Wie wordt de nieuwe Algemeen Directeur van AJAX?

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Ronald!

Bericht door Ronald! » wo aug 06, 2008 2:16 pm

joey schreef:
Ronald! schreef:Managers vind je op elke hoek van de straat. Managementtalent niet.
Ajax is een middelgroot bedrijf en geen Unilever.

Tot hier heb je gelijk.
joey schreef:Zo ingewikkeld is het niet. Met ogen in je nek kom je al een heel eind. :666.gif:
Maar hier ga je de mist in.

Het is in feite net zo als bij trainers: ongeveer 80% is net zo goed als het materiaal dat voorhanden is. Dan heb je nog 15% van de trainers die iets toe te voegen hebben en vervolgens nog eens 5% echte topmanagers.

Overigens ben ik nog coulant, want er is ongetwijfeld ook nog een groot gedeelte dat z'n bedrijf onder niveau laat opereren. De Gullit's onder de managers zeg maar.

Ik denk dat je het tot hier nog helemaal met me eens bent.

Maar dan maak je de rare sprong dat een kleiner bedrijf genoegen zou moeten nemen met een mindere manager. Dat is immers voldoende voor dat niveau is je redenering.

Een club als Ajax verdiend m.i. niets minder dan een topmanager, juist omdat de club kleiner is dan de grote jongens in Europa. Juist omdat Ajax daarom slimmer en beter moet zijn dan de rest.

Dit betekend niet dat een topmanager van de daken moet schreeuwen dat we eens in de zoveel jaar de halve finale CL halen, zoals Fontein en van Gaal dat deden. Het gaat erom dat hij een organisatie weet te kneden die in staat is topprestaties te leveren. Net zoals bij voebaltrainers zijn dergelijke managers dun gezaaid.

joey
Erelid

Bericht door joey » wo aug 06, 2008 2:30 pm

Een klein bedrijf is overzichtelijker dan een groot bedrijf, dat ga je toch niet ontkennen? Daarbij, Ajax verkoopt voetbal. Voor dat product is de AD niet in de eerste plaats verantwoordelijk. Een in organisatorisch en zakelijk opzicht slecht geleide club kan best de CL winnen, zoals we met Ajax in het verleden hebben kunnen zien.
Het stinkt aan alle kanten!

LucaS

Bericht door LucaS » wo aug 06, 2008 2:50 pm

..en dus maakt het niet uit hoe je je club leidt?
I think I lost my fucking headache

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » wo aug 06, 2008 3:02 pm

Laat ik het maar zo zeggen: ieder zijn vak. :ajaxsmiley.gif:

Ronald!

Bericht door Ronald! » wo aug 06, 2008 3:12 pm

joey schreef:Een klein bedrijf is overzichtelijker dan een groot bedrijf, dat ga je toch niet ontkennen?
Sterker nog, ik heb eerder gezegd dat Ajax een veel te ingewikkelde structuur had voor de omvang van de organisatie. De structuur is anders, ofterwijl de poppetjes staan op een andere plek in de organisatie. De poppetjes zelf moeten echter net zo goed over veel kwaliteiten beschikken.

Los van het feit wie er achter de opzet van het plan zat (die discussie hebben we wel gehad) is de China-missie van Ajax natuurlijk geniaal in opzet. Weinig (financiele) risico's, veel kansen. Om dergelijke kansen, maar ook kleinere dingen binnen Nederland en binnen Ajax, te identificeren moet je beschikken over veel kwaliteiten en ervaring. Een gemiddelde manager zal de status quo prima kunnen bewaren, maar moeite hebben om om te gaan met snelle veranderingen en het ontwikkelen van een gezamenlijke toekomstvisie. Zeker in een beweeglijke wereld als die van het voetbal heb je daarom op de cruciale plekken topmensen nodig, zowel aan de voetbal kant als aan de zakelijke kant. Die twee gaan volledig hand in hand.
joey schreef:Daarbij, Ajax verkoopt voetbal. Voor dat product is de AD niet in de eerste plaats verantwoordelijk. Een in organisatorisch en zakelijk opzicht slecht geleide club kan best de CL winnen, zoals we met Ajax in het verleden hebben kunnen zien.
Sorry, dit kan ik niet serieus nemen. Ben je de 10 jaar van totale onderprestatie alweer vergeten?

joey
Erelid

Bericht door joey » wo aug 06, 2008 3:21 pm

Ja, dat kwam doordat de voetbalmensen niet presteerden.

LucaS

Bericht door LucaS » wo aug 06, 2008 3:30 pm

Bij pSV functioneerden de voetbalmensen wel, toch had de club een paar jaar geleden best failliet kunnen gaan
I think I lost my fucking headache

Ronald!

Bericht door Ronald! » wo aug 06, 2008 3:33 pm

joey schreef:Ja, dat kwam doordat de voetbalmensen niet presteerden.
Ben je het rapport Coronel alweer vergeten? Die had het juist over de ingewikkelde structuur. De voorzitter die zich met te veel zaken bezig hield, de AD, TD en trainer die elkaar in de weg zaten. Allerlei organisatorische problemen aan zowel de zakelijke als de voetbal kant, waardoor beide kanten elkaar niet versterkten, maar juist verzwakten.

Ze zouden trouwens een goede aan je hebben gehad in de commissie. Je weet de problemen in één zin samen te vatten!

joey
Erelid

Bericht door joey » wo aug 06, 2008 3:34 pm

Failliet terwijl ze kampioen werden, Luuk.

Een voetbalclub kan in zakelijk opzicht uitstekend geleid worden en niets presteren of omgekeerd.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » wo aug 06, 2008 3:34 pm

Nou ja, het voetbalgedeelte blijft natuurlijk essentieel. Als de jeugdopleiding en scouting als een malle functioneert, en je een goede trainer hebt, dan kun je net zo goed een autist als Fontein als AD hebben.

Ronald!

Bericht door Ronald! » wo aug 06, 2008 3:36 pm

Jöhnk schreef:Nou ja, het voetbalgedeelte blijft natuurlijk essentieel. Als de jeugdopleiding en scouting als een malle functioneert, en je een goede trainer hebt, dan kun je net zo goed een autist als Fontein als AD hebben.
Moeten we streven naar een situatie die voldoet, of naar een situatie die het beste is voor Ajax?

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » wo aug 06, 2008 3:38 pm

Ik vind de AD niet zo'n issue. Als hij de mensen die ertoe doen kan laten functioneren en verder hier en daar wat klusjes opknapt dan vind ik het al best.

joey
Erelid

Bericht door joey » wo aug 06, 2008 3:39 pm

Wat is dan het beste voor Ajax? Daar verschillen de meningen over.

Fontein is een prima manager, maar hij kan niet met mensen omgaan. Daarop is hij gesneuveld. Maar zoals Jöhnk suggereert, zou hij er waarschijnlijk nog zitten als Ajax dit seizoen CL had gespeeld. Waarmee meteen wordt aangegeven waar binnen een voetbalclub de prioriteit ligt.

Ronald!

Bericht door Ronald! » wo aug 06, 2008 3:39 pm

Jöhnk schreef:Ik vind de AD niet zo'n issue. Als hij de mensen die ertoe doen kan laten functioneren en verder hier en daar wat klusjes opknapt dan vind ik het al best.
Dan ben ik blij dat jij niet over de aanstelling gaat ;)

Hier laat ik het maar bij, anders ga ik mezelf herhalen.

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » wo aug 06, 2008 3:44 pm

Ik zeg niets vreemd. Het voetbalgedeelte moet functioneren. Daar gaat het om. Het China-verhaal moet je uitbesteden aan een marketeer. Totaal niet interessant bij de aanstelling van de AD.

joey
Erelid

Bericht door joey » wo aug 06, 2008 3:49 pm

Neuh, dat China-gedoe is bijzaak. Het staat nog te bezien of dat wat oplevert.

Starring

Bericht door Starring » wo aug 06, 2008 5:33 pm

joey schreef:Neuh, dat China-gedoe is bijzaak. Het staat nog te bezien of dat wat oplevert.
Volgens mij heeft dat China-project de sponsor Aegon juist heel warm gemaakt, wat momenteel het budget van Ajax ten goede komt.

Face it, Ajax maakt onderdeel uit van één groot commercieel circus. Zakelijk en commercieel talent in de top is een must om te blijven groeien (m.n in de begroting) en zoveel mogelijk rendement te halen uit het merk Ajax. Kijk eens hoe goed Real Madrid en Manchester het op zakelijk gebied doen. Waarom zou je het nalaten om zoveel mogelijk geld te genereren en het vervolgens te steken in het voetbal ter versterking...

Kortom, Ajax, stel Henri van der Aat aan als de nieuwe commercieel directeur.
AFCA!

Siemen

Bericht door Siemen » wo aug 06, 2008 10:04 pm

Welkom, Keje! :onfire.gif:

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » wo aug 06, 2008 10:09 pm

Jij weet iets, Siemen?

Siemen

Bericht door Siemen » do aug 07, 2008 8:27 am

Ik weet niet heel veel meer dan Sportweek en Highlow. Maar Keje Molenaar wordt het, de vraag is alleen nog wanneer dit publiekelijk bekend wordt. Men is nu bezig met het afbakenen van de bevoegdheden.

joey
Erelid

Bericht door joey » do aug 07, 2008 8:46 am

Je denkt dus dat je hem welkom moet heten?

Tot op dit moment zijn het alleen nog geruchten.

Siemen

Bericht door Siemen » do aug 07, 2008 8:47 am

Nee hoor, gesprekken zijn in volle gang. Het is dus wel iets meer dan een gerucht. En omdat ik graag enigszins op de zaken vooruitloop, heette ik Keje Molenaar alvast welkom.
Laatst gewijzigd door Siemen op do aug 07, 2008 8:48 am, 1 keer totaal gewijzigd.

joey
Erelid

Bericht door joey » do aug 07, 2008 8:48 am

Ik kan me voorstellen dat je de eerste wilt zijn. :ajaxsmiley.gif:

Maar... hoe betrouwbaar zijn die berichten dan? Zijn die al bevestigd door iemand van Ajax?

Siemen

Bericht door Siemen » za aug 09, 2008 1:17 pm

Nog niet in het openbaar, maar dat is logisch. Er zit nog een interim-directeur die formeel ook nog in de race is, dus dan is het niet netjes om bekend te maken dat er een nieuwe directeur komt. Volgens Wilfred Genee is Kees Jansma trouwens ook kandidaat, maar dat lijkt me sterk. Het wordt dan iets te veel een Van Basten-kliekje.

joey
Erelid

Bericht door joey » za aug 09, 2008 1:35 pm

Een interim is interim, dus die hoef je niet te sparen. Die mag ervan uitgaan dat hij niet blijft.

Ik begrijp ook niet dat Van der Aat zo opzichtig hengelt naar een vast contract. Beetje pijnlijk vind ik dat.

Plaats reactie