De toekomst van Ajax

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » wo mar 07, 2007 3:13 pm

MHF schreef:Sorry dat ik nog even off topic doorga (Boem!) maar weet je wat het probleem met het bovenstaande verhaal is Ray? Na volgend jaar zijn de drie door jou genoemde toppers als weer vertrokken. Je kunt dus niet bouwen op de poppetjes die je ter beschikking hebt want als Nederlandese club zijnde kan je die toch niet voor een langere periode vasthouden. Indirect wordt hiermee richting gegeven aan de roep om je te richten op het systeem (collectief/automatismen) en niet op de invididuele kwaliteiten van de spelers (alhoewel die er in de basis tot op zekere hoogte wel moeten zijn natuurlijk).
PSV heeft échte toppers als Alex, Gomes en Farfan toch een hele tijd bij de club weten te houden en op die manier al jaren de beschikking over een stabiel en winnend elftal. Ajax haalt vaak spelers met een grotere bek dan voetbalkwaliteiten en/of realiteitszin, PSV doet dat vaak precies andersom.
Raymon schreef:Dat klopt ook en dat had ik eigenlijk ook in mijn verhaal moeten aangeven. Het probleem van Ajax is dat ze de laatste jaren weinig tot geen ervaring in het team hadden. Dat hebben ze nu wel maar is dat van korte duur (mbt deze spelers). Zaak is dus om voor volgend jaar weer een aantal ervaren spelers zien te krijgen. We hebben voldoende talent die onder de juiste omstandigheden (lees ervaring om zich heen) prima kunnen voetballen. Ze moeten alleen niet zelf de boel op sleeptouw (willen) nemen. Het team is dit jaar duidelijk sterker geworden en dat mag ook wel met Stam en Gabri als basisspelers en zal weer sterker worden met Davids nu erbij. Alleen het heeft tijd nodig. En met een continue stroom van ervaren spelers en een juiste aanvulling vanuit de jeugd kun je een prima team neerzetten.
Het elftal is inmiddels flink verouderd en ik geloof er niet zo in dat het Ajax aan ervaring ontbreekt. Overigens heeft het Ajax al die tijd niet zozeer aan ervaring ontbroken, maar meer aan leiderschap. Ten slotte zijn er ervaren spelers die naast hun eigen kwaliteiten weinig toevoegen aan een elftal en zijn er spelers van 22 die een elftal naar hun hand kunnen zetten. Maar na Chivu heeft Ajax geen echte leider meer in het elftal gehad. Met Stam en Davids hebben we die nu wel. Nu is het zaak om er voor te zorgen dat er genoeg kwaliteit is, want zoveel echt jonge spelers staan er nu ook weer niet in het team.

LucaS

Bericht door LucaS » wo mar 07, 2007 3:14 pm

Raymon schreef:Dus dan moet je ook investeren in een aantal spelers zonder restwaarde. Spelers als Stam, Davids en Gabri (al kan die misschien nog wat opleveren uiteindelijk).
Dat zeggen we al jaren. Ajax heeft een heel goede, talentvolle groep, maar er ontbreekt leiderschap en ervaring. daar is op ingekocht, en wat blijkt, er is geen (of nauwelijks zo je wil) verbetering waar te nemen!
I think I lost my fucking headache

Harm

Bericht door Harm » wo mar 07, 2007 3:20 pm

Stam is ook geen leider, dat ziet zelfs een blind paard.

Ik denk zelfs dat Stam zich meer op zijn verdediging moet richten dan op het blind naar voren stormen met de bal aan zijn voet. Toegegeven, het ziet er indrukwekkend uit, maar daar liggen de problemen van Ajax niet en het enige dat hij doet is het dichtlopen van de gaten.

Davids vind ik ook geen echte leider, net als Stam heeft hij te weinig voetbalintelligentie.

Maar dat zal sowieso het probleem worden van de Nederlandse voetballers. Al dat denken in systemen zorgt ervoor dat spelers zelfs niet eens meer na mógen denken. Ik heb bijvoorbeeld niet het idee dat het elftal van Ajax, AZ, of PSV (als Cocu niet meedoet) zichzelf bij kan sturen.

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » wo mar 07, 2007 3:25 pm

Stam en Davids zijn in ieder geval leiders in gebaar.

Harm

Bericht door Harm » wo mar 07, 2007 3:27 pm

Maar het spel zien ze niet. Ze kunnen inderdaad heel boos op iemand worden wanneer die iets verkeerd doet, maar echt anticiperen en de poppetjes anders zetten, dat kunnen ze niet.

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » wo mar 07, 2007 3:29 pm

Vooropgesteld zijn er inderdaad veel problemen bij Ajax. Al denk ik wel dat de technische staf die er nu zit, genoeg power heeft om dat op te lossen. De aankopen die dit jaar gedaan zijn, zijn misschien niet de leiders, maar tillen wel het niveau omhoog. Stam, Gabri en in mindere mate Davids gaan wél voorop in de strijd, iedere wedstrijd weer. Alleen zijn er nog teveel spelers die denken dat ze met hun ogen dicht mee kunnen hobbelen in de Eredivisie. Bij Urby bijvoorbeeld lijkt het er altijd op dat hij zich in een speeltuin begeeft, het lijkt wel alsof het besef ontbreekt. Datzelfde gevoel heb ik bij wel meer Ajacieden die uit de jeugdopleding komen. Jarenlang mocht iedereen ongehinderd doorstromen naar Ajax 1, de lijst is eindeloos. Pure middelmatigheid stond in Ajax 1, maar ja... het was eigen kweek, dus het moest wel goed zijn.

LucaS

Bericht door LucaS » wo mar 07, 2007 3:30 pm

Bijna alle eigen kweek in het eerste heeft ook het Nederlands elftal gehaald

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » wo mar 07, 2007 3:30 pm

Daar ben ik het op zich wel mee eens. Stam ziet in verdedigend opzicht vrijwel alles maar een team neer zetten is toch andere koek.

Maar goed, het ging me erom dat bij mij kwaliteit voorop staat en dat leiderschap niet leeftijdsgebonden is. Het maakt mij geen flikker uit hoe oud een speler is, als hij maar goed is.

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » wo mar 07, 2007 3:31 pm

Muisje Andersom schreef:Bijna alle eigen kweek in het eerste heeft ook het Nederlands elftal gehaald
Yup, kijk maar eens naar de resultaten van de laatste jaren ;)

Harm

Bericht door Harm » wo mar 07, 2007 3:33 pm

Probleem is dat de spelers in Nederland best goed zullen zijn, maar zelf geen oplossing meer hoeven te zoeken.

Bij PSV trainen ze zelfs met hesjes waardoor de trainer precies kan laten zien wanneer ze verkeerd positie kozen en dat soort dingen. Je zult er spelers in het begin best wat beter mee maken, maar het gevaar is in mijn ogen dat ze het overzicht over het totale veld kwijtraken. Ze hoeven eigenlijk niet meer na te denken omdat de trainer het toch wel voorkauwd.

LucaS

Bericht door LucaS » wo mar 07, 2007 3:33 pm

Veel wedstrijden heeft het Nederlands elftal niet verloren! Wel de echte waarin het erom ging natuurlijk, wat dat betreft is het inderdaad net Ajax

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » wo mar 07, 2007 3:35 pm

Muisje Andersom schreef:Veel wedstrijden heeft het Nederlands elftal niet verloren! Wel de echte waarin het erom ging natuurlijk, wat dat betreft is het inderdaad net Ajax
Nou dan! Winnen van San Marino.. nou nou... Zelfs tegen internationale toplanden kon Oranje zich meten in oefenwedstrijden. Maar o wee als er echt gepresteerd moet worden. Dan krijg je een soort Brugge-uit scneario (die wedstrijd is me nog altijd bijgebleven).

Harm

Bericht door Harm » wo mar 07, 2007 3:37 pm

Wat gebeurde er dan in die wedstrijd?

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » wo mar 07, 2007 3:39 pm

Harm schreef:Probleem is dat de spelers in Nederland best goed zullen zijn, maar zelf geen oplossing meer hoeven te zoeken.

Bij PSV trainen ze zelfs met hesjes waardoor de trainer precies kan laten zien wanneer ze verkeerd positie kozen en dat soort dingen. Je zult er spelers in het begin best wat beter mee maken, maar het gevaar is in mijn ogen dat ze het overzicht over het totale veld kwijtraken. Ze hoeven eigenlijk niet meer na te denken omdat de trainer het toch wel voorkauwd.
Ik vind dit meer een probleem dat in de jeugd al voorkomen moet worden, maar verder ben ik het met je eens.

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » wo mar 07, 2007 3:41 pm

Harm schreef:Wat gebeurde er dan in die wedstrijd?
Onze geprezen talentjes werden ondersteboven gelopen, omdat het veld nogal zwaar bleek te zijn. En daar konden ze niet tegen.

MHF

Bericht door MHF » wo mar 07, 2007 3:42 pm

Thomas schreef: PSV heeft échte toppers als Alex, Gomes en Farfan toch een hele tijd bij de club weten te houden en op die manier al jaren de beschikking over een stabiel en winnend elftal. Ajax haalt vaak spelers met een grotere bek dan voetbalkwaliteiten en/of realiteitszin, PSV doet dat vaak precies andersom.
Ach, incidenteel kan je door omstandigheden (marktwerking, tijdelijke vormcrisis, blessures) wellicht wel eens wat spelers langer aan je binden maar neem nu eens de namen waar jij op wijst. Waren het allemaal toppers toen ze binnen kwamen bij PSV? Ik vond van niet. Alex vond ik volgens mij wel gelijk een zekerheidje maar Gomes -vocht met Zoetebier om een plek onder de lat- vond ik een grabbelaar en Farfan 'slechts' een (veebelovend) talent. Met andere woorden, het is ook vaak het verhaal van de puzzel waarbij de stukjes ineens op hun plaats vallen. Door omstandigheden kan die puzzel trouwens ook weer snel uit elkaar vallen. Weten we nog hoe de pers schreef over Ajax toen ze in 2004 kampioen werden? Dat ze de komende vijf jaar wel even de titel zouden ophalen want er stond toch zo'n geweldige groep met jongen talenten die voorlopig wel bij Ajax zouden blijven. Inmiddels zijn Sneijder en Grygera zo'n beetje de laatsten van die lichting en kunnen we aankomende zomer ook een streep door hun naam heen halen...
De ploeg der dapp're Meersche Helden...

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » wo mar 07, 2007 6:03 pm

Harm schreef:Maar het spel zien ze niet. Ze kunnen inderdaad heel boos op iemand worden wanneer die iets verkeerd doet, maar echt anticiperen en de poppetjes anders zetten, dat kunnen ze niet.
Dan heb je het dus niet over een leider maar over een tacticus.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Harm

Bericht door Harm » wo mar 07, 2007 6:05 pm

Je kunt tacticus zijn zonder dat je leider bent (Vogel), maar een goede leider is in mijn ogen ook een tacticus.

Ik kan zo één-twee-drie geen leider bedenken die het spel niet kon lezen.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » wo mar 07, 2007 6:05 pm

Chivu voerde ook geen veranderingen door, hoor.

En met niemand anders!

Harm

Bericht door Harm » wo mar 07, 2007 6:07 pm

Dan is Stam in jouw ogen dus ook een leider?

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » wo mar 07, 2007 6:11 pm

Zeg ik dat?

Ik vind Stam niet echt een leider.

En met niemand anders!

Harm

Bericht door Harm » wo mar 07, 2007 7:03 pm

Ik vind Chivu dus ook geen echte leider, dat wilde ik er mee aangeven.

Dubbel
AT EC 2012 winner

Bericht door Dubbel » wo mar 07, 2007 7:09 pm

Harm schreef:Ik vind Chivu dus ook geen echte leider, dat wilde ik er mee aangeven.
Zucht. Laat het voetbalgedeelte nou maar aan Baseman over... ;)

Harm

Bericht door Harm » wo mar 07, 2007 7:13 pm

Soms zeg ik toch wel zinnige dingen? Toch :au:

Chivu had wel het vaderachtige, maar niet het tactische vernuft van een echte leider.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » wo mar 07, 2007 7:14 pm

Niet recent, volgens mij.

En met niemand anders!

Plaats reactie