De Marco van Basten-topic

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

999

Re: De Marco van Basten-topic

Bericht door 999 » ma apr 27, 2009 7:17 am

LucaS schreef:Ik vond het wel grappig. Van Basten zei dingen die ik ook al heel lang roep.
Nou, ik vond er niks grappigs aan.B.v. het verschil in mening tussen Koeman en MVB over de achterhoede, hoe spelers in het veld staan.Iets wat ik als eerste hier tig keer naar voren bracht.Het verwachten van, het denken dat, het geconcentreerd aanwezig zijn van spelers.Koeman haalde daar de eerste goal van AZ als voorbeeld bij.

MVB vond dat Olequer niks verkeerd deed, Koeman vond dat Olequer alles verkeerd deed.Zoals ik ook al tig keer schreef, staat Olequer ( en hij niet alleen ) niet in het veld zoals het zou moeten zijn, het verwachten van dat die bal wel eens diep zou kunnen gaan, het denken dat die Lens wel eens een loopaktie zou kunnen maken, het geconcentreerd aanwezig zijn en in de gaten hebben dat Schaars zo'n diepe pass in de benen heeft ( of kan hebben ).En in deze situatie telt dat ook voor Vermeer.

Kijk en als je dan licht geirriteerd van Basten ziet reageren op deze terechte constateringen dat zegt dat wel iets hoe MVB tegen deze achterhoede aankijkt.En dit is natuurlijk ook een taak van de trainer en zijn staf ...

En dit kun je dus ook weer doortrekken naar de voorhoede en middenvelders.Daar zie je ook als een van de tekortkomingen dit op het veld.Een onderdeel van automatisme en positiespel, geconcentreerd aanwezig zijn .. en dan de bal dus vol op je wreef de touwen injagen en niet met je wreef omdat je nu doordat gemis aan ... net een stapje te laat bent ...
Laatst gewijzigd door 999 op ma apr 27, 2009 7:52 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Blij met de punten ...

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » ma apr 27, 2009 7:50 am

Ik vond de uitzending vrij armoedig, hoor. Hij geeft zo weinig blijk van kennis, terwijl ze daar zelfs nog expliciet naar vragen. Ik vond zelfs Koeman meer inzicht tonen wat dat betreft.

LucaS

Bericht door LucaS » ma apr 27, 2009 7:53 am

Zoals jullie weten zeg ik al tijden dat het weggeven van kansen meer aan het middenveld en bvoorhoede ligt dan aan slechte verdedigers. Ik zie het dus hetzelfde als van Basten. Koeman kan nog meer vertellen met zijn Oleguer moet bovenop Lens staan. Lens is veel te snel, op het moment dat Oleguer dat doet is hij bij elke lange bal over de verdediging heen kansloos.
I think I lost my fucking headache

999

Bericht door 999 » ma apr 27, 2009 8:08 am

LucaS schreef:Zoals jullie weten zeg ik al tijden dat het weggeven van kansen meer aan het middenveld en bvoorhoede ligt dan aan slechte verdedigers. Ik zie het dus hetzelfde als van Basten. Koeman kan nog meer vertellen met zijn Oleguer moet bovenop Lens staan. Lens is veel te snel, op het moment dat Oleguer dat doet is hij bij elke lange bal over de verdediging heen kansloos.
Tja, volgens mij, maar kan aan mijn ogen liggen, was Olequr nu, ongeveer dan toch, tien meter te laat met de methode MVB.En hij is niet de enige in het veld.

Bovenop zitten kun je op vele manieren.Kan ook op vele manieren uitgelegd worden, zoals Koeman dan ook deed.Olequer staat gewoon verkeerd, staat niet met een ik kan dit of dat verwachten, Schaars zou wel eens een diepe bal kunnen gaan geven enz. enz.Die bal is ook nog een een hele tijd onderweg.Dat ziet een blinde, en dat is ook het verschil tussen AZ en AJAX spelers.

Kan natuurlijk ook zijn dat Olequer denkt dat Lens hem moet dekken ..
Laatst gewijzigd door 999 op ma apr 27, 2009 8:10 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Blij met de punten ...

Harm

Bericht door Harm » ma apr 27, 2009 8:10 am

Maar daar staat ook nog Van der Wiel die de verkeerde keuze maakt. Die had er ook nog voor kunnen kiezen om Lens te volgen, maar hij reageert niet.

999

Bericht door 999 » ma apr 27, 2009 8:11 am

Harm schreef:Maar daar staat ook nog Van der Wiel die de verkeerde keuze maakt. Die had er ook nog voor kunnen kiezen om Lens te volgen, maar hij reageert niet.
Ook dat gaf Koeman aan in de uitzending.Er staan DRIE verdedigers t.o.v. ÉÉN speler van AZ.En nog weten ze de klus niet te klaren ...
Blij met de punten ...

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » ma apr 27, 2009 8:24 am

El Clavo schreef:
GangstaRiB schreef:Ajax heeft al z'n ziel en zaligheid bij Van Basten neergegooid, die met veel gebaar ons wil doen geloven dat hij er wat van snapt.

Bij Oranje heeft hij zijn speelstijl laten aanpassen op advies van de spelers en nu zitten we ook weer een seizoen te wachten op goed voetbal. Een seizoen waarin hij 34 miljoen heeft mogen investeren.

Godsamme... deze club is op sterven na dood op deze manier.
En ook voor 30 kwijt is. Maar dat vergeten we voor het gemak maar even.
Je bedoeld Huntelaar? Van Basten heeft bedongen dat hij een veto-recht heeft op iedere transfer. Huntelaar had hij kunnen behouden. Op AT5, tijdens Godenzonen vond ik Van Basten niet al te oprecht overkomen toen de transfer van Huntelaar ter sprake kwam. Hij mompelde iets over z'n contract en dat ze nog veel geld konden cashen. Maar wat hij niet zei is dat Van BAsten niet al te veel vertrouwen in Huintelaar had en hem een aantal keer aan de kant hield of vroeg wisselde. Dus Van BAsten vond het niet heel erg dat hij Huntelaar kon verpatsen. Dus dan kan hij nu niet meer terugkrabbelen door te zeggen dat hij belangrijke spelers heeft laten gaan.
Whitey on the moon.

Baseman

Bericht door Baseman » ma apr 27, 2009 8:33 am

PSV verloor de afgelopen jaren na ieder seizoen een complete linie, dankzij clubs die kwamen shoppen. Desondanks werd PSV 4 keer op rij kampioen...het gezeik van Van Basten over verkochte spelers is een waardeloze smoes en een slappe poging zijn mislukte aankoopbeleid onder het tapijt te vegen.

Maar liefst 34 miljoen mogen investeren en dan nog zeuren over spelers die verkocht zijn, trieste zaak.

Jim

Bericht door Jim » ma apr 27, 2009 8:33 am

Peter schreef:Ik vond zelfs Koeman meer inzicht tonen wat dat betreft.
Je mag het in dit verband denigrerende woord "zelfs" best weglaten hoor.
Iemand die coach is geweest van Ajax, Benfica, PSV en Valencia en met al die clubs prijzen heeft gepakt zal toch wel over enig inzicht beschikken, dunkt me.
Koeman heeft veel zinnigs te melden, maar wordt steevast onderbroken door de demagogische schreeuwlelijk Yoeri Mulder. Bijzonder ergerlijk is dat. Koeman is dan doorgaans te beleefd en laat het er dan meestal maar bij. Maar dat programma zou zoveel beter af zijn zonder die Mulder. Voegt helemaal niks toe, behalve het fungeren als irritante stoorzender. Hij discussieert voortdurend vanuit spontane opwellingen, niet vanuit een doordachte visie. Hij roept voor hetzelfde geld exact het tegenovergestelde.
De appel valt trouwens niet ver van de boom, want voor zijn vader geldt precies hetzelfde.
Hugo Borst heeft weinig kaas gegeten van tactiek en systemen, maar stelt wel zinnige kritische vragen en laat in ieder geval wel mensen gewoon uitpraten.

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » ma apr 27, 2009 8:40 am

Baseman schreef:PSV verloor de afgelopen jaren na ieder seizoen een complete linie, dankzij clubs die kwamen shoppen. Desondanks werd PSV 4 keer op rij kampioen...het gezeik van Van Basten over verkochte spelers is een waardeloze smoes en een slappe poging zijn mislukte aankoopbeleid onder het tapijt te vegen.

Maar liefst 34 miljoen mogen investeren en dan nog zeuren over spelers die verkocht zijn, trieste zaak.
Precies. In dezelfde trant blijven we het excuus horen dat Van Basten eerst 10 jaar wanbeleid moet opruimen etc etc. Als vergelijk heb je een AZ die in diezelfde 10 jaar vanuit de Eerste divisie, kampioen van de Eredivisie wordt.

Ajax ligt gewoon ruim 10 jaar te snurken, met een positieve uitschieter toen (niet heel toevallig) Van Gaal TD en Koeman trainer was.

Daarom vraag ik me steeds meer af of Ajax uberhaupt wel weer naar de top wil terugkeren. Financieel draaien we topjaren met topdeals van sponsors. Maar sportief is het huilen met de pet op. We halen een aantal labiele coaches binnen en iedere keer gaan we volledig mee in de visie van de labiele coach. Niemand die de lange termijn bewaakt.
Whitey on the moon.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma apr 27, 2009 8:42 am

Als gast bij dit soort programma's is Koeman wat mij betreft een verademing. Hij geeft over het algemeen gewoon zijn mening en draait nergens om heen. Hoef je het niet met hem eens te zijn maar hij zegt tenminste wat.

In het geval Oleguer/Lens was ik het overigens met V.Basten eens. Het heeft helemaal geen zin om er daar veel korter op te gaan staan als je hem niet kunt bijhouden. Je moet je zo opstellen dat je het gat ondanks je mindere snelheid toch kunt belopen. Misschien maar eens een master class laten organiseren door Frank de Boer.
Nil volentibus arduum

jabu

Bericht door jabu » ma apr 27, 2009 9:04 am

Soms kan een aanvaller natuurlijk ook gewoon een knap doelpunt maken zonder dat daar een defensief falen aan vooraf gaat.
GangstaRiB schreef:Je bedoeld Huntelaar? Van Basten heeft bedongen dat hij een veto-recht heeft op iedere transfer. Huntelaar had hij kunnen behouden. Op AT5, tijdens Godenzonen vond ik Van Basten niet al te oprecht overkomen toen de transfer van Huntelaar ter sprake kwam. Hij mompelde iets over z'n contract en dat ze nog veel geld konden cashen. Maar wat hij niet zei is dat Van BAsten niet al te veel vertrouwen in Huintelaar had en hem een aantal keer aan de kant hield of vroeg wisselde. Dus Van BAsten vond het niet heel erg dat hij Huntelaar kon verpatsen. Dus dan kan hij nu niet meer terugkrabbelen door te zeggen dat hij belangrijke spelers heeft laten gaan.
Huntelaar had altijd een basisplaats bij Van Basten. Met een fitte Sulejmani, Suarez, Sarpong, Emanuelson, etc. Onzin om te beweren dat hij het als trainer van Ajax niet erg vond om Huntelaar halverwege het jaar te verliezen.

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » ma apr 27, 2009 9:29 am

Jabu schreef:Soms kan een aanvaller natuurlijk ook gewoon een knap doelpunt maken zonder dat daar een defensief falen aan vooraf gaat.
GangstaRiB schreef:Je bedoeld Huntelaar? Van Basten heeft bedongen dat hij een veto-recht heeft op iedere transfer. Huntelaar had hij kunnen behouden. Op AT5, tijdens Godenzonen vond ik Van Basten niet al te oprecht overkomen toen de transfer van Huntelaar ter sprake kwam. Hij mompelde iets over z'n contract en dat ze nog veel geld konden cashen. Maar wat hij niet zei is dat Van BAsten niet al te veel vertrouwen in Huintelaar had en hem een aantal keer aan de kant hield of vroeg wisselde. Dus Van BAsten vond het niet heel erg dat hij Huntelaar kon verpatsen. Dus dan kan hij nu niet meer terugkrabbelen door te zeggen dat hij belangrijke spelers heeft laten gaan.
Huntelaar had altijd een basisplaats bij Van Basten. Met een fitte Sulejmani, Suarez, Sarpong, Emanuelson, etc. Onzin om te beweren dat hij het als trainer van Ajax niet erg vond om Huntelaar halverwege het jaar te verliezen.
Ik weet het niet zeker, maar hij heeft Huntelaar toch een paar keer gepasseerd? En hij heeft Huntelaar een paar keer rond minuut 70 gewisseld.

En in Marco's visie had hij meer aan Cvita, die goed kan kaatsten.
Whitey on the moon.

jabu

Bericht door jabu » ma apr 27, 2009 9:52 am

Hij heeft ook in de zomer Huntelaar er van proberen te overtuigen om nog een jaar bij Ajax te blijven. Bovendien blijkt zijn vertrouwen in Huntelaar natuurlijk ook wel uit het aantal speelminuten dat Huntelaar maakte en het feit dat hij graag wilde dat Huntelaar zijn contract bij Ajax verlengde.

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » ma apr 27, 2009 9:55 am

Jabu schreef:Hij heeft ook in de zomer Huntelaar er van proberen te overtuigen om nog een jaar bij Ajax te blijven. Bovendien blijkt zijn vertrouwen in Huntelaar natuurlijk ook wel uit het aantal speelminuten dat Huntelaar maakte en het feit dat hij graag wilde dat Huntelaar zijn contract bij Ajax verlengde.
Tuurlijk wilde Van Basten dat hij het contract wou verlengen. Als hij het tegenovergestelde zou zeggen, zou het betekenen dat Van BAsten geen trek in Huntelaar meer had en dat zou z'n marktwaarde doen dalen. Als je een beetje slim bent, ga je je verkoopwaar nooit afprijzen.
Whitey on the moon.

jabu

Bericht door jabu » ma apr 27, 2009 10:01 am

En de andere twee punten?

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » ma apr 27, 2009 10:06 am

Jabu schreef:En de andere twee punten?
Zoals ik al eerder zei: Volgens mij hield Van Basten, Huntelaar een paar keer op de bank of haalde hem een paar keer eerder naar de kant. Maar goed, ik heb nu geen tijd om dat na te zoeken, ik dacht mij dat te herinneren.
Whitey on the moon.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » ma apr 27, 2009 10:44 am

Peter schreef:Ik vond de uitzending vrij armoedig, hoor. Hij geeft zo weinig blijk van kennis, terwijl ze daar zelfs nog expliciet naar vragen. Ik vond zelfs Koeman meer inzicht tonen wat dat betreft.
Nou idd, vond hem erg zwak overkomen, in de eerste plaats straalt de ongeïnteresseerdheid er altijd vanaf bij hem, zoals al eerder opgemerkt door anderen hier, verder liep ie maar steeds te leuteren over blessures en weet ik wat nog meer en ik vond dat ie de kritische noten van de rest van de tafel maar slecht kon pareren.

Michael_B

Bericht door Michael_B » ma apr 27, 2009 10:55 am

Zwak optreden inderdaad. Had geen antwoord toen er gevraagd werd naar zijn visie.
Face your fears and live your dreams, No Fear

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » ma apr 27, 2009 11:06 am

Hij weet het gewoon niet.

Telkens moeten we z'n zwakheden aanhoren. Als hij dat één keer doet, vind ik dat te prijzen. Maar nu verschuilt hij zich constant achter het feit dat hij nog dingen moet leren. Dat vind ik dan weer niet kunnen. Verder zie je dat z'n hele staf geen flauw benul heeft van het opzetten van een selectie. Ik hoop (noem me maar oppertunistisch) dat er in de staf wijzigingen gaan plaatsvinden. Van mijn part blijft Van Basten het 'gezicht', maar zet Ajax er een vakman a la Adriaanse naast. Zal Van Basten wel niet accepteren, maar het lijkt mij duidelijk dat we met Van Basten volgend seizoen ook niet al te ver gaan komen. Hij geeft aan dat hij geen versterkingen wil etc etc.. nou het lijkt mij evident dat er versterkingen nodig zijn.
Whitey on the moon.

jabu

Bericht door jabu » ma apr 27, 2009 11:15 am

Als er versterkingen nodig zijn ligt het dus niet aan de technische staf maar aan de spelersgroep?

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » ma apr 27, 2009 11:15 am

GangstaRiB schreef:
Jabu schreef:Hij heeft ook in de zomer Huntelaar er van proberen te overtuigen om nog een jaar bij Ajax te blijven. Bovendien blijkt zijn vertrouwen in Huntelaar natuurlijk ook wel uit het aantal speelminuten dat Huntelaar maakte en het feit dat hij graag wilde dat Huntelaar zijn contract bij Ajax verlengde.
Tuurlijk wilde Van Basten dat hij het contract wou verlengen. Als hij het tegenovergestelde zou zeggen, zou het betekenen dat Van BAsten geen trek in Huntelaar meer had en dat zou z'n marktwaarde doen dalen. Als je een beetje slim bent, ga je je verkoopwaar nooit afprijzen.
Huntelaar is een helder verhaal. Was gewoon eerste keus. Als Huntelaar niet wil verlengen dan houdt het op. Eind van dit seizoen had Huntelaar gebruik kunnen maken van het Webster arrest. Dat houdt in dat je 25 miljoen over de balk had gesmeten, dan moet Van Basten dus handelen in het belang van Ajax. Er was gewoon geen keus.

Verder kan iedereen zijn eigen verhaaltje weer herhalen. :smallgrin.gif:
Misschien kunnen we beter verwijzen naar eerder in de topic (bespaard ruimte en frustratie). :666.gif:
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » ma apr 27, 2009 11:17 am

GangstaRiB schreef:Ik weet het niet zeker, maar hij heeft Huntelaar toch een paar keer gepasseerd? En hij heeft Huntelaar een paar keer rond minuut 70 gewisseld.
Nee en nee. Huntelaar is één keer rond de 70-ste minuut gewisseld, thuis tegen Roda. Het grootste kansen-mis-festijn van het seizoen.

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » ma apr 27, 2009 11:22 am

Jabu schreef:Als er versterkingen nodig zijn ligt het dus niet aan de technische staf maar aan de spelersgroep?
Met 'het' bedoel je de teleurstellende resultaten?

Het ligt aan beide. De technische staf heeft het niet voor elkaar gekregen om deze spelersgroep echt aan de gang te krijgen. Kwalitatief is Ajax minder dan AZ, maar een aantal verliespartijen tegen laagvliegers hadden voorkomen kunnen worden door een deugdelijke tactiek. En om door te gaan op kwaliteit van de spelersgroep. Het is voor mij onvoorstelbaar dat AZ 3 centrale verdedigers kan missen en nog steeds een capabele verdediging kan neerzetten. Moreno, Jaliens en Moisander waren afwezig, maar dan zetten ze gewoon Luijckx neer. Ze hebben voorin ook meer afwisseling dan Ajax. Het middenveld is ook in veel opzichten beter.

Je ziet bij AZ de groei. Bij Ajax zie je toeval.
Whitey on the moon.

Plaats reactie