Marco van Basten de nieuwe trainer van Ajax 1

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

joey
Erelid

Bericht door joey » wo jun 25, 2008 9:31 am

De Dominee schreef:Nonsens Joey, de bewijsplicht ligt bij jou in deze.
Ik zeg alleen dat ik het hoogst verdacht vind. En dat Coronel de schijn had moeten vermijden.

Ik loop langer mee dan vandaag. Zelfs binnen de voetbalwereld, die op zich al een slangenkuil is, staat Ajax bekend als een slangenkuil. Dat kun je leuk vinden of niet, maar het is een feit.
Het stinkt aan alle kanten!

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » wo jun 25, 2008 12:52 pm

joey schreef:Ach, in dat rapport staan natuurlijk goede dingen, al worden er voornamelijk open deuren ingetrapt. Maar een commissie bestaande uit insiders en aangesteld door de ledenraad kent zo haar beperkingen. Het ware beter geweest om mensen van buiten de organisatie eens te laten doorlichten.
Dus de bevindingen uit het rapport zijn minder waar omdat de commissieleden niet het stempel professional hebben?
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

joey
Erelid

Bericht door joey » wo jun 25, 2008 12:53 pm

Niet per se, maar het gevaar van vriendjespolitiek ligt op de loer.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » wo jun 25, 2008 12:55 pm

Punt is dat jouw kritiek terug te vinden is in het rapport. Of zwets jij ook maar wat?

En met niemand anders!

joey
Erelid

Bericht door joey » wo jun 25, 2008 1:01 pm

Ajax is bij mijn weten de enige club waar de ledenraad de dienst uitmaakt.

Harm

Bericht door Harm » wo jun 25, 2008 1:02 pm

Alle punten in het rapport zijn al lang voordat het rapport verscheen al een keer op dit forum verschenen.

Waarom is er een commissie nodig om die zaken binnen Ajax te benoemen?

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » wo jun 25, 2008 1:02 pm

Leuk, maar ga je ook nog in op wat ik zeg, joey? Er staat namelijk in het rapport dat de ledenraad zich buiten de dagelijkse gang van zaken dient te houden.

En met niemand anders!

joey
Erelid

Bericht door joey » wo jun 25, 2008 1:03 pm

Bovendien waren de gesprekspartners willekeurig geselecteerd en kwamen er maar weinig mensen aan bod. Je zou honderden, misschien wel duizenden mensen moeten ondervragen of een goed beeld te krijgen. Niet vijftig of zo.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » wo jun 25, 2008 1:41 pm

joey schreef:
De Dominee schreef:Nonsens Joey, de bewijsplicht ligt bij jou in deze.
Ik zeg alleen dat ik het hoogst verdacht vind. En dat Coronel de schijn had moeten vermijden.
Vind ik ook Joey.

Nihad

Bericht door Nihad » wo jun 25, 2008 2:52 pm

joey schreef:Bovendien waren de gesprekspartners willekeurig geselecteerd en kwamen er maar weinig mensen aan bod. Je zou honderden, misschien wel duizenden mensen moeten ondervragen of een goed beeld te krijgen. Niet vijftig of zo.
Dus als jij een organisatie onder de loep neemt en de knelpunten in kaart wil brengen, dan ga jij maar even duizenden mensen ondervragen? Dan ben je letterlijk jaren bezig. Volgens mij heeft Ajax niet eens zoveel medewerkers.

Je interviewt de belangrijkste personen die op sleutelposities zitten. Niet de koffiejuffrouw en de waterdrager van de F1. Vervolgens ga je conclusies trekken (er zit natuurlijk het e.a. tussen, maar for the sake of the argument laten we dat achter wegen).

Dat een Ajax een slangenkuil zou zijn: Het zal wel. Niet meer of minder dan een andere organisatie. Daarbij is Ajax volgens mij niet eens een groot bedrijf. Het is voornamelijk heel erg populair. Dat de gene die de commisie leidt uiteindelijk voorzitter wordt vind ik niet eens een nadeel. Die weet wat er gaande is. Daarbij: Zoek maar eens een voorzitter die de bezem door de stal gaat halen.
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

Harm

Bericht door Harm » wo jun 25, 2008 3:00 pm

Je kunt ook simpele vragenlijsten rondsturen hoor, voor bepaalde zaken kun je zelfs groepssessies beleggen.

Weet je trouwens waar je meestal het meeste te weten komt over de gang van zaken in een organisatie? Nog net niet de koffiejuffrouw, maar wel de secretaresses en die zijn volgens mij niet geïnterviewd.

Nihad

Bericht door Nihad » wo jun 25, 2008 3:20 pm

Je kunt ook simpele vragenlijsten rondsturen hoor, voor bepaalde zaken kun je zelfs groepssessies beleggen.
Er zijn meerderwe wegen naar Rome. Ajax is geen bijzonder groot bedrijf en de commisie had niet bijzonder veel tijd. Want ik meen mij namelijk te herrineren dat er hier aardig gemord werd toen we niks meer hoorden van die commissie. We willen het allemaal liefst vandaag dan morgen. Kwam daarbij de slechte resultaten en daardoor de roep om het vertrek van Jaakke.

Een vragenlijst; het zal wel. Wat voor vragen zou je dan opnemen en voorleggen aan Bep de secetaresse van Jaakke? " Vindt u ook dat Ajax een mindere jeugdopleiding heeft?".

Ajax is geen normale organisatie met een normale taakverdeling en organigram. Bij Ajax is de trainer feitelijk belangrijker dan de voorzitter en de hoofdjeugdopleidingen invloedrijker dan de directeur financieen. Daarbij zijn er ook nog een rits van externe factoren: de vijfde colunne van Ajax, de supporters en de buitenproportionele mediaaandacht. Het interviewen of voorleggen van een vragenlijst aan de callcentermedewerkers en de koffiejuffrouw heeft als groot gevaar dat bepaalde informatie naar buiten lekt. Bij Ajax is het al heel snel onrustig.

Ik vind dat de commisie prima zijn werk heeft gedaan. De mensen geinterviewd die een relevante positie hebben en uiteindelijk de juiste conclusies getrokken. Dat Coronel nu voorzitter is vind ik alleen maar een goed iets. Hij weet wat hij moet doen.
.
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

Harm

Bericht door Harm » wo jun 25, 2008 3:21 pm

Misschien over de cultuur, misstanden, slangenkuilen en dergelijke?

joey
Erelid

Bericht door joey » wo jun 25, 2008 4:36 pm

Harm schreef:Je kunt ook simpele vragenlijsten rondsturen hoor, voor bepaalde zaken kun je zelfs groepssessies beleggen.

Weet je trouwens waar je meestal het meeste te weten komt over de gang van zaken in een organisatie? Nog net niet de koffiejuffrouw, maar wel de secretaresses en die zijn volgens mij niet geïnterviewd.
Precies.

Als je van elke afdeling (bestuur, directie, jeugdopleiding, technische staf, medische staf, Toekomst, et cetera) mensen over toen en nu wilt interviewen (het rapport gaat immers over de afgelopen tien jaar), dan komt je vanzelf op een groot aantal mensen uit. Anders krijg je geen representatief beeld. Je moet bovendien systematisch te werk gaan en niet alleen mensen ondervragen die je kent of die toevallig om de hoek wonen. Leo Beenhakker is niets gevraagd. Waarom niet? Omdat hij in Polen zat, blijkbaar. Tja.... :excited.gif:

666
Site Admin
Contacteer:

Bericht door 666 » wo jun 25, 2008 7:44 pm

Nihad schreef:Wat voor vragen zou je dan opnemen en voorleggen aan Bep de secetaresse van Jaakke?
Hoe functioneert die Jaake nou? Wie mag 'm, wie heeft er een pleurishekel aan 'm en waarom? Wat is het verschil tussen z'n communicatie naar buiten en binnenin de organisatie? Over wie klaagt ie op vrijdagmiddag off the record tegen jou?

Van iemand als Bep de Secretaresse kan je vreselijk veel leren over hoe het er écht aan toe gaat bij directie en bestuur, net zoals een ajaxcommissie twintig jaar geleden had moeten beginnen bij de legendarische Tante Sien.

Natuurlijk niet in een vragenformulier, want als het schriftelijk vastgelegd wordt klapt die arme Bep helemaal dicht. Gewoon in een informeel gesprekje met een kop koffie en de garantie van anonimiteit.
Sign your name on
the dotted line:

.............................

Aristides

Bericht door Aristides » wo jun 25, 2008 8:05 pm

Twee dagen niet kunnen kijken, MvB is Coronel geworden enz.

Ben wel benieuwd wat er met deze topic gebeurt als MvB na drie wedstrijden twee punten heeft. Hij is nog niet begonnen en er zijn al meer dan 1000 reacties.

Ik voel me verplicht (en het is geen probleem) om op een reactie van Harm te reageren!

@Harm,

Het vetgedrukte dat je niet snapte (maandag!) duidt op het afbranden van een coach, voordat hij is begonnen. MvB zou tactisch niet sterk zijn, omdat we van Rusland hebben verloren. De overwinningen op Frankrijk etc. blijken dus tot stand te zijn gekomen dankzij de tactische onbenul MvB? Kan ik me niet voorstellen.

De rol van Mathijsen had ik beter kunnen uitwerken, ik dacht dat het cynisme duidelijk genoeg was, maar blijkbaar heb ik dat toch onvoldoende kleur kunnen geven. Smilies hadden het waarschijnlijk duidelijker gemaakt. Het slechte optreden van Mathijsen ligt m.i. niet aan zijn clubtrainer Stevens, ik hoef de toekomstyige trainer van psv niet te beschadigen enz. De toekomstige trainer van Ajax wel? Snap je het nog niet? We zullen elkaar digitaal nog wel een keer ontmoeten over dat onderwerp.

Je schreef:
"Ik ben het wel met je eens dat Van Basten het niet zo voor ogen had toen hij de spelers de wei instuurde. Maar ik denk dat die fouten mede ontstonden door de veldbezetting die voortvloeide uit de spelers die in het veld stonden."

De tekst ervoor was niet serieus bedoeld, ik kan me namelijk niet voorstellen dat spelers de opdracht krijgen te verzaken. Ooijer loopt naar een speler toe en grijpt niet in, enz. enz. Ik denk dat Rusland te sterk was die wedstrijd, wie hadden beide backs moeten stoppen?

Het opstellen van Boularouz en Bouma in het centrum? Achteraf is gemakkelijk praten, maar met deze twee spelers in het centrum zou ieder bal naar voren bij een Rus terechtkomen (zie Boularouz in de eerste helft), dan is er van opbouw geen sprake meer.

Al met al zie ik wel wat MvB bij Ajax uit zijn hoge hoed tovert, hij begint bij mij blanco, maar wel in de hoop dat we niet opnieuw een "seizoen-Koster" meemaken. Eeest nog drie echte verdedigers, een paar middenvelders en veel spelers verkopen. Afbranden van MvB vond ik dan ook niet terecht.
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

joey
Erelid

Bericht door joey » wo jun 25, 2008 11:03 pm

Wie heeft het over afbranden? Als trainer heeft hij al met al wel een voldoende gehaald bij Oranje. Veel meer kan ik er niet van maken. Maar wie weet doet hij het bij Ajax fantastisch. Dat hangt ook van de spelers af die hij tot zijn beschikking heeft. Ik zie hem er wel voor aan om wat kwaliteit bij elkaar te ritselen. Van Basten wil immers altijd scoren, hij wil daar ver voor gaan.

Maar.. dat andere moet ook gedaan worden. Het uitmesten van de stal. Het verbeteren van de scouting en de jeugdopleiding. Heeft hij daar verstand van en/of belangstelling voor? Ik betwijfel dat.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » wo jun 25, 2008 11:06 pm

Hij is ervoor aangesteld. Belangstelling of niet.

Of hij er verstand van heeft? Hopelijk laat hij zich goed informeren door Cruijff.
Het feit dat hij Bergkamp bij de selectie heeft gehaald als stagiaire geeft mij het gevoel dat hij beseft dat je kwaliteit nodig hebt om kwaliteit op te leiden.

joey
Erelid

Bericht door joey » wo jun 25, 2008 11:11 pm

Ja, maar dat gaat om de A-selectie. Daar maak ik me de minste zorgen over.

Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » do jun 26, 2008 10:16 am

666 schreef:
Nihad schreef:Wat voor vragen zou je dan opnemen en voorleggen aan Bep de secetaresse van Jaakke?
Hoe functioneert die Jaake nou? Wie mag 'm, wie heeft er een pleurishekel aan 'm en waarom? Wat is het verschil tussen z'n communicatie naar buiten en binnenin de organisatie? Over wie klaagt ie op vrijdagmiddag off the record tegen jou?

Van iemand als Bep de Secretaresse kan je vreselijk veel leren over hoe het er écht aan toe gaat bij directie en bestuur, net zoals een ajaxcommissie twintig jaar geleden had moeten beginnen bij de legendarische Tante Sien.

Natuurlijk niet in een vragenformulier, want als het schriftelijk vastgelegd wordt klapt die arme Bep helemaal dicht. Gewoon in een informeel gesprekje met een kop koffie en de garantie van anonimiteit.
... waarbij Bep heel goed weet dat ze kan zeggen wat ze wil, en dat hoeft dus niet persé de waarheid te zijn. Als ze een rothekel heeft aan een van de betrokkenen, om persoonlijke redenen, is dit dé kans om daar ge-, nee, misbruik van te maken. Kortom: hoe objectief betrouwbaar is dergelijke info?
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

joey
Erelid

Bericht door joey » do jun 26, 2008 10:18 am

Maar als je een aantal van dergelijke werknemers om hun mening vraagt, kom je er vanzelf achter hoe de bedrijfscultuur is. Alleen het feit al dat werknemers klagen en roddelen zegt een hoop.

Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » do jun 26, 2008 10:23 am

Hoe groter het bedrijf, hoe groter de kans dat er geroddeld etc. wordt. Dat is inherent aan een bedrijf met veel medewerkers; geouwehoer ontstaat vanzelf. Een onontkombare interactie. Kan jij je een (groot) bedrijf voor de geest halen waar een gezellige, desalniettemin zakelijke, maar ook sociale sfeer hangt? Dat bij Ajax een botsing is ontstaan tussen de clubmensen en de zakelijke beursbengels, is iets wat volgens mij iedereen had kunnen voorzien, daar hoef je geen onderzoek voor te doen. Botsing der culturen is een klassiek voorbeeld van roddel en achterklap op iedere werkvloer.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

joey
Erelid

Bericht door joey » do jun 26, 2008 10:26 am

Als dat zo is, moet je je afvragen of de C-C überhaupt werknemers van Ajax had moeten interviewen.

Ik denk dat het gaat om wát mensen zeggen. Soms ontstaat een heel duidelijk beeld aan de hand van wat op het eerste gezicht een hoop geroddel lijkt.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » do jun 26, 2008 10:27 am

Jöhnk schreef:Of hij er verstand van heeft? Hopelijk laat hij zich goed informeren door Cruijff.
Het feit dat hij Bergkamp bij de selectie heeft gehaald als stagiaire geeft mij het gevoel dat hij beseft dat je kwaliteit nodig hebt om kwaliteit op te leiden.
Natuurlijk heeft Van Basten verstand van opleiden. In feite is het heel simpel: techniek, techniek en nog eens techniek. Je hebt een goede techniek nodig om de rest onder de knie te krijgen. Met een goede techniek kun je goed positiespel leren spelen. Met een goede techniek kun je leren tactische keuzes te maken in het veld. En van al die technische jongetjes zullen er altijd een aantal zijn die fysiek ongeschikt zijn voor topvoetbal, maar die jongetjes zijn er dan ook altijd wel. De fysieke groei van kleine jongetjes is nu eenmaal moeilijk te voorspellen.
Daarom is het ook zaak jeugtrainers aan te stellen die zelf technisch goed onderlegd zijn. Aangezien Van Basten zelf technisch uitstekend is, kan niemand beter beoordelen wie er geschikt zijn dan Van Basten zelf.
Daarnaast moet iemand leiding aan al die jeugdtrainers geven, zodat de jeugtrainers niet meer langs elkaar heen werken, maar samen aan de zwakke punten (en sterke punten!) van spelers werken.

En met niemand anders!

joey
Erelid

Bericht door joey » do jun 26, 2008 10:44 am

Vraag is of Van Basten zich voor opleiden interesseert. Het zal véél energie kosten om de opleiding van Ajax door te luchten. Bij de minste kritiek slaan de daar werkende mensen van zich af en roepen dat alles helemaal joppie toppie is.

Gesloten