De toekomst: post-Cruijff

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Je moet kiezen!

Cruijff (met De Boer, Bergkamp en Jonk)
57
69%
Van den Boog (met Van Gaal)
12
14%
Het lukt me niet!
14
17%

Totaal aantal stemmen: 83

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » zo mar 09, 2008 5:56 pm

joey schreef:Ja poeh, toen bestond Ajax al 64 jaar.
Ja, maar ook toen won Ajax al vijf keer de titel in één decennium.
Laat ik jou een vraag stellen, Bertje: denk jij dat Van Basten heel Ajax in technisch opzicht moet gaan hervormen? Is dat werkelijk een goed idee? Of had hij baat gehad bij op zijn minst een klankbord?
Ik begrijp niet dat Van Basten de boot niet afhoudt. Hoezo moet hij de jeugdopleiding runnen en de scouting hervormen? Alsof de functie van hoofdtrainer bij een grote club als Ajax, een functie die hij voor het eerst bekleedt, niet genoeg van hem zal eisen.
Van Cruijff was bekend dat hij gek was van de opleiding van Ajax. Jordi speelde in de jeugd en hij zag werkelijk álles. Hij kende alle spelers en coachte zelfs de jeugdtrainers. Ik geloof nooit dat Van Basten die passie in die mate deelt.
Hangt ervan af wat je als hervormen ziet. Ik denk dat Van Basten (samen met Schip en Witschge) invulling kan geven aan de manier waarop het eerste elftal moet spelen (en dat kan overbrengen), dat hij weet wat er van een speler wordt gevraagd voor die speelstijl (en dat hij mensen kan aansturen om te zorgen dat spelers dat leren) en dat hij de spelers voor die speelstijl ook (vroegtijdig) kan herkennen. Hij hoeft niet zelf alle spelers te trainen (van eerste elftal tot de F-jes) en daarnaast ook nog de wereld af te reizen op zoek naar nieuwe spelers, maar hij weet wel hoe het moet. Daarom is hij ook geschikt om andere mensen te herkennen die (sommige van) die onderdelen ook beheersen.

Als dat betekent dat hij Ajax in technisch opzicht gaat hervormen, dan vind ik dat prima.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » zo mar 09, 2008 5:58 pm

Nihad schreef:Ik zwijg maar over de Europacups enzo.
Lijkt me sowieso verstandig, want die competitie werd pas tien jaar voor Cruijff debuteerde ingevoerd.

En met niemand anders!

joey
Erelid

Bericht door joey » zo mar 09, 2008 6:11 pm

Toen Ajax in 1967 van Liverpool won, werd dat zowat gezien als een wereldwonder. Vier jaar later won Ajax de EC 1. Een ongekende progressie.

We zullen het zien, Bertje. Ik heb er een hard hoofd in, maar wie weet heb je gelijk en is Van Basten net zo'n voetbalgenie als Cruijff.
Het stinkt aan alle kanten!

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » zo mar 09, 2008 6:32 pm

joey schreef:Laat ik jou een vraag stellen, Bertje: denk jij dat Van Basten heel Ajax in technisch opzicht moet gaan hervormen? Is dat werkelijk een goed idee? Of had hij baat gehad bij op zijn minst een klankbord?
Ik begrijp niet dat Van Basten de boot niet afhoudt. Hoezo moet hij de jeugdopleiding runnen en de scouting hervormen? Alsof de functie van hoofdtrainer bij een grote club als Ajax, een functie die hij voor het eerst bekleedt, niet genoeg van hem zal eisen.
Van Cruijff was bekend dat hij gek was van de opleiding van Ajax. Jordi speelde in de jeugd en hij zag werkelijk álles. Hij kende alle spelers en coachte zelfs de jeugdtrainers. Ik geloof nooit dat Van Basten die passie in die mate deelt.
Volgens mij doet hij dat juist door eerst zelf te gaan kijken wat er mis is.

Begrijp me niet verkeerd hoor, ik hoop dat Cruijff en Van Basten inderdaad als vrienden uit elkaar zijn gegaan en dat Cruijff alsnog te hulp schiet indien over een jaar blijkt dat Van Basten er naast zat en er inderdaad rigoureus hervormd moet worden. Ik hoop dus dat Cruijff daar over een jaar nog voor open staat. Hopelijk zit het zo en gaat Cruijff zich niet als een klein kind opstellen.

Aristides

Bericht door Aristides » zo mar 09, 2008 6:37 pm

Heb alles gelezen dat er sinds mijn vorige bericht is geschreven, maar nergens heb ik gelezen wat Cruyff nou wilde doen met de jeugdopleiding. Aanhangers van zijn opvattingen weten toch preciers wat hij wil???????? of heb ik iets gemist.

Stel dat hij MvB voorstelde om alle spelers ouder dan twaalf de opleiding uit te gooien, want die waren toch al verpest. Dat is "echt opnieuw beginnen" dat is rigoreus. Zou MvB hebben voorgertseld:"Nou, Johan, vanaf dertien is ook te overwegen"? Johan stapt dan "natuurlijk" direct op, want zijn advies wordt niet opgevolgd! is het zo gegaan? Graag van de Cruyffianen het voorstel van JC.

@Joey,

Uit je berichten maak ik op dat jij ook Michels en Cruyff hebt meegemaakt als trainer en speler (Heb jij Michels ook zien voetballen in Ajax 1?) Niemand zal twijfelen aan je liefde voor Ajax en ik neem aan dat ook niemand dat doet als ik mijn oordeel geef.

Wat was ik (en jij?) blij toen Klaas Nuninga naar Ajax kwam, maar wat was ik teleurgesteld toen we op een (bijna) degradatieplek verzeild raakten. wat was ik blij met de wedsropstanding onder michels, de bloei onder Cruyff (en de anderen, want Cruyff, Michels en Neeskens hebben voor Barcerlona Europees niets kunnen winnen)

Met de mogelijke komst van Cruyff keren die tijden echt niet terug (schrijf ik, luisterend naar Janis Joplin!) Ik vrees dat hij de stap naar 2008 niet heeft gezet en dat hij tenonder kan gaan aan faalangst. Ik denk dat hij dat ook beseft.

Mijn oprechte reacties:
Er klopt iets niet. Hoe kan Marco nou van de ene op de andere dag zo'n beslissing maken? Terwijl de commissie er een jaar over doet om een rapport te maken...

Het lijkt erop dat dit een emotionele beslissing is geweest, en als dat zo is moet Marco er misschien nog wat nachtjes over slapen.

En ik denk niet dat Marco nu nog veel krediet heeft bij de Cruijff-aanhang. Bij mij in ieder geval niet.
Dat laatste vind ik kwalijk. Ajacied ben je toch of JC of MvB wel of niet meedoet? Wie heeft trouwens op basis van emotie een beslissing genomen? Ik maak uit de media alleen maar op dat JC dat gedaan heeft.
Het jammerlijke is dat MvB niet voor andere inzichten en meningen openstaat. His way or the highway... ? Als Cruijff drastisch aan de gang wil, doe er je voordeel mee. In de mid-jaren 80 speelde ieder Ajax jeugdelftal met een vliegende kiep. Prachtig.
Staat JC dan wel open voor een andere mening? Ik heb dat nooit zo ervaren.

Leuk die vliegende keep, maar leverde het op?
Alleen heeft Cruijff zich allang bewezen als speler en coach, met onwaarschijnlijke voordelen voor Ajax. Met Cruijff heb je iemand met een unieke visie. Uniek in de wereld. Daar kan Marco toch nooit aan tippen?
Dat laatste weet ik niet; die visie van JC bleek pas toen hij coach was van Ajax, onervaren als hij was. Op basis waarvan is bekend dat MvB dat niet heeft?????? Ik ben niet onder de indruk van het voetbal van het Nederlands elftal, maar dat zegt weinig.
Van Basten is wat gereserveerder waarschijnlijk, ja. Maar gooi dan als JC zijnde niet meteen het bijltje erbij neer. Wat had MVB moeten doen in jouw ogen: opstappen voor ie is begonnen omdat JC er andere inzichten op na houdt?! Want dat is wat JC nu doet... JC had het zichzelf makkelijk kunnen maken en zichzelf tot Algemeen Directeur kunnen benoemen. Vanuit Barcelona, hij had het kunnen invullen zoals ie wilde. Dán had ie alle vrijheden gehad om Ajax naar eigen inzicht in te richten, hij had alle punten en komma's kunnen bepalen.
Mee eens, helaas zei JC al snel dat hij geen functie ambieerde. Geen functie betekent nergens op kunnen worden aangesproken, nergens voor verantwoordelijk zijn, het kan immers altijd aan de verkeerde uitvoering liggen (Zie de debatten over het onderwijs!)
En de opleiding is natuurlijk bagger. Daar MOET iets aan gebeuren en liever gisteren dan vandaag.
Bagger? Zeven internationals onder zeventien, Wesley S. naar RM, Babel naar Liverpool enz. Ik ben ook niet tevreden over wat er gebeurt, maar er wordt m.i. nu wel aan gewerkt. Helaas hebben de verantwoordelijken te veel naar supporters geluisterd. Ik heb liever "Mister X" als trainer van Ajax, iemand die spelers beter maakt dan een grote naam uit het verleden, maar iemand die geen speler beter heeft gemaakt (Blind, Silooy)
Je ziet ook dat talentvolle spelers van 15, 16 jaar stilstaan in hun ontwikkeling. Denk niet dat Chelsea nu nog komt voor Goossens, Anita of Sarpong.
Klopt, die komen niet meer voor die spelers. Je zou ook de conclusie kunnen trekken dat het t/m 16 blijkbaar wel goed gaat, WANT DAN KOMEM ZE WEL, maar erna niet. Doe dan iets aan dat laatste traject. Accepteer dat er na Jong Ajax een speler wordt uitgeleend, desnoods aan een Belgische of Duitse vereniging, als hij maar elders op hoog niveau voetbalt en verantwoordelijk gemaakt wordt (Vertonghen, Vermaelen, De Mul) en stel a.u.b. een goede trainer/coach aan voor de A1/Jong Ajax, al komt hij uit Oezbekistan!
Precies. Waar ik me meer zorgen over maak is dat er potentieel weinig mediasteun overblijft voor het project Van Basten. Als het Cruijff even niet bevalt begint hij weer met zijn stoere Paupercourantcolumns te sarren, de twee belangrijkste voetbalprogramma's op tv + VI zijn in handen van zijn groupies. En AD (puur kakkerlak) en NRC (beschaafd kakkerlak) hoef je sowieso niets van te verwachten.
Mee eens, alle shit komt weer terecht bij Ajax, Ajax is weer de fout ingegaan; wanneer durft een journalist JC eens aan de tand te voelen? Ik vrees dat zoiets niet gebeurt. Het journaille mist zelf het niveau.
JC houdt z'n eigen mythe knap in stand; hij weet hoe het opgelost moet worden, biedt de helpende hand en trekt die terug voor er daadwerkelijk iets van zijn plannen is uitgevoerd. Het grappige is: niemand die weet wat zijn plannen zijn maar bijna iedereen gaat er van uit dat die succesvol zouden zijn geweest.

Positief vind ik dat MvB z'n eigen plan trekt en kiest voor de weg der geleidelijkheid, het is nou ook weer niet zo dat bij de jeugdopleiding het water ons aan de lippen staat (Sneijder, VdV, Heitinga, Steek, De Jong, Vertonghen, Vermaelen etc.). Wel bij de scouting overigens!

Wie weet, misschien kunnen we straks zeggen: El salvador esta morte, viva El salvador! (maar dan in grammaticaal goed Spaans)...
Laten we hopen dat we weer een topcoach in huis hebben gehaald en ga nou allemaal eens naar de B1 kijken en zie dat daar door iedere speler vooruit wordt gedacht! JC heeft de B1 nooit zien voetballen. Danny Blind vind de B1 trouwens niks, allemaal "zeventjes". Heeft hij gisteren naar de A1 gekeken?
Waarom laat hij Cruijff de jeugdopleiding niet doen? Cruijff heeft daar meer mee dan hij.
JC zal nooit meer ergens voor verantwoordelijk zijn; sinds zijn trainerschap bij Barcelona heeft hij geen functie meer gehad.
Cruijff was notabene niet eens in dienst van Ajax ! Hij was aangesteld als adviseur, hij bagataliseerde zijn eigen rol voor Ajax. Hij zou de organisatie doornemen en hij zou daarna capabele mensen aanstellen die vervolgens het werk moesten doen. Hoe ziet hij Van Basten dan ? Die is toch capabel aangezien hij de goedkeuring kreeg ? Die mag dan toch zijn werk doen ?
Nee, JC's wegen zijn ondoorgrondelijk. Faalt MvB dan is duidelijk, zie zijn conflict met JC. Heeft MvB succes, dan heeft JC hem aangesteld.
Dat staat overigens ook in het rapport, want dat meldt dat er teveel collectief wordt gedacht en te weinig aandacht wordt besteed aan de individuele ontwikkeling van de spelers.
Bovendien: veel trainers zijn onder de maat. Ook dat stelt het rapport vast. Slim is om een Hoofd Opleiding aan te stellen die de vaardigheden van trainers en spelers kan beoordelen.
Mee eens. JC wil die functie niet, OR kan ik na een paar maanden niet beoordelen. Supporters willen ex-spelers (zie het spandoek voor Danny B. tijdens Ajax - Sparta), maar het moet om kwaliteit gaan.
Intuïtief denken is niet altijd fout. Het probleem van de Ajax-opleiding is juist dat die doodgestructureerd is. Er is geen ruimte meer voor creativiteit of improviseren. Creatieve mensen hebben een andere benadering nodig dan boekhouders.
Mee eens, maar waaruit blijkt dat JC dat wel heeft en MvB niet??????????
Ja,dat is inderdaad een heel probleem. Ik zou het liefst Cruijff weer 20 jaar oud maken en Michels tot leven wekken.
Ja en MvB ook 20 jaar en ... Geniet van het verleden (Hoe ouder je wordt, des te meer verleden heb je) maar Ajax moet in de toekomst scoren!
Voor Cruijff stelde Ajax weinig voor, hoor. Een veredelde amateurclub was het toen. Michels en Cruijff hebben een revolutie doorgevoerd bij Ajax.
We hadden al de Intertotocup gewonnen! Wie was daarbij?

Het Nederlandse voetbal is dankzij mensen als Cruyff, Michels, Keizer e.d. groot geworden, niemand zal dat ontkennen en niemand mag dat vergeten, maar we moeten verder!

Ik denk dat het een lang bericht is geworden, JC zal ongetwijfeld na drie regels zijn afgehaakt (Zelfs het boek over de ontvoering van Heineken
heeft hij niet gelezen) Voor mij is het een kwestie van "mijn mening geven" (Voor degene die het eind heeft gehaald!)

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » zo mar 09, 2008 6:46 pm

Ik heb je hele bericht met veel belangstelling gelezen en ik kan me er erg in vinden. :anew.gif:

columbus

Bericht door columbus » zo mar 09, 2008 6:48 pm

Moi aussi! :hupajax.gif: :onfire.gif: :anew.gif:

Daniel

Bericht door Daniel » zo mar 09, 2008 7:04 pm

Me three, goed stukje hoor.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » zo mar 09, 2008 7:32 pm

Een mooi verhaal. Het voert te ver om overal op in te gaan, maar hier wil ik iets tegen inbrengen:
Demosthenes schreef:Bagger? Zeven internationals onder zeventien, Wesley S. naar RM, Babel naar Liverpool enz. Ik ben ook niet tevreden over wat er gebeurt, maar er wordt m.i. nu wel aan gewerkt.
Wat je de laatste jaren veel ziet is dat onze talenten weliswaar veel potentie hebben, maar dat we er zelf in feite weinig plezier aan beleven.

Ik bedoel, het is toch een beetje krom dat spelers uit de jeugdopleiding nog opgeleid moeten worden in het eerste. Ajax 1 is in de praktijk een onderdeel van de jeugdopleiding geworden. En dat is de bedoeling niet.

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » zo mar 09, 2008 7:36 pm

Bertje schreef:Hij heeft voornamelijk bij het tweede van Ajax aangetoond spelers individueel beter te kunnen maken, bij het Nederlands elftal heeft hij vroegtijdig goede spelers gescout en bij het Nederlands elftal heeft hij een goed elftal neergezet.

Van het hele technische gedeelte heeft hij verstand, dus is het logisch van die kunde gebruik te maken.
Hij heeft toch maar een jaartje bij Jong AJAX gewerkt? Wie heeft ie individueel beter gemaakt? Een paar tipjes aan de spitsen geven vind ik niet indrukwekkend. Bij Oranje vroegtijdig goede spelers gescout? Boulahrouz, oke. Kromkamp is bagger, en Landzaat vroegtijdig ontdekt? Waar heb je het over man?!
Een goed elftal neergezet? Van Basten kon misschien niet beschikken over een lichting als die van 98', maar met de spelers die hij wel ter beschikking had was het voetbal wat Oranje de afgelopen 4 jaar liet zien zwaar ondermaats hoor. Billenknijpende potjes tegen Macedonie met een gelukkige klutstreffer in de 94ste minuut vind ik geen goede elftal neerzetten.

Kortom, je kletst echt uit je nek.

Ik hoop echt dat Van Basten een goede clubcoach zal blijken. Maar de jeugdopleiding gaat hem niet aan, daar blijf ik bij hoor. Wie weet, heel misschien krijgt hij de jeugdopleiding op de rails over een paar jaar. Maar dat is een enorme gok, als je hem ten faveure van Cruijff kiest om die taak aan te nemen.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » zo mar 09, 2008 7:43 pm

Jöhnk schreef:Een mooi verhaal. Het voert te ver om overal op in te gaan, maar hier wil ik iets tegen inbrengen:
Demosthenes schreef:Bagger? Zeven internationals onder zeventien, Wesley S. naar RM, Babel naar Liverpool enz. Ik ben ook niet tevreden over wat er gebeurt, maar er wordt m.i. nu wel aan gewerkt.
Wat je de laatste jaren veel ziet is dat onze talenten weliswaar veel potentie hebben, maar dat we er zelf in feite weinig plezier aan beleven.

Ik bedoel, het is toch een beetje krom dat spelers uit de jeugdopleiding nog opgeleid moeten worden in het eerste. Ajax 1 is in de praktijk een onderdeel van de jeugdopleiding geworden. En dat is de bedoeling niet.
Helemaal mee eens. Fantastisch dat jongens als Sneijder en Babel die heel wat jaren in onze opleiding hebben doorgebracht naar Real Madrid en Liverpool vertrekken, maar de bedoeling is wel dat WIJ er straks plezier aan beleven. Niet dat we straks kunnen pronken dat door ons opgeleide talenten bij de buitenlandse topclubs staan te schitteren, dus.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » zo mar 09, 2008 7:49 pm

Demosthenes schreef:Heb alles gelezen dat er sinds mijn vorige bericht is geschreven, maar nergens heb ik gelezen wat Cruyff nou wilde doen met de jeugdopleiding. Aanhangers van zijn opvattingen weten toch preciers wat hij wil???????? of heb ik iets gemist.
Stuk uit de column van Jaap de Groot vandaag:

"Vervolgens gaat Cruijff echt aan het werk en begint bij de basis van de club: de jeugdopleiding. Zijn conclusies zijn klip en klaar: het roer moet helemaal om. Een reorganisatie zonder aanziens des persoons.

Maar wat heeft Van Basten, als trainer van het A-elftal, daarmee te maken? In de visie van Cruijff veel, zo niet alles. Voor hem zijn de hoofdtrainer, hoofd opleidingen en hoofd scouting de drie belangrijkste functies binnen de club. Zij moeten qua beleid op één lijn zitten.

Daarom heeft Cruijff het liefst dat de functies hoofd opleidingen en hoofd scouting ondergebracht worden bij de twee assistenten van de hoofdtrainer. Omdat Van 't Schip en Witschge op één lijn met Van Basten zaten, liep Cruijff dus tegen een muur op."

Lijkt me niet verstandig deze functies bij de assistenten neer te leggen. Assistenten zijn toch vaak passanten. Als de trainer ontslagen wordt vliegen de assisten er ook vaak uit.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » zo mar 09, 2008 8:00 pm

Mr. Ajax schreef:Hij heeft toch maar een jaartje bij Jong AJAX gewerkt? Wie heeft ie individueel beter gemaakt? Een paar tipjes aan de spitsen geven vind ik niet indrukwekkend.
Door een jaar bij een club te werken ben je nog altijd meer tijd met je spelers bezig dan door meerdere jaren bij een nationaal elftal te werken. En nu heb ik Jong Ajax destijds zelf niet aan het werk gezien, mensen die dat elftal destijds wel hebben gezien zeggen allemaal dat spelers individueel en als geheel beter werden.
Bij Oranje vroegtijdig goede spelers gescout? Boulahrouz, oke. Kromkamp is bagger, en Landzaat vroegtijdig ontdekt? Waar heb je het over man?!
Er zijn amper betere Nederlandse rechtsbacks dan Kromkamp. Een fitte Ooijer. Melchiot kan andere dingen beter, maar is een draak aan de bal.

En Landzaat is gebracht op het moment dat hij net de stap ging maken naar een niveau hoger. Dát is ook scouten: spelers halen vlak voor ze doorgroeien, zodat ze nog haalbaar zijn, maar wel al een versterking zijn. Dan maakt het in principe niet uit of die speler 21 of 28 is.
Een goed elftal neergezet? Van Basten kon misschien niet beschikken over een lichting als die van 98', maar met de spelers die hij wel ter beschikking had was het voetbal wat Oranje de afgelopen 4 jaar liet zien zwaar ondermaats hoor.
Ondermaats is an sich een lege term. Kom nu eens met een analyse en leg uit waar hij er niet uit heeft gehaald wat er in zat, zoals ik wel doe.
Billenknijpende potjes tegen Macedonie met een gelukkige klutstreffer in de 94ste minuut vind ik geen goede elftal neerzetten.
Momentopnames die een vertekend beeld geven van het grotere geheel. Punt is dat hij een uitstekend puntengemiddelde haalt, dus van puur geluk kan er sowieso nooit sprake zijn.
Kortom, je kletst echt uit je nek.
Goed argument. Of hadden die hiervoor moeten staan?

En met niemand anders!

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » zo mar 09, 2008 8:02 pm

Trab schreef:Lijkt me niet verstandig deze functies bij de assistenten neer te leggen. Assistenten zijn toch vaak passanten. Als de trainer ontslagen wordt vliegen de assisten er ook vaak uit.
Als je zo redeneert is iedereen een passant, want als iemand slecht functioneert, dan vliegt hij de laan uit. Misschien gewoon capabele mensen aanstellen en het die naar hun zin maken?

Of moeten de beleidsplannen zelf de jeugd gaan trainen?

En met niemand anders!

Aristides

Bericht door Aristides » zo mar 09, 2008 8:04 pm

Mijn vraag blijft staan: wat wil JC nou precies met de jeugd.

Leuk om te zeggen dat hulptrainers hoofd opleidingen en scouting moeten zijn (m.a.w. ze trainen niet???), ik heb daar geen moeite mee, wie wel? maar het gaat om wat ze gaan doen met de individuele ontwikkeling van die spelers. Ik hoef geen "Wim Suurbier als hoofd opleidingen", al zal derksen dar graag zien. Ik wil dat spelers individueel beter worden en HET MAAKT GEEN ZIER UIT OF DAT DOOR EEN HULPTRAINER GEBEURT OF DOOR EEN JEUGDCOACH.

In mijn werk die ik bijna dagelijks dat mensen zich verschuilen achter structuren. Ik denk dan "je hebt de stukken niet gelezen". Ik denk ook "Dat hoop ik, dat je het niet hebt gelezen, want anders is het nog veel kwalijker: "Wel gelezen, niet gesnapt"."

In de jeugdopleiding moet alles gaan om de individuele ontwikkelig (ook de video-beelden), daar hoort ook de tactiesche kennis bij!

Wie vertelt mij wat JC wilde? Ik heb er nog steeds niets concreets over gelezen! Heb ik er iets over gelezen, kan ik reageren, ik ben alleen bang dat JC niets heeft, ik heb nog nooit iets gelezen dat JC heeft geschreven, cliché's e.d. niet meegerekend (column Telegraaf)

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » zo mar 09, 2008 8:19 pm

Bertje schreef: Momentopnames die een vertekend beeld geven van het grotere geheel. Punt is dat hij een uitstekend puntengemiddelde haalt, dus van puur geluk kan er sowieso nooit sprake zijn.
Ronald Koeman haalde ook een uitstekend puntengemiddelde bij AJAX toch wordt ie nog altijd belachelijk gemaakt.

Lionel

Bericht door Lionel » zo mar 09, 2008 8:23 pm

Bertje schreef:
brigade zuid schreef:Oke als dat zo is dan vind ik dat maar vreemd hoor, zo'n beginneling gelijk maar verantwoordelijk stellen voor het hele gebeuren binnen een topclub, ongelooflijk.
Waarom?

Van Basten heeft (samen met Schip en Witschge) laten zien dat hij weet hoe hij spelers beter moet maken (opleiden), dat hij goede spelers vroegtijdig kan herkennen (scouten) en dat hij goede voetballers kan inpassen (eerste elftal).
Klopt. Denneboom en Bobson spelen nu iedereen zoek in het Nederlands elftal. Genieten iedere keer :ajaxsmiley.gif:
IK GELOOF!!!!!!

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » zo mar 09, 2008 8:24 pm

brigade zuid schreef:
Bertje schreef: Momentopnames die een vertekend beeld geven van het grotere geheel. Punt is dat hij een uitstekend puntengemiddelde haalt, dus van puur geluk kan er sowieso nooit sprake zijn.
Ronald Koeman haalde ook een uitstekend puntengemiddelde bij AJAX toch wordt ie nog altijd belachelijk gemaakt.
Andere omstandigheden, BZ. Van Basten kan geen Belgische spits halen als er geen Nederlandse spits voldoet. Van Basten heeft geen voorbereiding van weken om met zijn elftal te werken, noch een dagelijkse training.

Verder stelt volgens mij ook niemand dat Koeman enkel geluk had bij Ajax, al had hij wel enorm veel geluk dat er ene Zlatan bij Ajax rondliep. Zlatan was bij Ajax de complete opbouw, verzorgde een aardig gedeelte van de doelpunten en hield constant een zooi verdedigers bezig, waardoor andere spelers meer ruimte hadden.

En met niemand anders!

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » zo mar 09, 2008 8:25 pm

Rishi schreef:Klopt. Denneboom en Bobson spelen nu iedereen zoek in het Nederlands elftal. Genieten iedere keer :ajaxsmiley.gif:
Woorden verdraaien omdat je anders helemaal niets te melden hebt staat niet charmant, Rishi.

En met niemand anders!

joey
Erelid

Bericht door joey » zo mar 09, 2008 8:26 pm

Trab schreef:Stuk uit de column van Jaap de Groot vandaag:

"Vervolgens gaat Cruijff echt aan het werk en begint bij de basis van de club: de jeugdopleiding. Zijn conclusies zijn klip en klaar: het roer moet helemaal om. Een reorganisatie zonder aanziens des persoons.

Maar wat heeft Van Basten, als trainer van het A-elftal, daarmee te maken? In de visie van Cruijff veel, zo niet alles. Voor hem zijn de hoofdtrainer, hoofd opleidingen en hoofd scouting de drie belangrijkste functies binnen de club. Zij moeten qua beleid op één lijn zitten.

Daarom heeft Cruijff het liefst dat de functies hoofd opleidingen en hoofd scouting ondergebracht worden bij de twee assistenten van de hoofdtrainer. Omdat Van 't Schip en Witschge op één lijn met Van Basten zaten, liep Cruijff dus tegen een muur op."
Nou breekt mijn klomp, dit is weer een heel ander verhaal. Kijk, op die manier kan ik me de bezwaren van Van Basten wél voorstellen. Maar waarom geeft hij dan een oordeel over de jeugdopleiding ('eigenlijk best goed')? Dat kan ik dan weer niet rijmen.
Lijkt me niet verstandig deze functies bij de assistenten neer te leggen. Assistenten zijn toch vaak passanten. Als de trainer ontslagen wordt vliegen de assisten er ook vaak uit.
Cruijff noemde ooit het voorbeeld van Barcelona. Daar maakte het hoofd opleidingen deel uit van zijn technische staf. Dit om korte lijnen te hebben. Cruijff wilde als het ware dat er continu contact was tussen de A-selectie en de jeugd. Dit om de doorstroming te bevorderen. Ik kan me niet goed voorstellen dat hij Schip of zelfs Witschge hoofd opleidingen wilde maken. Veel te licht. Ik denk eerder dat hij een ander (Piet Keizer) aan de staf van de A-selectie wilde toevoegen. Vooropgesteld dat dat verhaal van De Groot klopt.

@Demo: Klaas Nuninga is van voor mijn tijd, hoor. :blush.gif:

Verder zegt Jöhnk iets belangrijks in deze discussie. Spelers die vanuit de jeugd naar de A-selectie overstappen moeten niet nog drie, vier jaar opleiding in het eerste nodig hebben. In dat geval gaat Ajax zelf nooit meer presteren en zijn wij de facto de jeugdopleiding van Liverpool of Real Madrid. Het is bitter nodig dat jonge spelers eerder het vereiste niveau hebben. Heitinga laat het nu pas zien, Sneijder in zijn laatste jaar (vijf jaar A-selectie), terwijl ik heb begrepen dat De Jong er zelfs twee jaar Bundesliga voor nodig had. Tja....

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » zo mar 09, 2008 8:36 pm

joey schreef:Nou breekt mijn klomp, dit is weer een heel ander verhaal. Kijk, op die manier kan ik me de bezwaren van Van Basten wél voorstellen. Maar waarom geeft hij dan een oordeel over de jeugdopleiding ('eigenlijk best goed')? Dat kan ik dan weer niet rijmen.
Hij zei dat hij "op zich niet ontevreden" is. En dat hij "eerst wil bekijken hoe het zit, dat moet ik zelf ervaren en daarna wil ik het op mijn manier doen en in een verantwoord tempo". Wat anders dan "eigenlijk best goed".
Cruijff noemde ooit het voorbeeld van Barcelona. Daar maakte het hoofd opleidingen deel uit van zijn technische staf. Dit om korte lijnen te hebben. Cruijff wilde als het ware dat er continu contact was tussen de A-selectie en de jeugd. Dit om de doorstroming te bevorderen. Ik kan me niet goed voorstellen dat hij Schip of zelfs Witschge hoofd opleidingen wilde maken. Veel te licht. Ik denk eerder dat hij een ander (Piet Keizer) aan de staf van de A-selectie wilde toevoegen. Vooropgesteld dat dat verhaal van De Groot klopt.
Bij Ajax was TBS ook Hoofd Opleidingen. Daarnaast: waarom zou Schip te licht zijn? Ik hoor enkel positieve verhalen over hem als jeugdcoach.

En met niemand anders!

LucaS

Bericht door LucaS » zo mar 09, 2008 8:38 pm

joey schreef:
Trab schreef:Stuk uit de column van Jaap de Groot vandaag:

Nou breekt mijn klomp, dit is weer een heel ander verhaal. Kijk, op die manier kan ik me de bezwaren van Van Basten wél voorstellen. Maar waarom geeft hij dan een oordeel over de jeugdopleiding ('eigenlijk best goed')? Dat kan ik dan weer niet rijmen.
Mijn klomp breekt ook. Dit heb ik je in onze discussie in dit/deze topic al 20 keer geschreven. Lees je andermans verhalen niet?
I think I lost my fucking headache

joey
Erelid

Bericht door joey » zo mar 09, 2008 8:40 pm

Bertje schreef:Hij zei dat hij "op zich niet ontevreden" is. En dat hij "eerst wil bekijken hoe het zit, dat moet ik zelf ervaren en daarna wil ik het op mijn manier doen en in een verantwoord tempo". Wat anders dan "eigenlijk best goed".
Dit vind ik mierenneuken, Bertus. Voor mij is dat min of meer hetzelfde.
Bij Ajax was TBS ook Hoofd Opleidingen. Daarnaast: waarom zou Schip te licht zijn? Ik hoor enkel positieve verhalen over hem als jeugdcoach.
Maar leidinggeven aan de jeugdopleiding is nét even iets anders. Dat is een topbaan. Schip is een prima kerel, maar geen grote persoonlijkheid in mijn ogen. Terwijl je als HO vooral sturend bezig moet zijn. (En niet papierschuivend, zoals JOR nu.)

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » zo mar 09, 2008 8:44 pm

joey schreef:Dit vind ik mierenneuken, Bertus. Voor mij is dat min of meer hetzelfde.
Niet in de context waarin jij het plaatst, joey. Jij stelt dat Van Basten niets aan de opleiding wil doen, maar dat klopt natuurlijk niet. Anders zou hij de opleiding niet nader willen bekijken.
Maar leidinggeven aan de jeugdopleiding is nét even iets anders. Dat is een topbaan. Schip is een prima kerel, maar geen grote persoonlijkheid in mijn ogen. Terwijl je als HO vooral sturend bezig moet zijn. (En niet papierschuivend, zoals JOR nu.)
Je moet het kunnen, als je wilt kunnen aansturen. Daarnaast is Van Basten natuurlijk de persoonlijkheid.

Nu wil ik niet zeggen dat Schip dé kandidaat is, maar hem zo makkelijk aan de kant te schuiven vind ik onzin.

En met niemand anders!

joey
Erelid

Bericht door joey » zo mar 09, 2008 8:51 pm

Bertje schreef:Niet in de context waarin jij het plaatst, joey. Jij stelt dat Van Basten niets aan de opleiding wil doen, maar dat klopt natuurlijk niet. Anders zou hij de opleiding niet nader willen bekijken.
Nou, erg doortastend klinkt het niet. :smallgrin.gif:
Wat Cruijff aangeeft, is dat de jeugdopleiding een bureaucratisch orgaan op zichzelf is geworden. Blind heeft wel eens gezegd dat hij amper de tijd had om op het veld te staan, omdat hij de halve dag papieren zat in te vullen. Op die manier verdwijnt snel de connectie tussen jeugd en eerste elftal. Zeker omdat de jeugd een stuk verderop op de Toekomst weggeparkeerd zit.
Nu wil ik niet zeggen dat Schip dé kandidaat is, maar hem zo makkelijk aan de kant te schuiven vind ik onzin.
Hij heeft op mij (als trainer) nooit veel indruk gemaakt, maar dat zal dan wel aan mij liggen.

@Luuk: klopt. Aangezien jouw bijdragen in deze topic vol staan met beledigingen aan het adres van Cruijff als 'Cruijff is een prutser' en 'Cruijff is een amateur' sla ik die bijdragen even over. Ik heb geen zin om me rot te zitten ergeren. Dit is niet persoonlijk bedoeld, hoor. Ik kan het op dit moment niet hebben. :blush.gif:

Plaats reactie