AZ 2008 - 2009

Club informatie van de afgelopen seizoenen
Gesloten
Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » za nov 29, 2008 4:50 pm

Waarom ik destijds wraak wilde nemen op Louis van Gaal

Wie van uitlachen houdt of leedvermaak moet beslist mijn column over Louis van Gaal lezen van zaterdag 13 september jl. Ik citeer mezelf, vol berouw: ,,Dit is het bittere einde. De trainer begint medelijden op te roepen. Vanavond tegen PSV gun je de versleten vakman Van Gaal eerherstel. Maar een zege op PSV is niet genoeg. Structureel wordt het niks meer. Omdat de tijd zo arrogant was om niet stil te blijven staan bij Van Gaals verouderde opvattingen.’’

Elf zaterdagen later staat AZ bovenaan. Het elftal van Louis van Gaal speelt het mooiste voetbal van de eredivisie. Gerede kans dat - twee jaar geleden lukte het op de laatste speeldag niet - AZ kampioen wordt in 2009.

Wat bezielde me elf weken geleden toch? Er zijn geen excuses. Het was gewoon platte rancune die mij dreef om zoiets onwaar(achtig)s op te schrijven.

Wraak, dacht ik altijd, is een geweldige drijfveer. Waarom ik wraakzuchtig was? Ik heb niet kunnen verkroppen dat Louis van Gaal mij twee jaar geleden vals beschuldigde. Dat hij mij niet vertrouwde (de aanleiding is onbeduidend: hij meende dat ik zijn geheime telefoonnummer aan iemand had gegeven) kwetste me. Ik ken Van Gaal namelijk al een jaar of twintig persoonlijk en nooit hebben wij elkaar een streek geleverd. Wel zijn we het pertinent oneens geweest en hebben fel gedebatteerd. Enfin, er was voor hem historisch gezien geen enkele aanleiding om mij te verdenken – en toch deed hij dat. Toen hij later hoorde dat hij fout zat zei hij geen sorry. Een persoonlijke brief die ik hem schreef met een verzoek om het eens uit te praten, liet hij onbeantwoord. Ik begreep er niks van. Dus dat is nou de man die de mond vol heeft over normen waarden, zei ik wel honderd keer tegen mezelf. En zo gijzelde ik mezelf en als slachtoffer vond ik het gepermitteerd om Van Gaal eens lekker terug te pakken.

Stom. Een stijlbreuk ook. Ik heb Van Gaal een uitstekende trainer gevonden en altijd verdedigd. Als Cruijff hem weer eens attaqueerde bijvoorbeeld of bij Ajax, in zijn strijd met Ronald Koeman. Van Gaal drijft op kunde, niet op rancune.

Wie het toneelstuk Medea ooit opgevoerd heeft zien worden weet genoeg over de destructieve kracht van wraakzucht. De tovenares vermoordt haar twee zonen met het zwaard omdat haar man haar in de steek heeft gelaten voor een ander. Antoinette Jelgersma vertolkte Medea onlangs. De actrice zei laatst in een interview in NRC: ,,Medea speel ik om het publiek te vertellen: kijk uit voor wraak! Je gaat eraan kapot, samen met iedereen in je omgeving. Voor mij is Medea een laatste waarschuwing.’’

Op 13 september jl. schreef ik ook: ,,Ik gun het hem zo; samen met Truus lekker gaan genieten van zijn vette pensioen. Hij kan meer dan tevreden terugkijken op zijn voetballoopbaan. De modale profvoetballer werd een fantastische trainer. Wat hij met Ajax presteerde was buitengewoon (onder andere vier landstitels, UEFA Cup, Champions League, Wereldbeker), bij Barcelona (onder andere twee landstitels, halve finale Champions League) deed hij het goed...’’

Daarna werd ik erg onaardig. Toen ik het opschreef knaagde dat erg onaardige reeds. Ik wist na een kwart eeuw Van Gaal wel beter. Maar liet me toch gaan.

Vorige week las ik in Het Parool dat Van Gaal de hand in eigen boezem stak. Het ging over vorig seizoen, over de wanorde in de kleedkamer waar types als Schaars en Arveladze ontbraken. ,,Ik kon het niet managen,’’ bekende de trainer eerlijk.

De teamgeest blijkt hersteld, de speelwijze is bijgesteld, hij gunt de klassespeler meer individuele vrijheid. Van Gaal blijkt flexibel. Eerherstel voor een uitstekende voetbaltrainer.

Deze column schrijven is voor mij bakzeil halen natuurlijk. Heel soms moet dat, diep door het stof gaan. Dat is geloofwaardiger dan volharden in wraakzuchtige onzin. Dat Louis van Gaal veel kwaliteit heeft wist ik al, dat is eigenlijk het onverteerbare. In elk geval: ik heb mijn lesje (in nederigheid) geleerd. Een fijn weekend.
Dit is de column van Hugo Borst uit het AD.

Een treffende reactie onder dit stuk op de site van sportwereld: 'gefeliciteerd met deze journalistieke zelfmoord'.
Borst valt vanaf nu officieel niet meer serieus te nemen.

goodfella

Bericht door goodfella » za nov 29, 2008 4:53 pm

joey schreef:Ja, die heeft waar voor zijn geld geleverd.

Verder viel Van Gaal op door een onbeperkt vertrouwen in de eigen jeugd en een bijna schadelijke zuinigheid. Behalve toen Zlatan plotseling vertrok, toen raakte hij in paniek.

(Wie niet?)
Hij ontbood Zlatan op zijn kantoor en wist tegen deze superspits te vertellen dat Ajax prima zonder Zlatan kon!

joey
Erelid

Bericht door joey » za nov 29, 2008 5:43 pm

Dat was zeker een foutje van het Orakel van Alkmaar. :smallgrin.gif:

Maar ik neem aan dat Ajax 'gewoon' de centen wilde pakken.

Hoe dan ook, ik begrijp tot op de dag van vandaag niet wie Koné heeft gescout. Die past totaal niet bij Ajax. Die keuringsarts was een voetbalkenner. :neutral.gif:
Het stinkt aan alle kanten!

Banjavi
Contacteer:

Bericht door Banjavi » do dec 11, 2008 10:58 am

Van Gaal: 'Altijd al trainer van Feyenoord willen worden'Door Carlo Willemsen
Woensdag, 10 december 2008, 18:13

Louis van Gaal zou graag nog eens trainer worden van Feyenoord. Ook Real Madrid is volgens de oefenmeester 'een interessante club'. De huidige trainer van AZ deed zijn uitspraken tegenover de camera's van Sport 1.

Van Gaal maakte in de jaren negentig naam als coach van Ajax, waarmee hij onder meer de Champions League won. Na zijn periode bij FC Barcelona en het Nederlands elftal keerde hij terug in Amsterdam om als technisch directeur aan de slag te gaan. Ondanks zijn achtergrond zou Van Gaal er geen moeite mee hebben om een functie bij Feyenoord te accepteren. "Dat heb ik altijd wel gewild. Maar ze zijn nooit met een aanbieding gekomen", aldus de trainer van AZ.
Hartkamp: " In 't recht telt niet het wezen, maar de schijn.
niet: hoe het is, maar hoe het lijkt te zijn."

joey
Erelid

Bericht door joey » do dec 11, 2008 11:46 am

Niets is meer heilig vandaag de dag. :hypocrite.gif:

Van Gaal zei het al: Ajax is zijn club niet meer.

Vedette-10-

Bericht door Vedette-10- » do dec 11, 2008 11:54 am

Wat een flikker, wat een neppe klootzak.

Michael_B

Bericht door Michael_B » do dec 11, 2008 12:02 pm

Las op voetbalroddel sites (voetbalprimeur e.d.) dat AZ in de winterstop waarschijnlijk een centrale verdediger wil halen, met name Oooijer.

Zou ik toch een erg sterke aankoop van ze vinden.
Face your fears and live your dreams, No Fear

joey
Erelid

Bericht door joey » do dec 11, 2008 12:02 pm

Mwah, volgens mij is Ooijer écht over zijn top heen.

Vedette-10-

Bericht door Vedette-10- » do dec 11, 2008 12:03 pm

Ik niet, niks bijzonders. Ze staren zich blind op zijn CV, het is zeker geen sterkhouder voor AZ.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » do dec 11, 2008 12:05 pm

Ik heb eigenlijk de hoop dat Ooijer richting Feyenoord gaat. Zou ook prima passen in hun selectiebeleid natuurlijk.

Aardig stukje van Hugo Borst overigens. Ik kan het wel waarderen als iemand ook eens duidelijk durft neer te zetten dat 'ie er naast zat.
Nil volentibus arduum

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » do dec 11, 2008 12:07 pm

Wat ik vooral opmerkelijk vond gedurende de afgelopen weken is dat AZ gewoon heeft verlengd met de beste keeper van de Eredivisie. Goede zaak.

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » za dec 13, 2008 9:15 pm

Zit iemand te kijken? Ik zie dat Moreno is gewisseld. Leek de blessure ernstig?

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010

Bericht door Thijs » za dec 13, 2008 9:26 pm

Hij kon gewoon van het veld aflopen, denk niet dat het heel ernstig is.

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » za dec 13, 2008 9:27 pm

Come on AZ!

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » za dec 13, 2008 9:33 pm

Thijs schreef:Hij kon gewoon van het veld aflopen, denk niet dat het heel ernstig is.
Is een belangrijke speler voor AZ. Erg geruisloos binnengekomen maar toch één van de beste verdedigers van Nederland. Blijft gek dat de pers loopt te geilen op Bak Nielsen en Granqvist, maar je niemand hoort over Moreno.

columbus

Bericht door columbus » za dec 13, 2008 9:39 pm

Rust... 0-0

Vind het maar matig wat AZ laat zien. Laat zich inzakken en hoopt op een counter. Nee, niet mijn soort spelletje. Feyenoord knokt en doet het naar behoren. Niet slecht maar ook niet goed... Beste kansen waren wel voor AZ.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » za dec 13, 2008 9:51 pm

Kom op, Feyenoord!
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Thijs

Bericht door Thijs » za dec 13, 2008 10:11 pm

Het staat inmiddels al 0-1.

joey
Erelid

Bericht door joey » za dec 13, 2008 10:13 pm

Bertje schreef:Kom op, Feyenoord!
Bertje toch! :eusa_naughty.gif:

:666.gif:

goodfella

Bericht door goodfella » za dec 13, 2008 10:21 pm

Gertjan Verbeek haalt de kerst... :smallgrin.gif:

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » za dec 13, 2008 10:22 pm

Ontezettend laag niveau. Het lijkt wel een degradatieduel. Wijnaldum en Pedro spannen de kroon.

goodfella

Bericht door goodfella » za dec 13, 2008 10:27 pm

Laat me raden. AZ speelt ordinair op de counter?

999

Bericht door 999 » za dec 13, 2008 10:33 pm

goodfella schreef:Laat me raden. AZ speelt ordinair op de counter?
:smallgrin.gif:
Blij met de punten ...

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » za dec 13, 2008 10:36 pm

Van het positiespel van AZ is niet veel meer over, zegt de commentator.

Welk positiespel?

Thijs

Bericht door Thijs » za dec 13, 2008 10:38 pm

Afgelopen...

Gesloten