Marco van Basten de nieuwe trainer van Ajax 1

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Kilroy

Bericht door Kilroy » do apr 24, 2008 7:44 pm

Ik heb echt geen idee waar zo’n beetje iedereen in NL de Heer Marco v Basten begroet als de absolute “uitkomst” (the “Panacea” if you will) als absolute leider voor de gehele Betaald Voetbal afdeling van Ajax. Waar kan dit nou in vredesnaam op gebaseerd zijn?
De Heer v.B was een prima, ja uitmuntende zelfs, voetballer in zijn tijd. Hij heeft een speciale (spoed) cusrsus doorlopen voor voetbal vedetten en op die manier zijn coaching credentials gehaald. Zo ver, zo goed!
Toen mocht meneer wat jeugd by Ajax coachen, maar al heel vlug werd hij, met consorten, overgeheveld en geinstalleerd als Bondscoach notabene! Dat niettegenstaande het feit dat hij naar mijn weten nog nooit een eerste team van een beroeps voetbal club gecoached had. Okay, zo, we vinden die man aardig, dus mag hij dat doen.
Wat heeft MvB laten zien als Bondscoach? Hij geeft ongerenomeerde spelers een kans. Prima. Maar heeft hij mischien ook een persoonlijkheid conflict met “established stars”? Ik denk aan v. Bommel, RvN, Davids, Seedorf. Aardig rijtje niet?
Voorts geeft hij de indruk als zonder strategie te werk te gaan. Er zat geen lijn in zijn elftallen. Iedere keer weer wat anders, en goed voetbal was meestal niet te vinden. O ja, hij qualificeerde NL voor Euro ‘08. Maar hoe? Als tweede in een groepje “B” landen, laten we eerlijk zijn, en achter Romania. En dan nog soms met meer geluk dan wijsheid.
Hij heeft ook laten zien zeer gevoelige teentjes te hebben en kreukels in zijn ego tolereerd hij helemaal niet. Een hoofd coach en zeker een Bondscoach moet een beetje Diplomat zijn. Ik geloof niet dat we veel redenen hebben om aan te nemen dat MvB die eigenschap bezit.
Nu moet MvB plotseling de totale leiding gaan geven aan de betaald voetbal afdeling van Ajax. Betaald voetbal heeft een belangrijk commercieel aspect. Daar moet MvB leiding gaan geven? Heeft hij ooit iets uiterst elementair, zoals een limonade karretje of een snoep winkeltje beheerd? Hoe moet deze man plotseling expert worden in commerciele exploitatie. Hoe moet hij gaan onderhandelen met geroutineerde zakenlieden. Onderhandelen (negotiating) is een kunst die men moet leren door theory en ervaring. Negotiating bestaat niet in het door de keel van je opponent stampen van jouw positie. Long-term levert dat adverse resultaten op. Een goede negotiator zoekt altijd naar “win-win” oplossingen. Moet Marco daar nu plotseling meester in zijn? Fat Chance!

Ajax’s oorspronkelijke doelstelling was een ERVAREN coach aan te trekken. Daar is men al heel gauw op terug gekomen. We krijgen er nu een die geen relevante ervaring heeft, die geen enthusiasme uitstraalt maar liever stoicijns met een kwaad gezicht op de bank zijn gevoelens verbergd en wiens persoonlijke insecurities mischien te grote invloed hebben op zijn judgment. Ik hoop van niet, maar vrees van wel! :1evil.gif:

wimpey

Bericht door wimpey » do apr 24, 2008 8:29 pm

Kilroy schreef:Maar heeft hij mischien ook een persoonlijkheid conflict met “established stars”? Ik denk aan v. Bommel, RvN, Davids, Seedorf.
Mwah, aan van Bommel en Davids zit een steek los. RVN speelde een draak van een WK, niet zo vreemd aangezien ie bij Man U amper van de bank kwam. En Seedorf is ook een lastig geval, want die heeft in Oranje in al die jaren eigenlijk vrij weinig laten zien.
Voorts geeft hij de indruk als zonder strategie te werk te gaan. Er zat geen lijn in zijn elftallen. Iedere keer weer wat anders, en goed voetbal was meestal niet te vinden.
Ik geef het je te doen met de voorhanden zijnde 'kwaliteit'. In dat 4-2-3-1 dat ie nu speelt, heeft ie een goede keeper en voor de voorste 4 posities kan ie kiezen uit goede spelers. Voor het overige is het middelmaat troef. In Europa ligt echt geen spits wakker van Matthijsen, Heitinga, Melchiot of Bouma.
Hij heeft ook laten zien zeer gevoelige teentjes te hebben en kreukels in zijn ego tolereerd hij helemaal niet. Een hoofd coach en zeker een Bondscoach moet een beetje Diplomat zijn. Ik geloof niet dat we veel redenen hebben om aan te nemen dat MvB die eigenschap bezit.
Ben ik niet helemaal met je eens. Met kritiek in de media gaat ie erg luchtig om. Hij laat zich echt niet de kast opjagen door figuren als Borst en Derksen. Ik vind 'm verbaal erg sterk, rustig en intelligent overkomen... Maar ook koel en afstandelijk. Geen diplomaat inderdaad. Het lijkt me belangrijk dat de positie van AD door een persoon met wat betere 'soft skills' wordt ingevuld.
Betaald voetbal heeft een belangrijk commercieel aspect. Daar moet MvB leiding gaan geven?
Nee, dat is het werk van de AD.

[/quote] Ajax’s oorspronkelijke doelstelling was een ERVAREN coach aan te trekken. Daar is men al heel gauw op terug gekomen. We krijgen er nu een die geen relevante ervaring heeft, die geen enthusiasme uitstraalt maar liever stoicijns met een kwaad gezicht op de bank zijn gevoelens verbergd en wiens persoonlijke insecurities mischien te grote invloed hebben op zijn judgment. Ik hoop van niet, maar vrees van wel! :1evil.gif:[/quote]

Ik had gehoopt op Rijkaard. Van Basten was mijn 2e wenskandidaat. Ik ben dus dik tevreden. Een groot Ajacied, geestelijk onafhankelijk, intelligent; ik zie het wel zitten. Dat zegt trouwens niets, want ik zag het ook in Danny Blind zitten. Viel toch iets tegen. :blush.gif:

Maar MVB is i.m.o. toch van een effe iets andere orde dan Blind, Adriaanse, Olsen en die anderen die het na LVG niet gered hebben. Ik denk dat Van Basten je nog aangenaam gaat verrassen.

bryan

Bericht door bryan » do apr 24, 2008 9:19 pm

Mwah, aan van Bommel en Davids zit een steek los.
Aan Maradona zit ook een steek los, maar zijn trainers moesten een manier vinden om met hem om te gaan.

Ik zeg niet dat van Bommel of Davids Maradona zijn, maar een goede trainer kan ook met lastige klanten omgaan.

Jesse

Bericht door Jesse » do apr 24, 2008 9:58 pm

Dan moet diegene het wel waard zijn om er zoveel moeite voor te doen.
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

joey
Erelid

Bericht door joey » ma apr 28, 2008 7:28 pm

Barbara Barend zei vanavond in FC Godenzonen dat MvG is opgestapt omdat Van Basten niet langer met hem wilde werken. Van Basten eiste meer taken dan hem oorspronkelijk waren toebedacht.
Het stinkt aan alle kanten!

Starring

Bericht door Starring » ma apr 28, 2008 9:43 pm

Oud nieuws, Joey. Of was het hier nog niet bekend? Johan Derksen wist gisteren iets soortgelijks te melden.

Marco was onlangs persoonlijk op het bestuur afgestapt, met als doel zijn takenpakket te verbreden. Het bestuur ging akkoord met zijn voorstel, MvG werd een degradatie in functie voorgeschoteld, ging logischerwijs niet akkoord en stapte per direct op. End of story.
AFCA!

joey
Erelid

Bericht door joey » di apr 29, 2008 4:19 pm

De VI van deze week meldt dat MVG voorlopig op afroepbasis beschikbaar blijft voor Ajax.
Het stinkt aan alle kanten!

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » di apr 29, 2008 5:59 pm

Daar zou ik me niet te veel bij voorstellen hoor. Het gaat dan waarschijnlijk hooguit om het afwikkelen van wat interne zaken of ondersteuning aan de huidige directie wanneer ze geen ervaring hebben op een bepaald gebied.
Nil volentibus arduum

mattie
AT WC 2010 winner, AT Toto winner 11/12, 14/15, 18/19

Bericht door mattie » zo mei 04, 2008 10:15 am

Gelezen op ANN

3/5/2008 - Marco van Basten te gast bij Voetbal Insite

De huidige bondscoach en volgend seizoen coach van Ajax Marco van Basten is zondagavond te gast in het programma Voetbal Insite op RTL7. Om 21.30 uur schuift hij aan bij Johan Derksen, Wilfred Genee en Willem van Hanegem. Via de website van Voetbal Insite kun je vragen stellen aan Marco van Basten.

Waarom doen we dit niet allemaal? ik zou wel eens willen weten waar onze wereld verdedigers blijven...
Weer op zoek naar een Interim coach..

Banjavi
Contacteer:

Bericht door Banjavi » zo mei 04, 2008 11:34 am

Hij gaat het waarschijnlijk alleen maar over het NL elftal hebben... Zal niet echt een boeiende uitzending worden.
Hartkamp: " In 't recht telt niet het wezen, maar de schijn.
niet: hoe het is, maar hoe het lijkt te zijn."

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » zo mei 04, 2008 11:45 am

Derksen zal het onderwerp Ajax ook wel aansnijden denk ik zo.

Rooie

Bericht door Rooie » zo mei 04, 2008 11:48 am

Hij zal het ongetwijfeld proberen, maar als Van Basten voor zichzelf heeft bepaald niets over Ajax te zeggen, is hij er niet de persoon naar zich uit de tent te laten lokken.

Banjavi
Contacteer:

Bericht door Banjavi » zo mei 04, 2008 2:04 pm

Jöhnk schreef:Derksen zal het onderwerp Ajax ook wel aansnijden denk ik zo.
Daar zal van Basten, als hij daar geen trek in heeft, gewoon niet op reageren... kan Derksen lullen wat hij wilt... zal niet werken.
Hartkamp: " In 't recht telt niet het wezen, maar de schijn.
niet: hoe het is, maar hoe het lijkt te zijn."

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » zo mei 04, 2008 2:07 pm

Derksen gaat gewoon net zolang onzin uitkramen totdat Van Basten zich genoodzaakt ziet om te reageren. Daar vertrouw ik op.

LucaS

Bericht door LucaS » zo mei 04, 2008 2:17 pm

Waarom zou van Basten het niet over Ajax wiilen hebebn?
I think I lost my fucking headache

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » zo mei 04, 2008 2:24 pm

:confused.gif:

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » zo mei 04, 2008 3:03 pm

LucaS schreef:Waarom zou van Basten het niet over Ajax wiilen hebebn?
Dat wilde hij een paar maanden terug in Holland Sport ook al niet. Ik kan me er op zich wel wat bij voorstellen dat hij niet de indruk wil wekken dat hij het gros van z'n tijd bezig is met Ajax. Hij is immers nog werkzaam bij de KNVB.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » zo mei 04, 2008 6:18 pm

Er zal wel een afspraak zijn gemaakt dat het niet alleen maar over Ajax gaat. Maar ik kan me niet voorstellen dat het nu alleen over oranje gaat. Er is nauwelijks nieuws op dat gebied. Als hij niet over Ajax wil praten kan hij beter thuisblijven.

Maar veel nieuws zal er niet zijn. Hij gaat echt niets vertellen over transfers of zo want dat kan slecht zijn voor de prijs en/of eventuele onderhandelingen.
Nil volentibus arduum

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » zo mei 04, 2008 6:37 pm

De KNVB heeft gevraagd om het gesprek zoveel mogelijk over Oranje te laten gaan.

Toppie

Bericht door Toppie » zo mei 04, 2008 6:49 pm

Nou Marco een vraag over Oranje , komt of gaat Engelaar mee of Douglas. :smallgrin.gif:

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » zo mei 04, 2008 7:49 pm

Jöhnk schreef:De KNVB heeft gevraagd om het gesprek zoveel mogelijk over Oranje te laten gaan.
Daar kan ik me wel wat bij voorstellen. Hij is daar immers nog gewoon in dienst en er komt een belanrijk toernooi aan.

Ik zou alleen niet weten hoe je daar nu een uitzending mee moest vullen. Er is nog helemaal geen nieuws op dat gebied.
Nil volentibus arduum

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » zo mei 04, 2008 7:56 pm

Ja, de EK-selectie, maar daar gaat hij natuurlijk niets over zeggen.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » zo mei 04, 2008 8:00 pm

Nee precies, want die is nog niet bekend. Dus als het niet over Ajax zou mogen gaan kan het een lange uitzending worden. Nu kun je dat wel aan de heren overlaten maar interessant zal het dan niet zijn.
Nil volentibus arduum

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » zo mei 04, 2008 8:41 pm

Iedereen weet het al jaren, maar toch is het geweldig om te zien hoe Marco van Basten zichzelf presenteert. Een verademing ten opzichte van al zijn voorgangers.

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » zo mei 04, 2008 8:46 pm

Er komt iemand die de zaken gaat regelen als Marco van Basten bezig is met het Nederlands Elftal.

Gesloten