

EN kijk wat een briljantjes we hebben
Toby, Jan, Eriksen, Anita,

Als voorbeeld
We hebben een rechtsbuiten > Zeegelaar. Als nu blijkt dat Ajax hem niet wil inzetten, dan meteen weg doen. Whats the point of keeping?

Ergo,

Jol wil kopen en zoals het er nu naar uitziet krijgt ie gewoon niets. En meer dan terecht m.i.
Overbodige contractspelers moeten we lozen en eigen jeugd eerst.
Jol heeft gewoon verloren en dat is in mijn ogen goed voor Ajax.
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

joey
Erelid

Bericht door joey » vr jul 23, 2010 9:53 am

Of Jol gewonnen of verloren heeft, zal moeten blijken. Op dit moment is dat nog onduidelijk. Heeft Jol er nog zin in? Welke concessies heeft Ajax gedaan? We merken het vanzelf.
Er is in elk geval meer aan de hand dan ze doen voorkomen. Het is geen zaak van: belangstelling, Ajax werkt niet mee, zaak van de baan. Daar doe je geen week over. Er is een hoop gebeurd en je weet nooit welk effect dat heeft op de lange termijn.

999

Bericht door 999 » vr jul 23, 2010 9:58 am

Jol: 'Sulejmani moet eens boos op zichzelf worden'

Miralem Sulejmani uitte woensdag forse kritiek op Martin Jol. Volgens de aanvaller zou de Ajax-trainer zijn carrière willen vernietigen. Jol is het daar echter niet mee eens.

'Sulejmani zou niet boos op mij moeten zijn, maar zou eens boos op zichzelf moeten worden', aldus Jol tegen NUsport. 'Een speler die zoveel geld gekost heeft zou ook eens de schuld bij zichzelf moeten zoeken. Wij doen er alles aan om hem te laten renderen.'

De reden waarom Sulejmani zo uitviel was het tegenhouden van een verhuur aan West Ham United. Toch sluit Jol niet uit dat de 21-jarige Serviër, die in de zomer van 2008 voor ruim zestien miljoen euro overkwam van SC Heerenveen, alsnog vertrekt. 'We gaan hierover nog met hem praten. Of hij blijft? Wie weet...'

Jol maakte donderdag bekend dat hij Ajax trouw blijft. De trainer kon zijn loopbaan in de Premier League vervolgen bij Fulham, maar blijft in Amsterdam. 'Ik ben hier vorige zomer naartoe gekomen om succesvol te zijn, een goed elftal te bouwen en plezier te hebben. En die drie zaken zijn voor mij ook voor komend seizoen van belang.'
Duidelijke Jol ..
Blij met de punten ...

999

Bericht door 999 » vr jul 23, 2010 10:00 am

De Zeeuw: 'Dat Jol nu blijft is erg belangrijk voor ons'

Het aanblijven van Martin Jol als trainer van Ajax zorgde voor blije gezichten in Amsterdam. Ook de weer bij de selectie aangesloten Demy de Zeeuw is tevreden over de uitkomst.

'Ergens had ik het wel verwacht en ook gehoopt dat hij zou blijven', aldus De Zeeuw op de website van Ajax. 'Hij wilde de afgelopen periode natuurlijk wat duidelijk maken, zodat we zo sterk mogelijk aan de competitie kunnen beginnen. Dat hij nu blijft is erg belangrijk voor ons.'

De Zeeuw hervatte donderdag de groepstraining en kan vrijdag zijn rentree maken voor Ajax, wanneer de Amsterdammers oefenen tegen de winnaar van de Engelse dubbel. 'Ik heb de hele training meegedaan en ben fit om tegen Chelsea te spelen. Of ik speel, is uiteraard aan de trainer.'

De middenvelder keek nog even terug op het WK. Wat was hem het meest bijgebleven? 'Toch wel die trap', refereerde hij aan de schop die hij tijdens de halve finale tegen Uruguay tegen zijn kaak kreeg. 'Ik heb nu nog allemaal ijzerwerk in mijn mond. Af en toe levert dat ontstekingen aan mijn tandvlees op. Het is even lastig, maar ik ben gelukkig wel fit om te spelen.'

'Verder was het WK een heel mooie ervaring, maar toch ook een teleurstelling. Ik ben sportman, dus ik wil altijd winnen en het hoogste bereiken. Dat is net niet gelukt. Al is het natuurlijk schitterend dat we met het Nederlands elftal de WK-finale hebben gehaald.'
.. De Zeeuw vind het in ieder geval een goede zaak .. en zo te horen ook bij de rest van de spelers .. en dat is eigenlijk het enige wat telt ..
Blij met de punten ...

elliquido

Bericht door elliquido » vr jul 23, 2010 10:26 am

Dat jol blijft is zeker een goede zaak, zoals KO aangeeft is het "een boven de partijen" trainer.

"
Hij wilde de afgelopen periode natuurlijk wat duidelijk maken, zodat we zo sterk mogelijk aan de competitie kunnen beginnen"
Hier begrijp ik dus niets van. Woensdag is PAOK, en vergelijk de situatie nu met een week geleden. er is werkelijk niets verandert, behalve dat Jol zelf een probleem veroorzaakt heeft.

Of er komt nog een tropische verassing uit de hoge hoed (die waarschijnlijk dan nog niet kan spelen tegen PAOK), maar wel de return, of het blijft zoals het is. Dan ben ik heel benieuwd wat er op 31 augustus allemaal gaat gebeuren en gebeurd is. (wel of niet CL, wel of niet aankoop transfers , wel of niet verkoop transfers)

He lekker, dat WK is snel uit gedachten... :aai.gif:
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

wimpey

Bericht door wimpey » vr jul 23, 2010 11:06 am

joey schreef: VDB is er óók eentje:
Wij vinden dat Martin niets te verwijten valt, hij is respectvol geweest om de delegatie van Fulham aan te horen."
Dat kan hij toch niet menen? Zijn trainer is rond met een andere club en dat noemt hij 'respectvol aanhoren'? Ik vind het allemaal op zijn zachtst gezegd héél apart. :smallgrin.gif:
Het is de vraag of Jol Ajax op de hoogte stelde van het feit dat hij met Fulham ging praten.

Of dat hij het op z'n HtC's heeft gedaan: kort voor een cruciale wedstrijd naar London vliegen, achter de rug van de club om, en bij terugkomst zijn werkgever voor een voldongen feit stellen.

Kowalczyk
Moderator English Section
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » vr jul 23, 2010 3:00 pm

joey schreef: VDB is er óók eentje: [...] zijn trainer is rond met een andere club en dat noemt hij 'respectvol aanhoren'? Ik vind het allemaal op zijn zachtst gezegd héél apart. :smallgrin.gif:
Had 'ie dat dan moeten zeggen?

Ik zou hetzelfde hebben gezegd, hoor. Damage control en crisisbeheersing gaan boven de waarheid. Wat tegen de media gezegd wordt, zal mij persoonlijk een zorg zijn. Ajax is de media niet verschuldigd het achterste van zijn tong te laten zien. Als het beter is om iets onwaars te zeggen, dan zeg je dat.

Ik zou hetzelfde hebben gezegd, bij gebrek aan iets beters.

K.
Still alive...

joey
Erelid

Bericht door joey » vr jul 23, 2010 3:10 pm

Moet het wel geloofwaardig zijn. En dat is het niet. Want het klopt gewoon niet.

Ik ben het ook niet met je eens. Je kunt beter niets zeggen dan liegen. Liegen is een heel slechte vorm van damage control.

Arthur

Bericht door Arthur » vr jul 23, 2010 3:12 pm

Niets zeggen zegt ook genoeg. Hiermee zorg je in ieder geval dat de interviewer niet doorvraagt.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » vr jul 23, 2010 3:13 pm

Nee, als een journalist met een vraag komt over Jol en vdB zegt dat hij geen commentaar heeft denkt natuurlijk helemaal niemand dat er meer aan de hand is geweest.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

joey
Erelid

Bericht door joey » vr jul 23, 2010 3:19 pm

Er zijn vele manieren om niets te zeggen. Zoals: het is nu geregeld, het lijkt me verstandiger om naar de toekomst te kijken dan hier nog op in te gaan. Of iets dergelijks. Er hóeft niet per se een hoeraverhaal te komen.

Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » vr jul 23, 2010 3:37 pm

joey schreef:Moet het wel geloofwaardig zijn. En dat is het niet. Want het klopt gewoon niet.

Ik ben het ook niet met je eens. Je kunt beter niets zeggen dan liegen. Liegen is een heel slechte vorm van damage control.
Waarom maak je je er eigenlijk zo druk om?
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

joey
Erelid

Bericht door joey » vr jul 23, 2010 3:44 pm

Dat vraag ik me ook wel eens af, haha. Voetbal is zo onbelangrijk.

Eigen Kijk: Een weekje Ajax

AMSTERDAM - Even een open deur in trappen: bedrijfsmatig is er bij de Nederlandse profclubs het één en ander mis. Men neme een weekje Ajax. Tijdens een cruciale fase van het seizoen schittert de leiding door afwezigheid. Directeur Rik van den Boog viert vakantie, terwijl een transfer (Van der Wiel & Bayern) moet worden afgerond en er aan de trainer (Jol & Fulham) wordt getrokken.

Maar moet je dit Van den Boog kwalijk nemen? De Amsterdammer appelleert met zijn actie simpelweg aan een afspraak die hij met de Raad van Commissarissen heeft gemaakt. Van den Boog heeft namelijk vast laten leggen dat hij 32 uur per week hoeft te werken. Ajax is dus akkoord gegaan met een deeltijdbaan.

Dit had onder meer tot gevolg, dat Van den Boog representatief (vergaderingen KNVB, Eredivisie NV en sommige uitwedstrijden) veren liet omdat hij aan zijn 32 uur zat. Daarom nam hij middagen vrij en zijn vakantiedagen op. Zoals de afgelopen week. Alleen valt dat Van den Boog niet te verwijten, maar de mensen die hem hebben aangesteld.

Intussen werd er het afgelopen seizoen 86 miljoen euro uitgegeven. Omdat de begroting 65 miljoen was, prijkte er een tekort van 21 miljoen op de balans. Met als molensteen de salarispost van 48 miljoen. Grootverdiener is overigens Martin Jol met een basissalaris van 2.8 miljoen euro. Via premies kunnen de inkomsten zelfs oplopen tot 4 miljoen euro. Voor Nederlandse begrippen een extreem hoog bedrag. Maar moet je dit Jol kwalijk nemen? De Scheveninger maakte vorig jaar handig gebruik van de tijdnood waarin Ajax verkeerde en het ontberen van kennis van de internationale en nationale verhoudingen, waardoor de club de duurste trainer in huis haalde die ooit in de eredivisie werkzaam is geweest.

Verder zat er in het contract een opvallende clausule: voor beide partijen gold een fikse afkoopsom (volgens ingewijden 5 miljoen euro) indien of Ajax of Jol zou besluiten het contract voortijdig te beëindigen. Nog opvallender was dat beide partijen enkele maanden geleden deze regel uit de verbintenis hebben geschrapt, wat op twee zaken zou kunnen duiden: Ajax wilde een lagere drempel om van Jol af te komen en andersom gold voor de coach hetzelfde.

Deze indicatie van een verkoelde relatie werd de afgelopen week versterkt door de flirt tussen Jol en Fulham, die vooral afketste omdat de trainer een extra afspraak over het hoofd had gezien waarin stond omschreven dat hij alleen bij Ajax kon vertrekken als hij dit vóór het seizoen zou aangeven.

Had Jol toch willen doorzetten richting Fulham, dan zou Ajax hem voor de rechter slepen. Omdat de coach daar weinig trek in had, besloot hij alsnog in Amsterdam te blijven. Maar wie gisteren zijn interview voor het Engelse Sky Sports zag, had weinig fantasie nodig om te concluderen dat Jol er redelijk de smoor in had. Kortom, het seizoen moet nog beginnen en Ajax heeft te maken met een coach die vindt dat de clubleiding 'het niveau' niet aankan en een clubleiding die niet weet hoe ze deze sterke persoonlijkheid partij moet bieden. Wordt ongetwijfeld vervolgd.
Telegraaf

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » za jul 24, 2010 4:49 pm

Kowalczyk schreef:
joey schreef: VDB is er óók eentje: [...] zijn trainer is rond met een andere club en dat noemt hij 'respectvol aanhoren'? Ik vind het allemaal op zijn zachtst gezegd héél apart. :smallgrin.gif:

Ik zou hetzelfde hebben gezegd, hoor. Damage control en crisisbeheersing gaan boven de waarheid. Wat tegen de media gezegd wordt, zal mij persoonlijk een zorg zijn. Ajax is de media niet verschuldigd het achterste van zijn tong te laten zien. Als het beter is om iets onwaars te zeggen, dan zeg je dat.

K.
Helemaal eens met Ko.

Wat hebben jullie er een topic van gemaakt zeg, terwijl ik idd in het hoge Noorden zat. Jol zet AJAX onder druk om eens wat te gaan doen op de transfermarkt en het is hem nog gelukt ook. Verder een hoop gezoek naar gedoe, veel geruchten, nog meer kenners en ingewijden dan ooit tevoren. Ik heb me kostelijk vermaakt, dank allen. :biggthumpup.gif:

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » za jul 24, 2010 4:53 pm

Leuk he? Om dan met de kennis van nu nog even terug in de tijd te gaan en alles door te lezen. Emoties vliegen door de lucht, om de paar minuten nieuwe berichtgeving. Heerlijk leesvoer.
Nil volentibus arduum

Michael_B

Bericht door Michael_B » za jul 24, 2010 5:07 pm

Neefkens schreef:
Kowalczyk schreef:

K.
Helemaal eens met Ko.

Wat hebben jullie er een topic van gemaakt zeg, terwijl ik idd in het hoge Noorden zat. Jol zet AJAX onder druk om eens wat te gaan doen op de transfermarkt en het is hem nog gelukt ook. Verder een hoop gezoek naar gedoe, veel geruchten, nog meer kenners en ingewijden dan ooit tevoren. Ik heb me kostelijk vermaakt, dank allen. :biggthumpup.gif:
Jij hebt je kostelijk vermaakt, wij hebben ons dagenlang op zitten vreten van de stress! :ajaxsmiley.gif:
Face your fears and live your dreams, No Fear

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » za jul 24, 2010 5:19 pm

Het was idd prachtig: alle stokpaardjes werden weer bereden, complotten werden verzonnen waar je bij zat, de opportunisten, ik miste alleen wat naïef optimisme. :hypocrite.gif:
:ajaxsmiley.gif:

Plaats reactie