'Onnodig veel aanhoudingen bij Feyenoord-Ajax'

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Plaats reactie
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » di okt 14, 2008 2:56 pm

De politie heeft onnodig veel mensen aangehouden rond de voetbalwedstrijd Feyenoord-Ajax in april 2006. Daarbij was de behandeling van de 799 Feyenoordsupporters ernstig onder de maat. De Nationale ombudsman, Alex Brenninkmeijer, concludeert dinsdag dat de Rotterdamse autoriteiten de grenzen van het toelaatbare fors hebben overschreden. ''Honderden omstanders moesten lijden onder tientallen 'kwaden'.''

De arrestanten werden urenlang zonder eten, drinken en toiletten vastgehouden. Niet alleen raddraaiers zaten vast, ook kinderen, ouderen en zwangere vrouwen werden opgehouden in bussen en in de parkeerkelder van de rechtbank. In de dagen die volgden, regende het klachten over het politieoptreden. De politie stond op scherp omdat het bij de klassieker een jaar eerder volledig uit de hand liep. De Feyenoordaanhang koelde zijn woede op de politie. Daarbij raakten ruim vijftig agenten gewond.

De ombudsman concludeert dan ook dat het toenemende voetbalgeweld steeds meer druk legt op gemeente en politie. Hij schrijft: ''De wens om hard op te treden en de wens om aan de supporters het signaal af te geven dat het menens is in Rotterdam, lijkt te veel invloed te hebben gehad op de keuzes die zijn gemaakt, zodat die keuzes onevenwichtig waren.'' De politie pakte de honderden voetbalfans, onder wie tientallen stenengooiers, op omdat ze op het Marathonviaduct bij de Kuip bleven hangen. Daardoor kon een trein met Ajaxsupporters aanvankelijk niet vertrekken. De mobiele eenheid (ME) sloot de Feyenoordaanhang in en dirigeerde iedereen naar bussen. Uit het onderzoek blijkt dat, in tegenstelling tot wat altijd door de autoriteiten is gemeld, mensen niet is verzocht het viaduct over het spoor te verlaten. Zij konden daarom niet weten wat hun te wachten stond.

Er waren ook andere manieren om de mensen daar weg te halen, stelt de ombudsman. Daar komt nog bij dat niemand is vervolgd voor de redenen waarom ze zijn aangehouden. Brenninkmeijer noemt dit onbehoorlijk. Circa vijftig relschoppers moesten voor de rechter verschijnen voor openlijke geweldpleging. Een aantal anderen kreeg een boete omdat ze zich niet konden legitimeren. Veel arrestanten weten overigens nu nog niet dat het Openbaar Ministerie (OM) afziet van vervolging. De ombudsman beveelt het OM aan de betrokken personen hierover alsnog te informeren. Brenninkmeijer juicht het toe dat de openbare orde is gehandhaafd. ''Maar de prijs die daarvoor is betaald, is te fors.''
Ombudsman: 'Ze zijn over onschuldige burgers heengewalst'

De Nationale Ombudsman oordeelt snoeihard over het politieoptreden rond een wedstrijd tussen Feyenoord en Ajax in 2006, maar de verantwoordelijken leggen de kritiek naast zich neer. Ombudsman Alex Brenninkmeijer: ''Fouten toegeven is voor bestuurders heel lastig.''

Keihard is het oordeel van ombudsman Alex Brenninkmeijer over de wijze waarop de politie op 23 april 2006 na afloop van de wedstrijd Feyenoord-Ajax optrad in Rotterdam. Een greep uit zijn conclusies: de behandeling van de achthonderd arrestanten was 'ernstig onder de maat', volwassenen en kinderen zijn onder 'erbarmelijke' omstandigheden vastgehouden, de prijs voor de handhaving van de openbare orde was 'te hoog'. Bovendien zijn de voetbalfans veel te lang in onzekerheid gehouden over de vraag of ze vervolgd zouden worden. De koele reactie van verantwoordelijk burgemeester Ivo Opstelten: ''We bedanken de ombudsman voor het rapport, maar het optreden was effectief, noodzakelijk en succesvol.''

Het klinkt niet alsof de Rotterdamse driehoek van burgemeester, Openbaar Ministerie en politie erg onder de indruk is van uw kritiek.
''Dat is de standaard reactie van veel bestuurders als ze publiekelijk op hun vingers worden getikt. Mijn ruime ervaring leert dat zij dat niet prettig vinden, en dat fouten toegeven heel lastig is. Ze willen geen gezichtsverlies lijden.''

Wat vindt u van Opsteltens opmerking dat het politieoptreden goed is verlopen?
''De prijs die de burgers betaald hebben voor de ordehandhaving, is veel te hoog. Opsteltens dreigement dat de zaak anders verder uit de hand zou zijn gelopen, vind ik lichtvaardig. Wij hebben een diepgravend onderzoek gedaan en zijn tot andere conclusies gekomen. Veel mensen zijn opgepakt omdat zij niet voldeden aan een oproep om van een viaduct te vertrekken - terwijl die oproep helemaal niet was gedaan. Rotterdam wilde duidelijk een voorbeeld stellen dat voetbalvandalisme niet langer getolereerd zou worden. Vervolgens zijn ze over onschuldige burgers heen gewalst. Daar heb ik weinig waardering voor. Dat valt overigens vooral de driehoek te verwijten die daar boven in een kamertje de beslissingen nam. De Mobiele Eenheid heeft het goed gedaan.''

De kritiek op uw rapportages lijkt steeds luider te worden. Onlangs vielen premier Balkenende en de Tweede Kamer over u heen omdat u zei dat de overheid zich soms 'hufterig' gedraagt tegen de burger. Ook uw Rotterdamse collega Migiel van Kinderen kreeg van het stadsbestuur de wind van voren omdat hij zich kritisch opstelde.
''Politici voelen zich snel aangevallen. Op dit moment moet alles 'duidelijk' zijn, 'hard', er is lik-op-stukbeleid, terwijl mijn standpunt is dat 98 procent van de zestien miljoen Nederlanders deugt. Ik zeg: ga daar op een positieve manier mee om. Daar schrikken bestuurders van. Ik ben de luis in de pels die roept: whoe, whoe, whoe, overheid pas op! Ik heb wel tegen Opstelten gezegd dat hij er geen gewoonte van moet maken om een ombudsman in de hoek te zetten.''

Hebben uw kritische rapporten wel effect?
''In de praktijk blijkt dat 97 procent van mijn aanbevelingen worden overgenomen en uitgevoerd. Dat houden wij keurig bij. Het minst gehoorzaam is de belastingdienst, met de politie kunnen wij over het algemeen heel goed zaken doen. Ook in Rotterdam is het grootste deel van mijn aanbevelingen in praktijk gebracht. Binnenskamers worden er andere dingen gezegd dan in de media, dan is ook de toon heel anders. Dan wordt er gezegd: goed dat je het zegt, Alex. Voor mij tellen de effecten die ik op lange termijn kan boeken.''
www.parool.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » di okt 14, 2008 3:03 pm

Ik hoorde het vanmorgen op de radio. En bij het beluisteren van het bericht vroeg ik me eigenlijk maar twee dingen af. Wat is nu eigenlijk het nut van de ombudsman en waarom heeft hij er zo godsgruwelijk lang over moeten doen om deze open deur in te trappen?

Dit verhaal had ik ook in 5 minuten voor 'm in elkaar kunnen zetten. Natuurlijk zitten er veel onschuldige mensen tussen als je 800 man arresteert. Wat dacht je dan?
Nil volentibus arduum

El Clavo
AT Toto winner 08/09

Bericht door El Clavo » di okt 14, 2008 3:46 pm

Het mooie is nog dat de burgemeester er heel anders over denkt :excited.gif: Die vindt dat er correct gehandeld is :smallgrin.gif:

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010

Bericht door Thijs » di okt 14, 2008 4:29 pm

Ik weet nog wel hoe het ging die dag, we kwamen in de tweede helft op 0-3 en toen verlieten een paar van die boefjes al het stadion. (Van die types die zich altijd naast een uitvak met de supporters van de tegenpartij bezig houden en iets teveel naar 'Hooligans' en 'The Football Factory' hebben gekeken)
Die gingen vervolgens op die weg aan de kant van het uitvak een beetje sparren met de ME, kat en muisspelletjes waarbij de ME toen eigenlijk amper iemand arresteerde. Na de wedstrijd werden we echt iets van anderhalf uur in het vak opgehouden, omdat die groep van 800 man nog op de brug stond. Pas toen zij volgens mij zijn aangehouden konden we eruit.
Dat waren echter geen hooligans maar meer van die sneue 'aapjeskijken'supporters, de wat minder stoere variant van het ontvangstcomité wanneer de treinen aankomen.

De politie/ME moet eigenlijk eens leren om niet zo overspannen te reageren als er wat mensen niet direct naar hun auto lopen en bovendien om de échte raddraaiers eens op te pakken. Hetzelfde geval bij die Roda-supporters bij de halve finale KNVB-beker in 2006, soms zitten ze er zo ongelofelijk naast...dat mogen ze best eens toegeven.

joey
Erelid

Bericht door joey » di okt 14, 2008 4:41 pm

Spijker schreef:Het mooie is nog dat de burgemeester er heel anders over denkt :excited.gif: Die vindt dat er correct gehandeld is :smallgrin.gif:
Wat een LUL, die vent.

Sorry, dat moest er even uit. :blush.gif:
Het stinkt aan alle kanten!

goodfella

Bericht door goodfella » di okt 14, 2008 4:51 pm

Thijs schreef:Ik weet nog wel hoe het ging die dag, we kwamen in de tweede helft op 0-3 en toen verlieten een paar van die boefjes al het stadion. (Van die types die zich altijd naast een uitvak met de supporters van de tegenpartij bezig houden en iets teveel naar 'Hooligans' en 'The Football Factory' hebben gekeken)
Die gingen vervolgens op die weg aan de kant van het uitvak een beetje sparren met de ME, kat en muisspelletjes waarbij de ME toen eigenlijk amper iemand arresteerde. Na de wedstrijd werden we echt iets van anderhalf uur in het vak opgehouden, omdat die groep van 800 man nog op de brug stond. Pas toen zij volgens mij zijn aangehouden konden we eruit.
Dat waren echter geen hooligans maar meer van die sneue 'aapjeskijken'supporters, de wat minder stoere variant van het ontvangstcomité wanneer de treinen aankomen.

De politie/ME moet eigenlijk eens leren om niet zo overspannen te reageren als er wat mensen niet direct naar hun auto lopen en bovendien om de échte raddraaiers eens op te pakken. Hetzelfde geval bij die Roda-supporters bij de halve finale KNVB-beker in 2006, soms zitten ze er zo ongelofelijk naast...dat mogen ze best eens toegeven.
0-3?

Volgens mij was het die wedstrijd waarbij de Ajax supporters niet het stadion in kwamen...

Maduro maakte op prachtige wijze de 2-3 in de 90ste minuut. :ajaxscarf.gif:

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010

Bericht door Thijs » di okt 14, 2008 4:56 pm

goodfella schreef: 0-3?

Volgens mij was het die wedstrijd waarbij de Ajax supporters niet het stadion in kwamen...

Maduro maakte op prachtige wijze de 2-3 in de 90ste minuut. :ajaxscarf.gif:
Die wedstrijd kan inderdaad niet vaak genoeg gememoreerd worden, maar dit gaat over de return in de 1e ronde in de play-offs. (In het eerste artikel gaat het over april 2006 en die 2-3 was op 17-05-2005).

Thuis wonnen we met 3-0 en uit kwamen we op 0-3 in de tweede helft waarna Kuyt destijds de 1-3 scoorde...en de Ajaxsupporters destijds voor het eerst in de geschiedenis smalend juichten en het 'I will survive' inzetten. Eindigde in 2-4.

goodfella

Bericht door goodfella » di okt 14, 2008 5:01 pm

Dat I will survive is wel een hit aan het worden bij de Ajax supporters. Wat klinkt dat heerlijk als je voorstaat tegen hun.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » di okt 14, 2008 8:52 pm

joey schreef:
Spijker schreef:Het mooie is nog dat de burgemeester er heel anders over denkt :excited.gif: Die vindt dat er correct gehandeld is :smallgrin.gif:
Wat een LUL, die vent.

Sorry, dat moest er even uit. :blush.gif:
Ach, dat wandelende fossiel heeft er zoals de meeste politici helemaal niets van begrepen. Dit zijn voor hun vaak momenten om te scoren bij het publiek. Want de massa heeft alleen onthouden dat er veel mensen zijn aangehouden bij een voetbalwedstrijd en dat zal dan wel terrecht zijn want 'het is allemaal tuig'.

Maar dit hele onderzoek heeft natuurlijk geen zin. Ik zou wel eens willen weten hoeveel geld daar in gaat zitten. Als je kijkt hoe lang ze er over hebben gedaan om dit verhaal te verzinnen zal het wel om een paar centen gaan. En dan hoorde ik op de radio dat zo'n man dan met het voorstel komt om een excuus brief te sturen. Nee, daar hebben we wat aan.
Nil volentibus arduum

Plaats reactie