Klopt, dat lijkt hij niet te beseffen. Maar misschien ook uit angst dat het verkeerd uit gaat pakken, dat de ploeg zijn defensieve arbeid niet kan missen en dat dat meer van doorslag zou gaan worden dan zijn offensieve activiteiten. Daarom moet een ploeg zelf het plan trekken en niet het spelletje spelen van de tegenstander. Maar dan nog, tegen ADO mag je geen punten verspelen.Zlatan Son of God schreef:Als je als aanvaller blijft staan dan kan ik garanderen dat pigue niet gaat opkomen. wie wil namelijk een aanval met zoveel snelheid 1 op 1 laten staan?
Hij maakt heel goed gebruik van het spel zonder bal, komt dan echt los. Zag je ook tegen Fiorentina, speelt de bal en beweegt daarop door en pikt de bal weer op en scoort. Dat is het spelletje dat hij speelt: dribbelen om de tegenstander lokken en vervolgens gebruik maken dat de organisatie van de tegenstander niet meer staat.Zuidema schreef: Huh? Volgens mij zoekt ie vrijwel altijd alleen de weg naar de goal, al staan er ook 10 aanspeelpunten om hem heen.
Over dat terugverdedigen door een aanvaller bij een opkomende back: dat is mij ook een doorn in het oog. Zonde van al die energie, die je veel beter in het aanvallende werk kan steken. Bovendien ben je veel te laat voorin terug in je positie, dus alle snelheid in de aanval gaat er ook nog eens uit. Natuurlijk moet een aanvaller meeverdedigen (lees: opbouw storen, ruimtes klein maken voor de middellijn) maar voor de rest zou een compact blok achter de aanvallers zo'n back moeten kunnen opvangen, zeker met druk naar voren (passing eruit halen, fouten afdwingen daarin) en een goede buitenspelval. Ideaal is daarna balherovering, een snelle omschakeling en de aanvaller staat 1 op 1 tegen een tegenstander die al uit positie is. Eens kijken of een back dan nog durft op te komen (zoals ZSoG ook al zegt). Helaas, daar is dit Ajax nog lang niet aan toe en dus blijven de aanvallers voorlopig maar meesjouwen van 16 naar 16 en weer terug.
FF voor de duidelijkheid: dit is niet mijn spelopvatting, dus ik verdedig het niet. Ik erken alleen wel dat Ajax deze keuze heeft gemaakt en dat daar gevolgen aan kleven. En jij hebt helemaal gelijk dat een aanvaller niet moet uitzakken, want het kost alleen maar kracht om weer goed gepositioneerd te staan. Altijd 3 mensen voorin, waar je de bal kan inleveren om vooruit te komen.