Ajax - AZ 24-01-2010

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Toppie

Re: Ajax - AZ 24-01-2010

Bericht door Toppie » zo jan 24, 2010 3:43 pm

Reacties van Jol en die Tuinkabouter :smallgrin.gif:

http://ajax.netwerk.to/wedstrijden/news ... 336#i20955

wimpey

Bericht door wimpey » zo jan 24, 2010 4:04 pm

Jöhnk schreef: Tja, het is een beetje als onder Ten Cate, he? Heel veel inzet en heel veel lange ballen.

Hopelijk kan die nieuwe 10 er wat lijn in brengen.
Ben het zowel met het eerste als met het tweede eens.
Marijn schreef:Joey, Wimpey, even de kwaliteit van het spel weglatend, vonden jullie het nog wel spannend vandaag? Zitten jullie dan nog wel met een verhoogde hartslag te kijken? En schiet je dan nog wel uit je stoel op het moment dat Van der Wiel scoort?
Wat denk je?! Ik ben dik tevreden met het resultaat, ging uit m'n pan bij die goal. Alleen is dít mijn Ajax niet. Dit zou Birmingham City of Nürnberg kunnen zijn. Niet Ajax.
joey schreef: Ik sluit me dan ook bij Wimpey en Harm aan. Ik ben er snel klaar mee. Dit heeft niets met Ajax te maken.
Ssst, dat mag je niet zeggen. Kon wel eens als kritiek op de grote Martin geinterpreteerd worden.

Met controle, tactisch vernuft, patronen en automatismen had deze schertsvertoning niets te maken. Het is dat AZ in de eindpass en de afronding niet scherp was. Tegen een goede ploeg verliest Ajax zo spelend met 0-3. Kijk naar het voetbal van AZ: verzorgd, telkens meerdere afspeelmogelijkheden, het positiespel klopt en men kan combineren. En dan Ajax: inzakken, wachten tot AZ de bal inlevert en dan een lange haal van achteruit.

Ik vraag me af waar die Jol op traint. De ploeg hangt als los zand aan elkaar en wordt gered door individuele kwaliteit. Hetgeen tegen betere tegenstanders onvoldoende is. Ajax staat niet voor niets waar het staat. En met deze trainer komen we ook niet verder dan daar waar we nu staan.
999 schreef: Toch is dat dan vreemd, door sommige wordt Psv geroemd om hun zakelijk spel ( wat heel veel wedstrijden kraak noch smaak is ) maar als AJAX zo'n wedstrijdje speelt dan moeten AJACIEDEN zich schamen .. wat is je referentie kader vraag ik me dan af ?.
Er zijn nogal wat van zulke wedstrijdjes. De goede wedstrijden zijn ook dit seizoen weer op één hand te tellen.
Jöhnk schreef:MotM: Lindgren. Hij speelt weer zoals in z'n eerste half jaar. Voetballend toch wel een verademing tov Enoh.
Belachelijk dat hij een half jaar strafregels moest schrijven... Tactisch goede speler, staat vaak op de juiste plaats. En hij praat op medespelers in en doet geen gekke dingen. Gewoon een nuttige speler. Een aanfluiting dat die mallotige Donald er wel bij zat en Lindgren niet.

Slechtste man bij Ajax was Ismael Grünholz. Die moet volgende keer gewoon een camera om z'n nek hangen, dan weten we zéker dat ie de tourist wil uithangen.

Rooie

Bericht door Rooie » zo jan 24, 2010 4:08 pm

Waarom overigens weer 5 minuten Kennedy? Smet op de middag...

Kowalczyk
Moderator English Section
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » zo jan 24, 2010 4:09 pm

Dat was leuk.

Ik heb het erg naar mijn zin gehad. Lekker bijgekletst met wat mensen die ik een tijd niet had gesproken, eindelijk eens op mijn gemak met een goede vriend kunnen praten over zijn pasgeboren dochter, lekkere dampende koffie erbij. Veel gelachen.

Zo hoort het te zijn en ik moet zeggen: ik had het even nodig. Het moest weer eens lekker voelen om 'bij Ajax te zijn'. En dat was vandaag het geval. Lekker middagje voetbal.

De wedstrijd weet ik verder niet.

K.
Still alive...

Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » zo jan 24, 2010 4:13 pm

-------------Vermeer---------
--vdeWiel---Toby---Jan---Anita
(Dembele)---(Ari)-----(Hamdoui)
------------Lindgren-----------
------------(Martens)----------
---De Jong-------------Aissati--
--(Schaars)-----------(Mendes)
Rommedhahl-------Suarez-----------Urby--
(Poulsen)--(Moreno)--(Moisander)--(Jaliens)
-------------(Romero)------------------

Zo zag het eruit vanmiddag. Vaste koppeltjes op het middenveld. Ajax had moeite het middenveld te bereiken doordat er kort gedekt werd en De Jong te diep stond. Daardoor veelal crossballen van achteruit naar de buitenspelers.
Kansen voor beide teams ontstonden hoofdzakelijk in de omschakeling. AZ met name gevaarlijk vanaf onze linkerkant als Jaliens mee op kwam. Ajax ook vanaf onze linkerkant als Urby zich liet inzakken en Aissati vrij kwam.
Eerste helft nipt voor AZ, 2e helft voor Ajax.

Ik vond niet dat Ajax heel verdedigend speelde. Goed, het zette niet meteen druk op de helft van de tegenstander, maar vanaf de middenlijn probeerde men er wel kort op te zitten en door te dekken. Dat vond ik positief. Ook hebben we weinig uitgespeelde kansen weggeven. Al speelde AZ het in sommige gevallen zwak uit, maar dat gold andersom ook.

Ik denk verder dat Ajax weinig anders kon in deze opstelling. Op het middenveld stond alles gedekt, je kan Vertonghen dan continu door laten schuiven maar dan speel je 1 op 1 achterin tegen de gevaarlijke spitsen van AZ.

Complimenten voor Vermeer. Hij heeft af en toe rare fratsen met uittrappen, maar het is wel iemand die punten pakt. Dat zie je bij Stekelenburg toch te weinig.

elliquido

Bericht door elliquido » zo jan 24, 2010 4:24 pm

Heb weinig lijn in het spel gezien. Op een of andere manier kunnen we aanvallend de bal op het middenveld niet rond laten gaan.

Verder lekker gewonnen van de kampioen van vorig jaar. Op naar de rotterdamse vrienden. (die bij winst over ons heen springen op de ranglijst)

edit.. tijdens het typen maakt vvv gelijk
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » zo jan 24, 2010 4:24 pm

wimpey schreef:
Met controle, tactisch vernuft, patronen en automatismen had deze schertsvertoning niets te maken. Het is dat AZ in de eindpass en de afronding niet scherp was. Tegen een goede ploeg verliest Ajax zo spelend met 0-3. Kijk naar het voetbal van AZ: verzorgd, telkens meerdere afspeelmogelijkheden, het positiespel klopt en men kan combineren. En dan Ajax: inzakken, wachten tot AZ de bal inlevert en dan een lange haal van achteruit.

Ik vraag me af waar die Jol op traint. De ploeg hangt als los zand aan elkaar en wordt gered door individuele kwaliteit. Hetgeen tegen betere tegenstanders onvoldoende is. Ajax staat niet voor niets waar het staat. En met deze trainer komen we ook niet verder dan daar waar we nu staan.
AZ zakte net zo ver in als Ajax Wimpey. Zo niet meer. Ajax zat er tenminste nog kort op. AZ veel minder waardoor ze 7 gele kaarten nodig hadden om te herstellen.
De omschakeling beheerst AZ beter als Ajax. Dat ben ik met je eens. Maar we moeten nou niet doen alsof AZ zo fantastisch aanvallend voetbalde.

Marijn

Bericht door Marijn » zo jan 24, 2010 4:25 pm

Wimpey schreef: Wat denk je?! Ik ben dik tevreden met het resultaat, ging uit m'n pan bij die goal. Alleen is dít mijn Ajax niet. Dit zou Birmingham City of Nürnberg kunnen zijn. Niet Ajax.
Ik vraag het gewoon, omdat dat uit je andere postings niet blijkt. Ik deel je kritiek wel, maar ben daar tijdens de wedstrijd toch echt wat minder mee bezig dan met het resultaat. Ik merk bij jou en Joey soms zo'n rationele, nuchtere houding dat ik me dan afvraag of de beleving er bij jullie ook nog wel is.

Maar gelukkig wel, dus :biggthumpup.gif:
"The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world that he didn't exist."
-The Usual Suspects

Toppie

Bericht door Toppie » zo jan 24, 2010 4:29 pm

elliquido schreef:Heb weinig lijn in het spel gezien. Op een of andere manier kunnen we aanvallend de bal op het middenveld niet rond laten gaan.

Verder lekker gewonnen van de kampioen van vorig jaar. Op naar de rotterdamse vrienden. (die bij winst over ons heen springen op de ranglijst)

edit.. tijdens het typen maakt vvv gelijk
Onze Rotterdamse vrienden gaan dus niet over ons heen aangezien ze 1-1 hebben gespeeld

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » zo jan 24, 2010 4:32 pm

Advocaat: 'Ik noemde hem oetlul'
zondag 24 januari, door SV, Amsterdam, 15:48u, ANP

Trainer Dick Advocaat van AZ werd zondagmiddag in de slotfase van de door zijn club verloren uitwedstrijd tegen Ajax (1-0) door scheidsrechter Kuipers naar de tribune gestuurd. ''Want ik noemde hem oetlul'', verduidelijkte de boosdoener. ''Volgens mij is dat geen heel goed Nederlands. Hij had me dus mogen laten zitten.''

De spelers van AZ kregen in de ArenA liefst zeven gele kaarten. Toch verweet Advocaat zijn ploeg geen gebrek aan discipline. ''Je hebt tegen Ajax geen kans als je niet scherp speelt'', weet hij.

''Daarbij kent iedereen Luis Suarez. Dat is een fantastische speler die ook de hele wedstrijd blijft zuigen. Ik dacht dat iedereen dat wel wist. Ik heb Kuipers al eens meegemaakt tijdens een wedstrijd tussen Zenit Sint Petersburg en Real Madrid. Die man is geen Nederlander.'
AS

Wat hij met dat laatste bedoelt??

joey
Erelid

Bericht door joey » zo jan 24, 2010 4:33 pm

Marijn schreef:Ik vraag het gewoon, omdat dat uit je andere postings niet blijkt. Ik deel je kritiek wel, maar ben daar tijdens de wedstrijd toch echt wat minder mee bezig dan met het resultaat. Ik merk bij jou en Joey soms zo'n rationele, nuchtere houding dat ik me dan afvraag of de beleving er bij jullie ook nog wel is.
Anders zou ik me niet zo ergeren, Marijn. Je denkt toch niet dat het me een bal kan schelen hoe laten we zeggen Sparta speelt? :confused.gif:

Ik verwacht dat Ajax speelt zoals het beweert te willen spelen. Aanvallend en dominant. En dus niet zoals vanmiddag. :blush.gif:
Het stinkt aan alle kanten!

999

Bericht door 999 » zo jan 24, 2010 4:36 pm

Jöhnk schreef:
Advocaat: 'Ik noemde hem oetlul'
zondag 24 januari, door SV, Amsterdam, 15:48u, ANP

Trainer Dick Advocaat van AZ werd zondagmiddag in de slotfase van de door zijn club verloren uitwedstrijd tegen Ajax (1-0) door scheidsrechter Kuipers naar de tribune gestuurd. ''Want ik noemde hem oetlul'', verduidelijkte de boosdoener. ''Volgens mij is dat geen heel goed Nederlands. Hij had me dus mogen laten zitten.''

De spelers van AZ kregen in de ArenA liefst zeven gele kaarten. Toch verweet Advocaat zijn ploeg geen gebrek aan discipline. ''Je hebt tegen Ajax geen kans als je niet scherp speelt'', weet hij.

''Daarbij kent iedereen Luis Suarez. Dat is een fantastische speler die ook de hele wedstrijd blijft zuigen. Ik dacht dat iedereen dat wel wist. Ik heb Kuipers al eens meegemaakt tijdens een wedstrijd tussen Zenit Sint Petersburg en Real Madrid. Die man is geen Nederlander.'
AS

Wat hij met dat laatste bedoelt??

De scheids had er twee van AZ af moeten sturen en dan nog staan te janken ..
Blij met de punten ...

Kowalczyk
Moderator English Section
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » zo jan 24, 2010 4:49 pm

999 schreef:De scheids had er twee van AZ af moeten sturen en dan nog staan te janken ..
Exact.

AZ had kunnen winnen, ik kan me best voorstellen dat 'ie daarvan baalt, maar ja: je kunt moeilijk Ajax of Suárez of de scheidsrechter verwijten dat de lat een beetje te laag was. Dan moet je ze er maar inschieten. Shit happens.

Tegelijkertijd zou hij zich wel mogen realiseren dat het een godsmirakel was dat hij de enige weggestuurde AZ'er van de dag was. Dat die nog met elf man op het veld stonden aan het eind... eigenlijk was het een schandaal. Goeie genade, wat liepen die te schoppen zeg. Utrecht-stylo.

K.
Still alive...

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » zo jan 24, 2010 4:50 pm

Was goed om het stadion te zijn. Ik heb een spannende, open wedstrijd gezien. Ajax was bangelijk en kwam bij tijd en wijle totaal niet aan voetballen toe, maar ook AZ was heel pover. Kwalitatief was het daarom ook gewoon ver beneden niveau, maar toch heeft de best voetballende ploeg dan nog gewonnen. Mijn MOTM was Vertonghen. Rommedahl was weer hopeloos en ook Aissati was erg, erg matig. De eerste helft was sowieso wat mat.

Hoogtepunt? Het warmlopen van Suk. Die gozer is nu al een cultheld.

joey
Erelid

Bericht door joey » zo jan 24, 2010 4:56 pm

Was er nog wat sfeer in het stadion? Vanuit mijn luie stoel meende ik de nodige lege plekken te zien en gefluit te horen. Was dat ook zo of viel het mee?

Zou AZ ooit nog eens in Amsterdam van Ajax winnen? Als ze ooit de kans hadden...

Rooie

Bericht door Rooie » zo jan 24, 2010 4:57 pm

Sfeer was niet fantastisch, maar het was ook weer geen Ajax-RKC ofzo. Lege plekken vielen me juist nog wel mee, zeker als je het 10 minuten voor het begin had gezien, toen was het echt leeg.
Laatst gewijzigd door Rooie op zo jan 24, 2010 4:58 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

peter

Bericht door peter » zo jan 24, 2010 4:57 pm

Sfeer was redelijk, maar er waren inderdaad heel veel lege plekken. AZ kreeg overigens het uitvak bij lange na niet vol ook.

Rooie

Bericht door Rooie » zo jan 24, 2010 4:58 pm

Peter schreef:Sfeer was redelijk, maar er waren inderdaad heel veel lege plekken. AZ kreeg overigens het uitvak bij lange na niet vol ook.
Dat was in ieder geval wel een verschil met vorig jaar, toen puilde het uitvak uit. En ze waren ook nog doodstil vandaag.

joey
Erelid

Bericht door joey » zo jan 24, 2010 4:59 pm

@Benji: maar dat is altijd zo, zeker als het koud is. Veel toeschouwers komen op het laatste moment binnen.

peter

Bericht door peter » zo jan 24, 2010 5:00 pm

Benji schreef:
Peter schreef:Sfeer was redelijk, maar er waren inderdaad heel veel lege plekken. AZ kreeg overigens het uitvak bij lange na niet vol ook.
Dat was in ieder geval wel een verschil met vorig jaar, toen puilde het uitvak uit. En ze waren ook nog doodstil vandaag.
Ze hebben welgeteld 1x wat geroepen. 1x.

Vorig jaar hadden ze die schaaltjes nog bij zich ja, want toen waren ze net kampioen.

goodfella

Bericht door goodfella » zo jan 24, 2010 5:00 pm

Het publiek gelooft het inmiddels ook wel. Zelf sta ik al op de banken als een pass over 40 meter wordt dood gelegd, maar aangezien enkel Suarez, Emanuelson en v/d Wiel daar de techniek voor hebben...

De basisplek voor Rommedahl en de invalbeurt van Kennedy zijn absolute dieptepunten voor mij dit seizoen. Wat een triestheid. De jeugd krijgt toch een kans?

Ook grappig hoe vorige week Aissati met pek en veren werd weggejaagd en deze week die eer aan Eriksen toekomt. En dan krijgen we binnenkort Lodeiro op die plek. Opportunisme van het hoogste kaliber. Nee, ik heb een vervelende middag in het stadion gehad.

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010

Bericht door Thijs » zo jan 24, 2010 5:01 pm

Twee keer gewonnen van de regerend kampioen, prima.

Zwaarbevochten, maar daarom niet minder mooi. Ben het ook niet eens met de media, die het heeft over een veel beter AZ. Wat hebben ze verder laten zien behalve die balletjes op de lat? Gewoon verdiende overwinning.

NEC als tussendoortje en op naar de Klassieker!
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

peter

Bericht door peter » zo jan 24, 2010 5:01 pm

joey schreef:@Benji: maar dat is altijd zo, zeker als het koud is. Veel toeschouwers komen op het laatste moment binnen.
Voor mij was een hele rij leeg.

Ik hoor hier iedereen over Lindgren, maar zo goed vond ik hem ook weer niet. Hij voerde zijn taken prima uit, maar mocht wel wat dwingender zijn. Heb hem amper aan de bal gezien.

goodfella

Bericht door goodfella » zo jan 24, 2010 5:02 pm

joey schreef:Was er nog wat sfeer in het stadion? Vanuit mijn luie stoel meende ik de nodige lege plekken te zien en gefluit te horen. Was dat ook zo of viel het mee?

Zou AZ ooit nog eens in Amsterdam van Ajax winnen? Als ze ooit de kans hadden...
De mensen beginnen naar van Basten te verlangen, Joey. De act van Jol gaat niet lang meer werken.

joey
Erelid

Bericht door joey » zo jan 24, 2010 5:02 pm

Successupporters, hehe.

Iets anders: Eriksen is blijkbaar naar het tweede plan verdwenen? Want hij viel ook niet in. Is Jol blijkbaar tot dezelfde conclusie gekomen als ik: dat die jongen er fysiek nog niet klaar voor is.

Wat mij wel verbaasde was dat Lens bij AZ niet in de basis stond. Die kun je goed laten spelen tegen een back die niet kan verdedigen (zoek maar uit). Moet wel zeggen dat Lens dramatisch inviel.
Laatst gewijzigd door joey op zo jan 24, 2010 5:03 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie