Marco van Basten de nieuwe trainer van Ajax 1

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Baseman

Bericht door Baseman » di jun 17, 2008 7:31 am

Wat een onzin Bertje...wat heb je aan 3 aanvallers voorin als je geen balbezit hebt ?
Dus jij zegt dat als de tegenstander balbezit heeft en de back diep gaat, dat je dan als aanvaller gewoon voorin moet blijven staan ? Logisch :smallgrin.gif:

Maar goed, volgens mij kan Cruijff in jouw ogen sowieso nooit iets fout doen.
Ik vind zelf dat hij weer eens aantoont in het verleden te leven en blind te zijn voor de huidige manier van spelen. Voetbal in zijn tijd was langzamer en spelers kregen meer tijd, tegenwoordig moet je als voetballer bijna een topatleet zijn en sta je vaak constant onder druk.

wimpey

Bericht door wimpey » di jun 17, 2008 8:12 am

Bovendien komt het Oranje soms prima uit dat de ploeg vrij 'diep' verdedigt. Levert in de omschakeling meer ruimte voor jongens als Sneyder, VDV, RVN en Robben op. Vinden ze niet zo heel erg, geloof ik.
Van de 6 Oranje-goals komen er 3 uit onvervalste counters...

En waarom is veel lopen slecht?! Ik geniet nu meer van VDV, Robben en Sneyder dan eerder. Ze lijken eindelijk op atleten. Bij Ajax resp. PSV was er altijd wat, ze kwakkelden van blessure naar blessure. Nu tonen ze teamspirit, cijferen zichzelf weg, werken, knokken en zijn desondanks fit genoeg om een snelle counter (ook laat in een wedstrijd) gestalte te geven.

Is het feit dat ze dat nu wel kunnen en toen niet een teken van een slechte opleiding? Ik betwijfel het. Ze zijn fysie itter (sowieso een probleem bij Ajax, maar geen puur 'voetbalopleidingsprobleem') en geestelijk verder. En dat is een kwestie van leeftijd, niet van opleiding. In de BL, PL en PD doe je weerstand op, dat is in de HCE minder het geval.

Het lijkt mij juist een teken van een goede opleiding dat jongens als VDV, RVN, Kuyt, Sneyder, Robben en Persie in het buitenland een stuk beter zijn geworden. De voetbalbasis was blijkbaar in orde, door het mentale en fysieke gedeelte te verbeteren kunnen ze nu ook lichamelijk en mentaal het hoogste niveau aan.

LucaS

Bericht door LucaS » di jun 17, 2008 8:13 am

Het staat er zo simpel, maar dat is in feite wel het psychologisch spel dat in een wedstrijd gespeeld wordt. Wie loopt achter wie aan? Je kan het namelijk ook omdraaien, is het verantwoord voor backs om mee naar voren te rennen als hun tegenstander voorin blijft, en balverlies dus een behoorlijke kans op een overtal aan de andere kant oplevert?
I think I lost my fucking headache

Real Ajax

Bericht door Real Ajax » di jun 17, 2008 8:33 am

Nou houd ik niet zo van dat draafvoetbal maar volgens mij doet Nederland dat ook niet. Aan de andere kant heb je dat overloze getik van Spanje en dat schiet vaak ook niet op, dan heeft dit Oranje een mooie tussenvorm gevonden (die counter tegen Italië die Van Bronckhorst inzet is een briljante mix tussen loopvermogen en passing.) Probleem van dat fysieke renvoetbal is dat je zoals Frankrijk gewoon het laatste kwartier stuk zit en tegen een tegenstander met een beetje technisch vernuft wordt opgerold. Dat zie ik graag. :biggrin.gif:

joey
Erelid

Bericht door joey » di jun 17, 2008 10:01 am

wimpey schreef:Het lijkt mij juist een teken van een goede opleiding dat jongens als VDV, RVN, Kuyt, Sneyder, Robben en Persie in het buitenland een stuk beter zijn geworden. De voetbalbasis was blijkbaar in orde, door het mentale en fysieke gedeelte te verbeteren kunnen ze nu ook lichamelijk en mentaal het hoogste niveau aan.
Ik neem aan dat Cruijff het eredivisie als leerschool bedoelt. Het niveau is niet best en spelers vertrekken steeds jonger naar het buitenland, ook om beter te kunnen worden.
Het stinkt aan alle kanten!

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » di jun 17, 2008 10:05 am

Baseman schreef:Wat een onzin Bertje...wat heb je aan 3 aanvallers voorin als je geen balbezit hebt ?
Dus jij zegt dat als de tegenstander balbezit heeft en de back diep gaat, dat je dan als aanvaller gewoon voorin moet blijven staan ? Logisch :smallgrin.gif:
Als de kwaliteiten van de aanvaller niet op het verdedigende vlak liggen, waarom zou je hem dan het halve veld laten overbruggen? Je speelt met tien veldspelers, dus is er een organisatie mogelijk. Maak daar gebruik van! Maar ach, vooral roepen dat het onzin is als je het zelf niet begrijpt.
Maar goed, volgens mij kan Cruijff in jouw ogen sowieso nooit iets fout doen.
Ik vind zelf dat hij weer eens aantoont in het verleden te leven en blind te zijn voor de huidige manier van spelen. Voetbal in zijn tijd was langzamer en spelers kregen meer tijd, tegenwoordig moet je als voetballer bijna een topatleet zijn en sta je vaak constant onder druk.
Het voetbal in zijn tijd was niet langzamer, de spelers hoefden door beter positiespel en een betere techniek minder te lopen. De bal ging echter net zo snel (zo niet sneller) van speler naar speler.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

wimpey

Bericht door wimpey » di jun 17, 2008 10:06 am

joey schreef: Ik neem aan dat Cruijff het eredivisie als leerschool bedoelt. Het niveau is niet best en spelers vertrekken steeds jonger naar het buitenland, ook om beter te kunnen worden.
Da's niets nieuws. De HCE is al sinds mensenheugnis een 2 horse race. Elders moeten die jongens wél wekelijks aan de bak.

Wat vind je trouwens van deze uitspraak van JC:

'Terwijl al vrij snel na zijn aanstelling al duidelijk werd dat Marco als coach exceptionele kwaliteiten heeft.'

Mee eens?

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » di jun 17, 2008 10:08 am

wimpey schreef:Da's niets nieuws. De HCE is al sinds mensenheugnis een 2 horse race. Elders moeten die jongens wél wekelijks aan de bak.
Volgens mij is het punt juist dat er geen ploegen zijn die er echt bovenuit steken. Daarom is het ook geen wonder dat we niets presteren in Europa.

En met niemand anders!

joey
Erelid

Bericht door joey » di jun 17, 2008 10:12 am

Persoonlijk merkte ik daar weinig van. Van Basten moest duidelijk het vak nog leren. Misschien bedoelt Cruijff, dat Van Basten in gesprekken blijk gaf van een buitengewoon inzicht. Van Basten heeft het vak gewoon moeten leren, net als ieder ander.
Enneh... exceptionele kwaliteiten, dat mag Van Basten over een langere periode bewijzen. En met verschillende spelersgroepen. Straks, bij Ajax, dan kan hij écht aan de bak. Dan mag hij laten zien dat hij meer kan dan anderen en de boel, in tegenstelling tot zijn voorgangers, wél aan de praat krijgt.

wimpey

Bericht door wimpey » di jun 17, 2008 10:14 am

Bertje schreef:
wimpey schreef:Da's niets nieuws. De HCE is al sinds mensenheugnis een 2 horse race. Elders moeten die jongens wél wekelijks aan de bak.
Volgens mij is het punt juist dat er geen ploegen zijn die er echt bovenuit steken. Daarom is het ook geen wonder dat we niets presteren in Europa.
Dat doet volgens mij niets af aan hetgeen ik stel.

wimpey

Bericht door wimpey » di jun 17, 2008 10:18 am

joey schreef:Persoonlijk merkte ik daar weinig van. Van Basten moest duidelijk het vak nog leren. Misschien bedoelt Cruijff, dat Van Basten in gesprekken blijk gaf van een buitengewoon inzicht.
Je kunt toch lezen wat JC 'schrijft'? Met matig materiaal presteert MVB al 4 jaar, hetgeen JC blijkbaar exceptioneel vindt.
Van Basten heeft het vak gewoon moeten leren, net als ieder ander.
JC bijv. Als MVB volgend seizoen tot leerjaar uitroept, hebben we een probleem, lijkt me.
Enneh... exceptionele kwaliteiten, dat mag Van Basten over een langere periode bewijzen. En met verschillende spelersgroepen. Straks, bij Ajax, dan kan hij écht aan de bak. Dan mag hij laten zien dat hij meer kan dan anderen en de boel, in tegenstelling tot zijn voorgangers, wél aan de praat krijgt.
Absoluut. Volledig mee eens. Ik ben ook niet met JC eens dat MVB exceptioneel is. Veel en veel en veel te voorbarig. Eerst maar eens dit EK tot een goed eind brengen. Hoe reageert hij en zijn elftal bij tegenslag?

jabu

Bericht door jabu » di jun 17, 2008 10:20 am

Bertje schreef:
Ik denk dat het grootste probleem is dat de topclubs niet goed genoeg meer zijn. De subtoppers in Nederland (Twente, Heerenveen, AZ) doen het naar behoren. Het probleem is dat de topclubs tot datzelfde niveau afdalen en zich niet aan het niveau van de HCE onttrekken. Dan kom je in Europa tekort. In grotere competities moeten de topclubs ook vaak aan de bak tegen de iets kleinere teams. Aangezien daar het algehele niveau van de competitie hoger is, domineren die clubs ook in Europa. Nederlandse clubs kunnen in Europa pas wat doen als zij het niveau van de HCE ontstijgen.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » di jun 17, 2008 10:23 am

wimpey schreef:Dat doet volgens mij niets af aan hetgeen ik stel.
Met het verschil dat er dan van een "2 horse race" geen sprake meer is.
Jabu schreef:Ik denk dat het grootste probleem is dat de topclubs niet goed genoeg meer zijn. De subtoppers in Nederland (Twente, Heerenveen, AZ) doen het naar behoren. Het probleem is dat de topclubs tot datzelfde niveau afdalen en zich niet aan het niveau van de HCE onttrekken. Dan kom je in Europa tekort. In grotere competities moeten de topclubs ook vaak aan de bak tegen de iets kleinere teams. Aangezien daar het algehele niveau van de competitie hoger is, domineren die clubs ook in Europa. Nederlandse clubs kunnen in Europa pas wat doen als zij het niveau van de HCE ontstijgen.
Dat zeg ik toch? Men ontstijgt het niveau van de (matige) Eredivisie niet.

En met niemand anders!

LucaS

Bericht door LucaS » di jun 17, 2008 10:28 am

Tja, en 2 of 3 jaar terug hadden we 2 ploegen in de halve finale

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » di jun 17, 2008 10:33 am

En die ploegen ontstegen het niveau ook. Dat betekent dus dat er met gedegen training en een slim spelersbeleid dus wel wat mogelijk is.

En met niemand anders!

joey
Erelid

Bericht door joey » di jun 17, 2008 10:34 am

wimpey schreef:Je kunt toch lezen wat JC 'schrijft'? Met matig materiaal presteert MVB al 4 jaar, hetgeen JC blijkbaar exceptioneel vindt.
De resultaten waren inderdaad goed, maar ik vind het eigenaardig dat dát tegenwoordig de maatstaf van Cruijff is. Tenslotte heeft hij altijd de lat heel hoog gelegd wat de kwaliteit van het spel betreft. Verder heeft Nederland natuurlijk meer kwaliteit dan Roemenië en de uitgebluste Tsjechen. Dus we hadden in de kwalificatie best iets meer mogen verwachten.
JC bijv. Als MVB volgend seizoen tot leerjaar uitroept, hebben we een probleem, lijkt me.
Gelukkig heeft hij mogen oefenen bij Oranje. Al blijft dat in mijn ogen een merkwaardige zaak.
Absoluut. Volledig mee eens. Ik ben ook niet met JC eens dat MVB exceptioneel is. Veel en veel en veel te voorbarig. Eerst maar eens dit EK tot een goed eind brengen. Hoe reageert hij en zijn elftal bij tegenslag?
Los van alle emoties, ik vind trainers van nationale elftallen zó moeilijk te beoordelen. Hiddink ging in 1996 op zijn bek, LVG bakte er al helemaal niets van, terwijl ik denk dat ze allebei toppers zijn. Domenech daarentegen haalde de WK-finale met zijn sterrenwichelarij. Het is maar welke spelers je hebt en in welke toestand je ze krijgt. De gedrevenheid spat van deze groep af, dat zal ongetwijfeld voor een deel de verdienste van Van Basten zijn. Maar wat er niet in zit, kun je er niet uithalen, dus als het anders was geweest, had Van Basten ook machteloos gestaan.

Over Ajax: ik maak me zorgen dat Van Basten straks niet aan de slag kan met een goede groep. Op deze manier wacht ons een opbouwjaar. Of dan nu nog van Van Basten geaccepteerd gaat worden? De verwachtingen zullen hoe dan ook hoog gespannen zijn.

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » di jun 17, 2008 10:41 am

joey schreef: Over Ajax: ik maak me zorgen dat Van Basten straks niet aan de slag kan met een goede groep. Op deze manier wacht ons een opbouwjaar. Of dan nu nog van Van Basten geaccepteerd gaat worden? De verwachtingen zullen hoe dan ook hoog gespannen zijn.
Van Basten is een echt professional! Wat ik zo uit de media hoor en lees bereid hij zijn zaakjes tot in de puntjes voor. Hij houdt echt wel de zaakjes strak in zijn handen. Als Marco er geen geloof in had, was hij er ook niet aan begonnen. Ik ben ervan overtuigd dat er achter de schermen hard gewerkt wordt en dat hij dagelijks contact heeft met Danny.

Er zullen echt wel een aantal zaken niet doorgaan zoals ze verwacht hadden (mislopen VCL, waardoor een aantal spelers niet haalbaar zijn en bijvoorbeeld de opstelling van Heerenveen t.a.v. Sulejmani), maar misschien biedt de prestatie van het Nederlands elftal ook nog mogelijkheden (spelers die onder Marco willen spelen, Ooijer, Boelah ...). We zullen zien, want over een paar weekjes begint de voorbereiding al.

LucaS

Bericht door LucaS » di jun 17, 2008 10:56 am

joey schreef:
Gelukkig heeft hij mogen oefenen bij Oranje. Al blijft dat in mijn ogen een merkwaardige zaak.
Toch is het grappig. De trainer is onervaren en moet van alles leren. Deze generatie is een vrij matige, zeker in verdedigend opzicht. Als je dan ondanks dat de best presterende bondscoach in de geschiedenis bent, mag je toch wel spreken van een exceptioneel talentvolle trainer. Of een enorme mazzelpik. Cruijff kiest voor optie 1, en waarom ook niet?

joey
Erelid

Bericht door joey » di jun 17, 2008 11:00 am

Tja, Cruijff was zelf ook zo iemand. En het gekke is dat zulke types altijd mazzel lijken te hebben. :wink1.gif:

Maar het is nu moeilijk te zeggen hoe Van Basten gaat reageren/handelen op het moment dat alles tegenzit, de pers over hem heenvalt, de vijfde colonne van Ajax in actie komt, et cetera. Daarmee omgaan blijkt in de praktijk niet mee te vallen.

Rooie

Bericht door Rooie » di jun 17, 2008 11:06 am

joey schreef:Tja, Cruijff was zelf ook zo iemand. En het gekke is dat zulke types altijd mazzel lijken te hebben. :wink1.gif:

Maar het is nu moeilijk te zeggen hoe Van Basten gaat reageren/handelen op het moment dat alles tegenzit, de pers over hem heenvalt, de vijfde colonne van Ajax in actie komt, et cetera. Daarmee omgaan blijkt in de praktijk niet mee te vallen.
Denk hetzelfde als toen bij Nederland 'alles tegenzat', de pers over hem heenviel, de vijfde colonne van het Nederlands elftal in actie kwam, etc. Ervaring heeft hij daar ondertussen mee! Bij Ajax zijn al deze effecten inderdaad nog een stuk groter, maar dat is voor elke coach een nieuw fenomeen.

Jim

Bericht door Jim » di jun 17, 2008 11:07 am

Bertje schreef: Het voetbal in zijn tijd was niet langzamer, de spelers hoefden door beter positiespel en een betere techniek minder te lopen.
Zoals veel zaken in het leven is voetbal enorm geevolueerd. In alle opzichten. Neem van mij aan dat het tempo vandaag de dag veel hoger ligt dan in de tijd van Cruijff. De gemiddelde techniek van de spelers was destijds ook beslist niet beter. Integendeel.
Het ultieme voorbeeld om een en ander te verduidelijken is iemand als Georg Schwarzenbeck, in de zeventiger jaren voorstopper van Bayern en West-Duitsland.
Een boom van een vent die goed kon koppen, maar werkelijk over geen millimeter techniek beschikte. Op grond van zijn fysiek hield hij zich staande, maar hij deed er bij wijze van spreken een half uur over om een bal fatsoenlijk onder controle te brengen. Toen kwam hij daar mee weg omdat hij alle tijd en gelegenheid kreeg dat kunstje te volbrengen. Nu kan een dergelijke speler in de absolute top echt niet meer mee, want je wordt vandaag de dag veel korter op de huid gezeten. Je moet veel sneller kunnen handelen en dus ook over een betere techniek beschikken om je staande te houden.
Bertje schreef: De bal ging echter net zo snel (zo niet sneller) van speler naar speler.
Dat is wat anders. Want hoe komt dat?. Niet omdat de techniek en/of positiespel toen beter was maar omdat er zonder bal veel minder werd bewogen. Het voetbal is juist met name geevolueerd in het spel zonder bal, zonder bal wordt er veel meer bewogen dan destijds. Omdat spelers
veel meer fysieke inhoud hebben gekregen zijn ze in staat veel meer meters te maken en aldus een veel groter terrein te bestrijken.
Bovendien is het voetbal ook in tactisch opzicht veel verder dan in de tijd van Cruijff. Ploegen spelen bijvoorbeeld veel compacter.
Franz Beckenbauer kon vroeger inderdaad als een echte Kaiser met het balletje aan de voet op zijn gemak het hele veld oversteken. Hij kreeg daar alle tijd, ruimte en gelegenheid voor. Dat zou hem nu vele malen minder gemakkelijk afgaan.

Baseman

Bericht door Baseman » di jun 17, 2008 11:13 am

Nee Jim, jij snapt het duidelijk ook niet !
Aan de andere kant, wij simpele zielen kunnen natuurlijk nooit de diepe gedachtengangen volgen van onvervalste genieën zoals Cruijff en Bertje :excited.gif:

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » di jun 17, 2008 11:18 am

Jouw woorden. Roep je natuurlijk een beetje over jezelf af als je bij het minste of geringste alles met onzin betitelt.

En met niemand anders!

Baseman

Bericht door Baseman » di jun 17, 2008 11:20 am

Jawel uwe heiligheid :worshippy.gif:
Hoe durf ik ook een eigen mening te hebben...

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » di jun 17, 2008 11:20 am

Jim schreef:Neem van mij aan dat het tempo vandaag de dag veel hoger ligt dan in de tijd van Cruijff.
Dat doe ik niet. :biggthumpup.gif:
Dat is wat anders. Want hoe komt dat?. Niet omdat de techniek en/of positiespel toen beter was maar omdat er zonder bal veel minder werd bewogen. Het voetbal is juist met name geevolueerd in het spel zonder bal, zonder bal wordt er veel meer bewogen dan destijds. Omdat spelers
veel meer fysieke inhoud hebben gekregen zijn ze in staat veel meer meters te maken en aldus een veel groter terrein te bestrijken.
Bovendien is het voetbal ook in tactisch opzicht veel verder dan in de tijd van Cruijff. Ploegen spelen bijvoorbeeld veel compacter.
Franz Beckenbauer kon vroeger inderdaad als een echte Kaiser met het balletje aan de voet op zijn gemak het hele veld oversteken. Hij kreeg daar alle tijd, ruimte en gelegenheid voor. Dat zou hem nu vele malen minder gemakkelijk afgaan.
Nee, de bal ging sneller van speler naar speler omdat spelers beter vrijliepen, zuiverder in hun passing en aanname waren en door hun betere balcontrole een beter overzicht konden ontwikkelen.

En met niemand anders!

Gesloten