De Heer v.B was een prima, ja uitmuntende zelfs, voetballer in zijn tijd. Hij heeft een speciale (spoed) cusrsus doorlopen voor voetbal vedetten en op die manier zijn coaching credentials gehaald. Zo ver, zo goed!
Toen mocht meneer wat jeugd by Ajax coachen, maar al heel vlug werd hij, met consorten, overgeheveld en geinstalleerd als Bondscoach notabene! Dat niettegenstaande het feit dat hij naar mijn weten nog nooit een eerste team van een beroeps voetbal club gecoached had. Okay, zo, we vinden die man aardig, dus mag hij dat doen.
Wat heeft MvB laten zien als Bondscoach? Hij geeft ongerenomeerde spelers een kans. Prima. Maar heeft hij mischien ook een persoonlijkheid conflict met “established stars”? Ik denk aan v. Bommel, RvN, Davids, Seedorf. Aardig rijtje niet?
Voorts geeft hij de indruk als zonder strategie te werk te gaan. Er zat geen lijn in zijn elftallen. Iedere keer weer wat anders, en goed voetbal was meestal niet te vinden. O ja, hij qualificeerde NL voor Euro ‘08. Maar hoe? Als tweede in een groepje “B” landen, laten we eerlijk zijn, en achter Romania. En dan nog soms met meer geluk dan wijsheid.
Hij heeft ook laten zien zeer gevoelige teentjes te hebben en kreukels in zijn ego tolereerd hij helemaal niet. Een hoofd coach en zeker een Bondscoach moet een beetje Diplomat zijn. Ik geloof niet dat we veel redenen hebben om aan te nemen dat MvB die eigenschap bezit.
Nu moet MvB plotseling de totale leiding gaan geven aan de betaald voetbal afdeling van Ajax. Betaald voetbal heeft een belangrijk commercieel aspect. Daar moet MvB leiding gaan geven? Heeft hij ooit iets uiterst elementair, zoals een limonade karretje of een snoep winkeltje beheerd? Hoe moet deze man plotseling expert worden in commerciele exploitatie. Hoe moet hij gaan onderhandelen met geroutineerde zakenlieden. Onderhandelen (negotiating) is een kunst die men moet leren door theory en ervaring. Negotiating bestaat niet in het door de keel van je opponent stampen van jouw positie. Long-term levert dat adverse resultaten op. Een goede negotiator zoekt altijd naar “win-win” oplossingen. Moet Marco daar nu plotseling meester in zijn? Fat Chance!
Ajax’s oorspronkelijke doelstelling was een ERVAREN coach aan te trekken. Daar is men al heel gauw op terug gekomen. We krijgen er nu een die geen relevante ervaring heeft, die geen enthusiasme uitstraalt maar liever stoicijns met een kwaad gezicht op de bank zijn gevoelens verbergd en wiens persoonlijke insecurities mischien te grote invloed hebben op zijn judgment. Ik hoop van niet, maar vrees van wel!