Vandaag weer een goed voorbeeld van het matige positiespel van Ajax. Beide teams spelen 4-4-2. Op het middenveld de volgende koppels:Zuidema schreef:
Op zich is Ajax volgens mij goed op weg om de basiskwaliteiten voor een goed functionerend, uitgebalanceerd team in te vullen. Basiskwaliteiten als duelkracht, techniek, dynamiek, ervaring, noem maar op. Maar dat is maar 1 kant van het verhaal. Je krijgt de zaak pas echt op een hoger level als je met die basis het teamwork op de rails krijgt, waaronder het positiespel. En dat is juist een klus voor HTC, waar ik Ajax maar bar weinig progressie in heb zien maken.
Heitinga-Cziommer
Davids-Jenner
Gabri-Martens
Sneijder-DeZeeuw
Dan denk je Ajax wint de slag makkelijk op het middenveld want het heeft veel meer duelkracht. Martens en Jenner zijn immers vlieggewichten en meer aanvaller dan middenvelder. Toch is Ajax, met name in de 1e helft, overal steeds te laat en heeft AZ in diezelfde 1e helft 55% balbezit.
Ik vind dat onbegrijpelijk. Dan kan Ten Cate wel zeggen dat hij trots is op zijn jongens omdat ze er zo voor gevochten hebben, maar als het tactisch niet klopt dan zit er weinig op als je eigen de klere lopen om alle gaten te vullen.