De Marco van Basten-topic

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

999

Bericht door 999 » do feb 05, 2009 9:05 pm

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:
999 schreef::aai.gif:

( Shit, het moet zijn .. Dit is zelfs voor mij te veel :blush.gif: :smallgrin.gif: )
Ooooh! Ik dacht dat we je gezondheid serieus hadden bedreigd! :hypocrite.gif:
:ajaxsmiley.gif:
Blij met de punten ...

wimpey

Bericht door wimpey » do feb 05, 2009 10:20 pm

joey schreef: Ik verzin het niet, hoor.
Ik zou wel eens een quote willen zien om deze complottheorie te staven!

V.w.b. JC en VDV - de Jong:

De Jong dook onder Koeman zo ongeveer overal op waar een plekkie vrij kwam. Behalve in de aanval heeft ie destijds zo ongeveer iedere positie bekleed. Hij was 12e man... Zó slecht lijkt me dat niet voor iemand van 18 of 19. Onder Blind veranderde er voor de Jong niet zoveel, hij pendelde tussen basis en bank. Die jongen was dan ook erg grillig in z'n presteren...

LVG, de waardeloze TD, 'vergat' het contract van o.a. de Jong te verlengen, waardoor MVG hem wel móest verkopen. Ik meen eens gelezen te hebben dat ie bij Ajax zo'n 8 ton pakte. Bij HSV kreeg ie meteen 2 miljoen méér. Op zo'n moment is iedereen ineens 'ontevreden', zelfs een Amsterdammer, Ajacied en lachebekkie als Nigel de Jong.

Ik heb VDV en de Jong bij HSV zeer vaak zien ballen. Bij HSV kon Nigel rijpen, zowel als speler als mentaal. Dat mondde uit in een uitstekend EK. Bij Ajax nam ie met z'n jeugdige overmoed vaak teveel hooi op de vork, bij HSV heeft ie geleerd om sober en 'in dienst van' te spelen.

De Jong kwam terecht in een jeugdig Ajax-1. Ajax had tussen 2003 en 2005 amper ervaren spelers en/of leiders, zeker na het vertrek van Chivu. Daardoor kwam er een zware last op (toen nog) jochies als VDV, Sneyder en Zlatan te liggen. Die hadden de handen vol aan zichzelf en waren niet in staat om anderen (bijv. de Jong) te sturen en te corrigeren.

Bij HSV kwamen de Jong en VDV dat soort spelers wél tegen. Bij Ajax was VDV als tiener al in de rol van 'baas' gedwongen. Bij HSV waren Van Buyten en Barbarez destijds de baas. Bijv. Bouhlarouz kende de beste fase van z'n carrière aan de zijde van Van Buyten. Die coachte, stuurde en corrigeerde hem...

VDV bloeide bij HSV op: minder druk, minder gezeur, hij hoefde niet meer de leider te zijn. Voor de Jong gold ongeveer hetzelfde. Bij HSV trof ie een voor een jonge speler simpelweg betere en eenvoudigere omgeving aan...

VDV kon weer vrijuit voetballen en dat deed ie bij HSV verdomd goed... tot het moment dat Barbarez en Van Buyten er ineens niet meer waren. Toen werden er weer dingen van hem verwacht (leider, aanvoerder, boegbeeld van de club) die men ook bij Ajax van hem verlangde. VDV is echter geen leider. De Jong evenmin. En toen stond HSV ineens onderaan en moest Stevens de boel redden, hetgeen 'm (zeer knap) lukte.

Ajax kan dit 'groeistuip' probleem trouwens prima het hoofd bieden: verhuur dient een belangrijk deel van de opleiding te worden. Natuurlijk ga je een jongen als VDV niet verhuren, maar de categorie daaronder moet daarvoor zeker in aanmerking komen. De benen onder andermans tafel, leer maar op je eigen poten te staan. Probeer jezelf maar te redden in een andere omgeving dan het beschermde Ajax-wereldje. Daar heb je meer aan dan aan vrijblijvend ballen in Ajax-2...

'Vroeger' speelde dat probleem niet zo. De Boertjes en Bergkamp kwamen bij Ajax-1 bijv. Wouters en Spelbos tegen. Kluivert werd door bijv. Rijkaard en Blind gestuurd. Als ze niet luisterden, vlogen ze de afrastering in.

'Nu' is het anders: de levensduur van spelers en trainers bij een club als Ajax is gewoon korter. Ik kan bij Ajax eigenlijk niemand bedenken die o.b.v. 'senioriteit' Anita of Siem de Jong zou kunnen sturen. Ergo: dat soort talenten moet een tussenstap maken voordat ze voor Ajax-1 van waarde zullen zijn.

Bijkomend punt is dat de opleiding jarenlang (ik kan niet beoordelen of dat nog steeds het geval is) uit hapklare brokken bestond. Door methodici (LVG, CA) werd alles voorgekauwd, de roerganger stond langs de lijn i.p.v. ertussen. CA maakte Galasek aanvoerder, terwijl ie Chivu had. Een control freak als LVG wilde het toeval (en het avontuur) zoveel mogelijk uitsluiten. Ajax'95 was daarvan het ultieme voorbeeld. Dat model werd op de jeugd geprojecteerd. Men dacht hele teams te kunnen opleiden! Daardoor raakte het individu ondergesneeuwd. Op die manier kweek je geen leiders en persoonlijkheid maar grijze muizen.

Dus is Ajax al jaren gedwongen om leiders van buitenaf te halen. Hetgeen al jaren amper lukt. Wielaert leidde Twente, maar is net een paar weken Ajacied. Vertonghen kan een leider worden. Da's aan de zeer magere kant. Niet voor niets kapseist Ajax al jaren op het moment supreme. In zwaar weer heb je er een paar nodig die de boel droog houden. Als het bij Ajax stormt wordt iedereen al jaren zeiknat.

Terug naar JC: hij heeft natuurlijk gelijk dat de opleiding verbeterd moet worden, maar de voorbeelden de Jong en VDV deugen gewoon niet. Hij wekt de indruk dat die jongens elders hebben leren voetballen. En dat klopt natuurlijk van geen kant: elders waren de omstandigheden beter om een volwassen voetballer te worden. Maar dat heeft niets met hun opleiding te maken. Door die toegenomen volwassenheid hebben de Jong en VDV een stap voorwaarts gemaakt.

joey
Erelid

Bericht door joey » do feb 05, 2009 10:33 pm

wimpey schreef:
joey schreef: Ik verzin het niet, hoor.
Ik zou wel eens een quote willen zien om deze complottheorie te staven!
Dan moet je die uitzending van VI terugkijken, Wimpey. Ik typ alleen neer wat daarin werd gezegd.

Tja, het probleem dat jij schetst is het probleem van elke Ajax-trainer, Wimpey. Maar het gaat me te ver om te zeggen dat je daardoor niet kunt presteren. Ook jongere spelers kunnen het voortouw nemen. Hoe oud was Chivu nou helemaal? Een speler van dat kaliber laten doorgroeien lijkt me een beter idee dan oudere spelers halen die niet het niveau hebben voor Ajax (Oleguer, Wielaert) en van hen verwachten dat ze de leider gaan uithangen, alleen ómdat ze ouder zijn.
Het stinkt aan alle kanten!

Arthur

Bericht door Arthur » do feb 05, 2009 10:38 pm

joey schreef: Tja, het probleem dat jij schetst is het probleem van elke Ajax-trainer, Wimpey.
En die presteren ook allen in meerdere of mindere mate slecht. Het lijkt me na het afgelopen decennium toch wel duidelijk dat de problemen bij Ajax niet aan de op dat moment aanwezige trainer liggen.

wimpey

Bericht door wimpey » do feb 05, 2009 10:56 pm

joey schreef: Maar het gaat me te ver om te zeggen dat je daardoor niet kunt presteren.
Koeman en in mindere mate Olsen zijn de enigen sinds Van Gaal die niet keihard op hun muil zijn gegaan. Ajax heeft alles geprobeerd: jeugd, jonge aankopen, aankopen op leeftijd, jonge trainers, ervaren trainers, TD's, hoofden opleiding, AD's, voorzitters, you name it.

We leven nog altijd in het verleden. Opbouwen, presteren en mooi spel moeten hand in hand gaan. Lukt al jaaaaaaren totaal niet. Kun jij er precies de vinger op leggen waar het fout gaat??? Ik niet.

Ik denk wél dat Ajax er heel verstandig aan zou doen om eens voor continuiteit te gaan en niet te leven met de waan van de dag.

joey
Erelid

Bericht door joey » do feb 05, 2009 11:04 pm

wimpey schreef:Kun jij er precies de vinger op leggen waar het fout gaat??? Ik niet.
Ik ook niet, Ajax blijft een schimmige club. Maar het zou behoorlijk schelen als de scouting en de jeugdopleiding op orde werden gebracht. Neem de scouting: die had járen de tijd om naar geschikte verdedigers te zoeken en wat levert dat op? Oleguer en Wielaert. Dat móet beter kunnen, vind je niet?
Waarom presteerde Koe beter dan de rest? Omdat die oude Leo net wat sterkere voetballers haalde dan andere TD's.

Ik denk wél dat Ajax er heel verstandig aan zou doen om eens voor continuiteit te gaan en niet te leven met de waan van de dag.
Moet je wel op de goede weg zijn...

@Arthur: dat wil niet zeggen dat die trainers het goed deden. Misschien is het een rotzooi bij Ajax en faalden die trainers ook?

@Arthur:

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » vr feb 06, 2009 10:35 am

joey schreef:
wimpey schreef:
Moet je wel op de goede weg zijn...
Idd, kijk van mij hoeft Marco heus niet weg maar als je dan maar iets van progressie ziet, vastigheden, automatismen enz. je kan wel zeggen wat er ook gebeurd Marco blijft lekker minimaal 3 jaar zitten maar straks is het een doodlopende weg. Iedereen was het voor dit seizoen er over eens dat AJAX kampioen moest worden, ook Neefkens enz. nou goed dat gaat al niet meer lukken, zelfs niet nu Psv eindelijk eens een slecht jaar heeft. Maargoed dan zal volgend seizoen toch verbetering zichtbaar moeten zijn anders dan vind ik dat ie gewoon weg moet.

999

Bericht door 999 » vr feb 06, 2009 11:00 am

Ajax wacht op de heer Pannenkoek

De man die Marco van Basten vorig weekeinde voor draaiende camera’s en rechtstreeks in een tv-uitzending uitschold voor pannenkoek, dreigt in de achterban van Ajax, maar eigenlijk ook vér daar buiten, een cultheld te worden.

Dat verdient hij ergens wel.

Wie in een stadion in diepe opwinding over een nederlaag de eindverantwoordelijke voor pannenkoek uitscheldt, heeft toch ten minste iets van beschaving in zich. Ik ken trainers die al bij een verkeerde wissel uiteenlopende ongeneeslijke ziektes toegewenst kregen. Zo ver ging de woedende man in kwestie niet.

Hij was er dinsdag tegen Heracles niet bij in de Arena. Niet uit protest, nee; zijn seizoenkaart is tijdelijk ingenomen door de club. Gisteren mailde iemand me dat de supporter, die intern bij Ajax inmiddels als ‘pannenkoek’ wordt aangeduid, een stadionverbod van een jaar heeft gekregen.

Dat kon niet waar zijn. Het klopte dus ook niet. Bij Ajax, zo zei voorlichter Miel Brinkhuis, zal de heer Pannenkoek zeker geen stadionverbod krijgen omdat hij pannenkoek heeft geroepen. Wat hij wel even moet komen uitleggen is hoe hij bij de wedstrijd tegen Heerenveen vanuit een vak in de tweede ring op de eerste ring is gekomen en precies boven de spelerstrap is beland. Ze vragen zich bij Ajax af of het waar is dat hij onderweg wat mensen bedreigd heeft om voorbij de bewaking te komen.

Mocht dat zo zijn, dan beraadt de club zich op maatregelen. Maar voor het bezigen van het scheldwoord ‘pannenkoek’ zal de man geen straf krijgen. Sterker nog, ze vinden zijn taalgebruik nog best grappig ook. Ajax heeft de jongeman inmiddels wel getracht te bellen. Men wacht nu tot hij zich meldt bij de club. Dat gesprek met de heer Pannenkoek moet er namelijk echt even komen. Ik heb het idee dat hij tóch een stadionverbod riskeert.
Van Nijnatten
Blij met de punten ...

joey
Erelid

Bericht door joey » vr feb 06, 2009 11:49 am

Arthur schreef:
joey schreef: Tja, het probleem dat jij schetst is het probleem van elke Ajax-trainer, Wimpey.
En die presteren ook allen in meerdere of mindere mate slecht. Het lijkt me na het afgelopen decennium toch wel duidelijk dat de problemen bij Ajax niet aan de op dat moment aanwezige trainer liggen.
Wil ik nog even op terugkomen. Het zou namelijk best aan de trainers kunnen liggen. Ik denk dat Ajax het een stuk beter zou doen als het bijvoorbeeld Guus Hiddink aanstelde. Of Capello. Of een ander die weet hoe hij een team moet neerzetten autoriteit heeft en ervaring. Ik weet wel dat die trainers niet haalbaar zijn, het gaat me om het idee.

Ajax stelt steevast trainers uit twee categorieën aan: beginnende trainers met een verleden als (top)speler bij Ajax of trainers die het gemaakt hebben in de subtop. Misschien is het een en het ander geen goed idee. Beginnende trainers moeten het vak nog leren en je kunt je afvragen of Ajax daarvoor de beste plaats is. Trainers uit de subtop moeten zélf nog een stap maken, en het is de vraag óf ze die stap kunnen maken. De subtop is echt heel iets anders dan de top.

El Clavo
AT Toto winner 08/09

Bericht door El Clavo » vr feb 06, 2009 11:51 am

Zou je bijvoorbeeld Rijkaard willen dan?

El Clavo
AT Toto winner 08/09

Bericht door El Clavo » vr feb 06, 2009 11:53 am

999 schreef:
Ajax wacht op de heer Pannenkoek

De man die Marco van Basten vorig weekeinde voor draaiende camera’s en rechtstreeks in een tv-uitzending uitschold voor pannenkoek, dreigt in de achterban van Ajax, maar eigenlijk ook vér daar buiten, een cultheld te worden.

Dat verdient hij ergens wel.

Wie in een stadion in diepe opwinding over een nederlaag de eindverantwoordelijke voor pannenkoek uitscheldt, heeft toch ten minste iets van beschaving in zich. Ik ken trainers die al bij een verkeerde wissel uiteenlopende ongeneeslijke ziektes toegewenst kregen. Zo ver ging de woedende man in kwestie niet.

Hij was er dinsdag tegen Heracles niet bij in de Arena. Niet uit protest, nee; zijn seizoenkaart is tijdelijk ingenomen door de club. Gisteren mailde iemand me dat de supporter, die intern bij Ajax inmiddels als ‘pannenkoek’ wordt aangeduid, een stadionverbod van een jaar heeft gekregen.

Dat kon niet waar zijn. Het klopte dus ook niet. Bij Ajax, zo zei voorlichter Miel Brinkhuis, zal de heer Pannenkoek zeker geen stadionverbod krijgen omdat hij pannenkoek heeft geroepen. Wat hij wel even moet komen uitleggen is hoe hij bij de wedstrijd tegen Heerenveen vanuit een vak in de tweede ring op de eerste ring is gekomen en precies boven de spelerstrap is beland. Ze vragen zich bij Ajax af of het waar is dat hij onderweg wat mensen bedreigd heeft om voorbij de bewaking te komen.

Mocht dat zo zijn, dan beraadt de club zich op maatregelen. Maar voor het bezigen van het scheldwoord ‘pannenkoek’ zal de man geen straf krijgen. Sterker nog, ze vinden zijn taalgebruik nog best grappig ook. Ajax heeft de jongeman inmiddels wel getracht te bellen. Men wacht nu tot hij zich meldt bij de club. Dat gesprek met de heer Pannenkoek moet er namelijk echt even komen. Ik heb het idee dat hij tóch een stadionverbod riskeert.
Van Nijnatten
Van een ander forum:

Misschien zoeken ze hem in verband met de dubbele moord van gisteren bij het pannenkoekenrestaurant?

:smallgrin.gif:

joey
Erelid

Bericht door joey » vr feb 06, 2009 12:00 pm

Oei,dat is een lastige. Aan de ene kant heb ik Rijkaard hoog zitten. Hij heeft van nature gezag en is ijzersterk op het punt van people management (iets waar Van Basten juist zwak in is), en people management wordt steeds belangrijker voor trainers. Aan de andere kant is dát juist wat je bij Barcelona het meest nodig hebt. Voetballen hoef je de spelers daar niet te leren. Ik weet niet hoe Rijkaard om zou gaan met bijvoorbeeld Van der Wiel, die niet eens begrijpt hoe hij zich moet opstellen. Bij Ajax heb je als trainer andere vaardigheden nodig, daar moet je een team kneden. Bij Ajax moet je ook een goede veldtrainer zijn, coachen is niet genoeg.

Arthur

Bericht door Arthur » vr feb 06, 2009 12:07 pm

Maar eigenlijk zeg je nu dus dat Ajax alleen nog maar succesvol kan zijn met absolute toptrainers die in feite bij voorbaat al onhaalbaar zijn.

joey
Erelid

Bericht door joey » vr feb 06, 2009 12:12 pm

Haha, dat weet ik niet, hoor. Het zou zomaar kunnen, Arthur. :666.gif:

Ik bedoel meer dat Ajax misschien in de verkeerde hoek zoekt. Misschien is het een optie om eens in het buitenland te kijken?

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » vr feb 06, 2009 12:16 pm

Dat wil ik elke keer als AJAX een nieuwe trainer nodig heeft, eens iemand uit het buitenland.

Arthur

Bericht door Arthur » vr feb 06, 2009 12:22 pm

Buitenlandse toptrainers halen lijkt me nog moeilijker dan Nederlandse. Nederlanders hebben tenminste nog een bepaald gevoel bij Ajax.

joey
Erelid

Bericht door joey » vr feb 06, 2009 12:34 pm

Wie zegt dat het gemakkelijk is? Ik heb het gevoel dat ze het bij Ajax niet eens overwegen.

Je moet dan niet op zoek gaan naar een grote naam, maar naar een groot trainerstalent. Zoals Ajax bijvoorbeeld ooit Tomislav Ivic binnenhaalde.

Arthur

Bericht door Arthur » vr feb 06, 2009 1:02 pm

Hoho, valt zo'n 'talent' niet automatisch in een van de categorieën waar Ajax al jaren in vist? Of hij is onervaren of hij heeft alleen nog bij een subtopper gewerkt.

Toppie

Bericht door Toppie » vr feb 06, 2009 1:06 pm

Van Basten spreekt boze fans toe
Uitgegeven: 6 februari 2009 12:03
Laatst gewijzigd: 6 februari 2009 12:29

AMSTERDAM - Tientallen Ajax-fans hebben vrijdag rond de training van de Amsterdamse club hun onvrede geuit over de prestaties van het eerste elftal in de laatste weken.
Van Basten 'pannenkoek'
Ajax verloor twee keer (FC Groningen en sc Heerenveen) en speelde gelijk tegen Heracles, waardoor het zicht op een eventuele titel totaal vertroebelde.

De spelers kregen vrijdag bij het betreden van het trainingsveld allerlei verwensingen naar het hoofd geslingerd. Tijdens de warming-up betrad trainer Marco van Basten het veld. Hij sprak de boze meute zo'n tien minuten toe.

Fans

Korte tijd later drongen de fans het trainingsveld op en eisten opnieuw een gesprek met Van Basten en de spelers.

De boze supporters verweten de spelers gebrek aan inzet en clubliefde. Namens de spelersgroep meldde Urby Emanuelson zich uiteindelijk bij de fans. Na tien minuten verlieten de supporters het trainingsveld.

Pannenkoek

Zondagmiddag kreeg Van Basten ook al de volle laag, direct na de wedstrijd. In zijn gang richting kleedkamer riep een boze supporter hem toe dat hij er een verkeerd wisselbeleid op nahield.

Zijn verwensing 'Pannenkoek' werd door de camera van de NOS vastgelegd en 's avonds op televisie uitgezonden. De supporter werd op die manier een cultheld en staat symbool voor de mindere fase die Ajax doormaakt.

De clubleiding wil met de man een gesprek aangaan, meldt AD hoofdredacteur Chris van Nijnatten vrijdag in zijn column. Niet over de discussie die de man voerde met Van Basten, maar over het feit dat hij zich op de eerste ring bevond, terwijl hij een seizoenkaart heeft voor de ring daarboven.

© ANP/NU.nl
Wat een zielig zooitje dat bestuur :excited.gif:

999

Bericht door 999 » vr feb 06, 2009 1:16 pm

Tja, wedstrijd was afgelopen ,, dus die supporter mag toch gaan staan waar ie wil .. afijn, weer die afleidings ..........
Blij met de punten ...

999

Bericht door 999 » vr feb 06, 2009 1:23 pm

Nu op NED1, Sportjournaal .. verstoorde training AJAX ..
Blij met de punten ...

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » vr feb 06, 2009 1:30 pm

Ben er wel blij mee.. was toch een beetje bang voor berusting.

Vedette-10-

Bericht door Vedette-10- » vr feb 06, 2009 1:47 pm

niks
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op di jan 05, 2010 9:36 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Vedette-10-

Bericht door Vedette-10- » vr feb 06, 2009 2:21 pm

niks
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op di jan 05, 2010 9:37 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

joey
Erelid

Bericht door joey » vr feb 06, 2009 2:46 pm

Toch weer: Van Basten praat niet met zijn spelers. Aissati heeft nog nooit een gesprek met Van Basten gehad:

http://www.vi.nl/WebTV/WebTVDoordekken/ ... pelers.htm

Plaats reactie