Spanning rond Spyker F1
Door GERARD DEN ELT
De never ending story rond de vestiging van een Nederlandse renstal in de Formule 1 wordt volgens betrokkenen mogelijk dit weekeinde eindelijk afgerond. De initiatiefnemers Michiel Mol en Victor Muller hopen indien mogelijk uiterlijk morgen een persconferentie te beleggen, waarin nadere details over de koop van Midland F1 worden prijsgegeven.
,,Ik kom alleen naar Monza wanneer ik een overeenkomst met alle partijen op zak heb,’’ zo hield directeur Muller van autofabrikant Spyker in Zeewolde gisteravond een ferme slag om de arm. ,,We zijn er bijna,’’ bevestigde Mol gistermiddag echter in het rennerskwartier op het circuit van Monza. ,,Vrijdag (vandaag, red.) is wellicht te vroeg om de overname aan te kondigen, maar ik heb goede hoop dat het dit weekeinde kan gaan lukken. We doen er alles aan de laatste plooien glad te strijken.’’
Hij wil echter niet uitsluiten dat er de komende uren en dagen opnieuw obstakels opdoemen die een algeheel akkoord in de weg staan. De internetondernemer is het met Midland-eigenaar Alex Shnaider al lang eens over de verkoopprijs (naar verluidt 100 miljoen dollar) en de daaraan verbonden betalingstermijnen.
Voorwaarde voor de verkoop is echter dat Mol samen met grootaandeelhouder Muller van Spyker een samenhangend ondernemingsplan kan opstellen, dat op termijn voldoende geld en succes genereert.
Het moeizame verloop van de onderhandelingen houdt onder meer verband met de vraag of de Nederlandse renstal in de toekomst zal kunnen beschikken over Ferrari-motoren. Muller voerde deze week mede op initiatief van Spyker-aandeelhouder Mubadala Development Company een gesprek met Ferrari’s teambaas Jean Todt. Aanvankelijk leek de beoogde Nederlandse renstal aangewezen te zijn op de neutrale Cosworth-motoren, die onder de naam Spyker in de raceauto’s zouden kunnen worden ingebouwd.
Nu Red Bull Racing onderhandelt met Renault over de levering van motoren, zou Midland en diens erfopvolger Spyker kunnen profiteren van deze ontwikkeling. ,,Een samenwerking met Ferrari is een serieuze optie,’’ erkent Mol, die in april onderhandelingen startte over een koop van de renstal Midland.
Mubadala Development Company heeft eveneens een sterke vo orkeur voor krachtbronnen van Italiaanse makelij. Mubadala is een investeringsmaatschappij uit Abu Dhabi die zowel een vijf procents belang in Ferrari heeft als zeventien procent van de aandelen in Spyker bezit. Voorts bezit Mubadala een groot belang in Leaseplan (belangrijk sponsor van wereldkampioen Fernando Alonso) en heeft het een joint-venture met Shell.
Dit investeringsvehikel van het emiraat Abu Dhabi stuurt aan op een zo goed mogelijk ondernemingsplan voor SpykerF1, waarin de Ferrari-motoren een cruciale rol spelen.
Nu de kostbare ontwikkeling van de Formule 1-motoren voor de komende jaren wordt bevroren, wil Mubadala de mogelijkheden onderzoeken beide belangen te koppelen. Bovendien valt met de samenwerking tussen het exclusieve merk Ferrari en Spyker als relatief kleine bouwer van sportauto’s meer succes te behalen, zo stellen de Arabische investeerders.
Tweede belangrijke voorwaarde is de komst van een kundig technisch adviseur. Tijdens de GP in Hockenheim sprak teambaas Colin Kolles met Mike Gascoyne, die allerwegen wordt gezien als de best beschikbare technische man in de F1. De Brit was eerder betrokken bij de successen van Renault. Hij zou bereid zijn Spyker op technisch gebied te ondersteunen.
www.ad.nl
Ben benieuwd, zou wel leuk zijn om een Nederlands (nou ja) F1 team te hebben.