Spanje
Moderator: mods
Giuly misschien, die was ondanks het feit dat hij een veel minder goede voetballer is uitblinker in de CL geweest. Maar Marquez zeker niet.
En het verleden zegt inderdaad weinig over de nieuwe sterren. Ik mag toch hopen dat Real Madrid niet Kaka en Cristiano Ronaldo haalt. Vooral die laatste zie ik het liefst naar Barcelona komen. Wat wel weer grappig en typisch zou zijn is wanneer Real Madrid weer doordraait, teveel sterren haalt en zelfs deze matige balans kwijtraakt.
En het verleden zegt inderdaad weinig over de nieuwe sterren. Ik mag toch hopen dat Real Madrid niet Kaka en Cristiano Ronaldo haalt. Vooral die laatste zie ik het liefst naar Barcelona komen. Wat wel weer grappig en typisch zou zijn is wanneer Real Madrid weer doordraait, teveel sterren haalt en zelfs deze matige balans kwijtraakt.
-
Barcelona en Real zijn allebei een club van sterren, Barcelona is alleen meer een club van buitenlandse sterren terwijl Madrid altijd veel sterker Spaans gekleurd is geweest.
Dat gebabbel over Catalaanse talenten en een volledig Catalaans Barça slaat ook eigenlijk nergens op want Barcelona heeft een geschiedenis die volledig gebouwd is op buitenlandse krachten; gesticht door een buitenlander(zoals de meeste Spaanse clubs overigens) en drijvend op grote internationale topvoetballers. Die andere club uit de stad heet niet voor niets Espanyol.
Het is een afspiegeling van de cultuur: Barcelona is een mondaine, internationale stad(geen catalaanse stad! in Barcelona wonen nauwelijks Catalanen), Madrid is een spaanse stad. Barcelona is de hoofdstad van Spanje voor buitenlanders, Madrid is de hoofdstad van Spanje. Barcelona had ook in Frankrijk of Italië kunnen liggen, Madrid is oer spaans. In Barcelona wonen mensen van overal, in Madrid wonen Spanjaarden.
Het succes van de club is hetzelfde als dat van de stad: dat buitenlanders van waar ook zich heel makkelijk aanpassen en zich verbonden voelen met hun nieuwe verblijfplaats. Daarom hebben Cruijff, Stoitchkov, Ronaldinho en al die anderen zich er zo thuis gevoeld en daarom spreken al die Andalusiërs Catalaans.
Dat gebabbel over Catalaanse talenten en een volledig Catalaans Barça slaat ook eigenlijk nergens op want Barcelona heeft een geschiedenis die volledig gebouwd is op buitenlandse krachten; gesticht door een buitenlander(zoals de meeste Spaanse clubs overigens) en drijvend op grote internationale topvoetballers. Die andere club uit de stad heet niet voor niets Espanyol.
Het is een afspiegeling van de cultuur: Barcelona is een mondaine, internationale stad(geen catalaanse stad! in Barcelona wonen nauwelijks Catalanen), Madrid is een spaanse stad. Barcelona is de hoofdstad van Spanje voor buitenlanders, Madrid is de hoofdstad van Spanje. Barcelona had ook in Frankrijk of Italië kunnen liggen, Madrid is oer spaans. In Barcelona wonen mensen van overal, in Madrid wonen Spanjaarden.
Het succes van de club is hetzelfde als dat van de stad: dat buitenlanders van waar ook zich heel makkelijk aanpassen en zich verbonden voelen met hun nieuwe verblijfplaats. Daarom hebben Cruijff, Stoitchkov, Ronaldinho en al die anderen zich er zo thuis gevoeld en daarom spreken al die Andalusiërs Catalaans.
Messi is een buitenlander, maar voor een groot deel opgeleid door Barcelona zelf.
In de huidige situatie heeft Real (even) de rol van Barcelona op zich genomen en andersom. Reals grootste sterren zijn namelijk voornamelijk buitenlanders, terwijl Barcelona met 5 zelf opgeleide spelers in de basis speelt.
In de huidige situatie heeft Real (even) de rol van Barcelona op zich genomen en andersom. Reals grootste sterren zijn namelijk voornamelijk buitenlanders, terwijl Barcelona met 5 zelf opgeleide spelers in de basis speelt.
Natuurlijk is Messi grotendeels door Barcelona opgeleid, maar dan is hij nog steeds een buitenlander.
Barcelona's grootste sterren zijn geen buitenlanders? Volgens mij komen Ronaldinho, Eto'o, Marquez, Thuram, Zambrotta en Deco allemaal uit het buitenland. Daarnaast waren het ook allemaal gevestigde namen op het moment dat ze gehaald werden.
Barcelona's grootste sterren zijn geen buitenlanders? Volgens mij komen Ronaldinho, Eto'o, Marquez, Thuram, Zambrotta en Deco allemaal uit het buitenland. Daarnaast waren het ook allemaal gevestigde namen op het moment dat ze gehaald werden.
Amper betekent nauwelijks bertje, en dat wil dus zeggen dat ze nog wel af en toe Spaanse spelers kopen, maar zeker niet veel. Als je dan 3 Spaanse aankopen (Reyes is gehuurd) in de laatste 8 jaar kan opnoemen, kan ik niet zeggen dat joey er naast zat.Bertje schreef:Casillas, Guti en Raúl spelen toch regelmatig. En dan heb je Raúl Bravo, De La Red, Mejia en Torres nog.Thomas schreef:Maar Puyol en Xavi zijn wel zelf opgeleid en ook Iñiesta groeit steeds meer uit tot een ster.
En joey, Helguera, Salgado, Reyes en Ramos komen ook uit Spanje, hoor.
Wat wil je nu zeggen?
Joey zeg: Real Madrid koopt nog amper Spanjaarden.
Dat gaat over de huidige situatie.
Jij wil dit weerleggen en weet 3 Spaanse spelers op te noemen die Real Madrid heeft gekocht de laatste 8 jaar. Oftewel, hoewel je joey eigenlijk ervan wil overtuigen dat zijn stelling niet klopt, geef je hem min of meer gelijk.
Vervolgens kom jij aan dat ik moet gaan kijken naar welke Spaanse spelers Barcelona heeft gekocht??
Ik zou als ik jou was iets beter naar de opmerking van joey kijken in het vervolg.
Jij wil dit weerleggen en weet 3 Spaanse spelers op te noemen die Real Madrid heeft gekocht de laatste 8 jaar. Oftewel, hoewel je joey eigenlijk ervan wil overtuigen dat zijn stelling niet klopt, geef je hem min of meer gelijk.
Vervolgens kom jij aan dat ik moet gaan kijken naar welke Spaanse spelers Barcelona heeft gekocht??
Ik zou als ik jou was iets beter naar de opmerking van joey kijken in het vervolg.
Doe mij het trio van Barcelona dan maar hoor. Die zijn veel belangrijker voor Barcelona dan die drie voor Real Madrid.Bertje schreef:Casillas, Guti en Raúl spelen toch regelmatig. En dan heb je Raúl Bravo, De La Red, Mejia en Torres nog.Thomas schreef:Maar Puyol en Xavi zijn wel zelf opgeleid en ook Iñiesta groeit steeds meer uit tot een ster.
Xavi en Puyol zijn grote sterren, zeer belangrijk voor het elftal en geen buitenlanders.
Barcelona doet het (tegenwoordig) beter: ze leiden ze zelf op. :yes:Bertje schreef:Dit zijn spelers uit het huidige elftal van Real. Het verleden doet er hier immers niet toe. En vergelijk het maar met de Spaanse aankopen bij Barcelona, zou ik zeggen. Ik wil je wel even helpen: Ezquerro.
Als je even kijkt naar de hele discussie zie je dat het over het aantal Spanjaarden bij Real (in vergelijking met Barcelona) gaat. Joey zegt dat Real nog amper Spaanse spelers haalt, maar toch bestaat hun selectie voor ongeveer de helft uit Spanjaarden (wat dus wél past in de discussie over het aantal Spanjaarden bij Real). Jij gaat ervan uit dat ik aangeef dat joeys stelling niet klopt, maar dat doe ik nergens. Het enige punt dat ik wil maken is dat Real wel Spanjaarden haalt (en hierbij is een gehuurde speler natuurlijk ook gewoon gehaald) en nog steeds meer dan Barcelona. Joey heeft het immers over amper. Amper is relatief en in dit geval dus in vergelijking met Barcelona. Dan haalt Real wel degelijk meer Spanjaarden.DelToro schreef:Wat wil je nu zeggen?
Real had meer Spanjaarden, heeft meer Spanjaarden en haalt meer Spanjaarden dan Barcelona.
Niet relevant. We hadden het niet over hoe goed ze zijn. Barcelona is als geheel ook sterker dan Real, maar daar hadden we het gewoon niet over.Thomas schreef:Doe mij het trio van Barcelona dan maar hoor. Die zijn veel belangrijker voor Barcelona dan die drie voor Real Madrid.Bertje schreef:Casillas, Guti en Raúl spelen toch regelmatig. En dan heb je Raúl Bravo, De La Red, Mejia en Torres nog.Thomas schreef:Maar Puyol en Xavi zijn wel zelf opgeleid en ook Iñiesta groeit steeds meer uit tot een ster.
Xavi en Puyol zijn grote sterren, zeer belangrijk voor het elftal en geen buitenlanders.
Real heeft nog steeds meer Spanjaarden dan Barcelona, hoor. En het zou me niets verbazen als Real ook meer zelf opgeleide Spanjaarden heeft.Thomas schreef:Barcelona doet het (tegenwoordig) beter: ze leiden ze zelf op. :yes: