Betrouwbaar transfernieuws 2007/2008

Bojan naar Ajax? Of toch Chivu?

Moderator: mods

LouisXIV & co

Bericht door LouisXIV & co » wo aug 22, 2007 12:28 pm

sander schreef:Een Chivu, een Maxwell, een onbekende speler die onwijs goed blijkt te zijn. Zoals PSV met Gomez, Farfan enz. Daar wacht ik op!!
Dan moeten we Leo de Beo maar weer terughalen! :headbang.gif:
Zé of zeehond, rookies huren voor een jaar is ongezond!

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » wo aug 22, 2007 2:12 pm

Ondanks dat het verleden tijd is, plaats ik het toch maar hier:
Riera: 'Ajax is nu verleden tijd'
Geschreven door Daniel Cabot-Kerkdijk op woensdag, 22 augustus om 14:50

Albert Riera zal in de komende uren zijn handtekening zetten onder een contractverlenging tot medio 2010 bij Espanyol. Dit maakte de vleugelaanvaller woensdagmiddag bekend op een speciaal ingelaste persconferentie.

De linkerspits benadrukte wederom blij te zijn met zijn continuïteit en sprak tevens over de interesse van Ajax. "Ik was op de hoogte van de interesse van Ajax. In eerste instantie was een transfer een optie. Espanyol ging echter niet akkoord met de aanbieding en wilde verder niet met Ajax onderhandelen. Uit beleefdheid ging het bestuur het gesprek aan, maar voor geen enkel bedrag wilde de club mij verkopen."

"Dat is voor mij ook een fijn gevoel", vervolgde Riera. "De club rekent op mij en dat blijkt ook wel uit de gedane aanbieding. De club weet dat ik mij hier op mijn gemak voel en daarmee is Ajax verleden tijd. De laatste ontwikkelingen stemmen mij tevreden. We hebben vrijwel het gehele elftal kunnen behouden en hopen net als vorig jaar opnieuw een goed seizoen te draaien. Volgend jaar is het nieuwe stadion bovendien gereed. Dat wil ik allemaal meemaken."

Riera gaf aan dat zijn contractverlenging nog vóór de competitiestart zal worden afgerond. "Dat zal geen problemen opleveren. We hebben een mondeling akkoord bereikt. Ik voel mij zeer betrokken bij deze club en het feit dat ik onder geen beding mocht vertrekken doet mij goed. Aan mij nu de taak om dit op het veld te bewijzen."

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » wo aug 22, 2007 2:54 pm

Zuidema schreef:
Bertje schreef:Een scouting moet zichzelf ook doorontwikkelen natuurlijk. Een keer de hele scouting overhoop halen maakt een scouting nog niet top.
Dat beweer ik ook nergens. Overigens is de scouting van Ajax natuurlijk niet pas sinds vorige week bezig. Desondanks is er afgezien van de moordende concurrentie van tegenwoordig in de scoutingwereld intern nog genoeg werk aan de winkel. Om maar eens iets te noemen: ik was zelf verbijsterd over die posting van kortgeleden op het AT over dat kleine netwerk van een 6-tal personen, waarmee Ajax blijkbaar over de hele wereld zijn scoutingswerk verricht. Is dat niet erg weinig?
Het is belachelijk. In die stuk in de VI (?) staat dat Arsenal met 80 (!!) scouts over de hele wereld werkt. En wij dus met 6. En dan krijg je dit...
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Zuidema

Bericht door Zuidema » wo aug 22, 2007 3:41 pm

80??? Mein Gott! En ook nog uitgerekend Arsenal, dat naar mijn mening ons toch al behoorlijk in het vaarwater zit qua scouting de laatste 10-15 jaar. Er liepen/lopen daar een aantal jongens rond, die volgens mij eerst ook nog wel een tussenstap hadden kunnen maken bij Ajax, voordat ze naar Arsenal gingen. Een jongen als Ljungberg gaat op zijn 21-ste over van Halmstads BK naar Arsenal. Alexander Hleb, die bij Ajax volgens mij ook goed gepast zou hebben, gaat op zijn 20-ste naar Stuttgart en op zijn 24-ste naar Arsenal. Pires maakt de overstap van Olympique Marseille naar Arsenal op zijn 27-ste. Het verhaal Vieira is genoegzaam bekend. Natuurlijk, als Arsenal ten tonele verschijnt, kan Ajax het schudden. Daar valt niet tegen te concurreren. Maar waren er echt geen mogelijkheden geweest om zulke jongens al in die paar jaar daarvoor aan je te binden? Met een wat alerte scouting? Die jongens komen toch niet zomaar uit de lucht vallen? Hun ontwikkeling is dan toch al enkele jaren gaande?

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » wo aug 22, 2007 3:44 pm

Natuurlijk wel had AJAX die jongens kunnen binnenhalen voor Arsenal. Maar AJAX heeft GEEN scouting. Als je 6 ouwe mannen een paar partijtjes per week laat kijken, en dat dan scouting noemt, dan is er iets goed mis.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » wo aug 22, 2007 3:46 pm

Opportunistisch gebrabbel. Wij hebben totaal geen idee hoe de scouting van Ajax is geregeld. We kennen alleen wat namen. Verder ben ik ook wel benieuwd naar het hele stukje uit de VI.

Zuidema

Bericht door Zuidema » wo aug 22, 2007 3:48 pm

Bertje schreef:Opportunistisch gebrabbel.
Typisch geval van projectie.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » wo aug 22, 2007 3:55 pm

Wellicht kunt u mij en Sylvie in de onderste regionen helpen onze psychologische kronkels recht te trekken. :icon_wink.gif:

joey
Erelid

Bericht door joey » wo aug 22, 2007 3:56 pm

Wat een geouwehoer. Waar moet Ajax 80 scouts van onderhouden? Ajax heeft een hoop scouts lopen, op vrijwillige basis en professioneel. Wel meer dan zes, hoor.
Volgens mij scout Wenger vooral in l'Équipe, trouwens. En met zijn geldbuidel is het een stuk gemakkelijker.
Het stinkt aan alle kanten!

Zuidema

Bericht door Zuidema » wo aug 22, 2007 4:04 pm

joey schreef:Wat een geouwehoer.
Et tu, Brute?
Waar moet Ajax 80 scouts van onderhouden? Ajax heeft een hoop scouts lopen, op vrijwillige basis en professioneel. Wel meer dan zes, hoor.
Daar merk ik dan verdomd weinig van.
En met zijn geldbuidel is het een stuk gemakkelijker.
Lezen, Joey. Het gaat mij om de periode voordat Arsenal ten tonele verschijnt bij die spelers. Daarna kan Ajax het inderdaad schudden.

PS, aan de moderators:
De laatste serie postings horen natuurlijk niet thuis in deze topic. Kunnen ze nog overgezet worden naar Algemene Zaken, topic scouting?

joey
Erelid

Bericht door joey » wo aug 22, 2007 4:23 pm

Zuidema schreef:Et tu, Brute?

Ik? Zuidema toch! :blush.gif:
Waar denk je dat al die jeugdspelers vandaan komen?
Lezen, Joey. Het gaat mij om de periode voordat Arsenal ten tonele verschijnt bij die spelers. Daarna kan Ajax het inderdaad schudden.
Ajax kan geen talenten van buiten de EU halen voor hun achttiende. Toppers zijn op die leeftijd doorgaans allang gescout door rijkere clubs. Zelfs zestienjarigen worden al weggehaald. Hoe moet Ajax in die trend meegaan? Door echo's te laten maken van embryo's?
Neem Frankrijk. Ajax heeft daar een scout en kent de toptalenten echt wel. Maar een toptalent als Gourcuff komt niet, zelfs al heeft Ajax die jongen al jaren in de peiling. Die blijft liever in Frankrijk spelen om dan te verkassen naar de top.
Natuurlijk kan en moet de scouting van Ajax beter. Maar ik zou niet net doen alsof de toppers voor het opscheppen liggen. Tenzij we natuurlijk, net als PSV, intensief gaan samenwerken met (satellietclub worden van, zeg maar) een rijkere club. Dan kun je een toptalent toch een ander perspectief schetsen.

gaizka

Bericht door gaizka » wo aug 22, 2007 5:18 pm

We zouden een type Nol Hendriks/Riemer van der Velde moeten hebben, die vinden keer op keer goede spelers!

Riemer met name in Scandinavie en Nol plukt er veel weg uit Belgie, met name Anderlecht 2.

@ Zuidema, dat idee heb ik ook weleens. Ik lees regelmatig oude vi's, jaargang 200 bijvoorbeeld. Frank Lampard speelde ook al enkele jaen bij West Ham voordat Chelsea hem overnam, waarom ziet Ajax zo'n speler niet? En zo zijn er nog wel meer voorbeelden.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » wo aug 22, 2007 5:29 pm

Ook spelers van Westham verdienen veel geld. Daarnaast moet zo'n speler trek hebben in Ajax.

joey
Erelid

Bericht door joey » wo aug 22, 2007 5:34 pm

gaizka schreef:Riemer met name in Scandinavie en Nol plukt er veel weg uit Belgie, met name Anderlecht 2.
Die scouten voor een lager niveau en er zitten ook veel missers bij. Heerenveen koopt half Scandinavië, ook spelers dus die er niets van kunnen of bij nader inzien liever de rugzak omgooien en een wereldreis maken.
@ Zuidema, dat idee heb ik ook weleens. Ik lees regelmatig oude vi's, jaargang 200 bijvoorbeeld. Frank Lampard speelde ook al enkele jaen bij West Ham voordat Chelsea hem overnam, waarom ziet Ajax zo'n speler niet? En zo zijn er nog wel meer voorbeelden.
Engelse spelers zijn onhaalbaar. Geloof dat nou maar. Iedere Engelse debiel die een bal recht vooruit kan trappen is een fortuin waard.

Aristides

Bericht door Aristides » wo aug 22, 2007 5:53 pm

We zien alleen de successen, van gescoute spelers die het hebben gehaald. In de tijd dat Sergio de Windt naar Juventus ging werd hij geconfronteerd met een volledig Ghanees elftal (naast alle Italianen e.a.). Niemand (voor zover ik weet) heeft Juventus 1 gehaald.

Viera ging naar AC Milan, maar werd geen (vaste) waarde daar en vertrok weer.

Dit seizoen ging er een buslading jeugdspelers uit Oost-Europa naar Liverpool. We zullen wie het redt.

Hleb naar Stuttgart? Bij Stuttgart wordt beter betaald dan bij Ajax (zie wat De Jong enz. in de Duitse top verdienen) Waarom zou zo'n speler naar Ajax gaan?

Af en toe kiest een speler voor Ajax i.p.v. Arsenal (*Zlatan) of wordt er iemand over 't hoofd gezien (Litmanen) en die spelers moet Ajax zien te krijgen.

Ajax scout wel goed, vergeleken met bijvoorbeeld psv.

Af en toe bewaar ik een opstelling van de A1 van Ajax (iedere speler is ooit gescout); Twee voorbeelden uit jaren dat die spelers nu toch wel een plek zouden moeten hebben veroverd in het eerste elftal.

Vet gedrukt spelers die Ajax 1 hebben gehaald (aantal malen). Een speler kan maar één keer worden genoemd.

2000-2001 (tegen Sparta)

Verbist, Martha, Greene, Heitinga, Hoost, Sneijder, Krohn-Dehli, Barakat, Quansah, Kujala, Bechan

2001-2002 A1

De namen van Ajax: Stekelenburg, Promes, Hellings, de Jong, Spier, de Ridder, Sneijder, Rafael, Krohn-Dehli en Esajas.

Vet gedrukt spelers die Ajax 1 hebben gehaald (aantal malen).

Een jaar later (2002-2003) (tegen Willem II)

Ajax A1 met Vermeer, Tiendalli, Maduro, Vermaelen, Rustenburg, Muller van Moppes, de Mul, Lindgren, Cameron, Tiberkanine, Esajas.

Weer een jaar later:

2003-2004

Vermeer, Tiendalli, Timisela, Maduro, Vermaelen, Aafjes, Sahadewsing, Schilder, Babel, Tiberkanine, Elmas

2004-2005

Van Duin, Burgzorg, Sno, Schilder, Sterk, Emanuelson, Kalkhuis, Vertonghen, Babel, Plat, Martina

2005-2006 en 2006-2007 zijn de bekende (jeugd)namen, nog te jong om nu al in Ajax 1 te spelen.

Wie komt er met zo'n lijst voor een andere vereniging????? Arsenal bijvoorbeeld.
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

Zuidema

Bericht door Zuidema » wo aug 22, 2007 6:08 pm

joey schreef:
Ajax kan geen talenten van buiten de EU halen voor hun achttiende.
In mijn posting had ik het voornamelijk over spelers binnen de EU en is mijn leeftijdsrange ook wel een stukkie breder. Overigens was Hleb 20 toen ie als Witrus (?) de overstap maakte naar Stuttgart.
Toppers zijn op die leeftijd doorgaans allang gescout door rijkere clubs. Zelfs zestienjarigen worden al weggehaald.
Klopt, ik weet dat de concurrentie in scoutingsland moordend is. Daar waar Ajax vroeger voor een talent met nog 4 scouts van andere clubs op de tribune zat, zitten er nu pak 'm beet 40. En vaak niet van de minste clubs. Alle reden om je scouting tip-top in orde te hebben. Op database, op alertheid, op snelheid, op profielschetsen, noem maar op. En als het 1 van de levensaders is van de club, mag daar ook wel in geinvesteerd worden. Verder: het verkoopverhaal inclusief referenties zal dan ook verdomde goed moeten zijn. Waarom juist Ajax? En waarom vooral niet die andere clubs?
Hoe moet Ajax in die trend meegaan? Door echo's te laten maken van embryo's?
Hehe... Ik herinner me dat ik met heer Lucas een tijd terug eens zat te filosoferen over een zaadbank met onder andere het sperma van Cruijff. We kwamen er toen niet uit omdat je ook altijd weer afhankelijk was van de genen van de draagmoeder. Misschien kunnen we dna verzamelen van Cruijff, Van Basten, Bergkamp en al die andere jongens uit de eregalerij. Als de techniek en de ethiek zover is, gaan we ze lekker klonen.
Neem Frankrijk. Ajax heeft daar een scout en kent de toptalenten echt wel. Maar een toptalent als Gourcuff komt niet, zelfs al heeft Ajax die jongen al jaren in de peiling. Die blijft liever in Frankrijk spelen om dan te verkassen naar de top.
Nee, de echte toptalenten krijg je niet meer te pakken. Het gaat me dan ook meer om de categorie daaronder. Heb je dat ook in kaart met 1 scout in Frankrijk, heel Oost-Europa? Of Skandinavie?
Natuurlijk kan en moet de scouting van Ajax beter. Maar ik zou niet net doen alsof de toppers voor het opscheppen liggen.
Volgens mij doe ik dat ook niet. Wel moeten we messcherp worden op talent overal op deze aardkloot, dat een topper zou kunnen worden. Zeker in combinatie met een goede jeugdopleiding, die andere levensader van Ajax.

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » wo aug 22, 2007 6:28 pm

Bertje schreef:Opportunistisch gebrabbel. Wij hebben totaal geen idee hoe de scouting van Ajax is geregeld. We kennen alleen wat namen. Verder ben ik ook wel benieuwd naar het hele stukje uit de VI.
Ik geef ook geen moer hoe het is geregeld als het maar resultaat oplevert. En dat is overduidelijk al jaren niet het geval. Maar als ik dan lees dat AJAX met een professionele scoutingssyeteem van 80 scouts werkt...Het is precies zoals Zuidema al in zijn eerdere post aangeeft. Wij kunnen sommige (potentiele) toppers halen voor ze naar Arsenal gaan. Maar alleen als de scouting een keertje echt grondig, professioneel en slim onder handen wordt genomen.

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » wo aug 22, 2007 6:49 pm

Quote:

Waar denk je dat al die jeugdspelers vandaan komen?
Wie heeft het over jeugdspelers?? Ik noem Zlatan, Maxwell, Chivu, Trabelsi...Stuk voor stuk toppers (zeker voor AJAX!), die laten zien dat je ook als 'kleinere' club ver kan komen met een goede netwerk.
Volgens mij scout Wenger vooral in l'Équipe, trouwens. En met zijn geldbuidel is het een stuk gemakkelijker.
Nou, joey, ik denk niet dat een speler als Eboue of Toure bijvoorbeeld zo'n vermogen kost. Je moet er gewoon eerder bij zijn. Cesc Fabregas was in de jeugd van Barca een anonieme meeloper heb ik gelezen. En zoals Zuidema zegt, AJAX kan/moet waarschijnlijk een categorietje lager kijken, maar ook dat zie ik niet gebeuren.

Zuidema

Bericht door Zuidema » wo aug 22, 2007 7:02 pm

Demosthenes schreef: Ajax scout wel goed, vergeleken met bijvoorbeeld psv.
Mwah, misschien in de jeugd wel, op hogere leeftijd vind ik PSV toch wel wat sneller goed beet hebben (Farfan, Park, om er maar een paar te noemen), alhoewel PSV natuurlijk ook in een minder veeleisend systeem speelt. Gelukkig doet Koeman dat effect nu teniet.

Mooi lijstje trouwens, Demo... :biggthumpup.gif:

En op zich zeker imponerend, maar valt het je ook op dat dit allemaal spelers zijn uit de Benelux, met hier en daar een verdwaalde buitenlander? Jij bent dé expert op AT vwb de Ajax- jeugd, dus corrigeer me gerust, maar afgaande op die lijst lijkt het erop dat er internationaal in de jeugdscouting van Ajax (en waarschijnlijk ook in de opleiding/begeleiding van buitenlands talent) iets toch niet echt goed zit.

Aristides

Bericht door Aristides » wo aug 22, 2007 7:17 pm

Er is een lijst te maken van mislukte buitenlandse spelers als Mofokeng, Fronio Walker, Obodai, Kujala, Krohn-Dehli en ik zal er wel een paar zijn vergeten (niet niveau Ajax), Quansah 1, Quansah 2, Yakubu (3 x leeftijd?). Cruz heeft het gered? Zelfs de ontwikkeling van Pienaar viel tegen, zoveel beter is hij niet geworden bij Ajax (na zijn eerste volledige jaar)

Een paar jaar geleden liep er in de A2 een Angolees rond, een hele lang spits. Zijn ritme lag zo laag dat het spel op een vetraagde opname leek (Hij ging naar Benfica en ik heb er nooit meer iets van gehoord). In die tijd deed Sillah mee, volgens mij ook geen Nederlander. Nu spelen Matthew Lam (Canada) en Jesper Floren (Zweed) in de jeugd, maar ik zie de toegevoegde waarde niet. Ajax scout verkeerd? Ajax moet ervaren trainers voor de jeugd zetten i.p.v. "sommige van die leuke ex-Ajacieden", zeker vanaf de B-jeugd.

Het is moeilijk om de ontwikkeling van Afrikaanse spelers in te schatten, zeker omdat de leeftijd niet altijd juist is. Bij feyenoord liepen Allotay en Gyan, beiden waren wereldkampioen o.i.d. met hun team (Ghana), maar ze hebben feyenoord 1 net (niet) gehaald. Bij psv in de A1 lopen ook diverse nationaliteiten, maar wie breekt door?

Ajax kan zich geen 80 scouts permitteren, al moet je die 80 niet letterlijk nemen, een journalist van het AD kan ook scout zijn voor Arsenal, omdat hij toevallig bevriend is met ... Ex-spelers van Ajax (Zie Schilcher) zullen Ajax echt wel adviseren, maar 4-3-3 spelen is lastig.

Zuid-Amerikanen zijn moeilijk te scouten (kom niet aan met psv, daar zijn er meer mislukt dan geslaagd op die paar toppers na). Denk aan de backs daar, die verdedigen nauwelijks (Maxwell), echte buitenspelers (Rosales) hebben ze niet, het is 4-4-2. Zelfs wereldkampioen Marcio Santos redde het niet bij Ajax.

Laat Ajax maar hier kijken en wat ze in het eerste zelf niet hebben elders halen, maar niet voor de bedragen die nu rond gaan.

Niet vergelijken met Arsenal. Arsenal scout bij Ajax!
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

Zuidema

Bericht door Zuidema » wo aug 22, 2007 7:37 pm

Okee, duidelijk. Bedankt.
Demosthenes schreef: Een paar jaar geleden liep er in de A2 een Angolees rond, een hele lang spits. Zijn ritme lag zo laag dat het spel op een vetraagde opname leek (Hij ging naar Benfica en ik heb er nooit meer iets van gehoord). In die tijd deed Sillah mee, volgens mij ook geen Nederlander. Nu spelen Matthew Lam (Canada) en Jesper Floren (Zweed) in de jeugd, maar ik zie de toegevoegde waarde niet.
Blijft de vraag: wat hebben de Ajax-scouts dan gezien in die spelers om ze toch naar Amsterdam te halen? Hebben ze toen teveel van de plaatselijke drank zitten nippen? Of komt het er bij die spelers niet uit door heimwee, eenzaamheid, of een cultuurshock wellicht? Omdat de Nederlanders en Belgen immers juist wel door komen? Of hebben ze moeite met het voetbal en de eisen van Ajax, mede door de soms matige trainers, zoals je hieronder noemt?
Ajax scout verkeerd? Ajax moet ervaren trainers voor de jeugd zetten i.p.v. "sommige van die leuke ex-Ajacieden", zeker vanaf de B-jeugd.
Ander hoofdstuk dan de scouting, maar goed om te weten.
Ajax kan zich geen 80 scouts permitteren, al moet je die 80 niet letterlijk nemen, een journalist van het AD kan ook scout zijn voor Arsenal, omdat hij toevallig bevriend is met ... Ex-spelers van Ajax (Zie Schilcher) zullen Ajax echt wel adviseren, maar 4-3-3 spelen is lastig.
4-3-3 maakt het scouten en inpassen er zeker niet gemakkelijker op. En 80 scouts is inderdaad fors. Toch blijkt daar uit, dat zelfs een kapitaalkrachtige club als Arsenal de scouting zeer serieus neemt. Dan blijf ik ons netwerk over de hele aardkloot best wel eng klein vinden met die 6 of wat meer scouts. Heinz Schilcher (dus toch dé Heinz? En dus bijna 60 jaar oud???) als onze adviseur vanuit Oost-Europa heeft dan misschien een wat formelere functie bij een club, maar hij lijkt me met zo'n enorm gebied qua rol en rendement niet erg ver weg te zitten van die bevriende AD-journalist voor Arsenal. Het komt me hoe dan ook allemaal erg amateuristisch over. Terwijl juist een goede scouting naast een goede opleiding van levensbelang zijn voor een miljoenenbedrijf als Ajax. Zeker met onze plek in de internationale transferhierarchie.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » wo aug 22, 2007 10:44 pm

LouisXIV & co schreef:
sander schreef:Een Chivu, een Maxwell, een onbekende speler die onwijs goed blijkt te zijn. Zoals PSV met Gomez, Farfan enz. Daar wacht ik op!!
Dan moeten we Leo de Beo maar weer terughalen! :headbang.gif:
Nou ik was eigenlijk dik tevreden met Leo als TD.

Wat betreft de versterking(en) die nog zouden moeten komen voor 1 september, het zal best moeilijk zijn voor een club als AJAX om goede spelers te halen maar MvG zorgt maar dat het lukt hoor, daar zit ie toch voor anders kun je net zo goed jan en alleman er neerzetten. Er zal in Argentinie of Brazilie ofzo toch nog wel wat leuk spul rondlopen of Scandinavie of weet ik veel waar, je moet ook niet teveel blindstaren op Spanje of de eredivisie.

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » do aug 23, 2007 1:21 am

Francis Cagigao, scout van Arsenal (hij haalde o.a. Fabregas naar Arsenal) zegt het volgende:

'De scouting is tegenwoordig de levensader van de club. Arsenal handelt niet anders dan Real Madrid, Barcelona, of Valencia, alleen is de filosofie erachter anders. Scouts zijn belangrijk voor een club. Wij reizen naar alle grote wedstrijden en toernooien. In totaal werken er zo'n tachtig mensen in de scouting bij Arsenal. Slechts weinig clubs kunnen een dergelijke investering doen.'

Dat laatste is natuurlijk wel waar, maar tussen 6 en 80 zit wel een verschilletje. En het gaat me ook meer om de kwaliteit van onze scouts. Als ik zie dat zo'n Pronk bijvoorbeeld al jaren bij AJAX loopt te 'scouten'...Wat voor spelers heeft hij allemaal AJAX gevonden? Niks noemenswaardig als ik me niet vergis...

Voor de scouting van AJAX moet juist NU het moment supreme zijn. Laat wat zien, haal een waardige vervanger voor Sneijder!

Zuidema

Bericht door Zuidema » do aug 23, 2007 4:02 am

Mr. Ajax schreef:
Dat laatste is natuurlijk wel waar, maar tussen 6 en 80 zit wel een verschilletje.
Wil je met een goed georganiseerde scouting vrijwel de hele voetbalaardkloot in de gaten houden, dan zal zeker het aantal scouts omhoog moeten. Anders kan je het aanbod eenvoudigweg niet goed verhapstukken. 80 scouts (in wat voor verband dan ook) is fors, maar blijkbaar vindt Arsenal dat aantal wel noodzakelijk om alle grote wedstrijden en toernooien af te kunnen reizen.
En het gaat me ook meer om de kwaliteit van onze scouts. Als ik zie dat zo'n Pronk bijvoorbeeld al jaren bij AJAX loopt te 'scouten'...Wat voor spelers heeft hij allemaal AJAX gevonden? Niks noemenswaardig als ik me niet vergis...
Mee eens. Wat heeft men bijvoorbeeld in hemelsnaam in een Ogararu gezien? Wat is door de scouts bij die jongen opgevallen, dat ie wel eens interessant voor Ajax zou kunnen zijn? Zat er op dat moment een scout binnen Ajax niet opzichtig mis te kleunen? Ikzelf heb wat dat betreft al tijden mijn grote twijfels over de kwaliteiten van Pronk c.s. Het opmerkelijke gestuntel van Ajax de afgelopen jaren vind ik schrijnend. Suarez is natuurlijk opmerkelijk. Waar was Ajax toen Groningen die jongen voor 1,5 miljoen euri kocht? Liepen we weer te pitten? Zou er kwalitatief echt verschrikkelijk veel verschil zitten tussen de Suarez van een jaar geleden en nu? Maar wij mogen er een jaar later wel 7 miljoen extra voor neertellen. Wij scouten prutser Rosenberg en laten 'kliekje' Alves in al onze arrogantie voor Heerenveen liggen. Die is inmiddels iets in de dubbele cijfers waard. En dat was dus de vervanger voor de ook door Heerenveen gescoute KJH die we inmiddels voor 9 miljoen bij hen hebben opgehaald. Oh ja, maakt niet uit, Heerenveen scout toch voor een lager niveau. Dat zal allemaal wel, maar het lijkt me eerder dat een Van der Velde voor het scoutingswerk ietwat meer feeling voor bruikbaar talent heeft dan menig Ajax-scout.

Overigens heeft het succes van de scouting ook zeker te maken met een club als Heerenveen op zich, waar een groot deel van de nieuwelingen zich blijkbaar razendsnel thuisvoelt. Waardoor het aanwezige talent vrij vlot naar boven komt drijven en zich verder ontwikkelt. Iets, waar ik in mijn reactie op Demo ook op probeer aan te sturen. Stel dat de scouting bij Ajax nou wel eens goed werkt, maar dat Ajax zelf de grote sta-in-de-weg is in het ontbolsteren van dat talent? Niet alleen door slechte jeugdtrainers, zoals Demo noemt, maar ook omdat Ajax het niet lukt om buitenlands talent zich 'thuis' te laten voelen, waar ze ook vandaan komen? Waarom komen alleen de Nederlanders en Belgen uiteindelijk door? Nog zoiets in dat verband: zelfs een aankoop voor het vlaggeschip heeft kennelijk ongeveer een jaar nodig, voordat ie eindelijk gesetteld is binnen Ajax. Is dat niet wat erg lang?

Maar goed, waar hebben we het eigenlijk over? Wat heeft een goed scoutingsapparaat überhaupt voor zin, als we kennelijk toch alleen meer in Spanje zitten te kloten en/of vriendjes van de trainer zitten op te halen?

Cluijffert

Bericht door Cluijffert » do aug 23, 2007 5:42 am

fantalk is altyd leuk...

er is een enorme category spelers die vallen onder het label talentvol, met groeipotentie. Maar pas bij een subtopper kan er beoordeeld worden of zo'n speler tot volle potentie komt. Moet Ajax dan maar iedere leuke speler gaan kopen en verhuren.... zo een situatie hebben een paar jaar geleden gehad. De Zlatans, Farfans en Alexen zijn redelijke zekerheidjes, een Suarez zeker niet.

In de meeste gevallen liggen de toptalenten al onder contract bij investeringmaatschappijen of grote clubs. Die zijn of al bijna niet betaalbaar meer of zijn niet bereid om in een kleine competitie te spelen.

Gesloten