PSV heeft échte toppers als Alex, Gomes en Farfan toch een hele tijd bij de club weten te houden en op die manier al jaren de beschikking over een stabiel en winnend elftal. Ajax haalt vaak spelers met een grotere bek dan voetbalkwaliteiten en/of realiteitszin, PSV doet dat vaak precies andersom.MHF schreef:Sorry dat ik nog even off topic doorga (Boem!) maar weet je wat het probleem met het bovenstaande verhaal is Ray? Na volgend jaar zijn de drie door jou genoemde toppers als weer vertrokken. Je kunt dus niet bouwen op de poppetjes die je ter beschikking hebt want als Nederlandese club zijnde kan je die toch niet voor een langere periode vasthouden. Indirect wordt hiermee richting gegeven aan de roep om je te richten op het systeem (collectief/automatismen) en niet op de invididuele kwaliteiten van de spelers (alhoewel die er in de basis tot op zekere hoogte wel moeten zijn natuurlijk).
Het elftal is inmiddels flink verouderd en ik geloof er niet zo in dat het Ajax aan ervaring ontbreekt. Overigens heeft het Ajax al die tijd niet zozeer aan ervaring ontbroken, maar meer aan leiderschap. Ten slotte zijn er ervaren spelers die naast hun eigen kwaliteiten weinig toevoegen aan een elftal en zijn er spelers van 22 die een elftal naar hun hand kunnen zetten. Maar na Chivu heeft Ajax geen echte leider meer in het elftal gehad. Met Stam en Davids hebben we die nu wel. Nu is het zaak om er voor te zorgen dat er genoeg kwaliteit is, want zoveel echt jonge spelers staan er nu ook weer niet in het team.Raymon schreef:Dat klopt ook en dat had ik eigenlijk ook in mijn verhaal moeten aangeven. Het probleem van Ajax is dat ze de laatste jaren weinig tot geen ervaring in het team hadden. Dat hebben ze nu wel maar is dat van korte duur (mbt deze spelers). Zaak is dus om voor volgend jaar weer een aantal ervaren spelers zien te krijgen. We hebben voldoende talent die onder de juiste omstandigheden (lees ervaring om zich heen) prima kunnen voetballen. Ze moeten alleen niet zelf de boel op sleeptouw (willen) nemen. Het team is dit jaar duidelijk sterker geworden en dat mag ook wel met Stam en Gabri als basisspelers en zal weer sterker worden met Davids nu erbij. Alleen het heeft tijd nodig. En met een continue stroom van ervaren spelers en een juiste aanvulling vanuit de jeugd kun je een prima team neerzetten.