Onbetrouwbaar transfernieuws 2007/2008
- Cluijffert
- Ajaciedjuh
Defour met afstand Belgisch beste
Steven Defour kan een persoonlijke prijs aan zijn palmares bijschrijven. De negentienjarige middenvelder van Standard won vandaag met een straatlengte voorsprong op zijn concurrenten de Gouden Schoen van België. De international, die niet zo lang geleden nog in de nadrukkelijke belangstelling stond van Ajax, verzamelde 312 punten. Dat zijn er liefst 106 meer dan zijn voornaamste concurrent Ahmed Hassan (Anderlecht) er kreeg. De 312 stemmen waren daardoor ruimschoots voldoende voor de 54e Gouden Schoen.
Defour, die op de erelijst de Marokkaan Mbark Boussoufa (Anderlecht) opvolgt, in een eerste reactie: "Ik wil iedereen bedanken die op mij gestemd heeft, maar vooral ook mijn vrienden, familie en vrienden. Verder ook mijn trainers van Hombeek, KV Mechelen, Racing Genk en Standard. Tot slot wil ik ook mijn manager vermelden, want hij heeft me altijd professioneel begeleid. Ik zou niet zonder hem kunnen."
www.sportwereld.beSteven Defour noemt zichzelf verdiende winnaar Gouden Schoen
'Op kwaliteit staat geen leeftijd'
Jong en Belgisch heeft het gehaald van oud en buitenlands. De 19-jarige Steven Defour van Standard domineerde met glans de uitverkiezing van de 54ste Gouden Schoen.
De aanvoerder van de Rouches is niet de benjamin op de erelijst. Paul Van Himst was nauwelijks zeventien jaar oud toen hij de prijs won, Kompany had bij de uitreiking net de meerderjarigheid bereikt.
'Verliezen was toch pijnlijk geweest', klonk de jonge winnaar achteraf desondanks zelfverzekerd. 'Het was lastig om zo lang te wachten op de definitieve uitslag. Ik moet in de eerste plaats mijn vriendin bedanken, maar zeker ook mijn vrienden, mijn familie en al mijn trainers. Voorlopig kan ik er nog niet van genieten, maar dat komt wel.'
Defour had zich vooraf een verdiende laureaat genoemd. 'Ik heb het hele jaar door regelmatig gepresteerd', zo gaf hij gisteravond in Oostende als verklaring mee. 'Naarmate het seizoen vorderde, werd ik steeds beter. Daarom komt deze prijs me toe.'
Defour manifesteerde zich de voorbije maanden op Sclessin als de ideale opvolger van Maestro Conceiçao. Hij was niet de man van de naakte cijfers: amper drie goals en vier assists in één kalenderjaar: er zijn er die beter doen. Defour was vooral de nuttige ploegmaat van de assist voor de assists.
Een slimme middenvelder die openingen creëerde, die op en naast het veld van enorm veel maturiteit getuigde. 'Ze zullen me voortaan hopelijk niet iets meer als de Gouden Schoen zien, niet als de man die voor problemen zorgde met de wet '78', zei hij nog. 'Ik mag Racing Genk trouwens niet vergeten bij mijn hulde. Zij hebben me uiteindelijk de kans gegeven op het hoogste niveau.'
Twee jaar geleden won Conceiçao de trofee maar leidde het niet tot een titel. Waarom zou het nu wel kunnnen. 'We hebben nu gewoon een beter team', aldus nog Defour. 'Nooit voetbalde ik voor een betere ploeg. Twee seizoenen gelden hadden we ook pech: Sergio viel uit met een schorsing, De Camargo raakte geblesseerd. Als we het nu niet halen, is het onze eigen schuld.'
Sommigen beweren dat Defour te jong is voor de Schoen. 'Maar op kwaliteit staat geen leeftijd', weerlegt de Hombekenaar. 'Ik kan nog veel progressie maken, maar ondertussen zal ik best met de druk omgaan hoor. Ik denk er helemaal niet aan dat de trofee ongeluk kan brengen. Ik wil ook niet dat de mensen me nu vergelijken met Wilfried Van Moer. Daarvoor moet ik deze prijs eerst nog twee keer pakken. Dit is nog maar een begin.'
Defour legde onlangs nog een bod van Ajax voor acht miljoen euro naast zich neer. Maar als er één Belg de attitude heeft om te overleven in het keiharde Amsterdam is hij het wel. 'Als het moet, kan ik blijven neen zeggen. De beslissing ligt niet bij mij alleen. Maar ik wil best nog wel een seizoen bij de Rouches spelen. Wie weet zitten we in de Champions League volgend jaar?'
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali
- Wie kent Cees de Wolf nog
- AT Toto winner 09/10
-
Gabri heeft niet zo gek veel te willen, denk ik. Of hij moet voor een Engelse middenmotor willen ballen. Huntelaar, Heiitnga, Emanuelson, Maduro, Stekelenburg, ze mogen van mij allemaal weg, maar een vertrek van Davids zou ik dramatisch vinden. Uiteindelijk hebben we dan slechts een jaar van hem kunnen genieten en ik heb toch het idee dat we met twee complete Davids-seizoenen twee keer kampioen waren geworden. Dat knaagt aan me.Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Je kunt je afvragen of Davids en Gabri volgend seizoen nog bij Ajax (willen) voetballen en Perez heeft niet het eeuwige leven; hij is immers dertiger en blessuregevoelig. Ik kan me de komst van Defour wel voorstellen.
Van de komst van Defour ben ik vrij zeker.
-
- AT Toto winner 15/16
Engelaar op de plaats van Davids ???
Engelaar heeft misschien wel een nog slechtere omchakeling van Perez !
Niet dat je mij hoort klagen, maar hem kopen lijkt me echt waanzinnig dom. Perez is al de aanvallende middenvelder en Defour is stukken jonger en ook al beter dan Engelaar (en hij kan wel omschakelen)...koop dan El Ahmadi, een veel completere middenvelder en eentje die verdedigend veel en veel beter is.

Niet dat je mij hoort klagen, maar hem kopen lijkt me echt waanzinnig dom. Perez is al de aanvallende middenvelder en Defour is stukken jonger en ook al beter dan Engelaar (en hij kan wel omschakelen)...koop dan El Ahmadi, een veel completere middenvelder en eentje die verdedigend veel en veel beter is.
- Wie kent Cees de Wolf nog
- AT Toto winner 09/10
Al Ahmadi viel mij inderdaad ook in zeer positieve zin op bij Ajax- Twente. Prima overzicht voor de steekbal, die gozer (en levert die vervolgens nog op maat ook).Baseman schreef:Engelaar op de plaats van Davids ???![]()
![]()
![]()
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley