Nou ik weet nie hoor, maar volgens mij hadden ze ook een zeer stabiele achterhoede met Gomez, Ooier en ene Alex ...Bertje schreef:Niet mee eens. Kampioen word je noch door je achterhoede, noch door je voorhoede. Kampioen word je niet door ofwel heel veel te scoren ofwel heel weinig te incasseren. Kampioen word je door op de juiste momenten te scoren. Met andere woorden: controle. Waar krijg je controle over de wedstrijd? Op het middenveld. Zie daar de kracht van het PSV van de afgelopen jaren met sterkhouders als Van Bommel, Cocu en Simons en AZ afgelopen seizoen.Kowalczyk schreef:Ik vind ook dat we een extra spits nodig hebben, begrijp me niet verkeerd. We hebben maar één echte centrumspits (de veredelde jeugdspeler Bodul even niet meegeteld) - en daar moet zeker nog een echte grote, sterke doelpuntenmaker bij.
Maar verdedigend is de nood nog hoger, al was het maar omdat de Ajax-verdediging zelfs mét Vermaelen en Heitinga garant stond voor 40 à 45 tegengoals. En met dat aantal word je van zijn levensdagen geen kampioen. Godsonmogelijk (de afgelopen dertig jaar welgeteld één uitzondering die de regel bevestigt, als ik het goed heb).
Met 120 doelpunten vóór, maar 42 tegen, ben je in de praktijk meestal géén kampioen. Met 21 tegengoals vrijwel altijd wél (ook al staan er aan de andere kant van de streep maar 55). Conclusie: kampioen word je met je achterhoede (en je keeper). Het moet dicht zitten. Op slot. Anders kun je net zo goed niet beginnen.
Overigens vind ik dat de man die de verdedigers neer moet zetten (de trainer dus) van grotere invloed op het aantal tegengoals dan de verdedigers als individuen. Ik denk dat AZ vorig seizoen óók heel weinig tegengoals zou hebben gehad als de achterhoede uit Van der Wiel, Oleguer, Wielaert en Vermaelen zou hebben bestaan. Sterker nog: dan zouden ze nog beter zijn geweest dan ze nu waren. Vanwege Louis van Gaal.
K.
Verder vraag ik me af hoe je dat voor je ziet dat " Kampioen word je door op de juiste momenten te scoren. " .. staat er iemand met een klokje en draaiboek langs de kant die aangeeft wanneer wel en wanneer er niet gescoord MOET worden ..
Verder kun je nog zoveel controle hebben op het middenveld, maar als je achterhoede ( voorhoede ) naadje pet is dan schiet dat ook niks op ..