Leonardo, de voors en de tegens
door Henk Hoijtink
Kan het wat worden, de even begaafde als opvliegende Braziliaanse dribbelaar Leonardo bij het voorlopig ook dit seizoen onverminderd onevenwichtige Ajax? Er zijn grote twijfels, maar er klinken ook andere geluiden. Voors en tegens bij een opmerkelijke transfer.
De zestiger Leo Beenhakker, die de nu 23-jarige Leonardo eind jaren negentig als weerbarstig talentje bij Feyenoord meemaakte, was er onlangs gauw mee klaar. De inleidende zinnen die altijd weer over de onmiskenbare vaardigheden van de aanvaller worden gesproken, liet hij in ’Studio Voetbal’ achterwege. Als doorgewinterde trainer mocht hij, vond hij, mede op basis van zijn ervaringen op Feyenoords jeugdcomplex Varkenoord meteen bij de keerzijde beginnen. ,,En dan zeg ik dat het niets wordt.’’
Leonardo bezorgt je gegarandeerd een paar fraaie momenten, doceerde Beenhakker, maar over een heel seizoen zullen zijn uitspattingen een topclub te veel schade berokkenen. ,,Ik denk dat we ons daarbij wel op de grijze eminentie kunnen richten’’, zegt Keje Molenaar, als oud-speler een kritisch volger van Ajax. Hij begrijpt niet waarom Leonardo van NAC is overgenomen. ,,Zolang er geen visie is gepresenteerd, is elke nieuwe speler een ad hoc-aankoop’’, vindt Molenaar. ,,Leonardo kan excelleren in een vrije rol, zoals bij NAC. Maar die kent Ajax niet. Dat was in de eerste competitiehelft al het probleem van een andere aankoop, Perez.’’
Maar het uitgesproken oordeel van Beenhakker wordt niet gedeeld door twee trainers die Leonardo indertijd in de jeugd van Feyenoord begeleidden, Mario Been en Henk Fräser. Ze trekken beiden de parallel met Robin van Persie, ooit ook herhaaldelijk onhandelbaar geacht bij Feyenoord en nu een Europese topspeler in wording bij Arsenal. ,,Van Persie had daar spelers als Henry en Bergkamp in de kleedkamer nodig om als voetballer volwassen te worden’’, zegt Been, nu trainer van NEC. ,,Met onder anderen Stam bij Ajax kan het ook zo uitpakken voor Leo, die nu bovendien krijgt wat hij nodig heeft: een groot stadion.’’
Ex-verdediger Fräser, nog altijd jeugdtrainer bij Feyenoord, is iets voorzichtiger. ,,In de verhalen over het verleden van Leonardo zit een kern van waarheid. Hij is geen gemakkelijke jongen, ook voor zichzelf niet, daar begint het al mee. Maar hij heeft de kwaliteiten om zelfs verder te komen dan Ajax, Feyenoord of PSV. Dat hij er na alle strubbelingen nog is, zegt iets over zijn karakter. Hij laat niet over zich heen lopen. Het niveau is vaak bepalend voor het gedrag. En het is vervelend voor ons Feyenoorders, maar ik bekijk dat toch objectief: het niveau is bij Ajax nu eenmaal hoger en dat kan Leonardo’s redding zijn.’’
In dezelfde geest spreekt Been. ,,Hij moet beseffen dat hij nog een nieuwe kans krijgt, en nu zijn laatste, om nog de stap naar een hoger plan te maken. Leo is Leo, met z’n temperament, maar de club Ajax is groot genoeg om dat in goede banen te leiden. Als je rustig met hem praat is Leo een schat van een jongen. Ik weet ook wel dat hij een onbegrepen indruk kan maken, als een kind dat zijn snoepje niet krijgt. Maar hij kán het verschil maken. Ik begrijp wel dat PSV hem ook wilde hebben. Romario lag daar indertijd altijd op bed, maar hij maakte wel de doelpunten.’’
Doelman Edwin Zoetebier was het afgelopen halfjaar bij NAC ploeggenoot van Leonardo, die ook hij eerder bij Feyenoord meemaakte. ,,Hij is ouder, volwassener, rustiger toch al dan in z’n Feyenoord-tijd’’, oordeelt Zoetebier. ,,Ik heb het gevoel dat hij zich bij Ajax heel graag wil bewijzen. Dat merkte je de laatste weken al. Er viel iets van hem af nadat hij getekend had. Ook daarom geloof ik dat hij kan slagen.’’
Been heeft er zelfs ’heel veel vertrouwen’ in. Zij die het gunstig inzien, baseren zich ook op de mogelijke inbreng van Ajax-trainer Ten Cate, de voormalige assistent van Barcelona die ermee koketteert met zogenoemd lastige spelers te kunnen omgaan. Maar Keje Molenaar gelooft daar niet in. ,,Het gaat niet om de trainer, het gaat erom of de groep ermee kan en wil omgaan. Ronald Koeman kon aanvankelijk als trainer van Ajax nog wel met Mido omgaan, maar als de groep zich gaat roeren moet je toch reageren. Ik betwijfel of Leonardo zich disciplinair staande zal kunnen houden. Op het eerste gezicht zeg ik nee.’’
Trouw