EK onder 21

De laatste loodjes voor het hoogst haalbare

Moderator: mods

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » vr jun 22, 2007 8:03 am

‘Hij heeft iets, je moet het wel zien’
Door SJOERD MOSSOU

Van alle blikvangers van Jong Oranje is Maceo Rigters misschien wel de verrassendste. De topscorer van het EK-jeugd werd bij NAC twee jaar lang beschouwd als een speler voor de bank, die vooral niet op een al te hoog salaris moest rekenen. Een portret.

Maceo Rigters juicht zoals hij is. Na zijn miraculeuze omhaal in de slotminuut tegen Jong Engeland, klom de geboren Amsterdammer op z’n gemakje overeind. Terwijl het stadion in Heerenveen ontplofte en zijn ploeggenoten aan de gekste vreugdedansjes begonnen, glimlachte Rigters alleen maar tevreden. Geen rare sprongetjes, zelfs geen arm in de lucht.

Zijn goals tegen Portugal en België vierde hij op vergelijkbare wijze; ingetogen en kalm. ,,Ik ben een vrij rustig persoon,’’ zegt de aanvaller over zichzelf. Rigters praat zacht en kijkt vriendelijk en bedeesd de wereld in. Een goeie jongen om erbij te hebben, zou de gemiddelde voetbaltrainer zeggen. Rigters doet altijd zijn best en klaagt nooit.

Precies zo was zijn status bij NAC. Een leuke invaller die hard werkt, maar geen speler voor de basis. Het werd Rigters diverse keren letterlijk medegedeeld. ,,Bij NAC heb ik nooit het echte vertrouwen gevoeld,’’ zegt Rigters. ,,Ik heb nooit echt gemerkt dat er waardering voor me was. Meer spelers hadden dat, zoals Arne Slot. Foppe de Haan gelooft wél in me en daar ben ik blij mee.’’

De bondscoach van Jong Oranje kende Rigters nog uit zijn tijd bij Heerenveen. De aanvaller speelde er vooral in het tweede, maar toen De Haan hem daarna terugzag in het shirt van NAC, kreeg Rigters een kans bij Jong Oranje. Dat kon nog net, want de voetballer is met zijn 23 jaar nét jong genoeg om deel te nemen aan het EK-jeugd.

,,Maceo is een leergierige jongen die beter kan voetballen dan veel mensen denken,’’ aldus De Haan. ,,Hij is sterk aan de bal en heeft een goede drive. Hij heeft echt iets, vind ik. Maar je moet het wel zién.’’

Op het EK staat Rigters voor het eerst in zijn carrière vol in de schijnwerpers. Na het duel met Engeland ontving de aanvaller voor de tweede keer dit toernooi een ‘Man of the Match’-trofee, mede mogelijk gemaakt door de biersponsor. ,,Ik ben heel trots en heel blij,’’ sprak Rigters tot de verzamelde pers. Zijn vorige trofee, ontvangen na zijn optreden tegen Portugal, gaf hij aan zijn dochtertje van bijna anderhalf. ,,En deze is voor mijn moeder.’’

,,Maceo heeft een bescheiden, heel relaxte uitstraling,’’ zegt Frank Schouten, de zaakwaarnemer van de spits. ,,Maar als je hem goed en heel diep in de ogen kijkt, zie je dat het een enorme vechter is. Maceo is als rubber, maar dan sterker. Hij buigt altijd terug. Als ze hem bij NAC weer vertelden dat hij een ideale twaalfde man was, vrat dat aan hem, maar kon hij daar heel stoïcijns op reageren. Oké, zei hij dan. En nu ga ik weer keihard aan de slag. Zo is hij ook opgevoed: laat je voeten spreken, niet je mond.’’

Heerenveen pikte hem als 19-jarige voetballer op bij amateurclub Neerlandia uit Amsterdam. ,,Daar speelden Kenneth Vermeer en Ryan Donk in hun jeugd ook,’’ vertelt Rigters. ,,Bij Heerenveen kwam ik in het tweede elftal te spelen. Eerst woonde ik er in een gastgezin, daarna op mezelf. Dat ging prima, maar met Gerald Sibon en Georgios Samaras hadden ze goede spitsen en ze zouden Klaas Jan Huntelaar gaan halen. Ik heb uiteindelijk twee wedstrijden in het eerste gespeeld.’’

Rigters vertrok naar FC Dordrecht, waar hij op amateurbasis mocht komen voetballen. ,,Hij verdiende er niets, maar hij was dankbaar dat hij de kans kreeg,’’ aldus Schouten. De spits speelde zich met 17 goals in de kijker bij NAC.

,,Mijn eerste jaar in Breda was moeilijk,’’ vertelt Rigters. ,,Ik had wat last van blessures en de coach koos meestal voor Pierre van Hooijdonk en Johan Vonlanthen. Pas afgelopen seizoen heb ik wat vaker gespeeld, meestal als vleugelspits.’’

Bij Jong Oranje speelt Rigters op zijn favoriete positie in het centrum. ,,Bij NAC word ik vooral gezien als buitenspeler. Ik heb er twee duels als spits gespeeld, een serieuze kans kun je dat niet noemen. Meneer De Haan is iemand die van hard trainen houdt. Naarmate de tijd vorderde, ging het lekkerder. Ik weet voor mezelf wat ik kan, maar je moet wel de kans krijgen. Ik ben heel blij dat het nu zo goed gaat.’’
www.ad.nl
Vonlanthen, hoe is het daar eigenlijk mee afgelopen?
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Baseman

Bericht door Baseman » vr jun 22, 2007 8:55 am

Die speelt nu bij Red Bull Salzburg in Oostenrijk...geen idee alleen hoe hij het daar doet. Zonde van zo'n enorm talent.

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » vr jun 22, 2007 12:51 pm

De omhaal was nummer twee in de dagelijkse ESPN top tien van alle sporten. Volgens mij de hoogste soccer-klassering ooit, want normaal hangt voetbal er maar wat bij.

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » vr jun 22, 2007 7:46 pm

UEFA: Finale staken bij racisme

De UEFA gaat tijdens de finale van het EK onder 21 hard optreden tegen racistische uitingen. De Europese voetbalbond heeft de Sloveense scheidsrechter Damir Skomina opdracht gegeven het duel tussen Jong Oranje en Jong Servië meteen stil te leggen bij racistische geluiden vanaf de tribune of op het veld.

Na een korte onderbreking zal een aankondiging volgen dat bij herhaling de wedstrijd definitief wordt gestopt. De maatregel geldt voortaan voor alle wedstrijden onder de UEFA-vlag.

Spreekkoren
Aanleiding waren de racistische spreekkoren tijdens de EK-wedstrijd tussen Jong Servië en Jong Engeland. De Servische supporters beledigden met name de donkere spelers van Engeland. Ook was er in de spelerstunnel een opstootje.

Jong Oranje-bondscoach Foppe de Haan zei eerder deze week dat Servië bestraft zou moeten worden voor het racistische gedrag tijdens de verloren wedstrijd tegen Jong Engeland. Volgens bondscoach De Haan "is het mogelijk" dat hij zijn team tijdens de finale van het veld haalt bij racistische incidenten
www,nieuwnieuws.nl

Nou, dat wordt nog interessant.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » vr jun 22, 2007 10:16 pm

Wel grappig dat de meesten hier (waaronder ik zelf) het op het moment een goede actie vonden, maar dat nu achteraf blijkt dat hij de plank dus volledig mis sloeg. Hij heeft zichzelf flink voor schut gezet. :aai.gif:

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » vr jun 22, 2007 10:39 pm

Maargoed dat wist hij op dat moment niet, ik vond het mooi om te zien hoe hij het voor zn ploeg opnam op dat moment. Ik wordt langzaam maar zeker een echte Foppe fan.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » vr jun 22, 2007 10:40 pm

Ik heb niets tegen Foppe, maar die hype eromheen wordt wel een beetje genant. Zelfs als hij er volkomen naast zit wordt er nog een positieve draai aan gegeven.

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » vr jun 22, 2007 10:44 pm

Ik vind het ook een sympathieke vent, maar hij zat in deze gewoon volledig mis. Hij was overtuigd van z'n gelijk maar kreeg het niet van de scheidsrechter. Het is dat Pearce zo sportief was om Taylor alsnog naar de penaltystip te sturen om van het gezeik af te zijn, anders stond Foppe op dit moment nog op dat veld in het Abe Lenstra stadion. Het leek wel alsof Pearce het een beetje zielig vond, zo opzichtig bemoeide hij zich er niét mee.

Scherrer
AT Toto winner 10/11

Bericht door Scherrer » vr jun 22, 2007 10:57 pm

Wat is er dan gebeurd met Foppe? Ik denk dat het volledig langs me heen is gegaan, maar wanneer heeft hij de plank misgeslagen en wat heet het met racisme te maken?

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » vr jun 22, 2007 10:59 pm

Thomas schreef:Het is dat Pearce zo sportief was om Taylor alsnog naar de penaltystip te sturen om van het gezeik af te zijn.
Nee niet om van het gezeik af te zijn, maar omdat hij ook echt vond dat Foppe gelijk had. Dat heb ik hem zelf horen zeggen in de persconferentie.

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » vr jun 22, 2007 11:00 pm

Het heeft niets met racisme te maken. Op een gegeven moment was Taylor aan de beurt om een strafschop te nemen, maar liep hij van het veld af. De Haan was er echter van overtuigd dat je je niet gedurende de reeks geblesseerd mag afmelden en Taylor stond de tijdens de hele serie gewoon op de middencirkel. Toen is Foppe dus het veld opgehold en heeft hij de scheidsrechter daar op gewezen. Die wist dat Foppe ongelijk had en wilde hem zijn zin niet geven, waarna de Engelse bondscoach Taylor alsnog het veld weer op stuurde om de penalty te nemen.

In de Engelse media beweert men overigens dat Foppe Taylor een 'coward' en een 'cheat' heeft genoemd. :aai.gif:

Aristides

Bericht door Aristides » vr jun 22, 2007 11:04 pm

Morgen weer strafschoppen? donk en kruiswijk melden zich direct ziek, want dat blijkt nu te mogen.
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

Lionel

Bericht door Lionel » za jun 23, 2007 6:04 pm

Thomas schreef:Het heeft niets met racisme te maken. Op een gegeven moment was Taylor aan de beurt om een strafschop te nemen, maar liep hij van het veld af. De Haan was er echter van overtuigd dat je je niet gedurende de reeks geblesseerd mag afmelden en Taylor stond de tijdens de hele serie gewoon op de middencirkel. Toen is Foppe dus het veld opgehold en heeft hij de scheidsrechter daar op gewezen. Die wist dat Foppe ongelijk had en wilde hem zijn zin niet geven, waarna de Engelse bondscoach Taylor alsnog het veld weer op stuurde om de penalty te nemen.

In de Engelse media beweert men overigens dat Foppe Taylor een 'coward' en een 'cheat' heeft genoemd. :aai.gif:
Volgens mij is het onzin wat je nu zegt Thomas. Als je niet geblesseerd bent moet je een penalty nemen. Bij Italie-Portugal moesten de spelers die een penalty zouden nemen in de middencirkel staan. Reservers mochten daar niet bijstaan.

Foppe had dus gewoon gelijk. Pearce wist dat. Die gaat trouwens echt niet Foppe zomaar gelijk geven om van het gezeik af te zijn. Wat een onzin zeg. Alsof het een oefenwedstrijd was
IK GELOOF!!!!!!

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » za jun 23, 2007 6:51 pm

Ik praat geen onzin, Rishi:
De beslissing van bondscoach Foppe de Haan om tijdens de strafschoppenreeks van Jong Oranje-Engeland het veld in te stuiven, gaat niet alleen de geschiedenisboeken in als hilarisch, uniek, maar achteraf vooral als flop. De Haan dacht tijdens de halve finale van het EK onder 21 zeker te weten dat de geblesseerde Engelsman Steven Taylor de volgende penalty moest nemen. Hij zegt de Duitse scheidsrechter Knut Kircher daarvan ook te hebben overtuigd, maar sloeg de plank, naar nu blijkt, vreselijk mis. „Taylor had de beurt gewoon aan Ashley Young mogen laten”, zegt Jaap Uilenberg, vicevoorzitter van de UEFA-scheidsrechterscommissie. „Foppe zat mis.”

Volgens de Nederlandse scheidsrechtersbaas zijn de regels gecompliceerd. „In het kort komt het erop neer dat een speler die tijdens de penaltyreeks ziek wordt of (heviger) geblesseerd raakt, zich aan de serie mag onttrekken. Indien Taylor had gezegd dat hij niet in staat was om achter de bal plaats te nemen, had de scheidsrechter dat moeten accepteren. De leidsman is geen medicus. Stel dat iemand zo misselijk wordt dat hij staat over te geven op het veld. Dan kun je hem niet verplichten naar voren te stappen hoewel hij in de middencirkel stond.”

Giacomo Puccini

Bericht door Giacomo Puccini » za jun 23, 2007 7:15 pm

Maar Uilenberg praat wel onzin. Ik heb nog nooit een kotsende speler op een voetbalveld gezien en blessures ontstaan of verergeren niet als je gewoon staat. Rare UEFA-regels.
WP_LeGeNd schreef:ik heb op dit toernooi geen toekomstige wereldtoppers gezien, of hebben jullie andere ideeen?
Ryan Donk. Beste man op het EK. Hij heeft de mogelijkheden om binnen twee jaar basisspeler van pak em beet Chelsea, Juventus of Barcelona te zijn.
Ajax!

999

Bericht door 999 » za jun 23, 2007 7:36 pm

Binnen twee jaar nog wel, mwah eerst zien en dan geloven ...
Blij met de punten ...

Aristides

Bericht door Aristides » za jun 23, 2007 7:44 pm

Ryan Donk. Beste man op het EK. Hij heeft de mogelijkheden om binnen twee jaar basisspeler van pak em beet Chelsea, Juventus of Barcelona te zijn.
Waarop gebaseerd?

Ik zie hem verreweg de meeste ballen of ongecontroleerd naar voren trappen of de tribune in jagen. Een soort Boularouzh?

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » za jun 23, 2007 7:59 pm

Donk is een toptalent, topverdedigers als Stam en Bogarde erkennen dat ook.

Ik vind dat Nederland best aardig begint trouwens.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » za jun 23, 2007 8:04 pm

1-0 Bakkal. Volkomen terecht natuurlijk.

joey
Erelid

Bericht door joey » za jun 23, 2007 8:18 pm

Wat vinden jullie van Pieters? Die jongen viel me in zijn strijd tegen KJH ook al op.
Het stinkt aan alle kanten!

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » za jun 23, 2007 8:32 pm

Speelt wel aardig. Bakkal speelt ook goed. Babel nog weinig van gezien.

Giacomo Puccini

Bericht door Giacomo Puccini » za jun 23, 2007 8:40 pm

Jankovic is een erg fijne speler maar verder zijn de Serviërs een maatje te klein voor Nederland. Bakkal speelt een wereldpartij, die gaat weer terug naar PSV toch? Kan misschien wel een aanwinst zijn voor de Eindhovenaren. Pieters doet het inderdaad prima net als Donk, Zuiverloon en Kruiswijk hebben meer moeite met hun man. De Ridder vind ik de slechte man aan Nederlandse zijde. De Ajacieden Babel en Maduro scoren een voldoende.

Als Nederland geconcentreerd blijft voetballen dan mogen ze het niet weggeven.
Ajax!

Aristides

Bericht door Aristides » za jun 23, 2007 8:41 pm

Waterman laat wel even zien dat hij bij Ajax vandaan komt: drie keer verkeerd bij een hoge bal.

Nederland speelt wel beter dan tegen Engeland.

De Ridder kreeg ook een grote kans.

Donk zo'n grote? Zal wel, maar de Serven laten hem in de opbouw vrij en op één pass na heeft hij er weinig mee gedaan. Hij verdedigt vandaag goed, maar in de opbouw heb je niets aan hem.

Uitblinkers: nog niemand; spoitsen weinig gezien, Zuiverloon zit er wel eens naast, Drenthe liet de bal van zijn voet springen in een kansrijke situatie (gele kaart!), Maduro vind ik vandaag goed, hij verdedigde zelfs een keer bij de cornervlag.

Aristides

Bericht door Aristides » za jun 23, 2007 8:42 pm

joey schreef:Wat vinden jullie van Pieters? Die jongen viel me in zijn strijd tegen KJH ook al op.
Ja, maar in het begin stond hij als back tegenover De Mul en was hij kansloos. Hij mocht toen al snel naar het centrum.

Giacomo Puccini

Bericht door Giacomo Puccini » za jun 23, 2007 8:49 pm

Demosthenes schreef:
Waarop gebaseerd?

Ik zie hem verreweg de meeste ballen of ongecontroleerd naar voren trappen of de tribune in jagen. Een soort Boularouzh?
Ik ben best gecharmeerd van Boulahrouz, jammer dat hij zo blessuregevoelig is. Anders had hij basisspeler bij Chelsea kunnen zijn.

Donk heeft veel meer rust in zijn spel dan Boulahrouz. Donk is opbouwend weliswaar niet bijzonder maar hij heeft wel de slimheid en het overzicht. Meestal bemoeit hij zich minder met de opbouw dan vandaag en dan vind ik hem nog sterker maar aangezien hij nu met Kruiswijk naast zich speelt moet hij wel meer initiatief nemen, zal de opdacht van Foppe de Haan zijn geweest.

Waar ik nog meer op baseer dat Donk een wereldtopper wordt? Zijn uitstekende mandekking, geweldige kopper, positioneel sterk, fysiek goed in orde, snel, kan medogenloos zijn wanneer het moet. Hij heeft eigenlijk alles. Alleen hij is nog een onervaren groentje en verdedigen is een vak. Kwestie van tijd en hij is een wereldtopper.
Ajax!

Plaats reactie