F1 en andere autosporten

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34515
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Re: F1

Bericht door Ramona » zo mei 10, 2009 5:53 pm

4e overwinning...netjes hoor...

Brawn bevestigt favorietenrol met dubbelzege in Barcelona
10 mei 2009

Brawn GP heeft in Barcelona laten zien dat het nog steeds het snelste team is van de huidige Formule 1-grid. Jenson Button won zijn vierde race van het seizoen, met Rubens Barrichello op de tweede plaats. Mark Webber verschalkte Felipe Massa en Sebastian Vettel bij zijn laatste stop en eiste zo de laatste podiumplaats op. Massa viel in de slotfase nog terug naar de zesde plaats, omdat hij benzine te kort kwam.

In Barcelona, zo klonk er op de paddock, moesten de teams die dit jaar zo tegenvielen terugslaan. De nieuwe onderdelen die mee werden gebracht moesten gaan zorgen voor een stap voorwaarts en als die er niet zou komen, zou het wel eens heel moeilijk kunnen worden om te voorkomen dat Jenson Button er relatief eenvoudig met de titel vandoor zou gaan. In de kwalificatie werd duidelijk dat Ferrari de grootste sprong had gemaakt, met een vierde startplaats voor Felipe Massa. Jenson Button en Sebastian Vettel stonden echter op de eerste rij, met Rubens Barrichello als derde. De grote ommekeer was op zaterdag in ieder geval uitgebleven.

De race is natuurlijk een heel ander verhaal en toen duidelijk werd dat Massa de zwaarste auto had van de top, groeide het vertrouwen bij Ferrari. Bij de start moest het gebeuren voor de Braziliaan, die met zijn KERS een voordeel kon hebben ten opzichte van de rest. Het viel echter wat tegen. Massa sloot als derde aan, Vettel was gepakt, maar Rubens Barrichello en Jenson Button waren er al vandoor. De Braziliaan op kop, dat was nieuw, dit jaar. In het middenveld raakte Nico Rosberg de Toyota van Jarno Trulli, die spinde. Adrian Sutil klapte er bovenop en de beide Toro Rosso's raakten elkaar in een poging de crash te ontwijken. De safety car neutraliseerde het veld een tijdje, waarna Barrichello het veld aanvoerde bij de herstart.

Button kon het tempo van zijn teamgenoot goed volgen. Zó goed zelfs, dat hij over de teamradio riep dat Barrichello harder moest gaan. Bij de eerste pitstops bleek dat Barrichello op een andere strategie zat dan zijn teammaat, want niet alleen stond hij korter stil, het tempo van de Braziliaan was opeens een seconde sneller dan dat van Button. Het was duidelijk: Barrichello ging drie keer stoppen. Dat was niet het plan, want de bedoeling was dat Button juist een driestopper zou gaan rijden en Barrichello twee keer binnen zou komen. Vanaf de pitmuur werd dus besloten om dat plan om te gooien.

Het leek lange tijd goed te gaan voor Rubinho, maar na zijn tweede stop kon hij niet meer hetzelfde tempo aan de dag leggen. Button profiteerde en behield een veilige marge voor zijn laatste stop. Daarmee was de onderlinge strijd bij Brawn gestreden, maar de laatste podiumplaats moest nog vergeven worden.

Felipe Massa hield de bij de start veroverde derde plaats lange tijd vast, met Sebastian Vettel die er een beetje onmachtig achteraan reed. Ook bij de beide pitstops veranderde er niets, want hoewel Vettel sneller was, besloot Red Bull steeds om tegelijk met Ferrari naar binnen te gaan. Ferrari mag dan niet het team zijn wat het vorig jaar was, proberen om het team te verslaan in een pitstop is al jaren gekkenwerk. De monteurs van het Italiaanse team zijn gewoon te snel.

Echter, Red Bull had nog een joker in het spel in de vorm van Mark Webber. De Australiër hield zich redelijk schuil achter Massa en Vettel, maar toen de laatsgenoemden op harder rubber overschakelden, reed Webber nog een paar ronden door op de zachte banden. En daarmee veroverde hij de derde plaats.

Ferrari had zich veel voorgesteld van deze race en met Massa op de vierde plaats deed het team eindelijk weer mee. Kimi Raikkonen was toen echter al uitgevallen, met een probleem met het gaspedaal. Ook bij Massa zou het niet zo gaan als gewenst. Tien ronden voor het einde kwam engineer Rob Smedley over de radio en meldde hij dat Massa brandstof moest gaan sparen, omdat hij anders de finish niet zou halen. Massa bleef nog een tijdje voor Vettel rijden, maar met nog vijf ronden te gaan gaf hij zich over. Het tempo ging met vijf tot tien seconden per ronde omhoog en ook Fernando Alonso schoot er nog langs. Massa haalde de finish en pakte zijn eerste punten van het jaar, maar hij had meer verdiend.

Jenson Button won dus voor de vierde keer dit jaar en mag nu serieus gaan denken aan het wereldkampioenschap. Met Nick Heidfeld en Nico Rosberg op de zevende en achtste plaats sprokkelden BMW en Williams wat puntjes. Lewis Hamilton werd negende, teamgenoot Heikki Kovalainen viel weer uit.

Over twee weken gaan de heren naar Monaco, voor de meest prestigieuze race van het jaar. Button won daar in 2004 bijna zijn eerste race, maar kon niet voorbij komen bij Jarno Trulli. De pikorde is in Monaco meestal iets anders dan normaal, maar Brawn GP kan zich verheugen met het feit dat het ook in Europa gewoon de snelste auto heeft.

Grand Prix van Spanje - 10 mei 2009
Race
Pos. Rijder Team Banden Tijd

1 J. Button Brawn GP 1:37:19.202
2 R. Barrichello Brawn GP + 13.056
3 M. Webber Red Bull + 13.924
4 S. Vettel Red Bull + 18.941
5 F. Alonso Renault + 43.166
6 F. Massa Ferrari + 50.827
7 N. Heidfeld BMW + 52.312
8 N. Rosberg Williams + 1:05.211
9 L. Hamilton McLaren + 1 ronde(n)
10 T. Glock Toyota + 1 ronde(n)
11 R. Kubica BMW + 1 ronde(n)
12 N. Piquet jr. Renault + 1 ronde(n)
13 K. Nakajima Williams + 1 ronde(n)
14 G. Fisichella Force India F1 + 1 ronde(n)
Niet gefinisht
15 K. Räikkönen Ferrari + 49 ronde(n)
16 H. Kovalainen McLaren + 59 ronde(n)
17 J. Trulli Toyota + 66 ronde(n)
18 S. Buemi Scuderia Toro Rosso + 66 ronde(n)
19 S. Bourdais Scuderia Toro Rosso + 66 ronde(n)
20 A. Sutil Force India F1 + 66 ronde(n


http://f1.gpupdate.net/nl/

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34515
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Re: F1

Bericht door Ramona » do mei 14, 2009 1:29 pm

Crisisberaad Formule 1 in Londen
Uitgegeven: 14 mei 2009 12:26
Laatst gewijzigd: 14 mei 2009 13:40

LONDEN - Voorzitter Max Mosley van de internationale autosportbond FIA heeft voor vrijdag crisisberaad belegd met de bazen van de Formule 1-teams.

Op vliegveld Londen Heathrow komt de omstreden budgetlimiet van 45 miljoen euro ter sprake, bevestigde donderdag een woordvoerder van de FIA. Ook Bernie Ecclestone, de commerciële rechtenhouder van de Formule 1, schuift aan.

Ferrari en Renault hebben deze week officieel gedreigd de Formule 1 de rug toe te keren als de FIA zijn plan voor het budgetplafond doorzet.

Raceteams die tekenen voor een jaarlijks budget van 45 miljoen euro, krijgen meer technische vrijheden dan teams die meer willen uitgeven.

Onduidelijke regels

Het budgetplafond zorgt volgens Ferrari en Renault, teams die jaarlijks honderden miljoenen investeren in de autosport, voor onduidelijke regels en een tweedeling in het deelnemersveld.

''We weigeren regels te aanvaarden die niet in overleg met de betrokken partijen zijn genomen, maar eenzijdig door de FIA worden opgelegd'', zei teambaas Flavio Briatore van Renault.

''Als de regels van de FIA niet worden herzien, hebben we geen andere keus dan ons aan het einde van dit seizoen terug te trekken uit het wereldkampioenschap Formule 1.''

Breuk

Briatore haastte zich donderdag al te zeggen dat Renault niet op een breuk met de FIA aanstuurt. ''We gaan logische voorwaarden voorstellen aan Mosley. Ik wil duidelijk maken dat we graag blijven samenwerken met de FIA", liet de Italiaan optekenen in Gazzetta dello Sport.

"De teams zijn de Formule 1 en zouden de regels moeten bepalen. De internationale federatie is niet meer dan de scheidsrechter."

Budget

Formule 1-baas Ecclestone meende dat de oplossing niet al te moeilijk is. ''Het hangt er van af wat allemaal betaald moet worden van het budget. Misschien is het al voldoende om er nog een aantal posten uit te halen'', zei de 78-jarige Brit in de Franse krant Le Figaro.

De FIA maakte eerder al duidelijk dat de salarissen van de coureurs, de kosten voor marketing en eventuele boetes niet binnen het budget van 45 miljoen euro vallen.

Volgens Ecclestone is er altijd al sprake geweest van een tweedeling in de Formule 1. ''Het was nooit anders. Er zijn altijd teams geweest met heel veel middelen en teams met bijna niets. Er waren ook altijd gelukkige winnaars en bedroefde verliezers.''


© ANP
nu.nl

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34515
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Re: F1

Bericht door Ramona » do mei 21, 2009 6:45 am

Grand Prix Monaco
21 mei

10:00-11:30 1e vrije training
14:00-15:30 2e vrije training
23 mei
11:00-12:00 3e vrije training
14:00-15:00 Kwalificatie
24 mei
14:00 Race

http://f1.gpupdate.net/nl/

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34515
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Re: F1

Bericht door Ramona » vr mei 22, 2009 2:50 pm


Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34515
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Re: F1

Bericht door Ramona » za mei 23, 2009 8:10 am

Morgen is er nog een pracht race te aanschouwen...de Indy 500...Race begint om 19.00 uur... :wk.gif:


Startopstelling:
Eerste rij: Helio Castroneves, Ryan Briscoe, Dario Franchitti
Tweede rij: Graham Rahal, Scott Dixon, Tony Kanaan
Derde rij: Mario Moraes, Marco Andretti, Will Power
Vierde rij: Danica Patrick, Alex Lloyd, Raphael Matos
Vijfde rij: Paul Tracy, Vitor Meira, Justin Wilson
Zesde rij: Hideki Mutoh, Ed Carpenter, Dan Wheldon
Zevende rij: A.J. Foyt IV, Scott Sharp, Sarah Fisher
Achtste rij: Davey Hamilton, Robert Doornbos, Townsend Bell
Negende rij: Oriol Servia, Tomas Scheckter, Mike Conway
Tiende rij: John Andretti, E.J. Viso, Bruno Junqueira
Elfde rij: Milka Duno, Nelson Philippe, Ryan Hunter-Reay

http://irl.gpupdate.net/nl/

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34515
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Re: F1

Bericht door Ramona » za mei 23, 2009 11:41 am

Spannend die kwalificatie zo...'t zit behooorlijk dicht bij elkaar... :cool.gif:

Zaterdag, 3e vrije training
Pos. Rijder Team Banden Tijd Ronden

1 F. Alonso Renault 1:15.164 24
2 J. Button Brawn GP 1:15.233 29
3 H. Kovalainen McLaren 1:15.278 24
4 R. Barrichello Brawn GP 1:15.286 26
5 F. Massa Ferrari 1:15.293 23
6 K. Räikkönen Ferrari 1:15.382 25
7 L. Hamilton McLaren 1:15.389 23
8 S. Vettel Red Bull 1:15.722 23
9 N. Rosberg Williams 1:15.758 23
10 M. Webber Red Bull 1:15.985 24
11 K. Nakajima Williams 1:16.103 22
12 A. Sutil Force India F1 1:16.228 20
13 S. Bourdais Scuderia Toro Rosso 1:16.301 23
14 G. Fisichella Force India F1 1:16.317 29
15 N. Piquet jr. Renault 1:16.382 27
16 S. Buemi Scuderia Toro Rosso 1:16.432 22
17 T. Glock Toyota 1:16.527 29
18 R. Kubica BMW 1:16.599 26
19 N. Heidfeld BMW 1:16.661 22
20 J. Trulli Toyota 1:16.810 26


http://f1.gpupdate.net/nl/

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34515
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Re: F1

Bericht door Ramona » za mei 23, 2009 2:14 pm

De goede coureurs laten zich zien vandaag op dit moeilijke circuit... :moontje2.gif:


Kwalificatie
Pos. Rijder Team Banden Tijd

1 J. Button Brawn GP 1:14.902
2 K. Räikkönen Ferrari 1:14.927
3 R. Barrichello Brawn GP 1:15.077
4 S. Vettel Red Bull 1:15.271
5 F. Massa Ferrari 1:15.437
6 N. Rosberg Williams 1:15.455
7 H. Kovalainen McLaren 1:15.516
8 M. Webber Red Bull 1:15.653
9 F. Alonso Renault 1:16.009
10 K. Nakajima Williams 1:17.344

11 S. Buemi Scuderia Toro Rosso 1:15.833
12 N. Piquet jr. Renault 1:15.837
13 G. Fisichella Force India F1 1:16.146
14 S. Bourdais Scuderia Toro Rosso 1:16.281
15 A. Sutil Force India F1 1:16.545

16 L. Hamilton McLaren 1:16.264
17 N. Heidfeld BMW 1:16.264
18 R. Kubica BMW 1:16.405
19 J. Trulli Toyota 1:16.548
20 T. Glock Toyota 1:16.788

http://f1.gpupdate.net/nl/

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34515
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Re: F1

Bericht door Ramona » zo mei 24, 2009 3:55 pm

Button regeert in de straten van Monte Carlo
24 mei 2009


Afbeelding


Jenson Button heeft met een foutloos optreden in de straten van Monaco zijn vijfde race van het jaar gewonnen. De Brit startte vanaf pole-position en werd geen moment bedreigd. Rubens Barrichello werd tweede, nadat hij bij de start Kimi Raikkonen had verschalkt. De Fin scoorde het eerste podium van Ferrari in 2009, met Felipe Massa op plaats vier.

James Hunt zei ooit: "In Monaco duurt de race ongeveer drie seconden." De run naar de eerste bocht is in Monaco cruciaal, want inhalen is eigenlijk uitgesloten. Met Kimi Raikkonen op de eerste startrij, zou het goed kunnen dat de Fin als eerste door St. Devote zou duiken, omdat hij immers uitgerust is met het KERS-systeem. Het zou in feite Ferrari's enige kans zijn op de overwinning.

De race van drie seconden verliep teleurstellend voor Raikkonen. Niet alleen kon hij Button niet pakken, maar Rubens Barrichello kwam veel beter weg en nam de tweede plaats over van de Fin. Brawn GP lag dus direct eerste en tweede, waarmee de kans op een overwinning voor Ferrari eigenlijk gelijk verkeken was. Felipe Massa zat in de eerste stint vast achter Sebastian Vettel, die al snel de grootste moeite kreeg met de zachte banden. De rondetijden van de Duitser vlogen omhoog en er vormde zich een lange trein achter de Red Bull.

Dit zorgde ervoor dat de top-drie een groot gat wist te slaan en dat besefte Massa. De Braziliaan verloor drie tot vier seconden per ronde achter Vettel en probeerde er voorbij te steken in de havenchicane. Die actie mislukte, Massa moest even rechtdoor en bij het teruggeven van de positie aan Vettel, dook Rosberg gelijk ook voorbij de Ferrari in Tabac. Rosberg zette Vettel een paar ronden later wel opzij, waarna ook Massa er langs kon. Vettel stopte vrij vroeg voor de hardere band, maar was uit zijn ritme en knalde even later in de banden bij St. Devote. Nul punten voor de nummer drie in het wereldkampioenschap.

Met het wegvallen van Vettel zetten Rosberg en Massa de achtervolging in op de top-drie, waar Barrichello ook veel snelheid verloor. De Braziliaan zou later verklaren dat hij in de openingsfase te dicht achter Button aanreed, waardoor de auto begon te glijden door het gebrek aan downforce, wat er weer voor zorgde dat de achterbanden te snel sleten. Hij verloor dus veel tijd op Button, maar Raikkonen kon er niet langs. Rosberg en Massa vonden uiteindelijk de aansluiting weer, maar daar zou het ook bij blijven.

Vooraan reed Button een foutloze, dominante wedstrijd. Zijn tempo was niet constant het snelste van iedereen, maar het gat dat hij aan het begin van de race had geslagen, was doorslaggevend. Niemand kon ook maar iets doen aan de dominantie van Button, die dit jaar recht op het wereldkampioenschap lijkt af te gaan. Barrichello herpakte zich nadat hij op nieuw rubber was overgeschakeld en reed weer wat weg van Raikkonen, die genoegen nam met de derde plaats.

Verder naar achteren speelden zich enkele kleine persoonlijke drama's af. Lewis Hamilton had niks te vertellen en won eigenlijk alleen maar plaatsen door uitvalbeurten van anderen, BMW en Toyota reden beschamend langzaam in de rondte, Giancarlo Fisichella kwam nét te kort voor Force India's eerste punten op de negende plaats, Sebastian Buemi duwde Nelson Piquet van de baan, Heikki Kovalainen spinde in de muur en scoorde dus wéér niet en Kazuki Nakajima reed in de laatste ronde in de banden.

Eigenlijk was het na de eerste stint een weinig enerverende wedstrijd in Monaco. De dominantie van Brawn is nog steeds erg duidelijk en aangezien Ferrari nu Red Bull te grazen had, loopt het team alleen maar verder uit op de concurrentie, die dus voornamelijk bezig is elkaar punten af te snoepen. Mark Webber kwam nog als vierde aan de finish, voor Rosberg, Alonso en Sebastien Bourdais, die voor het eerst sinds Melbourne weer in de punten eindigde.

Dat Button af en toe nog wel even moet wennen aan zijn nieuwe rol in het Formule 1-veld, was duidelijk toen de Brit zijn auto parkeerde in parc fermé, terwijl het in Monaco gebruikelijk is dat de top-drie de auto's op het rechte stuk parkeert. De topfitte Brit rende vervolgens zwaaiend en juichend over het rechte stuk, op weg naar het podium. Een zeer passend einde van een droomrace voor de man die op dit moment van wolk naar wolk lijkt te springen.
Race
Pos. Rijder Team Banden Tijd

1 J. Button Brawn GP 1:40:44.282
2 R. Barrichello Brawn GP + 7.666
3 K. Räikkönen Ferrari + 13.442
4 F. Massa Ferrari + 15.110
5 M. Webber Red Bull + 15.730
6 N. Rosberg Williams + 33.586
7 F. Alonso Renault + 37.839
8 S. Bourdais Scuderia Toro Rosso + 1:03.142
9 G. Fisichella Force India F1 + 1:05.040
10 T. Glock Toyota + 1 ronde(n)
11 N. Heidfeld BMW + 1 ronde(n)
12 L. Hamilton McLaren + 1 ronde(n)
13 J. Trulli Toyota + 1 ronde(n)
14 A. Sutil Force India F1 + 1 ronde(n)
Niet gefinisht
15 K. Nakajima Williams + 2 ronde(n)
16 H. Kovalainen McLaren + 26 ronde(n)
17 R. Kubica BMW + 48 ronde(n)
18 S. Vettel Red Bull + 62 ronde(n)
19 N. Piquet jr. Renault + 66 ronde(n)
20 S. Buemi Scuderia Toro Rosso + 68 ronde(n)


http://f1.gpupdate.net/nl/

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Re: F1

Bericht door Frank » zo mei 24, 2009 4:16 pm

Niks ten nadele van Button of Brawn, maar er is werkelijk geen zak aan op deze manier.

Het gevoel van de tijd van Schumacher komt weer terug, ik heb ook absoluut geen aandrang om naar de races te gaan kijken.
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34515
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Re: F1

Bericht door Ramona » za jun 06, 2009 7:10 am

F1tijd, medepoolers; misschien als jullie voor de kwalificatie nog de toto invullen PoA dat oogluikend toelaat?

Grand Prix Turkije
05 jun.

09:00-10:30 1e vrije training - (Live Report)
13:00-14:30 2e vrije training - (Live Report)
06 jun.
10:00-11:00 3e vrije training
13:00-14:00 Kwalificatie
07 jun.
14:00 Race

http://f1.gpupdate.net/nl/

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34515
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Re: F1

Bericht door Ramona » za jun 06, 2009 2:13 pm

Pole voor Vettel...leuk leuk... :headbang.gif:

Hamilton kwam niet eens door Q1... :smallgrin.gif:
Wat moest-ie werken om die auto op de baan te houden zeg...

Gebruikersavatar
Daily Blind
Berichten: 13388
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 10:23 am

Re: F1

Bericht door Daily Blind » zo jun 07, 2009 2:13 pm

Saaie race en Button gaat waarschijnlijk weer winnen..

Gebruikersavatar
Beloki
Berichten: 9154
Lid geworden op: vr okt 31, 2003 10:17 pm

Re: F1

Bericht door Beloki » vr jun 19, 2009 9:49 am

FERRARI STAPT UIT FORMULE 1

Van onze Telesportredactie
SILVERSTONE - Een grote crisis dreigt in de Formule 1. Liefst acht teams hebben aangekondigd vanaf volgend jaar een eigen kampioenschap te willen beginnen. Deze renstallen, waaronder het grote Ferrari, weigeren te buigen voor de eisen van de internationale autosportfederatie FIA. Een van de belangrijkste regelwijzigingen daarin is het invoeren van een budgetlimiet.

Naast Ferrari stappen ook Renault, Brawn GP, BMW-Sauber, McLaren, Red Bull, Toro Rosso en Toyota dus uit de Formule 1. "Deze teams zien geen ander alternatief en starten daarom de voorbereidingen voor een nieuw kampioenschap met regels waar iedereen zich wel in kan vinden", luidde het statement van de FOTA (Formula One Team Assocation), het orgaan waarin de opstandige renstallen zijn verenigd.

De inschrijftermijn voor het kampioenschap van 2010 in de koningsklasse van de autosport sluit vandaag. Tot op heden hebben alleen Williams en Force India zich aangemeld bij de FIA. Er zijn echter ook al drie nieuwe kandidaten: USF1, Campos en Manor.

Overigens waagde Formule 1-baas Max Mosley gisteren nog een laatste poging om de renstallen binnenboord te houden. De nieuw in te voeren budgetbeperking voor 2010 werd bijgesteld naar 100 miljoen euro in plaats van de eerder gestelde 45 miljoen euro. Zijn handreiking hielp echter niet.

“We willen geen verdere concessies doen over fundamentele waarden van de sport en wijzen alle voorwaarden om te kunnen meedoen aan het wereldkampioenschap in 2010 af”, zeggen de teams in een verklaring.
De T.
´Hey Pistolero, there is no I in TEAM!´ Lance, 27/07/09

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34515
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Re: F1

Bericht door Ramona » vr jun 19, 2009 12:48 pm

Door bovenstaand gedoe zou je bijna vergeten dat er een race is a.s. zondag...

Grand Prix Groot-Brittannië
19 jun.

11:00-12:30 1e vrije training
15:00-16:30 2e vrije training
20 jun.
11:00-12:00 3e vrije training
14:00-15:00 Kwalificatie
21 jun.
14:00 Race
Grand Prix-kalender
Vettel snelste in eerste training op Silverstone
19 juni 2009

Door het nieuws dat acht teams na dit seizoen de Formule 1 verlaten en een eigen kampioenschap beginnen, zou je bijna vergeten dat er dit weekend ook nog gereden wordt. Red Bull-coureur Sebastian Vettel liet de snelste tijd noteren tijdens de eerste vrije training voor de Britse Grand Prix. De Duitser reed aan het einde van de sessie een tijd van 1.19.400, waarmee hij bijna drie tienden sneller was dan Mark Webber.

Terwijl er op de paddock een veldslag gaande was tussen de cameramensen en de fotografen, die allemaal een beeld probeerden te vangen van Max Mosley en Bernie Ecclestone, begonnen de coureurs van Red Bull erg goed aan hun raceweekend door de snelste tijden te rijden in de eerste training. Twintig minuten voor het einde was Mark Webber de eerste die onder de 1.20 dook, met een tijd van 1.19.682, en vlak voor het uithangen van de vlag bracht Sebastian Vettel de snelste tijd naar 1.19.400, nadat hij tijdens zijn vorige pogingen steeds op verkeer stuitte.

Jenson Button en Rubens Barrichello voerden ook nog even de tijdenlijsten aan, maar moesten uiteindelijk genoegen nemen met de derde en de vierde tijd. Het Brawn GP-duo was maar liefst acht tienden van een seconde langzamer dan Vettel. Fernando Alonso en Felipe Massa reden de vijfde en de zesde tijd. Het tweetal lag nog even met elkaar in de clinch, nadat Massa bijna achterop een langzaam rijdende Sutil was geklapt. Alonso wilde Massa hierop passeren, maar de Braziliaan gaf geen ruimte waarna beide coureurs een paar bochten zij aan zij reden. Uiteindelijk werd Massa door zijn team gemaand om van het gas te gaan. Jarno Trulli en Lewis Hamilton completeerden de top-acht. Het team van Force India deed het ook opvallend goed. Giancarlo Fisichella en Adrian Sutil waren tiende en elfde.

Grote incidenten waren er niet tijdens de eerste training. Wel waren er nog spins van Timo Glock en Nelson Piquet, maar beide coureurs konden hun training gewoon vervolgen. Een ander opvallend moment was toen Nick Heidfeld Heikki Kovalainen voorbij reed in de pitstraat. Mogelijk wordt de Duitser hiervoor nog bestraft.

De tweede vrije training begint om 15.00 uur Nederlandse tijd.


http://f1.gpupdate.net/nl/

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Re: F1

Bericht door Frank » vr jun 19, 2009 5:11 pm

FIA neemt juridische stappen tegen F1-rebellen

SILVERSTONE -
De internationale autosportfederatie FIA gaat jurdische stappen ondernemen tegen de acht rebellerende formule 1-teams. Dat liet de FIA vrijdagmiddag weten op de website.

De acht teams uit de FOTA, de associatie van formule 1-teams, kondigden vrijdag aan een eigen raceserie te gaan beginnen, uit onvrede met de voorgestelde nieuwe regelgeving van de FIA. ‘De acties van de FOTA als geheel, en Ferrari in het bijzonder, zijn in strijd met de wetgeving en gaan opzettelijk in tegen contractuele relaties’, staat in een verklaring van de FIA. De federatie wil dat de zaak meteen voor de rechter wordt uitgevochten.

De FIA liet ook weten dat de startlijst voor het komende WK voorlopig nog niet wordt gepubliceerd. Het was de bedoeling om zaterdag de teams bekend te maken die in 2010 meedoen aan de Formule 1. De FIA kondigde wel aan dat alle voorbereidingen op het nieuwe seizoen gewoon doorgaan.
Bron: De Volkskrant

Het gaat echt nog goed komen tussen de twee partijen.... :eusa_naughty.gif:
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34515
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Re: F1

Bericht door Ramona » zo jun 21, 2009 2:49 pm

Vettel slaat keihard terug in 'achtertuin' Button
21 juni 2009

Sebastian Vettel geeft het kampioenschap nog niet op. Met een foutloos en zeer dominant optreden op Silverstone won de Duitser zijn tweede race van het jaar. Mark Webber maakte het succes voor Red Bull compleet door als tweede te finishen, voor Rubens Barrichello. Thuisfavoriet en kampioenschapsleider Jenson Button worstelde de gehele race met zijn auto en werd zesde.

Later meer.
Grand Prix van Groot-Brittannië - 21 juni 2009
Race
Pos. Rijder Team Banden Tijd

1 S. Vettel Red Bull 1:22:49.328
2 M. Webber Red Bull + 15.188
3 R. Barrichello Brawn GP + 41.175
4 F. Massa Ferrari + 45.043
5 N. Rosberg Williams + 45.915
6 J. Button Brawn GP + 1:06.285
7 J. Trulli Toyota + 1:08.307
8 K. Räikkönen Ferrari + 1:09.622
9 T. Glock Toyota + 1:09.823
10 G. Fisichella Force India F1 + 1:11.522
11 K. Nakajima Williams + 1:14.023
12 N. Piquet jr. Renault + 1 ronde(n)
13 R. Kubica BMW + 1 ronde(n)
14 F. Alonso Renault + 1 ronde(n)
15 N. Heidfeld BMW + 1 ronde(n)
16 L. Hamilton McLaren + 1 ronde(n)
17 A. Sutil Force India F1 + 1 ronde(n)
18 S. Buemi Scuderia Toro Rosso + 1 ronde(n)
Niet gefinisht
19 S. Bourdais Scuderia Toro Rosso + 23 ronde(n)
20 H. Kovalainen McLaren + 24 ronde(n)


http://f1.gpupdate.net/nl/

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Re: F1

Bericht door Frank » zo jun 21, 2009 8:42 pm

Vanavond is in Top Gear bekend gemaakt wie The Stig is.

Namen als Johnny Herbert en Daemon Hill deden de ronde, het blijkt dus uiteindelijk Michael Schumacher geweest te zijn...
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 34686
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: F1

Bericht door Duke » zo jun 21, 2009 9:13 pm

Al die tijd?
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Re: F1

Bericht door Frank » zo jun 21, 2009 9:20 pm

Geen idee, ik heb de uitzending niet helemaal gezien.

Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat hij het ook al was (in ieder geval niet altijd) toen hij nog in de F1 actief was. Er gaan ook geruchten dat er 3 of 4 rijders beurtelings de rol van The Stig hebben vervuld.
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 48893
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: F1

Bericht door peter » zo jun 21, 2009 9:28 pm

Wel heel erg gaaf, mocht het waar zijn.

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Re: F1

Bericht door Frank » zo jun 21, 2009 9:31 pm

Ik had blijkbaar wel de uitzending uit moeten kijken....

Blijkbaar heeft Clarkson aan het einde twijfel gezaaid of Schumacher wel echt The Stig is geweest.

Er zijn ook al verhalen dat Schumacher de enige was die een rondje mocht rijden in (zijn eigen?) Ferrari FXX (ronde tijd 7 seconde sneller dan welke auto dan ook....) en dat hij daarom eenmalig als The Stig heeft opgetreden.

Ook zou het een publiciteitsstunt van Top Gear geweest kunnen zijn.
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 34686
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: F1

Bericht door Duke » ma jun 22, 2009 10:34 am

Formule 1: compromis of ‘piratenserie’
Door Mark Misérus

Zomaar een gedachtegang: wat zou er gebeuren als Manchester United, Real Madrid en Barcelona, om een paar van de grootste voetbalclubs ter wereld te noemen, zich zouden keren tegen het concept van de Champions League en zijn machtige organisator, de UEFA?

Zomaar een gedachtegang: wat zou er gebeuren als Manchester United, Real Madrid en Barcelona, om een paar van de grootste voetbalclubs ter wereld te noemen, zich zouden keren tegen het concept van de Champions League en zijn machtige organisator, de UEFA?

Wat als ze zich dreigen terug te trekken uit de sterrencompetitie uit onvrede over een gebrek aan inkomsten uit tv-gelden en sponsoring? Wat als ze vervolgens voorstellen in een eigen competitie met andere grote clubs verder te strijden om de kroon, met een andere naam uiteraard?

Wie wint? De clubs? Of haalt Michel Platini, de voorzitter van de Europese voetbalunie, zijn gelijk?

Miljardenindustrie
De problematiek is niet aan de orde op het hoogste podium van het clubvoetbal. Maar veel verschilt het niet van wat zomaar werkelijkheid zou kunnen worden in de andere sport die door de jaren heen tot een miljardenindustrie is uitgegroeid en miljoenen mensen over de hele wereld aan het tv-toestel gekluisterd houdt.

Het huis van de Formule 1 staat in brand, nu de belangrijkste teams met een vertrek dreigen en de regenten van de raceklasse het spel net zo hard meespelen. Nog nooit was een scheuring van de sport zo dichtbij als nu, ook al ligt een compromis nog altijd het meest voor de hand.

Max Mosley, de directeur van de internationale autosportfederatie FIA, voerde op het circuit van Silverstone het hele weekeinde koortsachtig overleg met de dwarsliggers. Het conflict kreeg er meer aandacht dan de tweede seizoenszege van het Duitse supertalent van Red Bull, Sebastian Vettel.

Wijze mensen
‘De hoofdrolspelers zijn stuk voor stuk heel wijze mensen, die vinden wel een oplossing’, zegt oud-F1-coureur Jan Lammers. Tegelijk heeft het conflict hem één ding duidelijk gemaakt: dat de macht in de top van de autosport aan het verschuiven is.

Zo hoeft de vorming van de nieuwe klasse, waarin acht teams met eventueel twee nieuwkomers als Lola en Prodrive, elkaar bevechten, geen utopie te zijn.

Sponsors hebben al toegezegd hun teams te blijven steunen in de nieuwe liga en er zijn genoeg door de F1 afgedankte circuits (Indianapolis, Magny-Cours, het na 61 jaar vaarwel gezegde Silverstone) om op te kunnen racen. Als de doorbraak wordt geforceerd, zullen de tv-stations, die in het geval van de BBC bijna 240 miljoen euro per vijf jaar betalen om de sport te kunnen uitzenden, partij kiezen voor de grote teams.

Het antwoord op de muiterij van de grote baas van de Formule 1 getuigde volgens Lammers van niet al te veel realiteitszin. ‘Bernie Ecclestone kan wel roepen dat de Formule 1 al zestig jaar bestaat en daarom nooit verdwijnt. Maar we bevinden ons wel in een tijd waarin General Motors en Ford verdwijnen of wankelen. Niemand mag zich kogelvrij wanen.’

Succesverhaal
Ecclestone was jarenlang almachtig in de klasse die hij na een machtsgreep omtoverde tot een commercieel succesverhaal. Vrijwel nooit werd hij tegengesproken. Tot dit seizoen dan, dat met de race op Silverstone op de helft is gekomen.

Nu is de 78-jarige Ecclestone te oud volgens de critici, weet hij niet meer zo goed als vroeger waar het met de sport heen moet en laat hij de teams te weinig meedelen in de 1,2 miljard euro die de F1 jaarlijks opbrengt.

De Formule 1 is op drift geraakt, ook omdat de financiële crisis onbarmhartig heeft toegeslagen. Teams verdwenen, zoals Honda, moesten inbinden of dreigen opgedoekt te worden als maatregelen uitblijven. Waar de bazen van de Formule 1 het altijd voor het zeggen hebben gehad, bepalen de sponsors nu de prijs.

Richard Branson, baas van het grote Virgin, investeerde dit jaar naar eigen zeggen ‘bijna niets’ in het Brawn GP-team, dat nu met Jenson Button op de titel afstevent. Afgelopen weekeinde kondigde Branson aan na dit jaar alweer uit de sport te stappen. Sponsoring van Brawn is door het succes volgens hem in een paar maanden ‘onbetaalbaar’ geworden.


Waardeloos
Dat zal wel meevallen voor Branson, maar het geeft aan hoe snel een vrijwel waardeloos team in waarde kan stijgen. Het vertelt ook het verhaal van hoe een outsider plotseling het WK domineert, terwijl de grote teams niet meer weten hoe het verder moet. Ferrari doolt, wereldkampioen Lewis Hamilton bereikte zondag met zijn McLaren als voorlaatste de finish.

De sport is in verwarring en wacht op een antwoord voor de toekomst. Het instellen van gelimiteerde budgetten voor de teams moet een dreigende kaalslag het hoofd bieden, maar over de voorwaarden worden de renstallen en de FIA het niet eens. Ferrari, dat nu zo’n 300 miljoen euro per jaar investeert en een fabriek met 900 man personeel onderhoudt, heeft zijn vertrek uit de racerij al aangekondigd als ze aan een begroting van 45 miljoen vast komen te zitten.

Al sinds de eerste race, zestig jaar geleden, gleed het scharlaken rood over de circuits van de koningsklasse op wielen. Ferrari maakte de sport voor een deel tot wat hij is geworden, dankzij de successen van Ascari, Lauda en Schumacher. Door een knip in het budget, die het makkelijker maakt de kleinere teams te laten overleven, zegt de beroemde renstal zich gekleineerd en in zijn eer aangetast te voelen.

‘Het is een denkfout van Mosley geweest om alle teams over een kam te scheren en ze zo op hun budget te korten. Je kunt teams als Ferrari niks verbieden. Het gaat hier om de grootste autosportklasse op aarde, waarin al sinds jaar en dag met miljarden wordt gestrooid. De fans kan het niet veel schelen’, zegt autosportkenner en -historicus Rob Wiedenhoff.

Onsje minder
Natuurlijk kon het allemaal een onsje minder, vindt Lammers die de geldsmijterij voor de start van het seizoen in de Volkskrant als ‘snoeven’ omschreef. ‘Maar we moeten niet vergeten dat de teams minder aan de sport hebben verdiend dan de Formule 1 zelf. Circuits zijn aan de rand van de afgrond geraakt, we weten hoe het met de automobielfabrieken gaat. De gelden moeten worden herverdeeld, dat is beter.’

En dan is er nog de botsing tussen de grote ego’s die zich in het rondreizende circus door de jaren heen hebben verzameld. Naar verluidt heeft Mosley het aan te stok met Luca di Montezemolo, de president van Ferrari, en wreef voormalig McLaren-teambaas Ron Dennis in zijn handen toen Mosley vorig jaar over een sm-schandaal dreigde te struikelen. Een video dook op waarin Mosley, zoon van een gewezen fascistenleider, in een nazi-entourage te zien was.

Mosley bleef echter aan en won zelfs een rechtszaak tegen de Britse tabloid News of the World die beelden van het schandaal plaatste. Volgens hem was er inbreuk gemaakt op zijn privacy.

Apenrots
Maar zijn escapades zijn hem nooit vergeven in de Formule 1, dat zich soms nog het beste laat vergelijken met een apenrots waarin de gorilla met het luidste geroffel de aandacht trekt.

Wiedenhoff: ‘Het ging goed. Mosley mocht voor president spelen, Ecclestone nam de commerciële kant voor zijn rekening. Maar toen overschreeuwde Mosley zichzelf en zijn de gevolgen niet meer te overzien.’

Als ‘niets meer dan een fantasie, deze piratenserie’, serveerde Mosley de nieuwe raceklasse af nog voordat die geboren kan worden. Het brengt Lammers tot de volgende vergelijking: de scheidsrechter is zichzelf belangrijker gaan vinden dan de wedstrijd die hij fluit.
www.volkskrant.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 48893
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: F1

Bericht door peter » ma jun 22, 2009 4:03 pm

De Formule 1 is op sterven na dood als dit zo door gaat. Het is jaren niet meer om aan te gluren, want inhaalmanoeuvres zijn een utopie geworden. Waar je vroeger de ene positiewisseling na de andere zag is het nu verworden tot het rijden van een optocht, waarbij de enige positiewisselingen plaatsvinden door het uitvoeren van pitstops.

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34515
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Re: F1

Bericht door Ramona » ma jun 22, 2009 4:23 pm

Kijk je wel eens?

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 48893
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: F1

Bericht door peter » ma jun 22, 2009 4:33 pm

Yep, heel af en toe. Laatst nog Turkije gezien. Vettel maakt een foutje in Ronde 1 en Button kan er langs. Rest van de wedstrijd was het toen ook gelijk gedaan en ik heb volgens mij 2 inhaalmanoeuvres gezien. Je kunt moeilijk erkennen dat je op het puntje van je stoel zit tijdens de races.

Plaats reactie