Ajax - RKC Waalwijk (KNVB-beker)

Wedstrijden van de afgelopen seizoenen
Plaats reactie
joey
Erelid

Bericht door joey »

Trab schreef:Ik weet niet naar wat voor wedstrijd jij hebt zitten kijken, maar ik heb Ajax de laatste jaren zelden in zo'n hoog tempo zien voetballen als vanavond. Vooral het 1e uur was indrukwekkend. Goede forechecking, meteen erbovenop en bijna alle duels werden gewonnen. Het was alleen jammer dat Babel en De Mul hun dag niet hadden waardoor de eindpass vaak niet aankwam. Maar de cornerverhouding 10-0 na een uur spelen zij genoeg.

Absolute uitblinkers wat mij betreft Vermaelen en Gabri. Vermaelen won werkelijk alles. Zowel door de lucht als over de grond. Op Gabri heb ik vaak kritiek gehad, maar vanavond was hij fantastisch. Over het hele veld te vinden en won ook vrijwel al zijn duels. Graag meer van dit soort wedstrijden volgend seizoen.
Mee eens. Ik ben heel tevreden. Er ging nog van alles fout, maar vanavond was goed te zien waar HtC heen wil. In de combinatie was het tempo soms zelfs te hoog. Geef HtC nog een half jaar en we jagen de meeste ploegen het veld af. :yes:
RKC wilde er een schoppartij van maken, maar dat is niet gelukt. Wat een beuk kreeg KJH trouwens. Koekje van eigen deeg. ;)
Het stinkt aan alle kanten!
Zuidema

Bericht door Zuidema »

Jöhnk schreef: Hij moet over zijn eigen ego heenstappen en Perez gewoon zijn dikverdiende basisplaats gunnen. :sad:
Het gekke is (Demosthenes noemde het ook al) dat Perez zijn beste potjes speelt als ie invalt. De weinige keren dat ie in de basis startte vond ik hem over het algemeen niet erg op dreef. Maar mag ie dan voortaan wel wat langer invallen, ome Henk?
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter »

Jesse schreef:Tegen NAC stond hij toch juist weer op 10? Daar vind ik hem minder dan op links.
Inderdaad. Ik vind Perez vanaf links een stuk dreigender. het kunstje van Babel is nu wel uitgewerkt en ik vind het nog steeds bloedirritant dat hij veel ballen te ver van de voet af laat lopen. Vandaag gebeurde dat ook geregeld, waardoor hij zich kansloos vastliep.
Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab »

Jesse schreef:Tegen NAC stond hij toch juist weer op 10? Daar vind ik hem minder dan op links.
Ajax speelt anders dan AZ destijds. Toen had je veel meer positiewisselingen met Van Galen en Perez. Bij Ajax moet hij veel meer aan de zijlijn blijven als hij op links speelt. Bovendien is het geen speler die achter een back aanloopt. Maar goed, het is gewoon een geweldige speler en die moet altijd spelen. op welke plek dan ook.
joey
Erelid

Bericht door joey »

Op welke positie dan, Trab? Op 10 vond ik hem geen succes.
Jesse

Bericht door Jesse »

Overigens vond ik Davids ook zeer sterk. Hij ging ongeveer in z'n eentje het gevecht aan met heel RKC. :yes:
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."
Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk »

Davids was sterk, inderdaad. :xyxthumbs:

Perez moet op 11. En Babel op de bank aub.
Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab »

joey schreef:Op welke positie dan, Trab? Op 10 vond ik hem geen succes.
Tegen Nac niet nee, alhoewel toen het hele elftal slecht was. Misschien volgend jaar een kans als Sneijder vertrekt. En anders wellicht voor De Mul of Babel.
Dubbel
AT EC 2012 winner

Bericht door Dubbel »

Trab schreef:Om moedeloos van te worden was de wedstrijd tegen Nac. Toen klopte er niks van en werd er kans na kans weggeven achterin. Vandaag werd er compact gespeeld en nauwelijks wat weggeven. Alle duels werden gewonnen en als ajax de bal kwijt was werd hij meteen weer heroverd.
Dat de buitenspelers dan hun dag niet hebben dat is jammer, maar ik heb me best vermaakt.
Het maakt op mij juist de indruk dat onze ploeg het vandaag niet had gered tegen een fysiek iets sterkere en in de omschakeling wat slimmere tegenstander. In de eerste helft vond ik de lange ballen van Rkc best gevaarlijk, met wat meer gogme van hunnie was daar ook wat uit gekomen. De meeste kansen van Ajax waren klutsballen of counters. En dat terwijl de Rkc verdediging nivootje Spakenburg 2 is. Het wordt nog een hele tour om zondag opnieuw te winnen.
joey
Erelid

Bericht door joey »

Denken jullie dat het nog wat wordt met Ogararu bij Ajax? Ik vrees het ergste voor die jongen. :aai:
Jesse

Bericht door Jesse »

Perez, Huntelaar en Sneijder, dat is behoorlijk voetbalintelligentie in een driehoekje. :yes:
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."
Aristides

Bericht door Aristides »

Dit keer Ajax op tv gezien en dan beleef je zo'n wedstrijd anders. De reden? Het commentaar.

De klap van Milan Koenders als voorbeeld. De commentator geeft commentaar (is zijn werk) bij de herhaling, maar wordt er in het interview nog naar gevraagd? Nee. Het is dat er na afloop over wordt gesproken, maar anders? Vergelijk dat eens met wat Zlatan tegen schoenmakers van Groningen deed! Toen zes wedstrijden, maar nu zou daar misschien niet meer over worden gesproken.

Milan Koenders te moeilijk voor Ajax???????????? Dat heb ik nooit gehoord. Hij zat tegen het Ajax-niveau aan en dat hebben meer verdedigers van Ajax. Ze worden te weinig op de proef gesteld in de jeugd en worden daar lui van. Nu bij RKC moet hij wel en dan zie dat hij een Ajax-opleiding heeft :D Lamey, (voor € 4,5 miljoen naar psv), Boularousz (voor veel geld naar Hamburg), Greene (voor ??? naar feyenoord), Vermaelen (gelukkig terug naar Ajax, ook al houden sommigen op AT niet van Belgen) en Koenders (naar ???), dat zien ze goed bij RKC.
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!
Jesse

Bericht door Jesse »

Koenders speelde inderdaad sterk. :yes:
Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab »

Dubbel schreef: Het maakt op mij juist de indruk dat onze ploeg het vandaag niet had gered tegen een fysiek iets sterkere en in de omschakeling wat slimmere tegenstander. In de eerste helft vond ik de lange ballen van Rkc best gevaarlijk, met wat meer gogme van hunnie was daar ook wat uit gekomen. De meeste kansen van Ajax waren klutsballen of counters. En dat terwijl de Rkc verdediging nivootje Spakenburg 2 is. Het wordt nog een hele tour om zondag opnieuw te winnen.
Dat fysieke geloof ik niks van. RKC speelde op het randje, net als Ajax overigens. En Ajax is gewoon sterk in de duels. Dat was ook tegen PSV zo, Utrecht uit, Twente-uit etc.
Ik heb weinig gevaarlijke lange ballen gezien van RKC. Vermaelen won elke kopduel van Vder Haar. De enige die wel eens over het hoofd gezien werd was Janssen. Die speelde vanaf links, maar kwam af en toe naar binnen. Dat liep wel eens mis in de communicatie tussen Ogararu en Heitinga.
Dat Ajax weinig echt uitgespeelde kansen creerde lag aan de eindpass van met name de buitenspelers. Voor de rest werd er in een ongelooflijk hoog tempo gespeeld. Een beetje zoals in de 2e helft tegen Bremen, alleen dan een 1 uur lang.
joey
Erelid

Bericht door joey »

@Demo: Ik houd wel van Belgen! Ben dol op paling in het groen! :D

Vermaelen moet brutaler worden, minder twijfelen. Maar hij kan het.

Ben het met Trab eens dat RKC meer leek dan het was. RKC kreeg een goal in de schoot geworpen maar speelde verder een kansloze wedstrijd. Ajax was technisch, tactisch, fysiek en mentaal superieur. Vraagje aan Jöhnk: mag Davids van jou nog steeds weg voor een leuk prijsje? Of zullen we hem voor alle zekerheid toch maar houden?
Jöhnk

Bericht door Jöhnk »

Houd hem toch maar voor de zekerheid. ;)
Arwin

Bericht door Arwin »

@Thomas: Die quote over Vermaelen ('Als Chivu') kwam van Radio 1.

Perez speelt dus inderdaad beter vanaf links, zoals ik ook aangaf in de spelerstopic over Perez. Maar Babel blijft toch ook altijd een dreigende speler en toen hij dit seizoen een tijdje gemist werd, speeld Ajax ook niet bepaald beter. Moeilijke keuze, maar Perez mag van mij tegen Sparta best eens de kans krijgen als nummer 11 in een wat vrijere rol. [/quote]
Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab »

joey schreef:Denken jullie dat het nog wat wordt met Ogararu bij Ajax? Ik vrees het ergste voor die jongen. :aai:
Ogararu kan best voetballen, alleen hij moet is leren door te dekken op zijn tegenstander. Als je ziet hoe Vermaelen erboven op zit bij zijn tegenstander en je ziet Ogararu telkens op een kilometer dekken, dan is dat echt frustrerend. Hierdoor geef je de tegenstander telkens ruimte om gevaarlijk te worden.
Voor de rest moet hij vaker en sneller over De Mul heen durven te gaan. Tegen Bremen in de 2e helft deed hij het hartstikke goed en ook vandaag in de 2e helt ging het een stuk beter. Voor de rest is er niks mis met zijn techniek en heeft hij een uitstekend voorzet in huis.
joey
Erelid

Bericht door joey »

Jöhnk schreef:Houd hem toch maar voor de zekerheid. ;)
Dat dacht ik wel. :xyxthumbs: :D

Die Berger ving Davids op en moest meteen gewisseld worden, haha.

Denk dat de keuze voor Babel ipv Perez vooral een tactische is. HtC kiest voor diepgang, snelheid, een actie. Met Perez speel je heel anders, die stel je eerder op in een uitwedstrijd. HtC wil de backs continu onder druk zetten en dat lukt niet zo met Perez.
Jöhnk

Bericht door Jöhnk »

@Trab: Mee eens. Hij kan best ballen, maar het is zo'n slappe darm.

Krijgt van mij sowieso, zoals iedere nieuwe speler, een herkansing in zijn tweede seizoen.

@joey: ik zou als verdediger meer angst hebben voor Perez dan voor Babel. Diepgang, dreiging, ik neem dat voor kennisgeving aan. Perez is simpelweg een zoveel betere voetballer.
Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab »

Jöhnk schreef:

ik zou als verdediger meer angst hebben voor Perez dan voor Babel. Diepgang, dreiging, ik neem dat voor kennisgeving aan. Perez is simpelweg een zoveel betere voetballer.
Dat is hij zeker, maar Perez heeft wel zijn kans gehad in het begin op links en niet dat gebracht wat hij bij AZ bracht. Wat volgens mij hoofdzakelijk komt door de andere invulling van de positie bij Ajax in vergleijking met AZ. Dat hij goed invalt zegt niet alles. Meestal ligt er dan meer ruimte en is de tegenstander al moe.
joey
Erelid

Bericht door joey »

Jöhnk schreef:@joey: ik zou als verdediger meer angst hebben voor Perez dan voor Babel. Diepgang, dreiging, ik neem dat voor kennisgeving aan. Perez is simpelweg een zoveel betere voetballer.
Vergis je niet, verdedigers doen het in hun broek voor Babel. Gabri had het daar nog over in de VI van vorige week. Dat hij zelden een speler had meegemaakt die zo explosief in zijn spel was als Babel. Ander punt is dat Babel momenteel niet de topvorm heeft. Dat is al enkele weken zo. Dus op dit moment (op dit moment) zou Perez de voorkeur kunnen krijgen, maar Babel heeft veel meer toekomst.
Zuidema

Bericht door Zuidema »

Jöhnk schreef:

@joey: ik zou als verdediger meer angst hebben voor Perez dan voor Babel. Diepgang, dreiging, ik neem dat voor kennisgeving aan. Perez is simpelweg een zoveel betere voetballer.
En Babel draait sowieso de laatste wedstrijdjes behoorlijk stroefjes, vind ik. Vergis ik me nou, of kwam Huntelaar ook eindelijk eens in het stuk voor toen Perez mee ging doen (afgezien van zijn prima kopbal in de 1e helft)?
Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab »

Zuidema schreef:
En Babel draait sowieso de laatste wedstrijdjes behoorlijk stroefjes, vind ik. Vergis ik me nou, of kwam Huntelaar ook eindelijk eens in het stuk voor toen Perez mee ging doen (afgezien van zijn prima kopbal in de 1e helft)?
Perez ziet altijd de vrije man en weet hem daarop perfect te plaatsen. De Mul en Babel geven vaak op goed geluk voor. Zo'n bal laag over de grond op De Mul. Fantastisch gewoon. Een ander had hem waarschijnlijk op goed geluk hoog voor de pot geslingerd. Dat zijn net de details die het verschil maken.
Jöhnk

Bericht door Jöhnk »

Perez en Huntelaar vinden elkaar inderdaad makkelijk. Viel me tegen Nac ook al op. Al wordt dit in de kleedkamer als vorm van deserteren beschouwd, begrijp ik.

Sneijder en KJH klikken trouwens nog steeds niet. Sneijder wil steekpassjes geven; KJH wil de bal in de voeten.
Plaats reactie