Leonardo Vitor Santiago

Spelers die deel hebben uitgemaakt van de Ajaxselectie

Moderator: mods

joey
Erelid

Bericht door joey » vr jan 12, 2007 4:50 pm

Leonardo, de voors en de tegens

door Henk Hoijtink

Kan het wat worden, de even begaafde als opvliegende Braziliaanse dribbelaar Leonardo bij het voorlopig ook dit seizoen onverminderd onevenwichtige Ajax? Er zijn grote twijfels, maar er klinken ook andere geluiden. Voors en tegens bij een opmerkelijke transfer.
De zestiger Leo Beenhakker, die de nu 23-jarige Leonardo eind jaren negentig als weerbarstig talentje bij Feyenoord meemaakte, was er onlangs gauw mee klaar. De inleidende zinnen die altijd weer over de onmiskenbare vaardigheden van de aanvaller worden gesproken, liet hij in ’Studio Voetbal’ achterwege. Als doorgewinterde trainer mocht hij, vond hij, mede op basis van zijn ervaringen op Feyenoords jeugdcomplex Varkenoord meteen bij de keerzijde beginnen. ,,En dan zeg ik dat het niets wordt.’’

Leonardo bezorgt je gegarandeerd een paar fraaie momenten, doceerde Beenhakker, maar over een heel seizoen zullen zijn uitspattingen een topclub te veel schade berokkenen. ,,Ik denk dat we ons daarbij wel op de grijze eminentie kunnen richten’’, zegt Keje Molenaar, als oud-speler een kritisch volger van Ajax. Hij begrijpt niet waarom Leonardo van NAC is overgenomen. ,,Zolang er geen visie is gepresenteerd, is elke nieuwe speler een ad hoc-aankoop’’, vindt Molenaar. ,,Leonardo kan excelleren in een vrije rol, zoals bij NAC. Maar die kent Ajax niet. Dat was in de eerste competitiehelft al het probleem van een andere aankoop, Perez.’’

Maar het uitgesproken oordeel van Beenhakker wordt niet gedeeld door twee trainers die Leonardo indertijd in de jeugd van Feyenoord begeleidden, Mario Been en Henk Fräser. Ze trekken beiden de parallel met Robin van Persie, ooit ook herhaaldelijk onhandelbaar geacht bij Feyenoord en nu een Europese topspeler in wording bij Arsenal. ,,Van Persie had daar spelers als Henry en Bergkamp in de kleedkamer nodig om als voetballer volwassen te worden’’, zegt Been, nu trainer van NEC. ,,Met onder anderen Stam bij Ajax kan het ook zo uitpakken voor Leo, die nu bovendien krijgt wat hij nodig heeft: een groot stadion.’’

Ex-verdediger Fräser, nog altijd jeugdtrainer bij Feyenoord, is iets voorzichtiger. ,,In de verhalen over het verleden van Leonardo zit een kern van waarheid. Hij is geen gemakkelijke jongen, ook voor zichzelf niet, daar begint het al mee. Maar hij heeft de kwaliteiten om zelfs verder te komen dan Ajax, Feyenoord of PSV. Dat hij er na alle strubbelingen nog is, zegt iets over zijn karakter. Hij laat niet over zich heen lopen. Het niveau is vaak bepalend voor het gedrag. En het is vervelend voor ons Feyenoorders, maar ik bekijk dat toch objectief: het niveau is bij Ajax nu eenmaal hoger en dat kan Leonardo’s redding zijn.’’

In dezelfde geest spreekt Been. ,,Hij moet beseffen dat hij nog een nieuwe kans krijgt, en nu zijn laatste, om nog de stap naar een hoger plan te maken. Leo is Leo, met z’n temperament, maar de club Ajax is groot genoeg om dat in goede banen te leiden. Als je rustig met hem praat is Leo een schat van een jongen. Ik weet ook wel dat hij een onbegrepen indruk kan maken, als een kind dat zijn snoepje niet krijgt. Maar hij kán het verschil maken. Ik begrijp wel dat PSV hem ook wilde hebben. Romario lag daar indertijd altijd op bed, maar hij maakte wel de doelpunten.’’

Doelman Edwin Zoetebier was het afgelopen halfjaar bij NAC ploeggenoot van Leonardo, die ook hij eerder bij Feyenoord meemaakte. ,,Hij is ouder, volwassener, rustiger toch al dan in z’n Feyenoord-tijd’’, oordeelt Zoetebier. ,,Ik heb het gevoel dat hij zich bij Ajax heel graag wil bewijzen. Dat merkte je de laatste weken al. Er viel iets van hem af nadat hij getekend had. Ook daarom geloof ik dat hij kan slagen.’’

Been heeft er zelfs ’heel veel vertrouwen’ in. Zij die het gunstig inzien, baseren zich ook op de mogelijke inbreng van Ajax-trainer Ten Cate, de voormalige assistent van Barcelona die ermee koketteert met zogenoemd lastige spelers te kunnen omgaan. Maar Keje Molenaar gelooft daar niet in. ,,Het gaat niet om de trainer, het gaat erom of de groep ermee kan en wil omgaan. Ronald Koeman kon aanvankelijk als trainer van Ajax nog wel met Mido omgaan, maar als de groep zich gaat roeren moet je toch reageren. Ik betwijfel of Leonardo zich disciplinair staande zal kunnen houden. Op het eerste gezicht zeg ik nee.’’

Trouw
Het stinkt aan alle kanten!

999

Bericht door 999 » vr jan 12, 2007 7:53 pm

En wat zegt Joey ?.
Blij met de punten ...

joey
Erelid

Bericht door joey » vr jan 12, 2007 8:02 pm

Ik heb geen idee. Ik was niet voor deze transfer, maar nu geef ik die jongen het voordeel van de twijfel. Mijn voornaamste bezwaar is dat ik hem helemaal niet zo bijzonder vind.

999

Bericht door 999 » vr jan 12, 2007 9:10 pm

Ouderwetse pingeldoos, vandaag alles, heel veel weken niks.Ik kan deze transfer ook niet plaatsen.Of krijgen we zodadelijk weer een nieuwe opstelling, Leonardo op links, Babel achter de spitsen, of anders om.Hoe je het ook bekijkt, persoonlijk vind ik Leonardo en Babel bijna dezelde spelers.Je weet nooit waar ze aan beginnen en medespelers weten nooit wanneer het eindigt ...
Blij met de punten ...

joey
Erelid

Bericht door joey » vr jan 12, 2007 9:19 pm

Op zich kan ik de redenering wel volgen dat Ajax een speler mist die de wedstrijd kan openbreken met een individuele actie. Maar of Leo de oplossing is?

999

Bericht door 999 » vr jan 12, 2007 9:31 pm

Ik niet, ik hou mijn hoop op twee goede buitenspelers.Al ben ik bang dat dat of te duur is of dat deze nergens te vinden zijn.In het laatste geval zit AJAX dan muurvast in z'n eigen ( systeem ) web.Vandaar denk ik dat nu opeens de huisstijl niet meer heilig is.Maakt me verder niks uit, al hoop ik wel dat men dan niet gaat proberen om als nog opnieuw het wiel uit te vinden.Ik bedoel als je, volgens de TD, dan toch over voldoende selectie-kwaliteiten bezit moet aantrekkelijk efficient voetbal ook in een 4-4-2 systeem mogelijk zijn.

Maar triest blijft het wel ...
Blij met de punten ...

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » vr jan 12, 2007 10:58 pm

Starring schreef:Daar ben ik ook naar op zoek, de titel van de film is overigens: Solo, de wet van de favela (1994))
Heeft iemand iets weten te vinden?

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » vr jan 12, 2007 11:09 pm

Wat de reden is om Keje Molenaar iets te laten vertellen over Leonardo? :confused:

Ik heb over het algemeen niet veel met Been op, maar hier zegt ie toch wel verstandige dingen. :hypocrite:
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Wim
Site Admin

Bericht door Wim » vr jan 12, 2007 11:32 pm

Wat zei hij dan?
Fijn om thuis te zijn.
Voor eens en altijd van iedereen, maar dat is logisch.

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » wo jan 17, 2007 11:53 pm

Ten Cate is laaiend enthousiast. Uit de nieuwe VI:
"Leo heeft niet alleen een fantastische individuele actie in huis, maar is ook nog eens een goed aanspeelpunt omdat hij niet van de bal af is te krijgen. Leonardo wordt dé attractie van De Arena."

Ik weet niet of het slim is om Leonardo teveel druk op te leggen.

joey
Erelid

Bericht door joey » do jan 18, 2007 12:08 am

Mwah, Ernie Brandts zegt in de VI van vandaag:
Bij Leonardo is het vaak: 'Trainer, dit kan ik niet'. Maar dat zei ik altijd tegen hem: 'Nee Leo, je wílt het niet. Hij is een jongen met een gebruiksaanwijzing waar Henk ten Cate waarschijnlijk wel raad mee weet. Hij heeft uitzonderlijke kwaliteiten en kan in elke wedstrijd het verschil maken. Ook al lag ik regelmatig met hem overhoop en ontving hij de nodige boetes, hij is binnen de groep een prima jongen. Zijn medespelers bij NAC waren gek op hem en ook het publiek droeg hem op handen. Ze moeten open met hem communiceren en hem het gevoel geven dat ze blij met hem zijn. Doe je dat, dan heb je een uitzonderlijke speler.

999

Bericht door 999 » do jan 18, 2007 12:44 am

Dus 2 keer uitfluiten en tis over en uit ?.

Werk voor de mental-coach ..
Blij met de punten ...

Kaboem

Bericht door Kaboem » do jan 18, 2007 8:52 am

Dit gaat beyond de mental-coach.
Bertje for President!

SylvievdVaart

Bericht door SylvievdVaart » do jan 18, 2007 9:55 am

Benieuwd wanneer Leo zijn eerste jankbek weer op het veld gaat vertonen
so you're a tough guy, like it really rough guy, just can't get enough guy, chest always so puffed guy

Michael_B

Bericht door Michael_B » do jan 18, 2007 10:39 am

Nadat hij Ajax de CL ingeschoten heeft misschien!
Face your fears and live your dreams, No Fear

SylvievdVaart

Bericht door SylvievdVaart » do jan 18, 2007 11:24 am

:hypocrite:

Ik hoop het... afwachten wat Boy Wonder gaat doen.
so you're a tough guy, like it really rough guy, just can't get enough guy, chest always so puffed guy

Aristides

Bericht door Aristides » vr jan 19, 2007 3:51 pm

Dus 2 keer uitfluiten en tis over en uit ?.
Een Zlatan/Galasek behandeling zal bij hem zeker niet werken. Wat wel??? Ik hoop zondag voor het eerst van hem te genieten :D
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » zo jan 21, 2007 8:59 pm

Zijn eerste actie vond ik in ieder geval typerend voor zijn karakter. Meneer lag meteen te rollen. :pukey:

Verder probeerde hij een paar keer wat te forceren met een individuele actie. Het overstapje was aardig en hij had nog een keer een goede actie met een voorzet. Maar over het algemeen vind ik dat hij zijn acties te ver doorzet.

Alaindebanaan

Bericht door Alaindebanaan » zo jan 21, 2007 9:22 pm

Ik vond hem (op basis van de samenvatting :blush: ) aardig invallen. Veelbelovend ook.
Vrouwen, je kunt niet met, maar ook niet zonder.

En speciaal voor de Dr.:
"Vrouwen, je kan niet met ze..."

joey
Erelid

Bericht door joey » zo jan 21, 2007 10:34 pm

Hij is wel enorm snel! :shock:

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » zo jan 21, 2007 10:46 pm

Hij ligt snel op de grond ja. Dat zeker.... ;)

WP_Legend

Bericht door WP_Legend » zo jan 21, 2007 11:38 pm

als hij dat vallen zou afleren zou het gewoon een geweldige speler voor ajax kunnen worden... het zal wel ten koste gaan van Huntelaar of Babel, maar dat is alleen maar goed!

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » zo jan 21, 2007 11:43 pm

Die jongen doet al jaren niets anders. Dat vallen krijg je er echt niet meer uit hoor.

Ik zou liever zien dat Ten Cate de aanval meer afstemt op Huntelaar. Hebben we verdomme eindelijk een keer een doelpuntenmachine in huis. Mag ie alleen maar meevoetballen.

joey
Erelid

Bericht door joey » zo jan 21, 2007 11:46 pm

Die doelpuntenmachine kreeg vandaag kansen genoeg. :yes:

Aristides

Bericht door Aristides » zo jan 21, 2007 11:54 pm

joey schreef:Die doelpuntenmachine kreeg vandaag kansen genoeg. :yes:
Hij zit er volgens mij mee dat hij onvoldoende scoort, hij stond na het missen van die "niet te missen kans" (voorzet De Mul) niet op, hij maakte verkeerde keuzes (te laat de bal op Leonardo spelen), bewoog niet (bal van Leonardo), schoot van te grote afstand en liet zich aftroefen door Pieters die vorig seizoen in de A1 van Utrecht speelde, in Oranje onder 17 reserve stond, m.a.w. zal wel een talent zijn, maar is niet te vergelijken met topverdedigers.

Ajax was er in de tweede helft op ingesteld om Huntelaar te laten scoren en helaas mislukte dat.

De (sprint)training van Douglas is nog niet zichbaar, hij is nog steeds te langzaam.
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

Plaats reactie