De toekomst: post-Cruijff
Moderator: mods
Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.
Waarom ik het aanhaal: volgens mij kan Ajax namelijk niet op die manier spelen. Het is in mijn ogen echt uniek wat er bij Barca gebeurt. Xavi en Iniesta heersen op het middenveld, maar dan heb je het wel over twee van de beste middenvelders ter wereld. Ajax kan niet zomaar alleen maar voetballers opstellen. Ze hebben ook de bikkels nodig (het type Enoh). Mee eens?
Overigens deel ik natuurlijk wel de mening dat de instelling van Barca - aanvallend voetbal, attractief, van 'het voetbal' uitgaan etc. - voorop moet staan.
Overigens deel ik natuurlijk wel de mening dat de instelling van Barca - aanvallend voetbal, attractief, van 'het voetbal' uitgaan etc. - voorop moet staan.
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."
En die doctrine wijs jij af? Ik lees hierboven namelijk dat een team bikkels MOET hebben.joey schreef:Barcelona speelt eerder volgens de Cruijff-doctrine, inderdaad.
Ja Jesse, ik ben het helemaal met je eens.
Nee, natuurlijk wijs ik die doctrine niet af, zo spelen is het allermooiste. Maar het is ook zo ongelooflijk moeilijk dat het voor een normaal team niet haalbaar is. Je hebt er superkwaliteit op het middenveld voor nodig en bovendien moet er eindeloos en gericht op getraind worden om te zorgen dat spelers op elkaar ingespeeld zijn. Want het luistert allemaal heel nauw. Als aan die voorwaarden niet voldaan wordt, betekent deze speelwijze zelfmoord.
Ik denk trouwens dat alleen een trainer met een grote dosis idealisme zo gaat spelen, zelfs als hij er de spelers voor heeft. Want zo'n team, hoe goed ook, zal misschien verliezen waar een 'normaal' team zou winnen. Neem Arsenal-Barcelona: die twee tegendoelpunten waren óók de consequentie van de speelwijze waar Guardiola voor had gekozen. En wie weet (laten ik eens iets geks zeggen) breken die twee tegendoelpunten Barcelona later wel op, en wordt het uitgeschakeld. Wat dus ongetwijfeld niet was gebeurd als Guardiola met een of twee bikkels meer had gespeeld. Een trainer moet dus denken: dan desnoods maar een keer uitgeschakeld, ik kies voor die extreme speelwijze. Cruijff deed dat, Guardiola deed het ook. Bijna alle andere trainers zouden het niet doen, zelfs niet met de selectie van Barcelona.
En stel dat Barcelona wordt uitgeschakeld, dat staan alle spelbedervers en voetbalcynici vooraan om te roepen: ZIE JE WEL! Dan is het meteen: wat Barcelona doet kan helemaal niet, dat is te naïef, blablabla... Terwijl we heel blij moeten zijn dat Barcelona zo durft te spelen, want dan valt er tenminste wat te genieten. Er zijn al zoveel trainers die niet verder kijken dan hun neus lang is.

Nee, natuurlijk wijs ik die doctrine niet af, zo spelen is het allermooiste. Maar het is ook zo ongelooflijk moeilijk dat het voor een normaal team niet haalbaar is. Je hebt er superkwaliteit op het middenveld voor nodig en bovendien moet er eindeloos en gericht op getraind worden om te zorgen dat spelers op elkaar ingespeeld zijn. Want het luistert allemaal heel nauw. Als aan die voorwaarden niet voldaan wordt, betekent deze speelwijze zelfmoord.
Ik denk trouwens dat alleen een trainer met een grote dosis idealisme zo gaat spelen, zelfs als hij er de spelers voor heeft. Want zo'n team, hoe goed ook, zal misschien verliezen waar een 'normaal' team zou winnen. Neem Arsenal-Barcelona: die twee tegendoelpunten waren óók de consequentie van de speelwijze waar Guardiola voor had gekozen. En wie weet (laten ik eens iets geks zeggen) breken die twee tegendoelpunten Barcelona later wel op, en wordt het uitgeschakeld. Wat dus ongetwijfeld niet was gebeurd als Guardiola met een of twee bikkels meer had gespeeld. Een trainer moet dus denken: dan desnoods maar een keer uitgeschakeld, ik kies voor die extreme speelwijze. Cruijff deed dat, Guardiola deed het ook. Bijna alle andere trainers zouden het niet doen, zelfs niet met de selectie van Barcelona.
En stel dat Barcelona wordt uitgeschakeld, dat staan alle spelbedervers en voetbalcynici vooraan om te roepen: ZIE JE WEL! Dan is het meteen: wat Barcelona doet kan helemaal niet, dat is te naïef, blablabla... Terwijl we heel blij moeten zijn dat Barcelona zo durft te spelen, want dan valt er tenminste wat te genieten. Er zijn al zoveel trainers die niet verder kijken dan hun neus lang is.
Het stinkt aan alle kanten!
Je bedoelt de CL-finale tegen Milan? Of die andere 4 Europacups die hij gewonnen heeft met Barca?joey schreef:Barcelona speelt eerder volgens de Cruijff-doctrine, inderdaad. Al gaat Guardiola niet zover als Cruijff, die het ooit bestond om zonder één echte verdediger te spelen.(En hij won.)
Dat het op het randje is, kon je tegen Arsenal wel zien. Barcelona moet het initiatief blijven houden, anders gaat het mis. En de creatieve spelers moeten veel arbeid leveren. Dat ook.
IK GELOOF!!!!!!
Nee, Rishi. Ik heb het over die keer dat hij zonder verdedigers speelde.
Het Milan van toen had een topteam. Maar Barcelona speelde mooier voetbal.
Het Milan van toen had een topteam. Maar Barcelona speelde mooier voetbal.
Het is ook best mogelijk om zonder verdedigers te spelen maar dan moet je wel met spelers spelen die tactisch geniaal zijn.
Koeman, Guardiola als verdedigers... tja dat is niet zo moeilijk. En je aanval moet ook van een andere orde zijn. Dat had hij allemaal. En hij speelde dacht ik niet tegen een topteam.. Maar ik kan me vergissen.
Koeman, Guardiola als verdedigers... tja dat is niet zo moeilijk. En je aanval moet ook van een andere orde zijn. Dat had hij allemaal. En hij speelde dacht ik niet tegen een topteam.. Maar ik kan me vergissen.
IK GELOOF!!!!!!
Nee, het was tegen een ander team. Niet tegen Milan.
Milan won met 4-0 omdat Barcelona met champagebenen kwam aanzetten.
Voor de rest: dat zeg ik toch juist? Voor dat spel moet je geweldige spelers hebben. Anders word je geslacht. Maar je moet Barcelona wel nageven dat het zo durft te spelen, met alle risico's van dien. De meeste clubs doen dat niet, ook niet als ze er wel de spelers voor hebben.
Milan won met 4-0 omdat Barcelona met champagebenen kwam aanzetten.
Voor de rest: dat zeg ik toch juist? Voor dat spel moet je geweldige spelers hebben. Anders word je geslacht. Maar je moet Barcelona wel nageven dat het zo durft te spelen, met alle risico's van dien. De meeste clubs doen dat niet, ook niet als ze er wel de spelers voor hebben.
Iedereen houdt van dit Barca Joey.. Het is gewoon geweldig wat ze doen. Ik ben er ook voor dat Ajax zo speelt alleen kan Barca zo spelen omdat ze daar de juiste spelers voor hebben. En ik zie weinig clubs die zulke spelers hebben (daar hebben ze natuurlijk zelf op geselecteerd
)

IK GELOOF!!!!!!
Cruijffie in de bocht.
Cruijff: Van Basten ideale coach AC Milan
MILAAN - AC Milan doet er verstandig aan om Marco van Basten aan te stellen als nieuwe hoofdtrainer. Dat vindt vriend en voormalig leermeester van de Utrechter, Johan Cruijff. Cruijff liet zich vandaag in La Gazzetta dello Sport lovend uit over Van Basten.
,,Er is geen reden om aan te nemen dat Van Basten geen goede kandidaat zou zijn voor AC Milan. Hij was een geweldige speler, een winnaar. Daarnaast kent hij de club en de cultuur."
Van Basten staat volgens dezelfde krant hoog op het verlanglijstje van AC Milan-eigenaar Silvio Berlusconi om volgend seizoen het roer van coach Leonardo over te nemen. De huidige trainer presteert dit seizoen, zowel nationaal als Europees, onder de verwachtingen.
Eerder was Van Basten coach van het Nederlands elftal en Ajax. Als speler boekte hij grote internationale successen met de Italianen.

Cruijff: Van Basten ideale coach AC Milan
MILAAN - AC Milan doet er verstandig aan om Marco van Basten aan te stellen als nieuwe hoofdtrainer. Dat vindt vriend en voormalig leermeester van de Utrechter, Johan Cruijff. Cruijff liet zich vandaag in La Gazzetta dello Sport lovend uit over Van Basten.
,,Er is geen reden om aan te nemen dat Van Basten geen goede kandidaat zou zijn voor AC Milan. Hij was een geweldige speler, een winnaar. Daarnaast kent hij de club en de cultuur."
Van Basten staat volgens dezelfde krant hoog op het verlanglijstje van AC Milan-eigenaar Silvio Berlusconi om volgend seizoen het roer van coach Leonardo over te nemen. De huidige trainer presteert dit seizoen, zowel nationaal als Europees, onder de verwachtingen.
Eerder was Van Basten coach van het Nederlands elftal en Ajax. Als speler boekte hij grote internationale successen met de Italianen.
Ik hou helemaal niet van Barca.
I think I lost my fucking headache
Ik ook niet.LucaS schreef:Ik hou helemaal niet van Barca.
´Hey Pistolero, there is no I in TEAM!´ Lance, 27/07/09
Ik ook niet. Ik gun het minimaal net zo vreselijke Madrid eigenlijk de titel wel. Dat gedweep met Barca komt me de strot uit.LucaS schreef:Ik hou helemaal niet van Barca.
En het is jammer dat een, toch authentieke, man als Cruijff zich er niet voor schaamt z'n vriendjes tegen beter weten in te beschermen en z'n vijanden keer op keer af te fakkelen.
Het gedrag van Cruijff is voor mij een gegronde reden om Barca niet zo erg te mogen.
Hier maar:
Ajax bij clubs met meeste spelers in voorselecties voor WK
14 mei 2010
Volgens onderzoek van het Braziliaanse Goloboesporte behoort Ajax tot de top 5 van clubs die de meeste spelers afleveren in de (voor)selecties van de nationale bonden voor het WK tot nu toe. Ajax is het buitenbeentje tussen clubs uit de grote competities, zo wordt erbij gemeld.
Ajax Netwerk
De top 10:
1. Chelsea 17
2. Barcelona 14
3. Real Madrid, Liverpool 12
5. Ajax, Arsenal, Bayern, Juventus, Tottenham 11
10.Inter Milaan 10
Ajax Netwerk
Het betreft zoals bekend Stekelenburg, Van der Wiel, De Zeeuw, Anita, Suarez, Lodeiro, Eriksen, Rommedahl, Enoh, Sulejmani en Pantelic.
Face your fears and live your dreams, No Fear
Wel iets andere kwaliteit dan Xavi, Messi, Ronaldo, Rooney, enz.
Juist, meteen die negatieve spirit er overheen! Niks positief, niks trots.
KUT, dat is het.

KUT, dat is het.

Face your fears and live your dreams, No Fear
Voor jou ga ik geen artikel opzoeken, Dominee.
Van mij mogen alle Ajacieden op vakantie. Zo'n WK is leuk, maar Ajax heeft er vooral last van.

Van mij mogen alle Ajacieden op vakantie. Zo'n WK is leuk, maar Ajax heeft er vooral last van.
Gewoon lekker negeren.De Dominee schreef:Juist, meteen die negatieve spirit er overheen! Niks positief, niks trots.
KUT, dat is het.
Mooi statistiekje. Is al een tijdje niet meer voor gekomen, denk ik. Anita, Eriksen en Sulejmani kunnen natuurlijk nog afvallen.
- Liberty
- Contacteer:

Helemaal gelijk, man daarboven op de kansel.
Ajax levert mogelijk een elftal aan internationals af voor het WK en dan nog krijgt joey het voor elkaar om er negatief tegen aan te kijken. Je moet het maar kunnen hoor.
Tijd voor iets nieuws.
- Liberty
- Contacteer:
Maar dat is niet jouw eerste reactie, joey. Kijk, als Ajax-fan ben ik het op dat punt wel met je eens.joey schreef:Voor jou ga ik geen artikel opzoeken, Dominee.![]()
![]()
Maar je kan ook trots zijn op het feit de club mogelijk 11 internationals weet af te leveren voor het komende WK. Ook al zullen ze misschien niet de sterren van het WK worden.
Tijd voor iets nieuws.
Ik ga straks een deel van de WK met Franse vrienden volgen. Denk je dat die van hun stoel vallen als ze Rommedahl of Anita aan het werk zien?
Eigenlijk zijn alleen Suarez en Van der Wiel interessant. (Over Lodeiro heb ik geen oordeel. Maar het is wel een veeg teken dat hij bij Ajax nooit speelt.)
Dat Sulejmani naar het WK gaat vind ik ronduit een gotspe. Misschien wordt de Servische bondscoach betaald door de zaakwaarnemers van die jongen of zo. Anders kan ik het niet verklaren.

Dat Sulejmani naar het WK gaat vind ik ronduit een gotspe. Misschien wordt de Servische bondscoach betaald door de zaakwaarnemers van die jongen of zo. Anders kan ik het niet verklaren.
Een teken dat Ajax nog altijd een ietwat wazige beleidsvoering handhaaft en dat Lodeiro een jong ventje is die moet wennen aan de Europese speelstijl, ja.joey schreef:Ik ga straks een deel van de WK met Franse vrienden volgen. Denk je dat die van hun stoel vallen als ze Rommedahl of Anita aan het werk zien?Eigenlijk zijn alleen Suarez en Van der Wiel interessant. (Over Lodeiro heb ik geen oordeel. Maar het is wel een veeg teken dat hij bij Ajax nooit speelt.)
-
- Site Admin & Toto winner WC 2010
Niemand in Nederland valt van z'n stoel als ze zien wat voor internationals Franse clubs op het WK hebben. Staan niet eens in het lijstje.joey schreef:Ik ga straks een deel van de WK met Franse vrienden volgen. Denk je dat die van hun stoel vallen als ze Rommedahl of Anita aan het werk zien?Eigenlijk zijn alleen Suarez en Van der Wiel interessant. (Over Lodeiro heb ik geen oordeel. Maar het is wel een veeg teken dat hij bij Ajax nooit speelt.)
Niemand in Nederland valt van z'n stoel als ze het nationale elftal van Frankrijk zien. 4-1, afgelopen EK.
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!
Nee, maar ik zou liever Gourcuff hebben dan welke speler van ons rijtje dan ook.Thijs schreef:Niemand in Nederland valt van z'n stoel als ze zien wat voor internationals Franse clubs op het WK hebben. Staan niet eens in het lijstje.
Niemand in Nederland valt van z'n stoel als ze het nationale elftal van Frankrijk zien. 4-1, afgelopen EK.
Dat bedoel ik nou juist.
Als we straks Denemarken krijgen en Rommedahl komt in beeld, dan kijk ik even de andere kant uit.

- Jinne
- Site Admin
Dan ben je zelf wel heel erg triest bezig.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!