Ajax-AZ 13-01-2008

Wedstrijden van de afgelopen seizoenen
Plaats reactie
FlaFlu

Bericht door FlaFlu »

Bertje schreef:Dembélé moet je niet te kort dekken, want lopende duels verlies je geheid.
De passing werd er echter ook geen moment uitgehaald. In het begin onder Koster werd er hier door Lucas gesteld dat Ajax beter vooruit verdedigde, maar daar was vandaag wederom niets van te merken. Ajax begon vaak pas rond de zestien met verdedigen, wat een aantal hachelijke situaties opleverde. Dembélé kreeg de bal een aantal keer in de voeten van Ari, terwijl die Braziliaan diep in het strafschopgebied van Ajax stond. Ergerlijk.

De keuze voor De Jong als rechtsback kon ik vooraf goed begrijpen, maar ik vond de wissel van Koster logisch. Met Colin erbij beschik je over een rechtsback die door kan sluiten, waardoor Urby meer vrijheid krijgt om op te komen. Prima wissel en fijn voor Colin dat hij min of meer foutloos speelde. Ik vind hem niets minder dan Ogadrama.
Jesse schreef:Volgens een huisgenoot is het wel rood omdat de Zeeuw de intentie had om de bal weg te slaan, klopt dat?
De bal is uit het spel op het moment dat De Zeeuw de bal met de hand raakt, dus kan het nooit rood zijn. We geven Heitinga toch ook geen geel omdat hij de bal oppakt wanneer die over de zijlijn is gerold? :wink.gif:

Maar goed, zoals wel vaker houden de arbitrale blunders elkaar in evenwicht. AZ mocht niet klagen over het toekennen van de 0-1 en de gele kaart van El Hamdaoui.

Jesse schreef:Was iedereen hier onder de indruk van Ajax, of zijn er ook mensen die het, net zoals ik, wel mee vonden vallen.
Ajax was niet geweldig en 6-1 is zeer geflatteerd, maar Ajax was na het eerste kwartier ten aller tijden minimaal gelijkwaardig aan AZ. Na een half uur waren we zelfs iets tot stukken beter.

Ik vond Kennedy vandaag na een matig eerste kwartier echt opbloeien. Je ziet dat hij wat snelheid op de eerste meters tekort komt, maar z'n inzicht is gewoon uitstekend. Hij bediende vooral Suarez een paar keer met listige steekballetjes en een aantal keer gaf Suarez ook precies aan wanneer hij er overheen ging en de bal wilde. Die twee combineerden heel aardig. Jammer dat Suarez vaak in 1 op 1 situaties wat te lang nadenkt en altijd geneigd is de keeper buitenom uit te spelen. Het koste Ajax vandaag bijna de 5-1, al loste hij het daarna natuurlijk goed op met de assist op Leonardo. Hij staat inmiddels al op acht assists en ik heb hem vandaag niet op zelfzuchtigheid kunnen betrappen. Heerlijke speler.

Een van de belangrijkste mannen was natuurlijk Perez. Het duo Perez-Huntelaar klikt vele malen beter dan Sneijder-Huntelaar, maar mijn kritiek op het duo Sneijder-Huntelaar is hier volgens mij al meer dan een jaar bekend. Perez houdt het allemaal wat korter en simpeler voor Huntelaar en stemt zijn spel meer op hem af. Bovendien werkte Kenneth keihard. Hij bloeit gewoon op onder die aandacht en steun van de supporters.

Davids vond ik vandaag niet eens goed spelen, maar de ploeg staat hoe dan ook beter met hem erbij. Davids is medespelers aansporen en net dat stapje extra naar links of rechts. Ajax moet wel voorzichtig met hem omspringen, want hij is nog niet bepaald wedstrijdfit. Vandaag zag ik hem op een gegeven moment ook met z'n rug naar het spel wegsloffen. Dat beviel me niet. Hoe dan ook, in mijn ogen kan het duo Davids-Gabri (zij het ten koste van 15 gele kaarten) het vuile werk van de luiste spelverdeler nog opknappen.
Jesse

Bericht door Jesse »

Ari, de Braziliaan waar de afgelopen week nauwelijks over werd gesproken, vormde het eindstation van een prachtige aanval die bij verdediger Milano Koenders begon.
Ook een manier om het te zeggen. Volgens mij kwam de bal door stom toeval voor de voeten van Ari, maar goed.
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."
Daniel

Bericht door Daniel »

LucaS schreef:
Daniel_vT schreef:
LucaS schreef:Op AT. Zoals iemand die riep dat hij op de bank zijn centjes aan het binnenhalen is.
Wil je zeggen dat hij vandaag iets anders deed dan?
Nee, maar je suggereert hier natuurlijk mee dat hij een profiteur is die niets wil leveren en het zo wel best vindt.
Dat zijn jouw woorden, dat jij dat er uit opmaakt is niet mijn probleem..
Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010

Bericht door Thijs »

Prima dagje, ben tevreden.

Weet niet of het al is verteld, maar wat zong Zuid 1 over Alves in de tweede helft? Kon het niet helemaal verstaan.
Daniel

Bericht door Daniel »

Was in ieder geval op de melodie van "de zak van sinterklaas".. :smallgrin.gif: Iets in de trant van "de transfer van Alves, van Alves, van Alves" geloof ik..
Laatst gewijzigd door Daniel op zo jan 13, 2008 6:44 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Lionel

Bericht door Lionel »

Nee, het zijn jouw woorden. Lees je post dan maar eens goed
IK GELOOF!!!!!!
Daniel

Bericht door Daniel »

Hij beweert dat ik hem uitmaak voor profiteur, dat bedoel ik niet. Dat zijn zijn woorden.
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Contacteer:

Bericht door raymon »

www.sportweek.nl
Louis van Gaal: ‘We pakken Ajax wel in de play-offs’ Tell-a-Friend print nieuwsartikel

--------------------------------------------------------------------------------
Datum: 13-jan-2008 17:32

AZ-trainer Louis van Gaal (foto, midden) had na afloop van de wedstrijd tegen Ajax een geheel eigen lezing over het verloop van de middag. De oefenmeester vond dat zijn ploeg goed had gespeeld. Dit ondanks een 6-1 nederlaag. Tegenover De Telegraaf zei hij: ‘AZ domineerde in de eerste helft, maar twee spelhervattingen doen ons de das om. We waren in de periode van elf tegen elf gewoon beter in mijn ogen. Daar houd ik me aan vast. Wat er na de 3-1 gebeurt vind ik niet zo belangrijk.’

Van Gaal verwacht niet dat zijn ploeg in de war raakt van deze afstraffing. De trainer heeft nog altijd als doelstelling om bij de eerste vijf in de competitie te eindigen. ‘We mikken op de eerste vijf en dan winnen we van Ajax in de play-offs als dat tweede wordt.’ Zelfs een kampioenschap sluit hij nog niet uit. ‘Wij kunnen nog 51 punten halen, dan komen wij op 76 punten. Daarmee zouden wij kampioen worden, let op mijn woorden.’ (JvE)
En een typische Van Gaal reaktie...
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"
bryan

Bericht door bryan »

hehe, leuke reactie
FlaFlu

Bericht door FlaFlu »

Thijs schreef:Weet niet of het al is verteld, maar wat zong Zuid 1 over Alves in de tweede helft? Kon het niet helemaal verstaan.
De transfer van Alves, van Alves van Alves
De transfer van Alves die is al tien keer afgeketst.
Miljoenen, miljoenen dat is het niet het probleem.
Maar alkmaar, maar alkmaar,
wie wil daar nou nog heen...

Ik heb vandaag trouwens ook wel genoten van Vertonghen.
raymon
Contacteer:

Bericht door raymon »

www.nusport.nl
Ajax verpulvert AZ
Uitgegeven: 13 januari 2008 16:22
Laatst gewijzigd: 13 januari 2008 17:22

AMSTERDAM - Ajax vierde de terugkeer van de verloren zonen Kenneth Perez en Edgar Davids met een ruime thuiszege op AZ (6-1). De welkome overwinning was waarschijnlijk nooit zo hoog uitgevallen als scheidsrechter Roelof Luinge bij een gelijke stand van 1-1 anders had geoordeeld.

Afbeelding

De arbiter zag niet dat Klaas-Jan Huntelaar de bal in de 45e minuut over de doellijn kopte. Hij constateerde wel dat Demy de Zeeuw, die buiten het veld stond, het speeltuig in een reflex met zijn hand weer uit het doel sloeg. Op advies van grensrechter Wilco Lobbert wees arbiter Luinge naar de strafschopstip.

Hij stuurde De Zeeuw met een rode kaart naar de kleedkamer en wees vervolgens naar de middenstip toen Kenneth Perez vanaf elf meter raakschoot (2-1).

Grensrechter

De grensrechter zag echter niet dat De Zeeuw achter de lijn stond. Hoewel het lijkt alsof hij de bal, voor of achter de lijn, gewoon onreglementair uit het doel probeert te houden, was de rode kaart technisch gezien onterecht. De voorsprong van Ajax was terecht, de uitsluiting van de speler van AZ zal de komende tijd nog voor discussie gaan zorgen.

Afbeelding

Verdediging

Ondanks de ruime zege maakte Ajax in de uitverkochte Arena ook duidelijk waarom de technische leiding nog steeds op zoek is naar een betrouwbare verdediger. Met de terugkeer van Egar Davids en Kenneth Perez heeft het middenveld van de Amsterdamse club veel aan kwaliteit gewonnen.

Vooral in de eerste helft, toen AZ nog compleet was, vormde de defensie van de thuisclub zonder de geblesseerde Gregory van der Wiel en Thomas Vermaelen en de geschorste George Ogararu echter weer de achilleshiel van het elftal.

Afbeelding

Buitenspel

Vooral Urby Emanuelson bleef weer in gebreke. De linksback leidde met zwak ingrijpen de openingstreffer van AZ in. Ari, de Braziliaan waar de afgelopen week nauwelijks over werd gesproken, vormde het eindstation van een prachtige aanval die bij verdediger Milano Koenders begon.

De rechtsback van AZ profiteerde van zwak ingrijpen van Urby Emanuelson. Demy de Zeeuw verlengde de bal met de hak naar Mounir El Hamdaoui, die nog op de paal schoot. Ari maakte in de rebound geen fout (0-1). Ook hier speelde de leiding echter een kwalijke rol. De Zeeuw stond duidelijk in een hinderlijke buitenspel positie toen Ari scoorde.

Afbeelding

Vreugde

Jan Vertonghen schoot Ajax in de 24e minuut op gelijke hoogte. De thuisclub besliste de wedstrijd na de strafschop van Perez (2-1). Opnieuw Huntelaar en Kennedy Bakircioglü gaven de Amsterdamse supporters het idee dat er dit seizoen toch nog mooie dingen kunnen gebeuren. De publiekswissels van Davids en Perez vergrootten in de slotfase de vreugde in de Arena.

Het feestje was compleet toen invaller Leonardo, na een lange afwezigheid voor 5-1 zorgde en Huntelaar de eindstand op 6-1 bepaalde. Het in de tweede helft weerloze AZ zakte naar de elfde plaats op de ranglijst. Het verschil met koploper PSV is inmiddels opgelopen tot veertien punten. AZ moet zich troosten met de gedachte dat het in de tweede helft van het vorige seizoen twaalf punten goedmaakte op de landskampioen uit Eindhoven.

(c)ANP/NU Sport
En nog wat mooie plaatjes..
FlaFlu

Bericht door FlaFlu »

Ik snap de kritiek op Luinge niet zo. Dit was een fout van de grensrechter.
999

Bericht door 999 »

Rishi schreef:Jij wilt dat Harm. Nog gefeliciteerd trouwens!

Die De Zeeuw is gewoon een ezel. Dit is nou echt het meest domme wat je kunt doen! En bij AZ moeten ze niet zeiken. Voor hetzelfde geld ziet niemand die handsbal en wordt er gewoon rustig doorgespeeld. Dan is het all in the game.

Je weet dat je rood krijgt als je die bal er met je handen uitslaat. Eigen schuld
Dat zou natuurlijk ook kunnen.Ik heb het een paar keer terug gezien, en het blijft moeilijk om te zien.Het zou natuurlijk ook kunnen zijn dat vanuit het gezichtspunt van de grensrechter de bal NIET HELEMAAL over de doellijn was.
Blij met de punten ...
Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk »

Het is een achterhoedegevecht. De Zeeuw moet met zijn tengels van die bal afblijven.
FlaFlu

Bericht door FlaFlu »

Wat dat betreft vond ik de reactie van Van Gaal bijzonder sportief. Hij was op z'n zachtst gezegd blijkbaar niet zo blij met de actie van Von Bommel II.

Lekkere sfeer trouwens in het stadion. Zelfs in mijn vaak begon iedereen te zingen en springen.
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter »

Jöhnk schreef:Het is een achterhoedegevecht. De Zeeuw moet met zijn tengels van die bal afblijven.
Precies. De schuld ligt niet bij Luinge, Ajax of grensrechter, maar volledig bij De Zeeuw.
Jinne
Site Admin

Bericht door Jinne »

Precies. Als De Zeeuw er was gebleven hadden de grens en scheids ook niet hoeven twijfelen. Nu vroeg ik mezelf ook af of die bal er wel of niet inzat.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!
raymon
Contacteer:

Bericht door raymon »

www.ajax.nl
Ajax profiteert van ‘positieve impulsen’

Amsterdam, 13 jan 2008
Ajax heeft de competitie hervat met een klinkende zege op AZ. In de ArenA werd de ploeg van trainer Louis van Gaal met 6-1 verslagen. De terugkeer van Edgar Davids, Kenneth Perez en Leonardo gaf de thuisclub positieve impulsen.

Met Kenneth Perez haalde Ajax een vormgever op het middenveld terug. De Deen benutte tegen AZ een strafschop, liet Klaas Jan Huntelaar scoren en behield voortdurend het overzicht. Ook de ‘creatieve controleur’ Davids was van grote waarde voor zijn team. Door de aanwezigheid van Davids, en die van Gabri aan de andere kant, kan Perez zich meer permitteren en die laat op zijn beurt anderen weer beter renderen. Leonardo tenslotte, liet zien dat Ajax er nog een levensgevaarlijke aanvaller bij heeft, met wie coach Adrie Koster nog ruimer in zijn opties komt te zitten. Leo scoorde tegen AZ de 5-1, en dat was vooral een hem zeer gegunde beloning voor tien maanden revalideren na zijn zware knieblessure.

Vergeleken met het laatste optreden van 2007, tegen VVV-Venlo, is de begeestering terug onder de Ajacieden. De routiniers zetten daarbij de lijnen uit. Ook Huntelaar plukte zondag nadrukkelijk de vruchten van het prima draaien van zijn ploeg. De spits versterkte zijn toppositie op de nationale topscorerslijst door tweemaal toe te slaan.

Toch kwam de klinkende zege van de Amsterdammers niet als vanzelf tot stand. Ari bezorgde de Alkmaarders al na vijf minuten een voorsprong op Ajax, dat niet scherp genoeg uit de startblokken kwam. Demy de Zeeuw leidde de treffer in met een schot op de paal en Ari wist wel raad met de terugspringende bal: 0-1.

Maar in de resterende 85 minuten kwam alles meer dan goed voor de thuisploeg. Jan Vertonghen, gestart als centrale verdediger, bracht Ajax met een verwoestende uithaal weer naast AZ. Kenneth Perez gaf Ajax vlak voor rust de leiding door een penalty te benutten. Het tafereel wat aan de 2-1 vooraf ging, drukte een beslissend stempel op de onderhoudende voorstelling die Ajax – AZ was. Demy de Zeeuw moest een handsbal op de doellijn, de middenvelder sloeg een kopbal van Huntelaar uit het doel, duur bekopen. Scheidsrechter Luinge hield de international rood voor en gunde Ajax een strafschop. De uitblinkende Perez wist daar wel raad mee: 2-1.

De Noord-Hollandse derby was daarmee eigenlijk al gespeeld. De tien Alkmaarders bleken onmachtig tegen elf soepel acterende Ajacieden. Na een uur spelen schoot Huntelaar na een voorzet van Perez de bal achter Boy Waterman. Rechtsbuiten Kennedy (4-1) en invaller Leonardo (5-1) en opnieuw Huntelaar (zijn 18de competitietreffer alweer) drukten het overwicht uit in treffers.

Afbeelding

,,Deze boost heeft mijn elftal nodig’’, oordeelde Adrie Koster tijdens de persconferentie. ,,We gingen de wedstrijd ook met vertrouwen in. Leonardo, Perez en Davids geven de ploeg positieve impulsen. Davids en Perez zijn enorm belangrijk voor het team. Ik heb vandaag passes gezien die ik eerder niet zag. Anderen trekken zich daar ook aan op. Kennedy zie je bijvoorbeeld opbloeien. De rode kaart van De Zeeuw was natuurlijk cruciaal. Na de 3-1 kwamen we pas echt goed in de wedstrijd. Ik heb schitterende doelpunten gezien. Uiteindelijk moet het ook meezitten. Tegen tien man spelen is namelijk niet altijd makkelijk.’’
Daily Blind

Bericht door Daily Blind »

Thomas schreef:Ik snap de kritiek op Luinge niet zo. Dit was een fout van de grensrechter.
Ik wel de 0-1 had nooit goedgekeurd moeten worden..

6-0 was veel mooier geweest :drecul.gif:
Thafunk

Bericht door Thafunk »

Sjezus, wat focussen ze op de tv op die beslissing van de scheids/grensrechter zeg. Die De Zeeuw moet gewoon met z'n klauwen van die bal afblijven. (niet dat ik daarover klaagde hoor... :hypocrite.gif: )

Dat die eerste goal van AZ buitenspel was had ik in het stadion helemaal niet gezien! :1evil.gif:
Maurice
Contacteer:

Bericht door Maurice »

Lekkere sfeer trouwens in het stadion. Zelfs in mijn vaak begon iedereen te zingen en springen.

Thomas in welk vaak zit jij dan?

in 420 was het ook beter dan normaal, en mijn moeder zong zelfs met de F-side mee. Als enigste....... (pas 2de wedstrijd voor haar :blush.gif: )

Helaas ook weer de standaard mensen die AZ beschermen als Ajax voor staat en lopen te zieken op de selectie wanneer AZ voor staat :confused.gif:
Pompiedom
FlaFlu

Bericht door FlaFlu »

Ik zit in vak 411, Maurice.
Aristides

Bericht door Aristides »

Iemand vroeg of Ajax echt zo god was?

Alleen maar mijn mening, gebaseerd op wat ik in de Arena zag (en wat niet allemaal op tv is uitgezonden).

Na 59 seconden passeert Pocognoli De Jong buitenom en zet voor. Ik ben blij dat Heitinga er nog een voet tegen kon zetten, anders is het al er snel 0-1.

Ari vond ik beter dan wat ik verwacht had, hij kon in de dekking worden aangespeeld en was Heitinga toch een paar keer de baas.

De 0-1 was buitenspel, dacht al in de Arena, maar niemand die protesteerde.

De Jong was als back slecht (kan hij niets aan doen, hij is geen back), maar dit keer was ook zijn voortzetting niet goed, een terechte wissel.

Het meest positieve. Colin werd bij de opstelling nog uitgefluiten, maar vanaf het moment dat hij inviel toegejuicht! Klasse of hoort het gewoon zo. Ik vond de sfeer NA DE 2-1 erg goed.

Op tv niet te zien, maar in het begin van de tweede helft kreeg of Hamdaoui of Dembele een levensgrote kans, hij miste (is niet uitgezonden)

iemand schreef:
Overigens was de overtreding van El H. natuurlijk ook gewoon rood. Als het een overtreding was hoort ie rood te geven, anders niets. Wat doet Luinge, juist, geel
Was rood, geen twijfel mogelijk. Het geel van Heitinga vond ik trouwens erg overdreven.

Iemand schreef
Jammer dat Suarez vaak in 1 op 1 situaties wat te lang nadenkt en altijd geneigd is de keeper buitenom uit te spelen. Het koste Ajax vandaag bijna de 5-1, al loste hij het daarna natuurlijk goed op met de assist op Leonardo. Hij staat inmiddels al op acht assists en ik heb hem vandaag niet op zelfzuchtigheid kunnen betrappen. Heerlijke speler.

Hij kwam een keer "" alleen voor de keeper"", maar passte op KJH, die net te ver was doorgelopen, de tegenstander onderschepte de bal. Hij mag meer zijn eigen gang gaan, hij is de enige Ajacied die in staat is een man te passeren!

Leonardo kopte!!! heb ik hem nog nooit zien doen; hij legde de bal breed: perfect, de rest mislukte.

Davids vond ik ook coachend (Urby) bezig. Urby blunderde weer een keer door een bal door het midden aan de tegenstander te geven.

De eerste helft:

AZ kon dwars over het middenveld gewoon 20 à 30 meter met de bal lopen (over de as van het veld) en daarna op de rand van de zestien oneindig combineren. De verdediging van Ajax is nog steeds drijfzand, de uitslag is zwaar geflatteerd, al roept Van Gaal onzin als het over kansen gaat. Ajax kreeg de kansen wel toen de wedstrijd een beetje gespeeld was.

Opvallend vond ik dat AZ na de 0-1 zich terugtrok, terwijl de verdediging van Ajax het zwakste punt is. Iedere AZ-aanval mondde uit in een mogelijkheid!

Perez: blij met een assist en de penalty en hij is beter dan Maduro, maar ik vond hem in de eerste helft te aanvallend. Hij was vaak te vinden als buitenspeler. In de tweede helft had AZ een man minder, dan is dat minder kwalijk.

KJH stond in de tweede helft meer in de aanval, daar hoort hij ook, want tergzakkend en de bal geven betekent balverlies. Hij heeft maar één kwaliteit en die is alleen nuttig in de zestien, hij mag daar niet meer uit. Ik dacht trouwens dat Donk zo simpel verdedigde bij de 3-1(? KJH), maar op tv hadden ze het over Mendes.

Vreemd:

Vormer's schwalbe was wel erg overdreven uitgevoerd, waarom bagatelliseert de commentator dat en begint niemand erover. Suarez durft niet meer te vallen, durft de keeper niet eens meer op te zoeken (daarom draaide hij weg, Thomas), maar Vormer heeft niet de naam, maar wel de schwalbe (zoals Mols)
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!
Jeroen126

Bericht door Jeroen126 »

Daniel_vT schreef:Was in ieder geval op de melodie van "de zak van sinterklaas".. :smallgrin.gif: Iets in de trant van "de transfer van Alves, van Alves, van Alves" geloof ik..
Voor zover ik het verstond:
De transfer van alves,van alves van alves
de transfer van alves die is al 10x afgeketst
Miljoenen, miljoenen
dat is niet het probleem
maar alkmaar, maar alkmaar
daar wil toch niemand heen?

Kon het overigens niet helemaal verstaan, dus...
goodfella

Bericht door goodfella »

Demosthenes schreef:Iemand vroeg of Ajax echt zo god was?

Alleen maar mijn mening, gebaseerd op wat ik in de Arena zag (en wat niet allemaal op tv is uitgezonden).
Ajax was dus slecht, maar ze hebben niet verloren zoals jij gisteren nog dacht. De zeepbel is nog steeds niet geknapt en 6-1 tegen AZ telt gewoon. Klaar! Ajax heeft nu eenmaal scorend vermogen en AZ niet.
Plaats reactie