Van Basten ziet dat heus wel, maar veel keuzes heeft hij niet. Sno is door hem afgeserveerd en met Silva heeft hij het ook wel gehad denk ik.Benji schreef:Het is inderdaad de vraag of je dan wel echt tevreden bent over de speler in kwestie, kan het me niet voorstellen.
De Marco van Basten-topic
Moderator: mods
- Wie kent Cees de Wolf nog
- AT Toto winner 09/10
- Cluijffert
Je bedoelt dat ie van bank- of tribunezitten wel beter wordt?!Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Hij wisselt hem na ruim een half uur?! Stel Oleguer dan gewoon niet op! Dit slaat nergens op. Doodzonde om al eens speler zo vroeg te wisselen; Oleguer wordt hier echt niet beter van.

Oleguer is een probleem, dat is wel duidelijk. Zowel opbouwend als defensief is het al wekenlang dramatisch.
- Wie kent Cees de Wolf nog
- AT Toto winner 09/10
Zeker; maar je zet een speler toch een stuk méér voor lul als je hem na een half uur wisselt, in plaats van op de bank zet?wimpey schreef:Je bedoelt dat ie van bank- of tribunezitten wel beter wordt?!Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Hij wisselt hem na ruim een half uur?! Stel Oleguer dan gewoon niet op! Dit slaat nergens op. Doodzonde om al eens speler zo vroeg te wisselen; Oleguer wordt hier echt niet beter van.![]()
Oleguer is een probleem, dat is wel duidelijk. Zowel opbouwend als defensief is het al wekenlang dramatisch.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley
Als ie z'n werk naar behoren doet, hoef je 'm niet te wisselen... Oleguer was jarenlang een gewaardeerde fringe player bij Barca. Dan mag je als trainer toch verwachten dat ie het bij kan benen tegen NAC en ADO, lijkt me...Wie kent Cees de Wolf nog schreef: Zeker; maar je zet een speler toch een stuk méér voor lul als je hem na een half uur wisselt, in plaats van op de bank zet?
Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Zeker; maar je zet een speler toch een stuk méér voor lul als je hem na een half uur wisselt, in plaats van op de bank zet?wimpey schreef:Je bedoelt dat ie van bank- of tribunezitten wel beter wordt?!Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Hij wisselt hem na ruim een half uur?! Stel Oleguer dan gewoon niet op! Dit slaat nergens op. Doodzonde om al eens speler zo vroeg te wisselen; Oleguer wordt hier echt niet beter van.![]()
Van Basten heeft toch aangegeven dat hij het juistw el in hem ziet zitten, maar dat ie vandaag gewoon niet lekker in de wedstrijd zat? Logisch, kan gebeuren.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -
Het is natuurlijk niet de schuld van Van Basten dat Oleguer nog verder onder z'n toch al niet geweldige niveau speelt. De wissel was absoluut terecht. Dat Van Basten Oleguer vooraf nog het voordeel van de twijfel gaf kan ik nog begrijpen, aangezien de alternatieven ook niet best zijn. Je kan Van Basten hoogstens aanrekenen dat hij Oleguer gehaald heeft. Dat doe ik dan ook liever dan het hem kwalijk nemen dat hij een slecht spelende Oleguer terecht wisselt.
Weet niet of die jongen of wie dan ook komt hoor. Ik kreeg destijds wel te horen dat hij nog altijd intensief werd gevolgd en ik heb het idee dat Ajax Douglas nog altijd graag zou willen hebben, maar ik kan niet voorspellen hoe het allemaal gaat lopen.goodfella schreef:Nee, ergens in oktober had Thomas het over een verdediger uit Argentinie (hij noemde geen naam). Van Basten zegt wel tevreden te zijn over Oleguer, maar waarom wisselt hij hem ondertussen elke wedstrijd?
- Cluijffert
ik verwacht nog steeds de title, niets minder.goodfella schreef:Ach Jansma, het is wel een teleurstelling dat Ajax nog steeds niet kansloos is voor de titel he.Samuraskinurovanya schreef:MvB zijn scout kwaliteiten ze liggen op nivo Championship Manager... en net zoals daar, het is leuker dure aanvallers kopen dan goed verdedigers...
Volgden jaar, het goed voetbal moet komen.
MvB resulteert dat, dan ik was helemaal fout en blij dat te toegeven.
Maar in de kleine kans, het blijkt niet zo te gaan, jij geeft je ongelijk toe of opeens je laat niets meer horen?
Analyse: De hand van Van Basten
Cvitanich wordt bij zijn wissel bedankt door Van Basten. Langzaam maar zeker zet de coach het elftal naar zijn hand. Een elftal dat vastere vormen aanneemt en steeds meer zijn signatuur draagt. Foto ANP/Koen Suyk
AMSTERDAM - Onder hoofdtrainer Marco van Basten is de rust bij Ajax weergekeerd. Dat is al een prestatie op zichzelf in het Amsterdamse wespennest. Maar het is nog geen garantie voor een succesvol tweede deel van de competitie, als de prijzen worden verdeeld.
Winnen is een proces. Bij AZ is Louis van Gaal al vanaf 2005 bezig het werk van zijn voorganger Co Adriaanse te vervolmaken. Het leidde in het voorjaar van 2007 bijna tot het kampioenschap; de competitie duurde echter één wedstrijd te lang voor de Alkmaarders.
Het seizoen erna volgde een geweldige inzinking, maar vasthoudendheid in de organisatie - en bij een aantal bepalende spelers die Van Gaal binnenboord wisten te houden - hielp de club er bovenop. AZ heeft eelt op de ziel en voert op dit moment verbeten de ranglijst aan.
Verliezen doet pijn maar hoort onlosmakelijk bij het proces dat winnen is. Van Basten is dat meer en meer gaan beseffen. Eén keer viel hij uit zijn rol. Na de oorwassing tegen Heerenveen (5-2) noemde hij zijn spelers laatdunkend 'mooiweervoetballers'.
De trainer was vooral geschrokken van de tekortkomingen van zijn voetballers. Kees Jansma, perschef van het Nederlands elftal, had die bui maanden daarvoor al zien hangen. ''Eén van de nadelen van Marco is dat hij zijn eigen capaciteiten als voetballer en die van zijn generatiegenoten afzet tegen de spelers van nu. Dat is niet fair, want we zijn kwalitatief veel minder dan tien, twintig jaar geleden. Marco heeft een voorkeur voor begenadigde spelers, maar hij zal er rekening mee moeten houden dat niet elke voetballer begenadigd is. ''
Van Basten wilde op het veld misschien wel te snel tastbaar resultaat zien bij de club die de afgelopen jaren zoveel moeite had eenduidig beleid te maken. Het was bij Ajax een komen en gaan van directeuren, trainers, adviseurs en spelers en het resultaat leed daar onder.
De laatste stuiptrekking van die roerige periode was de komst én de aftocht van Johan Cruijff, die op 19 februari instemde met het verzoek het technisch beleid van Ajax vorm te geven. Drie dagen later werd Van Basten aangesteld als trainer. Na het eerste gesprek tussen Cruijff en Van Basten, over de jeugdopleiding, leverde Cruijff zijn opdracht alweer in.
De ideeën van Cruijff gingen de 'manager' Van Basten te snel. ''Het is me te rigoureus. Ik ben niet ontevreden met hoe het nu gaat in de opleiding. Ik wil eerst zelf ervaren hoe het zit en daarna wil ik het op mijn manier doen en in een verantwoord tempo.''
Als trainer moest Van Basten die vertaalslag kennelijk nog maken. Hij liet zich een paar weken geleden overtuigen door stagiair Dennis Bergkamp. ''Dennis maakte de vergelijking met Arsenal. Daar maakte hij ook het proces mee met veel jonge spelers om zich heen. Bij Arsenal dachten ze in termijnen van een seizoen - niet in weken - om ergens te komen.''
''Het is leuk en leerzaam om parallellen met elkaar te bespreken en dan besef je meteen ook dat je je verwachtingspatroon zult moeten bijstellen als coach van dit Ajax. Ik kan dat wel, want we werken met jongens die welwillend zijn en openstaan voor aanwijzingen.''
Langzaam maar zeker zet Van Basten het elftal naar zijn hand. Een elftal dat vastere vormen aanneemt en steeds meer zijn signatuur draagt.
Symbolisch was zondag het moment waarop Klaas-Jan Huntelaar afscheid nam van het Ajax-publiek en Dario Cvitanich, een aankoop van Van Basten, de drie doelpunten tegen ADO Den Haag voor zijn rekening nam.
Het Ajax van de huidige trainer is nog niet af en misschien ook niet in staat dit seizoen al kampioen te worden. Maar in het proces dat winnen is, maakt de club behoorlijk wat progressie. (DICK SINTENIE)
Dick Sintenie in het Parool. Vooral de laatste zin is natuurlijk totale onzin.

Cvitanich wordt bij zijn wissel bedankt door Van Basten. Langzaam maar zeker zet de coach het elftal naar zijn hand. Een elftal dat vastere vormen aanneemt en steeds meer zijn signatuur draagt. Foto ANP/Koen Suyk
AMSTERDAM - Onder hoofdtrainer Marco van Basten is de rust bij Ajax weergekeerd. Dat is al een prestatie op zichzelf in het Amsterdamse wespennest. Maar het is nog geen garantie voor een succesvol tweede deel van de competitie, als de prijzen worden verdeeld.
Winnen is een proces. Bij AZ is Louis van Gaal al vanaf 2005 bezig het werk van zijn voorganger Co Adriaanse te vervolmaken. Het leidde in het voorjaar van 2007 bijna tot het kampioenschap; de competitie duurde echter één wedstrijd te lang voor de Alkmaarders.
Het seizoen erna volgde een geweldige inzinking, maar vasthoudendheid in de organisatie - en bij een aantal bepalende spelers die Van Gaal binnenboord wisten te houden - hielp de club er bovenop. AZ heeft eelt op de ziel en voert op dit moment verbeten de ranglijst aan.
Verliezen doet pijn maar hoort onlosmakelijk bij het proces dat winnen is. Van Basten is dat meer en meer gaan beseffen. Eén keer viel hij uit zijn rol. Na de oorwassing tegen Heerenveen (5-2) noemde hij zijn spelers laatdunkend 'mooiweervoetballers'.
De trainer was vooral geschrokken van de tekortkomingen van zijn voetballers. Kees Jansma, perschef van het Nederlands elftal, had die bui maanden daarvoor al zien hangen. ''Eén van de nadelen van Marco is dat hij zijn eigen capaciteiten als voetballer en die van zijn generatiegenoten afzet tegen de spelers van nu. Dat is niet fair, want we zijn kwalitatief veel minder dan tien, twintig jaar geleden. Marco heeft een voorkeur voor begenadigde spelers, maar hij zal er rekening mee moeten houden dat niet elke voetballer begenadigd is. ''
Van Basten wilde op het veld misschien wel te snel tastbaar resultaat zien bij de club die de afgelopen jaren zoveel moeite had eenduidig beleid te maken. Het was bij Ajax een komen en gaan van directeuren, trainers, adviseurs en spelers en het resultaat leed daar onder.
De laatste stuiptrekking van die roerige periode was de komst én de aftocht van Johan Cruijff, die op 19 februari instemde met het verzoek het technisch beleid van Ajax vorm te geven. Drie dagen later werd Van Basten aangesteld als trainer. Na het eerste gesprek tussen Cruijff en Van Basten, over de jeugdopleiding, leverde Cruijff zijn opdracht alweer in.
De ideeën van Cruijff gingen de 'manager' Van Basten te snel. ''Het is me te rigoureus. Ik ben niet ontevreden met hoe het nu gaat in de opleiding. Ik wil eerst zelf ervaren hoe het zit en daarna wil ik het op mijn manier doen en in een verantwoord tempo.''
Als trainer moest Van Basten die vertaalslag kennelijk nog maken. Hij liet zich een paar weken geleden overtuigen door stagiair Dennis Bergkamp. ''Dennis maakte de vergelijking met Arsenal. Daar maakte hij ook het proces mee met veel jonge spelers om zich heen. Bij Arsenal dachten ze in termijnen van een seizoen - niet in weken - om ergens te komen.''
''Het is leuk en leerzaam om parallellen met elkaar te bespreken en dan besef je meteen ook dat je je verwachtingspatroon zult moeten bijstellen als coach van dit Ajax. Ik kan dat wel, want we werken met jongens die welwillend zijn en openstaan voor aanwijzingen.''
Langzaam maar zeker zet Van Basten het elftal naar zijn hand. Een elftal dat vastere vormen aanneemt en steeds meer zijn signatuur draagt.
Symbolisch was zondag het moment waarop Klaas-Jan Huntelaar afscheid nam van het Ajax-publiek en Dario Cvitanich, een aankoop van Van Basten, de drie doelpunten tegen ADO Den Haag voor zijn rekening nam.
Het Ajax van de huidige trainer is nog niet af en misschien ook niet in staat dit seizoen al kampioen te worden. Maar in het proces dat winnen is, maakt de club behoorlijk wat progressie. (DICK SINTENIE)
Dick Sintenie in het Parool. Vooral de laatste zin is natuurlijk totale onzin.

- peter
- Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Winnen van wedstrijden neem ik dan aan. Nee, dat gaat iets beter inderdaad. We moeten nu alleen niet doen alsof het de afgelopen jaren qua winnen dramatisch ging. Voorgaande trainer had met 2 punten meer 2 titels gehaald.
Verder kan ik me vinden in de analyse. Voorlopig positief punt is dat de rust lijkt wedergekeerd te zijn. Marco van Basten zou er goed aan doen om die verdomde verdediger te halen, want dan heb ik zelfs veel vertrouwen in een kampioenschap. Ondanks wat die Sintenie zegt, maar in die bullshit 'misschien ook niet in staat dit seizoen al kampioen te worden' geloof ik niet. Dit jaar moet het gebeuren. Klaar uit.
Verder kan ik me vinden in de analyse. Voorlopig positief punt is dat de rust lijkt wedergekeerd te zijn. Marco van Basten zou er goed aan doen om die verdomde verdediger te halen, want dan heb ik zelfs veel vertrouwen in een kampioenschap. Ondanks wat die Sintenie zegt, maar in die bullshit 'misschien ook niet in staat dit seizoen al kampioen te worden' geloof ik niet. Dit jaar moet het gebeuren. Klaar uit.
onzin, een ajacied hoort te kunnen ballen en heeft zijn gedrevenheid te tonen, dat heb ik te weinig gezien bij oleguer, dus de wissel en het tijdstip waarop is geheel terecht geweest. je kan zeuren dat voetbalprof oleguer zijn zelfvertrouwen wordt aangetast, bloody fucking boohoo, maar Oleguer krijgt steeds opnieuw zijn kans, vanaf het begin en daarmee laten zien dat hij, oleguer zijn nummer 1 nogsteeds is. Ik denk dat de ik ga voor uitleg 2.Rishi schreef:Ik snap eerlijk gezegd niet waarom MVB Oleguer wisselt na 33 minuten. Je staat 2-0 voor tegen Ado. Waarom wisselen? Wacht gewoon tot de rust....Heel slecht hoor van Marco
-
- Cluijffert
-
Je laat een speler vallen voor het oog van alle toeschouwers, dat is het harde en dat bedoel ik negatief. Je moet juist intern in een speler geloven, extern mag er geklaag komen. Als coach moet je af en toe een flinke zijn en die klappen voor die speler opvangen, als hij beroerd speelt mag je nooit je handen van die speler lostrekken en hem wisselen. Dat heet een reactie-handeling, je moet gewoon zorgen dat jij dirigeert en die speler helpt om beter te gaan spelen. Het is ook jouw fout als een speler niet functioneert.