Hopen dat hij een plaatsje krijgt voor de ploegenrit.
Moderator: mods
Tuitert heeft zich nu ook gekwalificeerd voor de 1000 meter en Kuipers is volgens mij zeker van de 500 meter, aangezien hij daar tweede werd en al zeker is op de 1000 en 1500 meter. Dat kan niet missen, lijkt me.Ajax Rules schreef:Gekwalificeerd voor de O.S.:
Kramer op de 1.500, 5.000 en 10.000
De Jong op de 5.000
Tuitert op de 1.500 en 1.000
Groothuis op de 1.000 en 1.500
Kuipers op de 500, 1.000 en 1.500
Smeekens op de 500
Wust op de 1.500 en 3.000
Gerritsen op de 500 en 1.500
Boer op de 500
www.sportwereld.nlDe regels lijken voor Jan Bos geschreven
HEERENVEEN - Waar een ontsnappingsclausule is, daar loopt Jan Bos. De voormalig wereldkampioen sprint presteerde maandag bij het olympisch kwalificatietoernooi teleurstellend met een zesde plek op de 1000 meter, terwijl er maximaal vier rijders naar de Winterspelen van Vancouver mogen. Toch lijkt de Hierdenaar door de mazen van de wet te sluipen en alsnog kwalificatie af te dwingen.
Bos volbracht de kilometer in een tijd van 1.09,42 en moest daarmee liefst vijf schaatsers voor zich dulden. Stefan Groothuis en Simon Kuipers waren in Thialf een klasse apart. Ze finishten na respectievelijk 1.08,50 en 1.08,52 en benaderden daarmee het baanrecord dat op naam staat van de ongenaakbaar geachte Amerikaan Shani Davis (1.08,39). Daarachter eindigden de Control-schaatsers Kjeld Nuis en Mark Tuitert als derde en vierde.
Het Zuid-Hollandse talent Nuis loopt ondanks zijn knappe prestatie de Winterspelen mis, omdat hij nog niet had voldaan aan de kwalificatie-eisen van de sportkoepel NOCNSF. Daardoor schoof Tuitert, die wel een beschermde status genoot, een plek op. En tot ieders verbazing kwam Bos uiteindelijk op de vierde positie, omdat naast Nuis (3e) ook de 'niet-beschermde' Beorn Nijenhuis (5e) uit de lijst werd geschrapt. ,,Het is afwachten'', reageerde de sprinter van Hofmeier. ,,Het is één groot vraagteken.''
Het olympisch kwalificatietoernooi zou aanvankelijk een eerlijke, maar keiharde strijd worden. Inmiddels verzandt het evenement in een oeverloze discussie over de interpretatie van de regels. Slechts weinigen beseften vooraf dat de uitslag (mits de nummers één en twee reeds een kwalificatie achter hun naam hadden) wordt geschoond van schaatsers die geen beschermde status hadden. En van die uitzondering profiteert zeer waarschijnlijk één rijder: Jan Bos.
,,Het schijnt dat de regels voor mij worden gemaakt'', sprak hij glimlachend. Bos moest eind oktober bij de NK afstanden al aanspraak maken op zijn beschermde status om zich voor de WB-wedstrijden te plaatsen. Lachend: ,,Arie is mijn grootste vriend, vanavond ga ik weer bij hem koffie dringen.''
Arie is Arie Koops, de directeur Sport van de schaatsbond KNSB die mede de regels schreef. Reglementen die zo ondoorgrondelijk zijn dat journalisten na elke afstand bij hem bevestiging moeten vragen om zeker te weten dat zij de regels juist hebben geïnterpreteerd. Het leidde tot een bizar tafereel in de persruimte van Thialf. Op het moment dat Koops na de 1000 meter die ruimte betrad, lieten alle scribenten Kuipers in de steek. De reglementen lijken bij het evenement belangrijker dan de sportieve prestaties.
Bos zit voorlopig nog wel in de wachtkamer, net als enkele collega's van hem, omdat Nederland maar maximaal tien rijders naar Vancouver mag afvaardigen. Toch zijn de kansen op 'Vancouver' aanzienlijk. ,,Maar dit was geen goede race'', erkende de Hofmeier-schaatser ruiterlijk. Ik maakte veel te veel misslagen, in de tweede bocht zakte ik bijna door mijn hoeven.''
Gelukkig voor Bos gooide 'vriend' Koops alsnog een reddingsboei uit.
Op de 36 in totaal.Jöhnk schreef:7 a 8 medailles, waarvan 2 goud: wat is daar dan 'heel zwak' aan? Er waren jaren dat Nederland amper medailles won.
Voor alle duidelijkheid, ik bedoelde 7 a 8 medailles als realistisch maximum. Dan moet alles meezitten. En dat gaat het dus niet zitten. Als Nederland met al het geld dat er hier in de schaatssport wordt gestoken (we zijn het enige land in de wereld dat de sport echt serieus neemt) maar 6 van de 36 medailles haalt, is dat gewoon slecht.Jöhnk schreef:7 a 8 medailles, waarvan 2 goud: wat is daar dan 'heel zwak' aan? Er waren jaren dat Nederland amper medailles won.
Daarmee behoort Nederland niet tot de top 10 en dat vooral op de OWS is erg matig. De afgelopen 3 edities zaten we daar gewoon bij.Jöhnk schreef:7 a 8 medailles, waarvan 2 goud: wat is daar dan 'heel zwak' aan? Er waren jaren dat Nederland amper medailles won.
Dank. Wist ik niet.Jöhnk schreef:Vancouver is laagland. Een zeer zware baan ook.
Zie hier de uitslagen van de WK afstanden van begin dit jaar op dezelfde baan.