De passing werd er echter ook geen moment uitgehaald. In het begin onder Koster werd er hier door Lucas gesteld dat Ajax beter vooruit verdedigde, maar daar was vandaag wederom niets van te merken. Ajax begon vaak pas rond de zestien met verdedigen, wat een aantal hachelijke situaties opleverde. Dembélé kreeg de bal een aantal keer in de voeten van Ari, terwijl die Braziliaan diep in het strafschopgebied van Ajax stond. Ergerlijk.Bertje schreef:Dembélé moet je niet te kort dekken, want lopende duels verlies je geheid.
De keuze voor De Jong als rechtsback kon ik vooraf goed begrijpen, maar ik vond de wissel van Koster logisch. Met Colin erbij beschik je over een rechtsback die door kan sluiten, waardoor Urby meer vrijheid krijgt om op te komen. Prima wissel en fijn voor Colin dat hij min of meer foutloos speelde. Ik vind hem niets minder dan Ogadrama.
De bal is uit het spel op het moment dat De Zeeuw de bal met de hand raakt, dus kan het nooit rood zijn. We geven Heitinga toch ook geen geel omdat hij de bal oppakt wanneer die over de zijlijn is gerold?Jesse schreef:Volgens een huisgenoot is het wel rood omdat de Zeeuw de intentie had om de bal weg te slaan, klopt dat?

Maar goed, zoals wel vaker houden de arbitrale blunders elkaar in evenwicht. AZ mocht niet klagen over het toekennen van de 0-1 en de gele kaart van El Hamdaoui.
Ajax was niet geweldig en 6-1 is zeer geflatteerd, maar Ajax was na het eerste kwartier ten aller tijden minimaal gelijkwaardig aan AZ. Na een half uur waren we zelfs iets tot stukken beter.Jesse schreef:Was iedereen hier onder de indruk van Ajax, of zijn er ook mensen die het, net zoals ik, wel mee vonden vallen.
Ik vond Kennedy vandaag na een matig eerste kwartier echt opbloeien. Je ziet dat hij wat snelheid op de eerste meters tekort komt, maar z'n inzicht is gewoon uitstekend. Hij bediende vooral Suarez een paar keer met listige steekballetjes en een aantal keer gaf Suarez ook precies aan wanneer hij er overheen ging en de bal wilde. Die twee combineerden heel aardig. Jammer dat Suarez vaak in 1 op 1 situaties wat te lang nadenkt en altijd geneigd is de keeper buitenom uit te spelen. Het koste Ajax vandaag bijna de 5-1, al loste hij het daarna natuurlijk goed op met de assist op Leonardo. Hij staat inmiddels al op acht assists en ik heb hem vandaag niet op zelfzuchtigheid kunnen betrappen. Heerlijke speler.
Een van de belangrijkste mannen was natuurlijk Perez. Het duo Perez-Huntelaar klikt vele malen beter dan Sneijder-Huntelaar, maar mijn kritiek op het duo Sneijder-Huntelaar is hier volgens mij al meer dan een jaar bekend. Perez houdt het allemaal wat korter en simpeler voor Huntelaar en stemt zijn spel meer op hem af. Bovendien werkte Kenneth keihard. Hij bloeit gewoon op onder die aandacht en steun van de supporters.
Davids vond ik vandaag niet eens goed spelen, maar de ploeg staat hoe dan ook beter met hem erbij. Davids is medespelers aansporen en net dat stapje extra naar links of rechts. Ajax moet wel voorzichtig met hem omspringen, want hij is nog niet bepaald wedstrijdfit. Vandaag zag ik hem op een gegeven moment ook met z'n rug naar het spel wegsloffen. Dat beviel me niet. Hoe dan ook, in mijn ogen kan het duo Davids-Gabri (zij het ten koste van 15 gele kaarten) het vuile werk van de luiste spelverdeler nog opknappen.