Henk ten Cate: de inmiddels ex-trainer van AJAX!

Spelers die deel hebben uitgemaakt van de Ajaxselectie

Moderator: mods

Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » zo mei 06, 2007 9:11 pm

Zuidema schreef:
Op zich is Ajax volgens mij goed op weg om de basiskwaliteiten voor een goed functionerend, uitgebalanceerd team in te vullen. Basiskwaliteiten als duelkracht, techniek, dynamiek, ervaring, noem maar op. Maar dat is maar 1 kant van het verhaal. Je krijgt de zaak pas echt op een hoger level als je met die basis het teamwork op de rails krijgt, waaronder het positiespel. En dat is juist een klus voor HTC, waar ik Ajax maar bar weinig progressie in heb zien maken.
Vandaag weer een goed voorbeeld van het matige positiespel van Ajax. Beide teams spelen 4-4-2. Op het middenveld de volgende koppels:

Heitinga-Cziommer
Davids-Jenner
Gabri-Martens
Sneijder-DeZeeuw

Dan denk je Ajax wint de slag makkelijk op het middenveld want het heeft veel meer duelkracht. Martens en Jenner zijn immers vlieggewichten en meer aanvaller dan middenvelder. Toch is Ajax, met name in de 1e helft, overal steeds te laat en heeft AZ in diezelfde 1e helft 55% balbezit.
Ik vind dat onbegrijpelijk. Dan kan Ten Cate wel zeggen dat hij trots is op zijn jongens omdat ze er zo voor gevochten hebben, maar als het tactisch niet klopt dan zit er weinig op als je eigen de klere lopen om alle gaten te vullen.

joey
Erelid

Bericht door joey » zo mei 06, 2007 9:16 pm

Dat balbezit van AZ stelde weinig voor.Ben ik totaal niet van onder de indruk. Beetje slap getik in de achterste lijn. Zelfs met elf tegen tien bracht AZ heel weinig. Ik vond beide ploegen tactisch zwak omdat er vooral met het hart gespeeld werd.
Het stinkt aan alle kanten!

Toppie

Bericht door Toppie » zo mei 06, 2007 9:28 pm

Ach over de hele wedstijd was het weer duidelijk dat HTC meer ziet in Babel dan Perez

Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » zo mei 06, 2007 9:29 pm

joey schreef:Dat balbezit van AZ stelde weinig voor.Ben ik totaal niet van onder de indruk. Beetje slap getik in de achterste lijn. Zelfs met elf tegen tien bracht AZ heel weinig. Ik vond beide ploegen tactisch zwak omdat er vooral met het hart gespeeld werd.
Onzin. Jenner en Martens konden telkens vrij een bal aannemen op het middenveld, waardoor hun spitsen steeds in stelling gebracht konden worden. Stam en Vermaelen hadden hun handen vol aan Arveladze en Dembele. Ajax raakte hierdoor steeds gefrustreerder en had geluk dat Van Egmond veel toeliet en zeker niet in het nadeel van Ajax floot.

AZ speelt met een houthakker uit Ijsland, een matige ex-verdediger van Willem II, een jong pikkie wat pas 2 wedstrijden voor RKC had gespeeld, een te zwak bevonden linksback van Ajax, een rechtsbuiten die net een paar wedstrijden bij NAC had gespeeld, een middenvelder die vorig jaar nog bij Go Ahead speelde, een linksbuiten die vorig jaar bij RKC speelde, een Duitser die bij Schalke niet verder dan de reservebank is gekomen, een spits die over zijn top is en een spits die hiervoor pas 1 seizoen betaald voetbal bij Willem II heeft gespeeld.
Zet daar alle internationals en ervaring van Ajax tegenover en je kan alleen maar concluderen dat Van Gaal in 1 jaar met mindere spelers veel meer heeft bereikt dan Ten Cate met zijn spelers. Daar doet de bekernederlaag en het verprutsen van de landstitel niks aan af.

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » zo mei 06, 2007 9:30 pm

Het positiespel van AZ mag dan stukken beter zijn dan dat van Ajax en PSV, voorlopig grijpen ze nog overal naast.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Zuidema

Bericht door Zuidema » zo mei 06, 2007 9:33 pm

Grappig. Ik vond zelf dat Ajax er toch geregeld goed en vroeg op de man met bal zat in de 1e helft, maar dat na balherovering de omschakeling en het positiespel naar voren vaak ronduit dramatisch waren. Steeds weer Babel die tevergeefs de actie zoekt, om maar eens iets te noemen. Huntelaar die als diepste aanspeelpunt weer een bar slechte pot speelde, ook omdat hij amper bruikbare ballen kreeg. Geen gatentrekkerij in de 16, geen aansluiting. Om van dat blinde gepoeier van achteruit maar te zwijgen.

Volgens mij heeft dat ook alles te maken met het krijtlijnensysteem dat Ajax nog steeds aanhoudt. Zelfs met 2 spitsen blijft Babel vrij statisch spelen langs de kant en KJH statisch rondhobbelen in de 16. Ik hoop dat Ajax volgend seizoen eindelijk eens voor een gevarieerdere aanvalsopzet kiest. Met het AZ van Adriaanse voor mij als het grote voorbeeld: Perez en Averladze hadden voorin alle bewegingsruimte met Van Galen daar vlak achter. Hoogstens Meerdink en later Sektioui zaten wat meer in hun zone geplakt. Over de vleugels konden dan De Cler en Kromkamp als extra vleugelspeler buitenom komen, als die jongens voorin naar binnen trokken. Liep als een tierelier. Veel gevarieerder en avontuurlijker en veel moeilijker te verdedigen.

joey
Erelid

Bericht door joey » zo mei 06, 2007 9:34 pm

Wat in de eerste helft voor Ajax gold, gold gaandeweg de tweede helft voor AZ. Ajax werd steeds sterker en AZ liep op een gegeven moment achter de feiten aan. Het was dat Gabri die onnodige beuk uitdeelde.

BTW, zo kan ik het ook. Een paar jeugdspelers, een matige keeper, een afdankertje van Tottenham Hotspur, een dertiger die nooit hoger dan AZ of MVV heeft gespeeld, een miskoop uit Roemenië, een reserve van Barcelona, etc. Scheringa heeft alleen afgelopen zomer al een kapitaal in de selectie gestoken. Ajax moest het op de transfermarkt doen met minder geld.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » zo mei 06, 2007 9:37 pm

Zuidema schreef:
Bertje schreef:Daarom moet nu of Sneijder of Huntelaar verkocht worden, zodat er een sterkhouder bij kan komen. Het liefst Sneijder om dan een centrale verdediger te halen, zodat je verdediging niet uit elkaar valt als Stam stopt.
Je betere spelers verkopen om versterkingen te kunnen financieren lijkt me niet de juiste weg. Schiet je per saldo bar weinig mee op, financieel en qua spelersgroep. Juist die extra CL-miljoenen betekenen groei in de omzet en de mogelijkheid om de selectie echt te versterken, zonder afscheid te hoeven nemen van je betere spelers.
Volgens mij investeert Ajax de miljoenen van de CL over het algemeen niet in spelers. Doet er ook niet toe, want die hebben we nu niet. Dus moet er verkocht worden om te kunnen kopen. Sneijder is nu waarschijnlijk meer waard dan volgend jaar (in tegenstelling tot Huntelaar) en met het oog op de continuïteit is het erg gevaarlijk als volgend jaar je hele as vertrekt/stopt. Daarnaast houd je met een beetje creatief inkopen nog wat geld over ook en die kun je dan weer voor een andere positie gebruiken.

Desondanks moet je Sneijder natuurlijk houden als hij wilt blijven.
Trab schreef:
Zuidema schreef:
Op zich is Ajax volgens mij goed op weg om de basiskwaliteiten voor een goed functionerend, uitgebalanceerd team in te vullen. Basiskwaliteiten als duelkracht, techniek, dynamiek, ervaring, noem maar op. Maar dat is maar 1 kant van het verhaal. Je krijgt de zaak pas echt op een hoger level als je met die basis het teamwork op de rails krijgt, waaronder het positiespel. En dat is juist een klus voor HTC, waar ik Ajax maar bar weinig progressie in heb zien maken.
Vandaag weer een goed voorbeeld van het matige positiespel van Ajax. Beide teams spelen 4-4-2. Op het middenveld de volgende koppels:

Heitinga-Cziommer
Davids-Jenner
Gabri-Martens
Sneijder-DeZeeuw

Dan denk je Ajax wint de slag makkelijk op het middenveld want het heeft veel meer duelkracht. Martens en Jenner zijn immers vlieggewichten en meer aanvaller dan middenvelder. Toch is Ajax, met name in de 1e helft, overal steeds te laat en heeft AZ in diezelfde 1e helft 55% balbezit.
Ik vind dat onbegrijpelijk. Dan kan Ten Cate wel zeggen dat hij trots is op zijn jongens omdat ze er zo voor gevochten hebben, maar als het tactisch niet klopt dan zit er weinig op als je eigen de klere lopen om alle gaten te vullen.
De slag werd op het middenveld verloren omdat Stam (wederom) verzaakte. De verdediging bleef constant bij de eigen zestien hangen. In de tweede helft, toen de verdediging wel aansloot, werd AZ snel opgejaagd en was Davids de sterkste man van het veld.

joey
Erelid

Bericht door joey » zo mei 06, 2007 9:39 pm

Klopt, Stam speelde een mindere wedstrijd. Hij had ook moeite met Dembele, die normaal gesproken geen probleem voor hem mag zijn. Het zal komen doordat hij zo lang niet heeft gespeeld.

Harm

Bericht door Harm » zo mei 06, 2007 9:42 pm

joey schreef:Wat in de eerste helft voor Ajax gold, gold gaandeweg de tweede helft voor AZ. Ajax werd steeds sterker en AZ liep op een gegeven moment achter de feiten aan. Het was dat Gabri die onnodige beuk uitdeelde.

BTW, zo kan ik het ook. Een paar jeugdspelers, een matige keeper, een afdankertje van Tottenham Hotspur, een dertiger die nooit hoger dan AZ of MVV heeft gespeeld, een miskoop uit Roemenië, een reserve van Barcelona, etc. Scheringa heeft alleen afgelopen zomer al een kapitaal in de selectie gestoken. Ajax moest het op de transfermarkt doen met minder geld.
Dat is een beetje bullshit joey. Ajax en PSV hebben er de afgelopen 10 jaar ongelofelijk veel geld tegenaan gesmeten omdat ze niet verwacht hadden dat het ooit op zou zijn. Pas de laatste 3 à 4 jaar zit er enig beleid achter.

Het is onszelf aan te rekenen dat AZ deze stap heeft kunnen maken.

Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » zo mei 06, 2007 9:45 pm

joey schreef:Wat in de eerste helft voor Ajax gold, gold gaandeweg de tweede helft voor AZ. Ajax werd steeds sterker en AZ liep op een gegeven moment achter de feiten aan. Het was dat Gabri die onnodige beuk uitdeelde.

Onzin Joey. AZ heeft allemaal broekies gehaald. Ajax de ervaring waar jaren om gevraagd is. Het kan niet zo zijn dat Ajax totaal geen controle over het middenveld heeft terwijl je met Davids en Gabri over veel meer duelkracht beschikt tegenover flyers als Jenner en Martens.
En Ajax was tot de 1-1 iets sterker al leidde dat nauwelijks tot kansen. Daarna ging het weer gelijk op.

Harm

Bericht door Harm » zo mei 06, 2007 9:47 pm

Ik vond het wisselbeleid van Van Gaal ook erg slecht. Op een gegeven moment gaf hij het middenveld gewoon aan Ajax door Boukhari erin te brengen en Jenner te laten staan.

Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » zo mei 06, 2007 9:54 pm

Bertje schreef: De slag werd op het middenveld verloren omdat Stam (wederom) verzaakte. De verdediging bleef constant bij de eigen zestien hangen. In de tweede helft, toen de verdediging wel aansloot, werd AZ snel opgejaagd en was Davids de sterkste man van het veld.
Het heeft geen ene moer met Stam te maken. Stam stond in de mandekking, die hoeft alleen zijn man uit te schakelen.
Jenner en Martens kregen op het middenveld alle ruimte om een bal aan te nemen. Urby en Ogararu stonden lucht te dekken. Hierdoor kregen de spitsen alle ruimte om naar de zijkanten uit te wijken. En lopende spitsen zij nou eenmaal moeilijk te verdedigen. Zeker een sterke spits als Dembele. En dat Stam het moeilijk had kwam niet omdat hij er een tijd is uit geweest. In de thuiswedstrijd had hij het ook moeilijk tegen hem en in het verleden had hij het ook vaak lastig tegen fysiek sterke spitsen. (o.a.Koller)

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » zo mei 06, 2007 9:58 pm

Trab schreef:Het heeft geen ene moer met Stam te maken. Stam stond in de mandekking, die hoeft alleen zijn man uit te schakelen.
Jenner en Martens kregen op het middenveld alle ruimte om een bal aan te nemen. Urby en Ogararu stonden lucht te dekken. Hierdoor kregen de spitsen alle ruimte om naar de zijkanten uit te wijken. En lopende spitsen zij nou eenmaal moeilijk te verdedigen. Zeker een sterke spits als Dembele. En dat Stam het moeilijk had kwam niet omdat hij er een tijd is uit geweest. In de thuiswedstrijd had hij het ook moeilijk tegen hem en in het verleden had hij het ook vaak lastig tegen fysiek sterke spitsen. (o.a.Koller)
Ja hoor, Trab. :aai.gif:

Ajax speelde geen mandekking, maar speelt met Stam en Vermaelen vanuit de zone. Daarnaast geven je laatste mannen (Stam en Vermaelen dus) de hoogte van de lijn aan. Die faalden daarin, waardoor de linies niet aansloten en AZ zo kon doorlopen.

joey
Erelid

Bericht door joey » zo mei 06, 2007 10:05 pm

Trab schreef:Onzin Joey. AZ heeft allemaal broekies gehaald.
Wat zegt dat nou? Van Gaal had ook ervaren spelers kunnen halen, maar dat wilde hij niet. Hij hoefde bijvoorbeeld Jaap Stam niet. LVG heeft bewust voor jonge spelers gekozen, met alle voor- en nadelen van dien.
Het kan niet zo zijn dat Ajax totaal geen controle over het middenveld heeft terwijl je met Davids en Gabri over veel meer duelkracht beschikt tegenover flyers als Jenner en Martens.
Eerst had Ajax moeite, vervolgens niet meer. Toen werd er beter doorgedekt.
AZ rende zich net zo goed rot. Een paar Alkmaarse spelers kregen kramp, terwijl AZ een half uur met een man meer speelde.

Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » zo mei 06, 2007 10:06 pm

Bertje schreef:
Ja hoor, Trab. :aai.gif:

Ajax speelde geen mandekking, maar speelt met Stam en Vermaelen vanuit de zone. Daarnaast geven je laatste mannen (Stam en Vermaelen dus) de hoogte van de lijn aan. Die faalden daarin, waardoor de linies niet aansloten en AZ zo kon doorlopen.
Dit heet niks met de slag op het middenveld te maken. Ajax gaf teveel ruimte weg aan Martens en Jenner. Konden telkens vrij een bal aannemen. Of Urby en Ogararu hadden moeten doordekken of Davids en Gabri hadden daar moeten staan. Stam kon hier niks aan doen.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » zo mei 06, 2007 10:09 pm

Urby en Ogararu kunnen pas doordekken als ze weten dat Stam en Vermaelen meegaan, want anders valt behalve je middenveld ook je verdediging nog uit elkaar. Nee, Stam had vandaag op moeten staan en dat deed hij niet. Pas als Stam vooruit verdedigt kan het middenveld druk op de bal zetten en dus pressie spelen.

Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » zo mei 06, 2007 10:16 pm

Bertje schreef:Urby en Ogararu kunnen pas doordekken als ze weten dat Stam en Vermaelen meegaan, want anders valt behalve je middenveld ook je verdediging nog uit elkaar. Nee, Stam had vandaag op moeten staan en dat deed hij niet. Pas als Stam vooruit verdedigt kan het middenveld druk op de bal zetten en dus pressie spelen.
Jenner en Martens speelden vanaf het middenveld. Dus jij verwacht dat Stam en Vermaelen de hele wedstrijd tegen de middenlijn spelen? Urby had geen vaste tegenstander, dus die moet zorgen dat hij doordekt als de bal bij Jenenr is. Daar heeft hij Stam niet voor nodig. Je staat achter 4 tegen 2, 3 man lijkt mij meer dan genoeg.

joey
Erelid

Bericht door joey » zo mei 06, 2007 10:20 pm

Trab schreef:Jenner en Martens speelden vanaf het middenveld. Dus jij verwacht dat Stam en Vermaelen de hele wedstrijd tegen de middenlijn spelen? Urby had geen vaste tegenstander, dus die moet zorgen dat hij doordekt als de bal bij Jenenr is. Daar heeft hij Stam niet voor nodig. Je staat achter 4 tegen 2, 3 man lijkt mij meer dan genoeg.
Urby is tactisch de slimste niet, Trab. Die heeft de grootste moeite om zijn momenten te kiezen. Het zal de bedoeling zijn geweest om Urby weg te lokken uit de verdediging, maar daar trapte hij niet in. Wil niet zeggen dat hij moet blijven hangen.

wimpey

Bericht door wimpey » ma mei 07, 2007 6:34 am

joey schreef: BTW, zo kan ik het ook. Een paar jeugdspelers, een matige keeper, een afdankertje van Tottenham Hotspur, een dertiger die nooit hoger dan AZ of MVV heeft gespeeld, een miskoop uit Roemenië, een reserve van Barcelona, etc. Scheringa heeft alleen afgelopen zomer al een kapitaal in de selectie gestoken. Ajax moest het op de transfermarkt doen met minder geld.
Bollocks, joey. Ajax heeft een flink aantal arrivés, AZ maar 1: Shota. Bijna de helft van de ploeg van AZ speelde vorig seizoen nog tegen degradatie.

Van Gaal heeft met die jongens in een jaar tijd een enorme progressie geboekt. Ten Cate is amper verder dan een jaar geleden: het blijft een stroef draaiend elftal. Van Gaal is gewoon de veel betere trainer. Met Van Gaal was Ajax op z´n sloffen kampioen geworden dit seizoen.

joey
Erelid

Bericht door joey » ma mei 07, 2007 8:24 am

Dat soort overwegingen zijn aan mij niet besteed. Vorige week zondag zou Van Gaal wel even kampioen worden met AZ, want Excelsior stelde niets voor en Van Gaal wist hoe je een team moest prepareren.

Niet dus.

Over wissels e.d. wil ik best met je twisten, maar ik heb nog nooit een speler horen zeggen dat HtC geen goede TRAINER is. Hij maakt spelers wel degelijk beter.

Jesse

Bericht door Jesse » ma mei 07, 2007 8:50 am

Misschien is dat wel zo, maar zoveel beter vind ik het TEAM niet spelen.
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

joey
Erelid

Bericht door joey » ma mei 07, 2007 9:03 am

Heel wisselend, vind ik. Zelfs binnen wedstrijden.

Maar dat heeft ook met zwakke schakels te maken. Ogararu bijvoorbeeld...

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » ma mei 07, 2007 10:00 am

Trab schreef:
Bertje schreef:Urby en Ogararu kunnen pas doordekken als ze weten dat Stam en Vermaelen meegaan, want anders valt behalve je middenveld ook je verdediging nog uit elkaar. Nee, Stam had vandaag op moeten staan en dat deed hij niet. Pas als Stam vooruit verdedigt kan het middenveld druk op de bal zetten en dus pressie spelen.
Jenner en Martens speelden vanaf het middenveld. Dus jij verwacht dat Stam en Vermaelen de hele wedstrijd tegen de middenlijn spelen? Urby had geen vaste tegenstander, dus die moet zorgen dat hij doordekt als de bal bij Jenenr is. Daar heeft hij Stam niet voor nodig. Je staat achter 4 tegen 2, 3 man lijkt mij meer dan genoeg.
Voldoende als de verdediging aansluit, ja. Als Stam zijn verdediging niet laat aansluiten, worden de ruimtes groot, toch? Nou, wat moet je nou doen bij balverlies? De ruimtes klein maken. Stam moet dus vooruit verdedigen (naar voren lopen in plaats van bij zijn eigen zestien blijven hangen), zodat verdediging en middenveld in elkaar overvloeien en je niet twee afzonderlijke blokken krijgt. Dan pas kan er sprake zijn van doordekken, knijpen, roteren en meer van die dingen.

999

Bericht door 999 » ma mei 07, 2007 11:49 am

Bertje schreef:
Trab schreef:
Voldoende als de verdediging aansluit, ja. Als Stam zijn verdediging niet laat aansluiten, worden de ruimtes groot, toch? Nou, wat moet je nou doen bij balverlies? De ruimtes klein maken. Stam moet dus vooruit verdedigen (naar voren lopen in plaats van bij zijn eigen zestien blijven hangen), zodat verdediging en middenveld in elkaar overvloeien en je niet twee afzonderlijke blokken krijgt. Dan pas kan er sprake zijn van doordekken, knijpen, roteren en meer van die dingen.
Dit heeft niks met Stam te maken.Emanuelson vergeet om Jenner te dekken, en bij balbezit door te schuiven, Heitinga staat in 9 van de 10 keren te ver van zijn man.Babel grossiert in balverlies en Vermaelen staat te spelen als een natte krant.Positiespel is om te huilen.Inplaats weg te lopen van je man bij balbezit blijft men staan.Inplaats van positioneel dat metertje naar links rechts achter voren te maken loopt bv. Heitinga zonder naar z'n man te kijken meteen 4-5 meter terug naar achteren.

Verder lijkt het wel of bijna iedereen bezig is zichzelf proberen in de kijker te spelen voor een trip naar een buitenlandse club.Op enkelen blijven het spelers die weinig tot geen oog hebben voor de medespelers.Gebeurt dat wel creeer je ook meteen de kansen.

Heitinga en Emanuelson hebben geen creativiteit, Heitinga weet niet hoe vlug hij de bal af moet spelen terwijl juist 2-3 stappen naar voren met de bal de tegenstander een keuze moet maken waardoor er ergens anders op het veld de ruimte onstaat. Nu doet Cziommer een stap naar links of rechtrs en staat weer positioneel meteen goed.Babel daarintegen overdrijft elke aktie.Ach en zo kun je nog wel effe doorgaan ..
Blij met de punten ...

Plaats reactie