Wielrennen

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » vr jun 08, 2007 9:14 pm

Klimkomeet uit de Achterhoek
Door LÉON DE KORT

VARSSEVELD - Het zijn mooie tijden voor de ouders van een zoon die wel heel hard bergop kan fietsen. Zó mooi dat Dick Gesink er zichzelf afgelopen zaterdag op betrapte dat hij schor was geworden van het schreeuwen.

Dat is hem nooit eerder overkomen. ,,Ik moedig Robert natuurlijk wel vaker aan, wanneer ik langs het parkoers sta te kijken, maar op de Redoute heb ik me echt laten gaan. Dat mocht ook best, niet? ’t Was toch mooi wat die jongen daar liet zien,’’ zegt de vader van de pas 21-jarige coureur.

Robert Gesink is lang, rank, pezig en wordt nu al nagewezen als het grootste klimtalent dat er ooit in Nederland is gesignaleerd. De tijd zal uitwijzen of de nuchtere Achterhoeker zich inderdaad tussen de wereldtoppers nestelt; feit blijft dat zijn recente daden bij de niet al te verwende vaderlandse wielerfans een geestdrift ontketent die alleen is waargenomen gedurende de topjaren van Zoetemelk en het duo Theunisse/ Rooks. Maar het lijkt al eeuwen geleden dat die mannen moeiteloos omhoog dansten en de concurrenten pijn deden tot in hun ziel.

Gesink lacht. Kijkt eens opzij naar zijn vriendin Daisy met een blik van ‘Ik kan het ook niet helpen dat iedereen mij nu ineens op dat voetstuk plaatst’. Hij moet er eigenlijk niets van hebben. ,,Ik ben al drie dagen aan het verkondigen hoe mooi de ritzege in de Ronde van België was, terwijl ik met de Dauphiné Libéré bezig moet zijn. Dít was niet het plan. Afgelopen maandag was het een beetje feest. Ik had een taartje meegebracht, we dronken een glaasje en daarna zou alles weer normaal zijn. Trainen, rusten, voorbereiden. Ik vind de aandacht van de pers heel leuk, hoor. Ik sta alleen liever niet te lang stil bij iets wat is geweest.’’

De komende week wacht hem een hemels decor. De Franse Alpen én de beklimming van de mythische ’moordenaar’ van de Provence, de Mont Ventoux, bepalen het menu van de tot dusver zwaarste opdracht die de blonde renner krijgt te verstouwen. ,,Ik kan een lange klim redelijk aan,’’ zegt hij droogjes.

,,Ja, wat moet ik dan zeggen? Zoveel beroemde bergen heb ik nog niet gezien. En als ik mijn klimmerscapaciteiten train, doe ik dat op de Posbank (nabij Rhenen, red.). Dat is niet echt vergelijkbaar, hè.’’

Geen stoere taal, zoals generatiegenoot en flapuit Thomas Dekker graag bezigt; wel een realistische kijk op de stormachtige ontwikkeling van zijn carrière. Dat de wereld niet vergeet dat Gesink twee seizoenen geleden nog ‘gewoon’ deel uitmaakte van de ploeg Löwik-Van Losser, een continentale ploeg. Om vervolgens het jaar nadien dankzij spraakmakende zeges in de Settimana Ciclistica Lombarda en het Circuito Montañes - behaald in het shirt van het opleidingsteam van Rabobank - onmiddellijk door te stoten naar de ProTour-rangen.

,,Al was ik klaar voor die stap, het blijft vreemd wanneer je op dat niveau belandt. Je bent bang voor die koersen, die zoveel lastiger zijn dan wat je gewend was. De Waalse Pijl was mijn debuut in de ProTour. Natuurlijk wilde ik er daar het maximale uit halen. Ik schrok op de Muur van Hoei dat ik in de slotmeters Oscar Freire zelfs nog voorbij stak. De ploeg had hem naar de voet van die berg moeten loodsen. En toch passeerde ik hem nog. Nee, het is niet logisch in je eerste ProTour-race te zeggen: zet mij maar even vooraan af aan de Muur. Achteraf denk je wel eens waar je zou zijn geëindigd. Nu was ik al negende…’’

Hele volksstammen in het profpeloton zouden watertanden bij zon resultaat. Voor Gesink is die uitslag niets anders dan een bevestiging van het vermoeden dat hij voorlopig zal doorgroeien. ,,Ik denk dat ik met dit lichaam nog genoeg kan.’’

Hij is, al gruwt-ie van de typering, het kroonjuweel van de bank. Erik Dekker typeerde hem afgelopen zaterdag zo, na de gave demonstratie in de Ardennen. ,,We zijn met Gesink aan iets heel unieks bezig. Ik denk dat hij de enige is voor wie we een heel uitgekiend programma hebben opgesteld waarin voldoende rustmomenten zitten. En het écht bijzondere is dat we, hoe goed hij ook kan presteren in bepaalde koersen, daar niet van afwijken.’’

Gesink: ,,Ben ik daarom een kroonjuweel? Ik vind het gevaarlijk als iedereen steeds herhaalt dat het zo goed gaat, dat je de nieuwe, Nederlandse Tourwinnaar bent. Op een gegeven moment ga je zelf nog denken: Ik ben gigantisch goed.’’

Rabo behandelt hem wel als een kroonjuweel, merkt hij (na enig aandringen) op. ,,Ik vind het top zoals ze dit deel van mijn loopbaan uitstippelen. Ik hoef alleen de wedstrijden te rijden waarin mijn kwaliteiten tot hun recht komen. Daar heeft Nico Verhoeven (ploegleider van de beloftenploeg, red.) zich hard voor gemaakt. ‘Zorg dat Robert een uitstekend programma heeft en niet als 28ste coureur overal wordt ingepast waar behoefte is aan een vent’, zei hij. Dat wordt perfect nageleefd.’’

Op weg naar de top. Op weg naar een evenaring van de levende legende Joop? ,,Zet daar maar een groot vraagteken achter,’’ zegt Gesink met een glimlach. ,,Dat is zo ver weg. Ik heb nog nooit een koers van meer dan negen dagen gereden. Eerst de Dauphiné. Ik kom net kijken.’’

Het gesprek valt even stil. Dan: ,,Al heb ik er geen problemen mee, hoor, om de Tour te winnen, haha.’’
www.ad.nl
Voorlopige Tourselectie Rabobank
RIJSWIJK - Ploegleider Erik Breukink heeft vrijdag de voorlopige selectie voor de Tour de France bekendgemaakt.

Dertien wielrenners van de Rabobankploeg maken een kans om op 7 juli in Londen aan de start te staan van de belangrijkste etappekoers van het jaar.

Rond de Nederlandse kampioenschappen op de weg (1 juli) wordt duidelijk welke vier coureurs zullen afvallen.

Op de voorlopige lijst prijken de namen van zes Nederlanders: Michael Boogerd, Bram de Groot, Thomas Dekker, Theo Eltink, Koos Moerenhout en Pieter Weening.

Ook de Spanjaarden Juan Antonio Flecha, Oscar Freire en Pedro Horrillo maken deel uit van de voorlopige selectie, net als de Rus Denis Mentsjov, de Australiër Mathew Hayman, de Duitser Grischa Niermann en de Deen Michael Rasmussen.
www.ad.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Duke

Bericht door Duke » vr jun 15, 2007 8:10 am

Nieuwe zwarte vrijdag dreigt in de Tour

De profploegen hebben woensdag beslist om teams te weren die de befaamde ethische code niet toepassen. Concreet gaat het over het weren van verdachte renners uit de selecties voor de Tour de France.

Vlekkeloos verliep de vergadering niet. Vooraleer er gestemd moest worden, waren Astana, Cofidis en Bouygues Telecom al kwaad opgestapt.

Vooral de Franse sportkrant L'Equipe en de Tourorganisatie, nauw betrokken bij elkaar, blijven erop hameren dat er absoluut géén potentieel betrokkenen van de Operación Puerto straks in Londen mogen starten. 'Maar het is niet omdat L'Equipe Alejandro Valverde niet in de Tour wil dat het ook zo zal zijn', stelde Patrick Lefevere, voorzitter van de vereniging van profploegen. 'De media bepalen niet wie Tourgerechtigd is. De wielerwereld wél. Bovendien moeten we ons in deze materie hoeden voor procedurefouten.'

Dinsdag wordt er opnieuw vergaderd in de hoofdzetel van de Internationale Wielerunie UCI in het Zwitserse Aigle. Op initiatief van Lefevere worden daar ook de ploegdokters verwacht. Conform de statuten van de Vereniging van Profploegen wordt dan 15 dagen later een bijzonder algemene vergadering bijeengeroepen. 'Dat wordt dan in Londen, op de vooravond van de Tour', zegt Lefevere.

Vorig jaar werden op de vooravond van de Tour in Straatsburg Jan Ullrich, Ivan Basso, Francisco Mancebo en de hele Astana-ploeg naar huis gestuurd.

Valverde
Lefevere: 'De geschiedenis lijkt zich dus te herhalen. Persoonlijk pleit ik ervoor dat pakweg Valverde de Tour kan rijden als hij blijft volhouden dat er niets aan de hand is. Als er achteraf toch iets loos blijkt, moet hij dan wel en sanctie krijgen die zwaarder is dan normaal.' (hc)
www.sportwereld.be

Salvador Dali

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » vr jun 15, 2007 9:16 am

Dat gaat weer uit de klauwen lopen. Ik verwacht ook dat er vlak voor de start nog wel iets naar buiten zal komen. Misschien nog wat uit de zaak Fuentes. Het is voor de pers toch altijd het moment om publiciteit te pakken.

Persoonlijk vind ik niet dat je renners kunt weren zodra een krant heeft geschreven dat ze een band hadden met Fuentes. Dan is het wel erg makkelijk om renners uit te schakelen. Als duidelijk is dat iemand in de fout is gegaan mag hij uiteraard vertrekken maar je kunt niet op basis van louter geruchten mensen gaan straffen.
Nil volentibus arduum

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » vr jun 15, 2007 9:24 am

Marillion schreef:Persoonlijk vind ik niet dat je renners kunt weren zodra een krant heeft geschreven dat ze een band hadden met Fuentes. Dan is het wel erg makkelijk om renners uit te schakelen. Als duidelijk is dat iemand in de fout is gegaan mag hij uiteraard vertrekken maar je kunt niet op basis van louter geruchten mensen gaan straffen.
Het is nog nooit zo makkelijk geweest om je concurrenten uit te schakelen. Gewoon wat geruchten doorspelen aan de media. :headbang.gif:

Maw.: achterlijk inderdaad. Dit kan alleen maar in de wielrennerij, volgens mij.

Maurice
Contacteer:

Bericht door Maurice » vr jun 15, 2007 9:25 am

Je wordt er inmiddels toch schijt ziek van al die dopings verhalen?

Voordat je het weet zijn ALLE toppers uit de toer en krijg je ene Jan Worst uit Huppelkuttenveen die even de tour wint.

Met Ulrich , smetlose Basso, had je tenminste nog leuke tijden.
Pompiedom

Alexander

Bericht door Alexander » do jun 21, 2007 5:11 pm

Verdomme, kijk de hele etappe van de Ronde van Zwitserland, moeten ze eruit voor het journaal. Blijkt Thomas Dekker te winnen.... Nog gemist ook!

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » do jun 21, 2007 7:13 pm

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » do jun 21, 2007 7:16 pm

Netjes gedaan. Ben benieuwd of ie voor de witte trui kan gaan in de Tour.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » do jun 21, 2007 11:37 pm

Prima prestatie van Thomas! Een rit in Zwitserland winnen staat goed op je cv hoor. Zelfs al is het een verkorte etappe. Da's zelfs soms nog lastiger omdat het dan meteen los gaat. Als je de namen ziet van het groepje waar hij in zat bevond hij zich bovendien in prima gezelschap.

Ik ben erg benieuwd naar zijn prestaties in de komende tour. Kan hij ook al drie weken achter elkaar goed zijn?
Nil volentibus arduum

Duke

Bericht door Duke » vr jun 22, 2007 7:49 am

Uit het verslag van de Zwitserse TV maak ik op dat ie één heel slechte dag heeft gehad in de Tour de Suisse, hij lijkt me niet constant genoeg voor een goede tour. Heeft me ook iets te vaak fysieke klachten.

Salvador Dali

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » vr jun 22, 2007 8:07 am

Hij kwam net terug uit blessure, Duke. Dat hij nu al wint is erg verrassend.

Vandaag overigens de koninginnerit. Benieuwd of Dekker bevestigt.

Kaboem

Bericht door Kaboem » vr jun 22, 2007 8:10 am

Is dat nog ergens op de TV te volgen, Jöhnk?
Bertje for President!

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » vr jun 22, 2007 8:11 am

Op de Belg uiteraard, Boem.

Duke

Bericht door Duke » vr jun 22, 2007 8:15 am

Jöhnk schreef:Hij kwam net terug uit blessure, Duke. Dat hij nu al wint is erg verrassend.
Dat bedoel ik, hij heeft nog te zelden een langere periode dat ie 100% is. Dan heeft hij weer een goede periode, en dan krijgt ie weer een blessure.

Maar ik hoop uiteraard dat ie het goed gaat doen, maar ik denk niet dat ik hem in mijn tourploeg zal opnemen.

Salvador Dali

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » vr jun 22, 2007 8:20 am

Ik weet niet welk tourspel jij speelt, maar van Dekker mag je in principe niet verwachten dat hij in de top-20 eindigt bij zijn tourdebuut.

Als het hem wel lukt is dat mooi meegenomen.

Overigens is geen enkele renner het hele seizoen top. Voor een 22-jarige vind ik dat Dekker tot nu toe een prima seizoen rijdt.

Duke

Bericht door Duke » vr jun 22, 2007 8:23 am

Ik zal hier binnenkort nog wel eens om een paar tips vragen.

Salvador Dali

Kaboem

Bericht door Kaboem » vr jun 22, 2007 9:06 am

Jöhnk schreef:Op de Belg uiteraard, Boem.
Thanks.
Bertje for President!

Beloki

Bericht door Beloki » vr jun 22, 2007 11:58 am

Duke schreef:Ik zal hier binnenkort nog wel eens om een paar tips vragen.
Welk touspel speel je dan, Duke? Ik speel ook ieder jaar met verschillende spellen mee, namelijk.
´Hey Pistolero, there is no I in TEAM!´ Lance, 27/07/09

Duke

Bericht door Duke » vr jun 22, 2007 12:34 pm

Ik doe altijd mee met een spel op mijn werk, moet je een team van 20 renners aanwijzen, die halen punten voor je in de etappes en in het eindklassement. 75% van de renners heeft bijna iedereen, het gaat om die één of twee renners die gaan verrassen.

Ik kan me een jaar of 3 of 4 geleden nog een Italiaanse renner herinneren die ineens voorin meereed in de bergen. Later bleek ie een belangrijke dopingleverancier in het peloton te zijn. :smallgrin.gif:
Heeft me nog een aardig bedrag opgeleverd toen, want ik was één van de weinigen die hem had. Ik weet niet meer hoe hij heette, dat was ook het enige seizoen dat ie het zo goed deed.

Salvador Dali

Duke

Bericht door Duke » za jun 30, 2007 10:26 am

Jaksche gaat als 'kroongetuige' uitpakken

(Novum) - Wielrenner Jörg Jaksche komt maandag met een omvangrijke dopingverklaring. Dat kondigde zijn advocaat Michael Lehner vrijdag aan tegen het Duitse sportpersbureau sid. Jaksche gaat niet alleen zijn eigen gebruik toegeven maar gaat ook in op andere renners en de mensen die voor de doping zorgen in de hele wielrennerij. Zijn verklaring verschijnt in tijdschrift Der Spiegel.

De Duitse wielrenner is de eerste die de spiraal van stilzwijgen gaat doorbreken en een boekje opendoet in de zaak-Fuentes. Wat er precies in het artikel staat, wil Jaksche nog niet zeggen. Hij hoopt op deze manier te vallen onder de kroongetuige-regel van het internationale dopingbureau WADA. De 30-jarige wielrenner kan dan in aanmerking komen voor strafvermindering. Op dit moment is hij voor twee jaar geschorst.

In eigen land krijgt Jaksche hiermee steun van de Duitse wielerbond. "Zelfs als hij lange tijd heeft gebruikt, verdient hij met deze beslissing veel respect", zegt de president van de bond Rudolf Scharping in een eerste reactie op de Duitse zender ZDF. "Dit is de kans om het criminele milieu rond de wielrenners op te rollen."
www.trouw.nl

Salvador Dali

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » za jun 30, 2007 11:04 am

Nou, dat belooft...

Duke

Bericht door Duke » za jun 30, 2007 11:18 am

En toevallig weer net voor de start van de tour.

Salvador Dali

joey
Erelid

Bericht door joey » ma jul 02, 2007 9:36 pm

Vlak voor de Tour, vlak na de Tour... Ik kan de beerput hier ruiken.

‘Met vers bloed kon je meer’

Opnieuw een coureur die zijn dopingverleden niet langer wil verbergen. Vandaag brengt het Duitse magazine Der Spiegel de bekentenis van Jörg Jaksche, klant van dokter Fuentes.

Epo, groeihormonen, insuline, corticoïden. Het is slechts een kleine greep uit de apothekerskast die Jörg Jaksche jarenlang met zich meezeulde om zich als coureur staande te houden en om zijn prestaties te verbeteren.

,,Ik heb lang naar de dope gegrepen, maar ik overdreef nooit,’’ zegt de Duitser die momenteel onder contract staat van Tinkoff Credit Systems. ,,Ik waagde me niet aan kunstmatige hemoglobine of soortgelijke producten, noch dat ik enorme hoeveelheden groeihormonen nam. Bodybuilders gebruiken soms 16.000 eenheden; ik pakte hooguit 800 eenheden. Die waren bedoeld om te herstellen van inspanningen,’’ zo luidt een passage uit zijn biecht in Der Spiegel.

Jaksche (30) begon al snel na zijn entree in het professionele wielrennen met de consumptie van verboden middelen. In dienst van Polti bediende hij zich in 1997 voor de eerste keer van Epo. ,,We hadden net onze intrek genomen in een hotel aan het Bodenmeer, vlak voor de start van de Ronde van Zwitserland. Gianluigi Stanga, de manager van de ploeg (tegenwoordig de baas bij Milram, red.) zei me dat hij wilde beginnen met de behandeling. Hij wilde er achter komen welke uitwerking de verschillende producten zouden hebben. Wat hij bedoelde was: we laten je nu even zien hoe de wielersport in elkaar steekt. Een verzorger spoot ’savonds de Epo in.’’ Stanga deed gisteren de beschuldiging af als ‘onzin’.

Heel even kreeg Jaksche gewetenswroeging. ,,Ik vond doping asociaal. Maar dat gevoel verdween snel. Je went eraan. Zeker toen de resultaten, kwamen, werd het gewoon. Het is zoals Bjarne Riis onlangs zei bij zijn bekentenis: de medicijnen waren voor dagelijks gebruik.’’

De successen in het shirt van stofzuigerfabrikant Polti leverden Jaksche een nieuw contract op bij Team Telekom. ,,Walter Godefroot wist alles wat er gebeurde in dat team. Er was een goed gestructureerd dopingsysteem. Na het Festina-schandaal wilde ik stoppen met doping, bang als ik was te worden gesnapt bij een controle door de politie. De Tour van 1999 reed ik daarom zonder producten: ik eindigde als 80ste. Het was goed merkbaar in de koers. Ik moest veel harder knokken om bij te blijven en het herstel tussen etappes verliep veel moeizamer. Ik werd zelfs bang dat ik in de slotfase van een koers al zou worden gelost bij het oprijden van een brug.’’

De Duitser liet zich vervolgens opnieuw verleiden tot het uitgebreide pakket van prestatieverhogende producten. Zo kwam Jaksche tijdens zijn dienstverband bij Liberty Seguros in contact met een Spaanse ‘tovenaar’ die als geen ander de kunst verstond om doping te camoufleren. Zijn naam: Eufemiano Fuentes. Deze Spaanse arts bleek later (mei 2006) dé spil in het schandaal dat de geschiedenis inging als Operación Puerto. Bloeddoping was de nieuwe methode waarvan velen zich bedienden. ‘Even olie verversen’, heette de handeling waarbij met Epo verrijkt bloed in het lichaam werd ingebracht.

,,Had je vers bloed gekregen, dan kon je de volgende dag veel langer vooraan meerijden. De pijn was niet minder, maar de pijngrens lag veel hoger,’’ aldus Jaksche, die in het omvangrijke dossier de codenaam Bella (de naam van Jaksches hond) had. ,,Het is mijn bloed dat in drie van de gevonden zakken zit. Nummer 20, dat stond op de labels.’’

Wielrennen is niet leuk, zo betoogt Jaksche in Der Spiegel. ,,Het doet altijd pijn. Om die tegen te gaan gebruikten we eerst cortisonen, later Epo en uiteindelijk verrijkt bloed. Een voetballer kan negentig minuten afwezig zijn. Als hij alsnog de winnende goal maakt, is hij de held. Ben je coureur, dan word je in 99 van de 100 koersen afgeserveerd.’’
AD
Het stinkt aan alle kanten!

joey
Erelid

Bericht door joey » di jul 03, 2007 10:22 pm

Jullie vinden dit inmiddels geen belangwekkend nieuws meer?
Het stinkt aan alle kanten!

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » di jul 03, 2007 11:04 pm

Ik ben een beetje doping moe..

Plaats reactie