Aankopen SUGGESTIES

Bojan naar Ajax? Of toch Chivu?

Moderator: mods

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » zo aug 03, 2008 11:19 am

Duke schreef:HtC heeft niets met de eventuele aankoop van Sulejmani te maken gehad:
Veel eerder al had hij Ajacied kunnen zijn. Drie jaar geleden klopte hij samen met zijn zaakwaarnemer aan bij Martin van Geel. Of de technisch directeur geen interesse had in het zestienjarige spelertje. Er zaten wel een paar haken en ogen aan een mogelijke transfer. Sulejmanis club Partizan Belgrado dreigde met een schorsing van de speler omdat het opleidingskosten verlangde. Bovendien was de videoband die was meegebracht met daarop acties van de speler van slechte kwaliteit.

Sulejmani: ,,Van Geel zei toen tegen mij: ‘We willen je nu niet contracteren, misschien als je achttien bent’. Ik denk dat hij mij nog te jong vond. We zijn drie dagen in Amsterdam geweest om te praten.
Ik neem aan dat Sulejmani niet nodig was omdat HTC's speeltje Leonardo moest komen/er net was.

Zowel MVG als HTC wilden verantwoordelijk zijn voor het aankoopbeleid in de zin dat ze lekker spelertjes mochten uitzoeken. Verantwoordelijkheid nemen in de zin van research doen en zorgen dat je de hele markt kent was er echter niet bij.
Verantwoordelijkheid is een ruim begrip. Je bent niet alleen verantwoordelijk als er beslissingen worden genomen of als er koppen moeten rollen. Je bent elke dag, elk uur, elke minuut verantwoordelijk.

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » zo aug 03, 2008 11:29 am

joey schreef:Niet als de gevolgen niet voor jou zijn.

Kijk, Van Basten wil scoren. Zo is hij. Hij geeft het geld in één keer uit. Zo heeft hij de grootste kans dat hij slaagt. Een TD om op de rem te trappen en de lange termijn te bewaken is er niet.

Let op, het kan best goed uitpakken. Sulejmani is een groot talent. Maar wat nu gebeurt is natuurlijk wél een gok. In voorafgaande jaren is een groot overschot opgebouwd, wat je verder ook van MVG vindt. Dat overschot wordt er nu doorgejaagd. Mocht het onverhoeds niet goed uitpakken, dan heb je volgend jaar niet opnieuw het geld om toe te slaan op de transfermarkt.

(Ja, ik weet wel, dan verkopen we KJH. Maar wat zal die nog opleveren met één jaar contract? Veel winst zul je op hem niet maken.)
Als Van Basten scoort, presteert Ajax. Als Ajax niet presteert, scoort Van Basten ook nooit. De gevolgen zijn dus ook voor hem.

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » zo aug 03, 2008 11:39 am

joey schreef:Kijk, Van Basten wil scoren. Zo is hij. Hij geeft het geld in één keer uit. Zo heeft hij de grootste kans dat hij slaagt. Een TD om op de rem te trappen en de lange termijn te bewaken is er niet.
Als je het hebt over transferbeleid dan bestaat de lange termijn niet. Het wereldje is te vergankelijk geworden.
Op de rem trappen gaat ten koste van prestaties--->CL--->geld.
Let op, het kan best goed uitpakken. Sulejmani is een groot talent. Maar wat nu gebeurt is natuurlijk wél een gok.
Klopt, maar zowat alles is een gok. En het is een keuze om deze gok te nemen. En op die keuze mag Van Basten afgerekend worden. Als het misgaat, en natuurlijk ook als het goed gaat.
Dat overschot wordt er nu doorgejaagd.
En dat was hard nodig. Het elftal was sportief failliet en er moest verjongd worden.
Overigens zou ik doorjagen veranderen in investeren. Als je 16 miljoen in Riera stopt dan zie je dat geld misschien nooit meer terug(doorjagen), nu waarschijnlijk wel.

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » zo aug 03, 2008 11:42 am

Als íemand zijn verantwoordelijkheid heeft genomen en zijn hoofd op het hakblok heeft gelegd dan is het van Basten wel.

Natuurlijk zijn de gevolgen dus juist wel voor hem.

joey
Erelid

Bericht door joey » zo aug 03, 2008 11:50 am

Jöhnk schreef:Als je het hebt over transferbeleid dan bestaat de lange termijn niet. Het wereldje is te vergankelijk geworden.
Op de rem trappen gaat ten koste van prestaties--->CL--->geld.
Niet noodzakelijkerwijs. Ajax had Suarez, Douglas en Sulelmani tezamen kunnen hebben voor vijf miljoen euro. Het is een beetje duur om subtoppers het scoutingswerk voor je te laten doen.
Klopt, maar zowat alles is een gok. En het is een keuze om deze gok te nemen. En op die keuze mag Van Basten afgerekend worden. Als het misgaat, en natuurlijk ook als het goed gaat.
Van Basten zal erop afgerekend worden, maar mocht het misgaan, dan komt hij dat wel te boven, hoor. Van Basten heeft zo'n grote naam, die krijgt wel een nieuwe kans. Hij breekt gewoon het circus op en begint ergens anders opnieuw.
En dat was hard nodig. Het elftal was sportief failliet en er moest verjongd worden.
Mee eens.

Overigens zou ik doorjagen veranderen in investeren. Als je 16 miljoen in Riera stopt dan zie je dat geld misschien nooit meer terug(doorjagen), nu waarschijnlijk wel.
Daar is dan ook nooit sprake van geweest. Het beleid tot nu toe was dat Ajax geen spelers haalde van zestien miljoen. En het beleid hierna ook. Dit is waarschijnlijk een incident, want het risico is enorm. Kijk maar naar PSV, dat nóg steeds aan het afbetalen is omdat het in het verleden hetzelfde gedaan heeft wat Ajax nu doet.
Het stinkt aan alle kanten!

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » zo aug 03, 2008 11:56 am

Maar je praat nu als boekhouder. Als je Rommedahl koopt dan loop je sportief (en dus eigenlijk ook financieel) risico.

In dat kader: PSV is nog steeds aan het winnen.

Hoever wilde Ajax voor Riera gaan? 10 miljoen? Dat vind ik onverantwoorder dan 16 voor Sulejmani.

joey
Erelid

Bericht door joey » zo aug 03, 2008 12:29 pm

Jöhnk schreef:Maar je praat nu als boekhouder.
Een club is dan ook een bedrijf dat een sluitende begroting moet hebben. Je kunt het voeren van een verantwoord beleid wel afdoen als laf en beperkt, maar op den duur betaal je de rekening voor onverantwoorde risico's.
Weet je wat het is? We wéten niet of Van Basten het goed ziet. Dat hopen we alleen. Ajax heeft een zwaar jaar achter de rug met grote sportieve tegenvallers en een rapport dat er hard is ingehakt. Iedereen heeft behoefte aan een nieuwe start. In zo'n situatie moet je juist oppassen dat je geen domme dingen doet.
Als je Rommedahl koopt dan loop je sportief (en dus eigenlijk ook financieel) risico.
Zeg ik ergens dat we nieuwe Rommedahls moeten halen?
In dat kader: PSV is nog steeds aan het winnen.
PSV heeft ontzettend veel geluk gehad dat het de afgelopen twee jaar kampioen is geworden. Met name een dik jaar geleden was het een dubbeltje op zijn kant. Had PSV de CL niet gehaald, dan had het de beste spelers moeten verkopen, zoals men ook heeft toegegeven, was was het in de afgrond gestort. Dat soort beleid moet je niet willen, zelfs niet als het net goed afloopt.
Hoever wilde Ajax voor Riera gaan? 10 miljoen? Dat vind ik onverantwoorder dan 16 voor Sulejmani.
Dat was speculatie in de pers.

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » zo aug 03, 2008 12:32 pm

joey schreef:
Jöhnk schreef:Maar je praat nu als boekhouder.
Een club is dan ook een bedrijf dat een sluitende begroting moet hebben. Je kunt het voeren van een verantwoord beleid wel afdoen als laf en beperkt, maar op den duur betaal je de rekening voor onverantwoorde risico's.
Weet je wat het is? We wéten niet of Van Basten het goed ziet. Dat hopen we alleen. Ajax heeft een zwaar jaar achter de rug met grote sportieve tegenvallers en een rapport dat er hard is ingehakt. Iedereen heeft behoefte aan een nieuwe start. In zo'n situatie moet je juist oppassen dat je geen domme dingen doet.
Weten doe je niets, want dit soort dingen zijn niet presenteerbaar met feiten. Wat we wel kunnen doen is inschatten of Van Basten het met Sulejmani goed ziet. Ik zeg volmondig ja, want beter is er in mijn ogen voor Ajax amper of niet te vinden.

joey
Erelid

Bericht door joey » zo aug 03, 2008 12:40 pm

Thomas schreef:Weten doe je niets, want dit soort dingen zijn niet presenteerbaar met feiten.
Dat wil ik dus zeggen.

We grijpen nu naar noodoplossingen, die nog echte oplossingen moeten blijken te zijn. Laten we hopen van wel. Maar het is wel de gemakkelijkste weg. Er zal kritisch naar de organisatie gekeken moeten worden, zodat dit soort geldsmijterij in de toekomst niet meer nodig is.

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » zo aug 03, 2008 12:42 pm

Volgens mij heb ik dat al eerder gevraagd, maar het is toch niet de schuld van Van Basten dat z'n voorgangers hopeloos faalden? Het doorlichten van de organisatie is inderdaad een must, maar dat had Ajax deze zomer nog niets geholpen.

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » zo aug 03, 2008 12:42 pm

joey schreef:Een club is dan ook een bedrijf dat een sluitende begroting moet hebben.
Maar een club hoeft geen winst te maken, en moet prijzen winnen.
In zo'n situatie moet je juist oppassen dat je geen domme dingen doet.
Klopt. Persoonlijk vind ik Oleguer contracteren het domste wat tot nu toe gebeurd is.
Zeg ik ergens dat we nieuwe Rommedahls moeten halen?
Je kunt niet verwachten dat Ajax elk talent vroegtijdig scout. Groningen en Heerenveen stofzuigen talenten. Er zit dan altijd wel iets tussen.
Dat was speculatie in de pers.
We speculeren allemaal wel eens. Het zal niet ver bezijden de waarheid zijn.

En hoever wilde Ajax eigenlijk gaan voor Modric? Vast ook dik over de 10 mijloen.

Kaboem

Bericht door Kaboem » zo aug 03, 2008 12:43 pm

Wat een moeizame discussie, zeg!
Bertje for President!

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » zo aug 03, 2008 12:49 pm

Thomas schreef: Ik zeg volmondig ja, want beter is er in mijn ogen voor Ajax amper of niet te vinden.
Volgens mij ook niet. Sulejmani is voor Ajax gemaakt.

Kwaliteit gaat natuurlijk te allen tijde voor prijs/kwaliteit. Ga maar na, Urzaiz heeft een p/k van nul

joey
Erelid

Bericht door joey » zo aug 03, 2008 12:51 pm

Jöhnk schreef:Maar een club hoeft geen winst te maken, en moet prijzen winnen.
Maar ook geen verlies. Speculeren met spelers blijft linke soep.
Je kunt niet verwachten dat Ajax elk talent vroegtijdig scout. Groningen en Heerenveen stofzuigen talenten. Er zit dan altijd wel iets tussen.
Ajax stofzuigt ook. Al zit er zelden iets tussen. :smallgrin.gif: :blush.gif:

In Nederland vindt een dusdanige inflatie van de transfersommen plaats (Sulejmani 16 miljoen), dat het risico voor een Nederlandse topclub onverantwoord groot wordt. Wie is de volgende die Ajax haalt? Marcus Berg voor 15 miljoen? Misschien toch een idee om zelf eens aandacht te besteden aan de scouting.
En hoever wilde Ajax eigenlijk gaan voor Modric? Vast ook dik over de 10 mijloen.
Modric is wel ietsje verder dan Sulejmani. Modric is al een topspeler, Sulejmani voorlopig nog een talent. Maar inderdaad, ook die poging tot een transfer was een wanhoopspoging. Op Modric bieden kan ik nog. :blush.gif: :excited.gif:

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » zo aug 03, 2008 12:59 pm

Daarom was Sulejmani haalbaar en Modric niet.
joey schreef:Maar ook geen verlies.
Maar ook geen 30 miljoen op de bank.

Overigens mag Ajax van mij best een potje aanleggen, maar alleen als je daarbij niet inteert op het sportieve aspect.
joey schreef:Misschien toch een idee om zelf eens aandacht te besteden aan de scouting.
Dat is zeker een idee. Ben ik met je eens.

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » zo aug 03, 2008 1:56 pm

Er moest gewoon een inhaalslag gedaan worden en of dat iets opbrengt is altijd de vraag. Als je niets gedaan had, was het zeker niets geworden.

Prachtig die bespiegelingen over geld, er is geld genoeg, anders was dit echt niet gedaan. Nu wordt alles op alles gezet om het elftal op orde en niveau te brengen, is het weer een noodsprong en financiéel wanbeleid. Anders was het ook wanbeleid geweest, want dan was er niet genoeg geinvesteerd en was de leiding van AJAX teveel boekhouder geweest.

Er natuurlijk moet er nog van alles gedaan worden, zoals de scouting. Maar dat duurt even en tot dan is het toch wel heel prettig om een elftal met kwaliteit te hebben. Dus perfect én gedurfd beleid. :ajaxsmiley.gif:

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » zo aug 03, 2008 2:00 pm

Kleine noot. Een elftal met kwaliteit? In de achterhoede is het nog steeds behelpen. Ik had verwacht dat Wielaert wel rond zou zijn na mijn korte vakantie, maar nee dus. Aanvallend herbergen we bakken met kwaliteit.

joey
Erelid

Bericht door joey » zo aug 03, 2008 2:11 pm

Al het geld is in aanvallende spelers gestopt, Peter.

Of het goed beleid is (laat staan perfect beleid) zal moeten blijken. Smijten met geld kan maar één keer, dus Ajax moet er meteen staan.

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » zo aug 03, 2008 2:13 pm

Oleguer is duidelijk een verbetering en er wordt nog gewerkt aan een volgende. Het middenveld is met het koopje Aissati verbeterd en de aanval is top.
Geen slechte transferwindow, dachten wij zo. :ajaxsmiley.gif:

Nu ook nog eens wat lozen, na vanmiddag moet Marco het maar eens weten.

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » zo aug 03, 2008 2:16 pm

Ik ben blij met Aissati en de aanval is inderdaad top. Oleguer moet ik eerst maar eens zien, want daar heb ik geen al te hoge pet van op. En dan nog is hij slechts een vervanger van Heitinga. Alsof we daarmee het lek hebben gedicht.

Verder moeten we inderdaad als een gek lozen. Als ik alleen al zie wat voor gehannes het is met een Schilder, dan vraag ik me af of we daarin gaan slagen.

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » zo aug 03, 2008 2:17 pm

Smijten met geld= gericht investeren.
Maar garanties zijn er nu eenmaal niet, maar als je niets doet wordt het zeker niets.

joey
Erelid

Bericht door joey » zo aug 03, 2008 2:41 pm

Neefkens schreef:Nu ook nog eens wat lozen, na vanmiddag moet Marco het maar eens weten.
Hij weet het nog lang niet, denk ik. Zelfs Luque krijgt nog een kans. Van Basten houdt van experimenteren, daar is hij bij Oranje een jaartje of wat mee bezig geweest.

Er is ook haast geen belangstelling voor overbodige spelers van Ajax voor zover ik het kan overzien. Die jongens gaan echt niet voor een appel en een ei bij NEC voetballen.

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » zo aug 03, 2008 2:44 pm

Prima dat hij goed nadenkt voordat hij spelers afschrijft, maar nu moet het duidelijk zijn.

joey
Erelid

Bericht door joey » zo aug 03, 2008 2:46 pm

Ik vind het nobel van hem dat hij spelers een nieuwe kans wil geven, maar erg slim vind ik het niet. Nu willen ze helemaal niet meer weg.

Neem Luque, die schreeuwt nu van de daken dat hij bij Ajax blijft.

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » zo aug 03, 2008 2:48 pm

Hij vormt gewoon zijn eigen mening over de spelers, prima toch. Heeft niets met nobel te maken.
Ik hoop niet dat de andere spelers net zo zijn als Luque, wát een eikel is dat. :1evil.gif:

Plaats reactie