De Marco van Basten-topic

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

joey
Erelid

Bericht door joey » wo feb 11, 2009 8:02 pm

LucaS schreef:Hij had wel de meest talentvolle lichting ooit tot zijn beschikking. Ajax liet de Europees topscoorder vertrekken, omdat het een betere achter de hand had. Cruijff heeft bij Ajax gefaald.
Grapjas. Cruijff won met Ajax een EC. Dat lukte geen enkele trainer in die periode.
De Mos had een betere selectie. Daar zat Cruijff zelf nog bij. Maar De Mos verloor van Celtic.
Grappig dat je iemand verwijt niet het hele verhaal te vertellen. Cruijff haalde een stoet spelers en jij slaagt erin de enige drie geslaagden uit die stoet te noemen.
Dat zeg ik juist, er was geen geld. Dan móet je spelers voor bijna niets halen. Cruijjf kon nog geen kwart Sulejmani ophalen.
Nee hoor, volgens mij was Ajax ook met Lerby bezig toen hij voor PSV koos, maar van Arnesen weet ik het zeker dat Ajax concurrent van PSV was in de strijd om hun diensten. PSV zal best beter betaald hebben, maar als Arnesen en Lerby liever naar Ajax hadden gewild, hadden ze ook behoorlijk kunnen verdienen.
Dank, je bevestigt mijn woorden.
Een heel ander perspectief, namelijk een perspectief van flauwekul. WIe is de van Basten bij Feyenoord, wie de Rijkaard en die andere talenten? Biseswar? :smallgrin.gif:
Dat bedoelde ik niet, dat weet je best. Ik bedoelde dat Ajax geen geld had in die tijd, net als F. nu. Ajax daarentegen is verreweg de rijkste club van Nederland (zelfs een van de rijkste buiten de grote voetballanden) en kan een, overigens smadelijk mislukte, poging doen om de titel te kopen.
Onzin, van Basten was een ongeevenaard talent, die was er met elke trainer gekomen. De Mos was voorganger van Cruijff, het vertrek van de Mos had dus niets te maken met de adoratie van van Basten voor Cruijff. De talentvolle lichting was geen verdienste van Cruijff
Daar denken die spelers zelf heel anders over. Jouw H. Marco heeft ooit gezegd dat Cruijff de beste trainer was met wie hij ooit heeft gewerkt. Hetzelfde geldt voor Schip. En zij zijn, in tegenstelling tot Vertonghen, niet meer afhankelijk van hun trainer.
Je doet aan geschiedvervalsing. Rijkaard ontvluchte Ajax vanwege Cruijff
Nee, dat klopt niet. Rijkaard was álles zat, hij werd elke wedstrijd uitgelachen. Toen schoot hij ook nog, uitgerekend tegen PSV, in eigen doel. Op een dag op de training was voor hem de maat vol en reageerde hij zich af op Cruijff. Het ging helemaal nergens over. Rijkaard had het compleet gehad in Nederland.
Cruijff kon kopen wie hij wilde. Is echt niet vergelijkbaar met die 34 miljoen van Ajax hoor. Daarnaast vertrokken bij Barcelone niet twee van de betere spelers
Bij Barcelona wel. Deed hij niet slecht met Stoichkov (bijna naar Roda gegaan voor een partij spijkerbroeken), Laudrup, Bakero, Koeman. Bij Ajax was het toen natuurlijk heel anders, daar kon niets.
Je doet weer aan geschiedvervalsing, Cruijff vertrok twee maanden na van Basten, hij heeft dus geen last gehad van het vertrek van van Basten
Cruijff vertrok in de winter. Natuurlijk had hij last van het vertrek van Van Basten.
Van Basten heeft helemaal geen geluk, van Basten is gewoon een goede trainer. Je zou hem eens net zoveel tijd moeten geven als je je helden Cruijff en van Gaal geeft
Waarom? Ik heb het al gehad met hem. Hij kan er niets van.

Ik begrijp ook niet waarom Cruijff zoveel vertrouwen in hem heeft. Zo zie je maar, ook Cruijff maakt fouten.
Het stinkt aan alle kanten!

wimpey

Bericht door wimpey » wo feb 11, 2009 8:06 pm

joey schreef: Je gaat me toch niet vertellen dat Van Basten als trainer een buitenaards talent is? Dan moet je je nodig laten nakijken, Wimpey.
Ik heb het over het voetbaltalent van de heren. Net zoals ik met 'gelukkig' bij Lowie niet bedoelde dat ie met mazzel de UEFA Cup won.
Au contraire, my dear.
Hou op zeg. Kijk eens naar de selectie waarmee JC destijds bij Ajax begon en die waarmee MVB begon. Werelden van verschil. JC had geen cent, zeg je: hij had wel MVB, Rijkaard, Schip, Koeman, Bosman, Mühren, Spelbos, Vanenburg. Stuk voor stuk klasbakken...
Misschien waren die spelers iets beter,
Please. Jonk, Bergkamp, Winter, Blind, F. de Boer. Exceptionele spelers, joey. Hoef ik je niet te vertellen.

Noem mij een exceptionele speler in het Ajax van MVB. I.m.o. enkel Sulejmani, maar dat komt er nog niet uit.

De groepen waarmee JC en Lowie aan de slag gingen en die waarmee MVB aan de slag kon gaan is een verschil van dag en nacht.
Omdat het geluk hem niet blijft toelachen, Wimpey. Omdat hij het niet ziet.
Heeft Ajax voor de winterstop zoveel geluk gehad? Met al die blessures? Met scheidsrechterlijke beslissingen? Ik vind van niet.

Ik ben de beroerdste niet. MVB maakt fouten, duidelijk. Oleguer en Sno had ie niet mogen halen. Anita, Leonardo en Schilder hebben niets in Ajax-1 te zoeken...

Maar de hoofdoorzaak voor het verval van de voorbije weken luistert m.i. niet naar de naam Van Basten. Ajax heeft een te smalle kern en is fysiek en mentaal kwetsbaar.

En da's niets nieuws, want de ploeg laat het al jaren afweten op het moment supreme.

wizard_w

Bericht door wizard_w » wo feb 11, 2009 8:12 pm

Neefkens schreef:
wizard_w schreef:
Neefkens schreef: Ik heb de verklaring net in een andere topic gegeven.

Dr. Neef, amateurpsycholoog.

klasse:) :ajaxsmiley.gif:
Dank je, zou ik dan toch een goede psycholoog kunnen worden als ik groot ben?? :drecul.gif:

Helaas een klein kind zul je altijd blijven.....mischien cowboytje spelen wat voor jouw;) :headbang.gif: :ajaxsmiley.gif:

wimpey

Bericht door wimpey » wo feb 11, 2009 8:15 pm

joey schreef: Grapjas. Cruijff won met Ajax een EC. Dat lukte geen enkele trainer in die periode.
Bursa, Piraeus, Malmö, Zaragossa, Leipzig. Fantastisch dat we dat ding wonnen hoor, ik was een kind en als een kind zo blij. Maar mag je van zulke ploegen winnen met (nogmaals) MVB, Rijkaard, Bosman, Schip, Mühren, Wouters? Jawel toch...

Overigens deed JC een HtC-tje in z'n eerste seizoen bij Ajax als trainer. Eerste ronde: ciao.
Cruijff vertrok in de winter. Natuurlijk had hij last van het vertrek van Van Basten.
Net zoals MVB last had van het vertrek van Klaas. Dat levert dan 27 mio op, het kost ook 27 goals. En een punt of... 10, 12?
Waarom? Ik heb het al gehad met hem. Hij kan er niets van.
Tja, dat had ik nou met HtC. En die vond jij helemaal het einde. Ik denk dat MVB zich wel redt. Met Ajax. En dat Ajax het onder MVB ook wel gaat redden.

joey
Erelid

Bericht door joey » wo feb 11, 2009 8:16 pm

wimpey schreef:Hou op zeg. Kijk eens naar de selectie waarmee JC destijds bij Ajax begon en die waarmee MVB begon. Werelden van verschil. JC had geen cent, zeg je: hij had wel MVB, Rijkaard, Schip, Koeman, Bosman, Mühren, Spelbos, Vanenburg. Stuk voor stuk klasbakken...
Ach, misschien vinden wij over vijf jaar dat MVB toppers had met Urby, Van der Wiel, Sulejmani, Suarez, Vermaelen, Vertonghen. Die selectie van Cruijff bestond voor het grootste gedeelte uit jonge spelers, itt tot die van PSV. PSV was veel rijper.
We mogen ook niet vergeten dat PSV toen Europese top was. Bij PSV liepen échte topspelers rond. Nu is er zo goed als geen concurrentie.
Please. Jonk, Bergkamp, Winter, Blind, F. de Boer. Exceptionele spelers, joey. Hoef ik je niet te vertellen.
Jonk? Blind? Winter? Goede clubvoetballers, maar geen toppers. Onder Beenhakker speelde Jonk zelfs in het tweede.
Heeft Ajax voor de winterstop zoveel geluk gehad? Met al die blessures? Met scheidsrechterlijke beslissingen? Ik vind van niet.
Geluk in die zin dat elke bal die Suarez in de eerste seizoenshelft aanraakte raak was. Vergelijk het met VDV in de periode met de Berlijnse Muur. Ooit houdt het op en dan wreekt zich dat het veldspel onder de maat is. Ik zag al geruime tijd aankomen dat het faliekant mis zou gaan.

Ik ben de beroerdste niet. MVB maakt fouten, duidelijk. Oleguer en Sno had ie niet mogen halen. Anita, Leonardo en Schilder hebben niets in Ajax-1 te zoeken...
Is dat alles? Het gebrekkige veldspel gezien? De 'sabotage' (waarom???) Het geknoei met spelers die op de verkeerde positie staan? Sulejmani op 10? Wat heeft hij eigenlijk wel goed gedaan? Ja, zijn PR is Ok, hij pakt iedereen in, maar verder?
Maar de hoofdoorzaak voor het verval van de voorbije weken luistert m.i. niet naar de naam Van Basten. Ajax heeft een te smalle kern en is fysiek en mentaal kwetsbaar.
Zijn groep, 34 miljoen geïnvesteerd, hij is verantwoordelijk.

Wimpey, KJH scoorde onder MVB bijna nooit meer. Van Basten wilde hem daarom best kwijt. Heeft hij zelf gezegd. Of ben je soms vergeten dat Ajax hem heeft aangeboden?

wizard_w

Bericht door wizard_w » wo feb 11, 2009 8:22 pm

Joey word jij dan het indiaantje??? :drecul.gif:

goodfella

Bericht door goodfella » wo feb 11, 2009 8:23 pm

En in de jaren 90 had Ajax het geluk dat er ene Litmanen speelde. Zonder hem had Ajax ook geen CL gespeeld. Kortom, altijd maar weer dat verhaal van Suarez vind ik absoluut niet steekhoudend. AZ zou zonder El Hamdaoui en Ari ook op plek 10 hebben gestaan.

wimpey

Bericht door wimpey » wo feb 11, 2009 8:23 pm

LucaS schreef: Cruijff vertrok twee maanden na van Basten,
Ook dat is JC eigen, bij het eerste zuchtje tegenwind er de brui aan geven. Stapleton, Sorensen, Meijer en meer van dat soort kneuzen halen. Wederom falen in de nationale competitie en dan het bijltje er maar bij neergooien.

Om vervolgens uit rancune jaar en dag de boel via de media te ondermijnen. Zie zijn vendetta met LVG, zie de Blauwe Olifant, zie het geschil met MVB.

Groot voetballer, klein mannetje. Dom, kleinzielig, verwend. Hij had in een rol op de achtergrond zoveel voor Ajax en Oranje kunnen betekenen (zie Franz bij Bayern en Duitsland, Charlton bij Man U, Eusebio bij Benfica etc.), maar hij wil / durft / kan / mag niet.

goodfella

Bericht door goodfella » wo feb 11, 2009 8:30 pm

Cruijff kan zaken en prive absoluut niet gescheiden houden. Van Basten had een zakelijk geschil en Cruijff maakt er gelijk een prive kwestie van. Dat is een zwaktebod. Als je zo als mens bent. Cruijff is van mening dat een voetbaler gewoon 90 minuten lang op slechts 10 vierkante meter kan acteren.

En Joey, Huntelaar had eenzelfde moyenne in de competitie als onder Ten Cate en zijn eerste seizoen bij Heerenveen.

2004-2005: 0,51 doelpunt per wedstrijd
2005-2006: 1 doelpunt per wedstrijd
2006-2007: 0,66 doelpunt per wedstrijd
2007-2008: 1 doelpunt per wedstrijd
2008-2009: 0,6 doelpunt per wedstrijd

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » wo feb 11, 2009 8:44 pm

wimpey schreef:
Ook dat is JC eigen, bij het eerste zuchtje tegenwind er de brui aan geven. Stapleton, Sorensen, Meijer en meer van dat soort kneuzen halen. Wederom falen in de nationale competitie en dan het bijltje er maar bij neergooien.

Om vervolgens uit rancune jaar en dag de boel via de media te ondermijnen. Zie zijn vendetta met LVG, zie de Blauwe Olifant, zie het geschil met MVB.

Groot voetballer, klein mannetje. Dom, kleinzielig, verwend. Hij had in een rol op de achtergrond zoveel voor Ajax en Oranje kunnen betekenen (zie Franz bij Bayern en Duitsland, Charlton bij Man U, Eusebio bij Benfica etc.), maar hij wil / durft / kan / mag niet.
Even terug naar Van Basten, Wimpey. Hoelang mag hij de tijd krijgen om kampioen te worden? 2 jaar? 3 jaar? Als hij op deze voet doorgaat en het 2de jaar ook zo ingaat... dan kan er nog zoveel vertrouwen geschonken worden, maar dan houdt het een keer op.

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » wo feb 11, 2009 8:47 pm

Er zijn er hier die hem nog geen dag gaven. Laat hem eerst maar eens de 2 jaar volmaken, dat was ook in het contract opgenomen als evaluatiemoment.

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » wo feb 11, 2009 9:02 pm

Zie hem in januari 2010 alweer 15 punten achter staan. Nou, dan is het toch echt voorbij, hoor.

joey
Erelid

Bericht door joey » wo feb 11, 2009 9:09 pm

Zo is dat, Peter. Praten over vier of zeven jaar is helemaal absurd.

Even nagezocht, dat klopt inderdaad niet. Cruijff vertrok in januari 1988.

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » wo feb 11, 2009 9:31 pm

Peter schreef:Zie hem in januari 2010 alweer 15 punten achter staan. Nou, dan is het toch echt voorbij, hoor.
Het lijkt wel of je er op hoopt, maar gelukkig weet ik beter. :blush.gif:

peter

Bericht door peter » wo feb 11, 2009 9:34 pm

Neefkens schreef:
Peter schreef:Zie hem in januari 2010 alweer 15 punten achter staan. Nou, dan is het toch echt voorbij, hoor.
Ik vul elke keer trouw mijn lijstje in waarin Ajax bovenaan staat en juich nog altijd bij ieder doelpunt, maar de hoop dat Marco van Basten er wat van gaat maken is bij mij toch wel grotendeels vervlogen. Ik heb er eerlijk gezegd niet zoveel vertrouwen meer in. Daarvoor maakt hij te dwaze beslissingen, helaas.

joey
Erelid

Bericht door joey » wo feb 11, 2009 9:34 pm

Verwacht je nu een loyaliteitsverklaring van Peter? :hypocrite.gif:

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » wo feb 11, 2009 9:36 pm

Neefkens schreef:
Maar als het idd zo zou zijn - op dat moment die grote achterstand - hoe zou je er dan tegenaan kijken?

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » wo feb 11, 2009 9:36 pm

at joey: Tuurlijk niet, bij hém weet ik het zeker. Jij wanhoopt voornamelijk. :blush.gif:

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » wo feb 11, 2009 9:38 pm

brigade zuid schreef:
Neefkens schreef:
Maar als het idd zo zou zijn - op dat moment die grote achterstand - hoe zou je er dan tegenaan kijken?
15 punten? Daar zou ik heel erg ziek van zijn. Het hangt van de situatie dán af wat er zou moeten gebeuren.

Aristides

Bericht door Aristides » wo feb 11, 2009 9:38 pm

Niemand wil toch dat Ajax verliest, maar ik word wel moedeloos van het huidige spel/de huidige resultaten. Twee jaar geleden op één doelpunt na kampioen, vorig seizoen drie(??) punten en net nu psv is weggevallen (voorlopig) en Ajax een coach heeft die een half elftal mag kopen, is het weer niets, sterker: nog minder dan voorgaande jaren.

Volgend jaar? We geven de 20 miljoen van KJH uit, nog een tiental miljoenen erbij i.v.m. de verkoop van Suarez, Urby, ??? en dan moet er weer worden gebouwd. Tot nu toe laat MvB niet zien te kunnen bouwen.
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

joey
Erelid

Bericht door joey » wo feb 11, 2009 9:38 pm

brigade zuid schreef:
Neefkens schreef:
Dan heeft Neef het vertrouwen dat we in 2011 wél kampioen worden. Tenslotte komt het allemaal door de blessures en aanpassingsproblemen van nieuwe spelers en kun je geen kampioenschap kopen. :hypocrite.gif:

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » wo feb 11, 2009 9:41 pm

Ik had zelf al geantwoord, dank je.

peter

Bericht door peter » wo feb 11, 2009 9:44 pm

Dit seizoen overleeft MvB waarschijnlijk nog wel. Als hij alleen in het nieuwe seizoen na 5 potjes op 7 punten staat, dan is het 'gewoon' afgelopen. Zo werkt het en terecht ook natuurlijk. Bij Ajax stellen we geen doelstellingen bij en als je de selectie zo mag versterken, dan mag je ook wat eisen. Niet nagekomen? Toedeledokie!

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » wo feb 11, 2009 9:47 pm

Peter schreef:Dit seizoen overleeft MvB waarschijnlijk nog wel. Als hij alleen in het nieuwe seizoen na 5 potjes op 7 punten staat, dan is het 'gewoon' afgelopen. Zo werkt het en terecht ook natuurlijk. Bij Ajax stellen we geen doelstellingen bij en als je de selectie zo mag versterken, dan mag je ook wat eisen. Niet nagekomen? Toedeledokie!
En laten we eerlijk zijn, zo hoort het toch ook te werken. Nu ontslaan vind ik te vroeg, maar idd als ie komend seizoen het de eerste maanden verkloot dan zou ik het ook normaal vinden dat we weer wat anders gaan proberen.

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » wo feb 11, 2009 9:47 pm

Dan wordt het inderdaad erg moeilijk, eens.
Vroeger kreeg je veel meer tijd, nu is het na een paar slechte wedstrijden al lastig. :blush.gif:

Plaats reactie