Omdat Ajax een heel erg grote kans heeft laten liggen bij die nieuwe campagne om uit te dragen wat nu precies het "Ajacied zijn" inhoudt.Raymon schreef:Waarom precies lieve Harm?Harm schreef: En het ergste vind ik de vele calimero's die zich nu op de site bevinden. Neem je verlies als een vent zoals BZ of Spijker en gedraag je niet zoals de door jullie uitgekotste PSV'ers, want dát is pas zielig (vooral jij bent zum kotzen Raymon).
Deze post uit het archief van Ko. omschrijft denk ik heel duidelijk hoe "jullie" je in het verleden onderscheidden van "de rest".
Tegenwoordig worden jullie links en rechts door allerlei provinciaalse clubjes ingehaald, het is absoluut niet meer iets dat de hedendaagse Ajacied kenmerkt. Blind was ook een excuustruus, maar in mijn herinneringen heeft het toch een jaar geduurd (halverwege vorig seizoen is het begonnen) voordat het aan de scheidsrechter, bestuur, e.d. lag. Henkie Penkie begon er na een paar weken al mee. Slechte voorbereiding, interlands, het veld, de scheidsrechters, de KNVB, de media, de tegenstander. Noem het allemaal maar op.Die discussie is al heel vaak gevoerd hier... Maar goed.
Ik suggereer in mijn posting op geen enkele wijze dat een echte Ajacied een Amsterdammer moet zijn. Dat is ook onzin, wat mij betreft. Dat Blut und Boden-gedoe vind ik zo'n gelul. Alsof 'Amsterdammer' zo'n eretitel is, trouwens... Dries Roelvink is een Amsterdammer, die je desgevraagd alle clichés zal opdissen ('mijn wiegie was een stijfselkissie', Jordaan dit en Jordaan dat, 'drie hoog achter', etcetera), maar ik vind het een simpele, volkse, ordinaire boerenpummel, Mokummer of niet. Wat een grote stad cosmopolitisch, vooruitstrevend, tolerant, creatief en open minded maakt, is de magneetwerking: leuke mensen uit het hele land trekken naar de hoofdstad en maken er iets speciaals van. Mensen die cosmopolitisch en 'in het groot' denken, maakt het helemaal geen moer uit waar iemand geboren is. Figuren die zichzelf de hele tijd 'echte Amsterdammer' lopen te noemen ('geboren en getogen' etcetera), verraden wat mij betreft een bijzonder dorpse kijk op het leven.
Maar dat terzijde.
Een 'echte' Ajacied voldoet in mijn ogen aan een aantal kenmerken qua attitude. Ik vind het bijvoorbeeld totáál niet 'des Ajax' om de scheidsrechter of de media de schuld van nederlagen te geven. Een Ajacied kankert op zijn eigen club.
Zulke dingetjes. Ajacieden hebben een zekere stijl, die te maken heeft met arrogantie en subtiel superioriteitsgevoel, maar ook - en dit is heel belangrijk - met relativeringsvermogen. 'Goede' Ajacieden kunnen ironisch zijn over de zwakte van hun eigen ploeg. Voor complottheorieën en Calimero-gejammer hebben Ajacieden gewoon te veel zelfvertrouwen en gevoel voor humor.
Althans, als het goed is...
Zonder reclame te willen maken... Ik heb de jongens in mijn boek de karaktertrekken gegeven die ik leuk (vaak onweerstaanbaar) vind aan Ajacieden: kritisch en genadeloos, maar tegelijkertijd humoristisch en met veel zelfspot. De tegenstander...? Die speelt domweg geen rol. Ajacieden gaan voor Ajax. Wie die elf mannetjes op de andere helft van het veld zijn, doet er niet toe.
Daarom vond ik het zo erg toen Blind over die scheidsrechterlijke fouten begon... Dat doet een Ajacied niet, vind ik.
Kortom, Ramona: Ajacied zijn is een attitude, wat mij betreft. Iedereen moet maar voor zichzelf bepalen of hij zich Ajacied voelt of niet. Het is een voetbalclub, die wedstrijden speelt waarvoor je toegangskaartjes kunt kopen. Daar kun je je emotioneel bij betrokken voelen (ik wel), maar er valt weinig te claimen. Als je de positie meent te hebben om te kunnen bepalen wie er een 'echte Ajacied' is en wie niet, dan overschat je jezelf en heb je het contact met de werkelijkheid verloren. Die positie heeft namelijk niemand.
Eigenlijk kan het me allemaal geen moer schelen. Het zal allemaal wel. Iedereen moet gewoon lekker doen waar-ie zin in heeft. Misschien is dat wel de conclusie van deze posting... :D
K.
BZ en Spijker lijken dit te begrijpen en gedragen zich hier ook naar. Ik heb in de afgelopen maanden eigenlijk geen onvertogen woord over de hierbovengenoemde zaken gehoord. Terwijl de joey's, Raymons, Neefkens, etc. zoveel mogelijk verzachtende omstandigheden proberen te zoeken. Bullshit! Ajax presteert wederom slecht vanwege dezelfde reden als de afgelopen jaren. Een verrotte mentaliteit en labiele identiteit die er door geen enkele trainer uit te krijgen is. Zelfs niet door halfgodhenk.