Die vent is gek. Frank de Boer was 1.80 en Danny Blind haalde die lengte niet eens.In het licht van het nieuwe beleid hebben de Amsterdammers voor elke positie een profiel opgesteld waaraan spelers in de toekomst moeten voldoen. "Om het concreet te maken: in het profiel van centrale verdediger passen in het huidige topvoetbal geen spelers meer kleiner dan 1 meter 85. Een talent in onze B1 dat die lengte nooit zal halen, wordt niet meer verder opgeleid in die rol."

Ik weet nog dat een jaar of wat geleden werd gezegd dat middenvelders groot en fysiek sterk moesten zijn en vooral veel moesten kunnen lopen. Gelukkig dachten ze daar bij Barcelona anders over.

Huh?Ik hoef geen tien scouts meer te hebben zitten bij wedstrijden om 21, 22-jarigen te beoordelen."
Volgens mij is dit ordinair bezuinigen, hoor. Een speler van 21 is nog steeds jong.
Het een moet het ander niet uitsluiten. Je moet allebei doen: de jeugdopleiding verbeteren én goed scouten.
[/quote]"Alleen als we straks zien dat we in het profiel van rechtshalf geen direct inzetbare vervanger van de basisspeler in Ajax 1 hebben, en de beste jeugdspeler daarachter heeft nog drie jaar nodig, dan kunnen we een tussenoplossing kopen. Die komt dan van een al bestaande scoutingslijst. Daarop staan geen jongens die 20 miljoen euro kosten, maar ook geen modale eredivisiespelers", aldus Van den Boog in het ochtenddagblad.
Dat er geen spelers van 20 miljoen opstaan geloof ik best, maar geen modale eredivisiespelers? Bij Ajax maken ze geen beoordelingsfouten meer? Of omgekeerd, misschien vindt iedereen een speler niet zo heel bijzonder, maar zie je het juist wel in hem? Een voorbeeld van dat laaste: Danny Blind was 25 toen hij bij Ajax kwam, hij viel niet bijzonder op bij Sparta (kon verder alleen naar Fortuna SC, meen ik me te herinneren) en groot was hij ook niet. Toch heeft hij het aardig gedaan bij Ajax in het hart van de verdediging. Je moet juist die ene speler ontdekken die niemand anders ziet. En daarvoor is het heel zinvol om niet in clichés te denken.
Dit is me allemaal veel te 'Oostduits'. We stellen regeltjes op en als spelers aan die regeltjes voldoen slagen ze vanzelf bij Ajax. Maar zo werkt het niet, hoor. Het gaat om mensen.