F1 en andere autosporten

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » za sep 09, 2006 9:35 am

Spanning rond Spyker F1
Door GERARD DEN ELT

De never ending story rond de vestiging van een Nederlandse renstal in de Formule 1 wordt volgens betrokkenen mogelijk dit weekeinde eindelijk afgerond. De initiatiefnemers Michiel Mol en Victor Muller hopen indien mogelijk uiterlijk morgen een persconferentie te beleggen, waarin nadere details over de koop van Midland F1 worden prijsgegeven.

,,Ik kom alleen naar Monza wanneer ik een overeenkomst met alle partijen op zak heb,’’ zo hield directeur Muller van autofabrikant Spyker in Zeewolde gisteravond een ferme slag om de arm. ,,We zijn er bijna,’’ bevestigde Mol gistermiddag echter in het rennerskwartier op het circuit van Monza. ,,Vrijdag (vandaag, red.) is wellicht te vroeg om de overname aan te kondigen, maar ik heb goede hoop dat het dit weekeinde kan gaan lukken. We doen er alles aan de laatste plooien glad te strijken.’’

Hij wil echter niet uitsluiten dat er de komende uren en dagen opnieuw obstakels opdoemen die een algeheel akkoord in de weg staan. De internetondernemer is het met Midland-eigenaar Alex Shnaider al lang eens over de verkoopprijs (naar verluidt 100 miljoen dollar) en de daaraan verbonden betalingstermijnen.

Voorwaarde voor de verkoop is echter dat Mol samen met grootaandeelhouder Muller van Spyker een samenhangend ondernemingsplan kan opstellen, dat op termijn voldoende geld en succes genereert.

Het moeizame verloop van de onderhandelingen houdt onder meer verband met de vraag of de Nederlandse renstal in de toekomst zal kunnen beschikken over Ferrari-motoren. Muller voerde deze week mede op initiatief van Spyker-aandeelhouder Mubadala Development Company een gesprek met Ferrari’s teambaas Jean Todt. Aanvankelijk leek de beoogde Nederlandse renstal aangewezen te zijn op de neutrale Cosworth-motoren, die onder de naam Spyker in de raceauto’s zouden kunnen worden ingebouwd.

Nu Red Bull Racing onderhandelt met Renault over de levering van motoren, zou Midland en diens erfopvolger Spyker kunnen profiteren van deze ontwikkeling. ,,Een samenwerking met Ferrari is een serieuze optie,’’ erkent Mol, die in april onderhandelingen startte over een koop van de renstal Midland.

Mubadala Development Company heeft eveneens een sterke vo orkeur voor krachtbronnen van Italiaanse makelij. Mubadala is een investeringsmaatschappij uit Abu Dhabi die zowel een vijf procents belang in Ferrari heeft als zeventien procent van de aandelen in Spyker bezit. Voorts bezit Mubadala een groot belang in Leaseplan (belangrijk sponsor van wereldkampioen Fernando Alonso) en heeft het een joint-venture met Shell.

Dit investeringsvehikel van het emiraat Abu Dhabi stuurt aan op een zo goed mogelijk ondernemingsplan voor SpykerF1, waarin de Ferrari-motoren een cruciale rol spelen.

Nu de kostbare ontwikkeling van de Formule 1-motoren voor de komende jaren wordt bevroren, wil Mubadala de mogelijkheden onderzoeken beide belangen te koppelen. Bovendien valt met de samenwerking tussen het exclusieve merk Ferrari en Spyker als relatief kleine bouwer van sportauto’s meer succes te behalen, zo stellen de Arabische investeerders.

Tweede belangrijke voorwaarde is de komst van een kundig technisch adviseur. Tijdens de GP in Hockenheim sprak teambaas Colin Kolles met Mike Gascoyne, die allerwegen wordt gezien als de best beschikbare technische man in de F1. De Brit was eerder betrokken bij de successen van Renault. Hij zou bereid zijn Spyker op technisch gebied te ondersteunen.

www.ad.nl

Ben benieuwd, zou wel leuk zijn om een Nederlands (nou ja) F1 team te hebben.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Baseman

Bericht door Baseman » za sep 09, 2006 10:24 pm

En Raikkonen in zijn allerlaatste ronde 2 duizendste sneller dan Schumacher en daardoor pole morgen :worshippy: :cheer:

Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08

Bericht door Ramona » za sep 09, 2006 10:24 pm

Wordt tijd... :rofl: :cheer:

Baseman

Bericht door Baseman » za sep 09, 2006 10:27 pm

Nu hopen dat zijn auto eindelijk weer eens heel blijft !

Ramona

Bericht door Ramona » za sep 09, 2006 10:40 pm

Dat gun ik Kimi zeker...maar volgend seizoen beter vermoed ik... ;)

Ramona

Bericht door Ramona » zo sep 10, 2006 9:09 am

Midland maakt verkoop aan Spyker bekend
10 september 2006

Afbeelding

Midland heeft officieel de verkoop van het Formule 1-team bekendgemaakt. Midland kondigde de deal door middel van een persbericht aan. Officieel heeft Spyker alle aandelen gekocht. Het is echter Michiel Mol die de hele constructie mogelijk heeft gemaakt. Het team zal door het leven gaan als Spyker MF1Racing.

De maandenlange onderhandelingen zijn niet voor niets geweest. Een Nederlands F1-team is een feit. Alex Shnaider, de voormalig-eigenaar van het team, verkocht al zijn aandelen in de renstal aan Spyker. In totaal is een bedrag van $106.6 miljoen dollar overeenkomen voor de verkoop.

Dit bedrag zal in drie termijnen betaalt moeten worden. Voor dertig september moet de Nederlandse delegatie $68.6 miljoen dollar betalen. Daarna volgen in twee jaar twee termijnen van $15 miljoen en $23 miljoen.

Over de nieuwe motor is officieel nog niets bekendgemaakt. Ferrari wordt genoemd, maar kan nog niet aangekondigd worden. Het team laat weten hier snel duidelijkheid over te geven. In de naam blijf MF1 Racing verbonden. Dit komt door het Concorde agreement. Hierdoor mogen teams hun naam niet twee keer binnen vijf jaar veranderen. Midland kocht het team Jordan in 2004.

Bron: http://www.f1racing.net/nl/

Frank

Bericht door Frank » zo sep 10, 2006 11:44 am

Alonso: 'F1 is geen sport meer'

Uitgegeven: 10 september 2006 12:30

MONZA - Een zicthbaar geëmotioneerde Fernando Alonso pleitte op zondagochtend onschuldig voor het opzettelijk hinderen van Felipe Massa tijdens de kwalificatie. De Spanjaard is het niet eens met zijn straf en twijfelt of de Formule 1 nog wel langer een sport is.

"Ik hou van de sport en de aanwezige fans, maar na wat er gisteren gebeurde beschouw ik de Formule 1 niet langer als een sport. Ik heb niemand opzettelijk gehinderd. Bekijk de beelden maar. Wanneer dit opzettelijk hinderen is, dan gaan we vanaf nu nog veel problemen krijgen tijdens de kwalificaties. Ik snap zelfs niet hoe we dan vandaag gaan racen als we deze minimumafstand moeten respecteren."

Om zijn onschuld aan te tonen projecteerde het team de onboard videobeelden van Felipe Massa. Daarop is te zien hoe de Braziliaan de hele tijd achter Alonso aanrijdt.

"Fernando reed op dat moment trager dan Massa omdat hij net nieuwe banden had moeten laten monteren. Toch ging hij voluit omdat hij tijdig de finish moest passeren om nog een snelle tijd te kunnen rijden. Gezien de schade aan zijn wagen was dat niet geheel zonder risico. Maar we strijden om het wereldkampioenschap en willen de fans waar voor hun geld geven", aldus Alonso's teambaas Flavio Briatore. "We vechten de beslissing van de wedstrijdleiding niet aan, maar betreuren ze wel".
Alonso teruggezet naar plaats 10, omdat hij Massa gehinderd zou hebben.
Belachelijke beslissing, moet Ferrari/Schumacher kampioen worden ofzo?
:pukey:

Ramona

Bericht door Ramona » zo sep 10, 2006 3:54 pm

Tuuuurlijk.... :eusa_liar:

Helaas geen race kunnen zien, maar winst voor Schumi dus... :eusa_dance: :D
Schumacher stopt na dit seizoen met F1

10 september 2006

Afbeelding

Zevenvoudig wereldkampioen Michael Schumacher stopt met Formule 1-rijden. Dat heeft het team van Ferrari direct na de Italiaanse Grand Prix, die door de 37-jarige Duitser werd gewonnen, bekendgemaakt middels een persbericht.

Schumacher zei in de persconferentie na de race in Monza: "Het was een speciale dag voor me. De zege was een mooie manier om deze belangrijke dag, voor zowel het kampioenschap als mijn toekomst, af te sluiten. Er is lang en veel over mijn toekomst gesproken. Het spijt me voor alle fans dat het zo lang heeft moeten duren voordat ik een besluit heb kunnen nemen. Het was even wachten op het juiste moment, maar dat juiste moment is er nu. Na dit seizoen stop ik met racen." Schumacher maakte zijn Formule 1-debuut in de Grand Prix van België van 1991, bij het team van Jordan. Schumacher scoorde twee wereldtitels met het team van Benetton en werd vijf keer wereldkampioen achter het stuur van een Ferrari.

Een geëmotioneerde Schumacher vervolgde: "Ik heb een buitengewoon mooie tijd beleefd in de motorsport. Ik wil mijn vader bedanken, mijn overleden moeder en mijn vrouw en kinderen. Zonder hen had ik dit onmogelijk allemaal kunnen bereiken. Ook alle mensen met wie ik heb samengewerkt wil ik heel erg bedanken. Het was een erg moeilijke beslissing. Ik kon het ook niet langer uitstellen voor mijn teamgenoot Felipe Massa, die ook een beslissing moest nemen over zijn toekomst. Ik wil me nu concentreren op de laatste drie races van het seizoen en het goed afronden van dit kampioenschap." Michael Schumacher heeft door het winnen van de Italiaanse Grand Prix zijn achterstand op Fernando Alonso verkleind tot twee punten.

X'C

Duke

Bericht door Duke » ma sep 11, 2006 7:52 am

Gascoyne geeft Spyker aanzien

MONZA - Meer nog dan de financiële details (kosten 106,6 miljoen dollar), de ambities (ooit wereldkampioen worden) en de zorgen (welke motor moet er achterin de nieuwe Spyker?) maakte één ding gistermorgen indruk op de internationale autosportjournalistiek. Mike Gascoyne, vermaard ontwerper, zal zich per 1 november aansluiten bij het Formule 1-team van Spyker.

Met het aantrekken van de Brit (42) is meteen een belangrijk signaal afgegeven aan de opiniemakers in de F1. Met de reputatie van Gacoyne valt niet te spotten. Victor Muller, president-directeur van Spyker: ,,Met Ross Brawn en Adrian Newey behoort Gascoyne tot de drie briljantste ontwerpers ter wereld.’’

Opvallend was ook het gemak waarmee de man, die in mei bij Toyota werd ontslagen, door Spyker voor drie jaar kon worden vastgelegd. Grootaandeelhouder Michiel Mol: ,,We zijn vorige week bij hem thuis geweest en binnen de kortste keren waren we eruit. Het klikte meteen.’’

Beiden hebben grote verwachtingen van de nieuwe technische man, die het team met een motor van nog onbekende makelij (opties: Ferrari, Cosworth, Renault) naar de kop van het middenveld moet stuwen. Muller: ,,Het woord proberen kent Gascoyne niet. Het is bij hem meteen: doen. Met zijn kennis en uitstraling zullen we heel ver kunnen komen.’’
www.ad.nl

Salvador Dali

Daily Blind

Bericht door Daily Blind » ma sep 11, 2006 9:48 am

nog 3 races en die moordenaar is eindelijk uit de race wereld!

Helaas doet hij mede door de FIA weer helemaal mee in de strijd om het kampioenschap. De beslissing om Alonso terug te zetten, heeft Alonso de motor gekost! :sad:

Jinne
Site Admin

Bericht door Jinne » ma sep 11, 2006 9:52 am

Kan me niet herinneren dat hij iemand heeft doodgereden. :X Niet onverwachts, maar wel jammer. Gelukkig is hij wel weer helemaal in de race voor titeltje 8.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Ramona

Bericht door Ramona » ma sep 11, 2006 9:54 am

Jinne schreef:Kan me niet herinneren dat hij iemand heeft doodgereden. :X Niet onverwachts, maar wel jammer. Gelukkig is hij wel weer helemaal in de race voor titeltje 8.
Wat een kletskoek idd...pffff... :nooo:

Go Schumi... :headbang: :D

Hihi...en dan neemt Kimi zijn stoeltje over... :cheer:

Ramona

Bericht door Ramona » ma sep 11, 2006 10:17 am

Je bent fan van 'm of 'haat' 'm...maar een groot sportman is het... :worshippy:

Mooie terugblik... :cool:
Michael Schumacher: zijn carrière (deel 1)

Het is zover. Michael Schumacher stopt met de Formule 1. De GP van Brazilië zal de laatste race zijn uit zijn carrière. De Duitser zal afscheid nemen als de coureur die bijna alles records op zijn naam heeft staan. Niemand is ooit zo succesvol geweest als hij en het moet raar lopen als iemand ooit nog zijn prestaties weet te overtreffen.

De Formule 1-carrière van Michael Schumacher begon in 1991. Dat jaar reed de Belg Bertrand Gachot voor het team van Jordan, maar die werd in augustus veroordeeld tot zes maanden gevangenisstraf na een incident waarbij hij een taxichauffeur met pepperspray had belaagd. Eddie Jordan zocht naar een vervanger en vond deze in een relatief onbekende, jonge Duitse coureur. Deze Duitser reed niet onverdienstelijk in het World Sportscar Championship voor het team van Sauber-Mercedes en na een test op Silverstone mocht Michael Schumacher zijn F1-debuut maken op Spa-Francorchamps.

Het circuit, gelegen in de Belgische Ardennen, is geen eenvoudige baan om op te debuteren, maar Schumacher liet de Formule 1-wereld direct rechtop in zijn stoel zitten door zich als zevende te kwalificeren. Nu een peulenschil voor de Duitser, maar toentertijd was Jordan bezig met zijn eerste jaar in de F1 en een zevende plaats op Spa-Francorchamps was een ware sensatie. De race zelf was een minder groot succes, Schumacher was niet gewend aan de koppeling van een Formule 1-wagen en na twee starts (de opwarmronde en de eigenlijke start van de race), was die koppeling praktisch verbrand. Schumacher kwam nog door de eerste bocht, maar onderaan de bocht Eau Rouge was de versnellingsbak kapot en kon Schumacher uitstappen.

Het deerde hem niet. Benetton-teambaas Flavio Briatore zag direct het potentieel van de jonge Duitser en was er als de kippen bij om Schumacher weg te kapen onder de neus van Eddie Jordan. Na veel juridisch getouwtrek stond Schumacher de volgende race, in Monza voor het Italiaanse team aan de start. Roberto Moreno, de man die eerst voor Benetton reed, werd zonder pardon opzij gezet. Teamgenoot van Schumacher werd Nelson Piquet, die in de nadagen van zijn carrière verkeerde. Schumacher won direct het eerste kwalificatieduel van de voormalig wereldkampioen en versloeg hem in de race door vijfde te worden. Een nieuwe ster was geboren.

Een jaar na zijn debuut won Michael Schumacher zijn eerste Formule 1-race. Zoals wel vaker regende het in de Ardennen en toen de baan opdroogde, maakte Schumacher op het juiste moment de beslissing over te stappen naar droogweerbanden, waarmee hij Nigel Mansell, de wereldkampioen van dat jaar, voorbleef. Het was de enige zege van Schumacher in 1992, maar aangezien het team van Williams dat jaar zonder enige tegenstand de wereldtitel binnensleepte, was het zeer indrukwekkend dat hij juist op een rijderscircuit als Spa wist te winnen.

Ook in 1993 won Schumacher eenmaal. Opnieuw was het team van Williams, dit keer met Alain Prost achter het stuur, veel te sterk in de strijd om de titel, maar de gok om niet te stoppen voor nieuwe banden in Portugal pakte goed uit. Schumacher eindigde dat jaar als vierde in het kampioenschap met 52 punten.

Met de komst van Ayrton Senna naar Williams en het wegvallen van Alain Prost, ging de Formule 1-wereld in 1994 een nieuw tijdperk tegemoet. Men verwachtte een eenvoudige rit naar de titel van Senna, maar direct in de eerste race werd duidelijk dat de Braziliaan rekening moest gaan houden met Michael Schumacher. In Brazilië won Schumacher, terwijl Senna uit de race spinde. Ook de tweede race van dat jaar was een prooi voor Schumacher en opnieuw zag Senna het einde van de race niet.

Het begin van het Europese seizoen moest verandering brengen voor Senna. Hij stond twintig punten achter op het Duitse wonderkind en was vastbesloten om daar iets aan te doen. Echter, in de zesde ronde van de race crashte Senna en later die avond stierf de drievoudig wereldkampioen in het ziekenhuis. :cry: De wereld zou nooit weten hoe het gevecht Schumacher-Senna zou aflopen.

In 1994 leek Schumacher onbedreigd op de wereldtitel af te stomen, maar tijdens de Grand Prix van Engeland ging de Duitser in de fout. Tijdens de opwarmronde passeerde hij Damon Hill, die op pole stond, tot twee maal toe. In de race kreeg hij daarvoor een stop and go-penalty, maar het team weigerde hem binnen te halen. Schumacher werd uiteindelijk uit de uitslag geschrapt en Benetton kreeg 25.000 dollar boete. De combinatie Schumacher-controverse was geboren.

Toen na afloop van de door hem gewonnen race in België bleek dat de bodemplaat van Schumacher te ver was afgesleten, werd hij niet alleen gediskwalificeerd, maar ook voor twee races geschorst. Titelrivaal Damon Hill won beide races en opeens was het verschil geslonken tot één punt in het voordeel van Schumacher. Beide coureurs wonnen nadien een race terwijl de ander tweede werd en dus was het verschil in de laatste race in Adelaide nog steeds één punt.

Het werd een race waar nog lang over nagepraat zou worden. Schumacher pakte de kop na de start, maar hij kon Hill niet afschudden. Onder druk van de Engelsman ging Schumacher uiteindelijk in de fout en raakte de muur. Hill probeerde hem in te halen en opeens stuurde Schumacher scherp naar rechts, waarmee hij Hill raakte. Beide heren lagen uit de race en Schumacher was kampioen. Tot op de dag van vandaag denken velen dat het er opzet in het spel was, maar Schumacher heeft altijd ontkent.

Morgen deel twee van deze terugblik.

Duke

Bericht door Duke » ma sep 11, 2006 11:18 am

Officieel: Doornbos rijdt laatste drie races bij RBR

Gisteren kon u al lezen dat Robert Doornbos zo goed als zeker de laatste drie races van het seizoen zou racen bij Red Bull Racing, vandaag is het officieel. Christian Klien maakte gisteren bekend zijn weg in de autosport zonder Red Bull te vervolgen waardoor het team zich richtte op het zoeken van een vervanger en de Oostenrijker per direct op non-actief stelde. Volgens het contract van Doornbos mag hij bij uitval van een van de twee racecoureurs het plekje innemen:

“Na de beslissing van Christian hebben we hem uit zijn contract vrijgegeven om hem zich te kunnen laten richten op de volgende stap in zijn carrière,” luidt de formele reactie van Horner. “Nadat Robert in de derde auto goede dingen heeft laten zien, en vorig jaar acht Grand Prix’ gereden heeft, is hij de logische vervanger. In Jerez zal hij zich gaan voorbereiden op zijn Red Bull Racing debuut.”

Robert Doornbos reageerde vanzelfsprekend enthousiast: “Dit is natuurlijk een kans uit duizenden! Ik heb dit jaar altijd enorm mijn best gedaan om het team beter te maken, zowel in als buiten de Grand Prix weekenden. Dit is dus niet onopgemerkt gebleven. Graag wil ik dan ook iedereen binnen Red Bull onwijs bedanken voor deze kans. Ik ben er zowel mentaal als fysiek 100% klaar voor en ben enorm gemotiveerd om in de aankomende drie races maximaal te presteren voor Red Bull Racing!”

Met de officiële bekendmaking vrijdagavond dat Klien het ChampCar aanbod van de hand wees maakte de Oostenrijker geen vrienden bij zijn werkgever Red Bull. Prompt kwam het tot de nodige speculaties in het rennerskwartier over het feit dat dit gegeven Klien de kop heeft gekost. Red Bull’s Helmut Marko maakte van zijn hart geen moordkuil en liet weten dat Klien met onmiddelijke ingang RBR heeft verlaten. Een reis overzee wordt hem zo bespaard. Klien heeft al afscheid heeft genomen van zijn monteurs. Dit is triest, vooral omdat Klien zich bij het nieuwe Nederlandse Formule 1 team Spyker als coureur heeft aanbevolen. Spyker teamchef Colin Kolles bevestigde in een eerder interview de interesse in de Oostenrijker.
www.formule1wereld.nl

Salvador Dali

Frank

Bericht door Frank » ma sep 11, 2006 7:39 pm

Ramona schreef:Je bent fan van 'm of 'haat' 'm...maar een groot sportman is het... :worshippy:
Dat hij een groot sportman is zal ik niet ontkennen, maar hij is bij iets te veel 'incidenten' betrokken geweest.

Heb je de training gezien, Ramona? En kun je dan werkelijk zeggen dat Alonso Massa heeft opgehouden, terwijl hij zich moest haasten om voor de vlag over de streep te komen om van de 9de naar de 5e plek te rijden?

Ramona

Bericht door Ramona » ma sep 11, 2006 8:38 pm

Frank schreef: Heb je de training gezien, Ramona? En kun je dan werkelijk zeggen dat Alonso Massa heeft opgehouden, terwijl hij zich moest haasten om voor de vlag over de streep te komen om van de 9de naar de 5e plek te rijden?
Vel ik daar ergens een oordeel over, Frank?

Niet gezien en geen flauw idee dus...al ga ik niet direct uit van vriendjespolitiek...daarin zullen wij verschillen van mening, vermoed ik... bedoel...'t zullen zeker geen heilige boontjes zijn, maar dat is niemand in de F1, dus 't gras of beter gezegd 't teer is nergens zwarter... ;)

Frank

Bericht door Frank » ma sep 11, 2006 9:59 pm

Ik pakte deze
Ramona schreef:Tuuuurlijk.... :eusa_liar:
wel een beetje als een oordeel op, moet ik zeggen.... ;)

Ik heb het namelijk wel gezien en ik snapte niet waar ze dat hinderen van Massa vandaan haalde, vandaar.

Natuurlijk is niemand een heilig boontje, ook Alonso niet. Volgens mij heeft hij de laatste maanden ook wat akkefietjes gehad.... ;)

Ramona

Bericht door Ramona » di sep 12, 2006 5:41 am

Ah ok... :D
Was ook meer een reactie op de opmerking over Ferrari... ;)

Tja...Alonso stampvoet als de beste als een reuzebaby he... :rofl:

Baseman

Bericht door Baseman » di sep 12, 2006 6:56 am

Natuurlijk wordt Ferrari voorgetrokken in de F1 !
Ze worden als enige team betaald door Ecclestone (zodat ze bij de F1 zouden blijven) en hebben allerlei privileges die geen enkel ander team krijgt.

De jury en marshals zijn echter wel objectief, al was de straf voor Alonso in mijn ogen zware onzin. Alonso deed niets verkeerd.

Schumacher is een van de beste (en misschien wel de allerbeste) coureurs ooit, zijn prijzenkast en erelijst is ook niet te overtreffen. Jammer alleen dat hij enkele zeer twijfelachtige incidenten achter zijn naam heeft staan, dat doet toch afbreuk aan zijn naam en (samen met zijn arrogantie) de reden dat ik hem niet zo mag. Hij is en blijft echter een echte klasbak.

Afscheid nemen als wereldkampioen zou overigens wel stijl zijn, mede omdat hij de enorme achterstand heel knap en verrassend snel ongedaan heeft gemaakt.

Ramona

Bericht door Ramona » di sep 12, 2006 7:36 am

Tja...

Helaas is Senna ons te vroeg ontvallen...had beiden graag zien strijden...

Michael Schumacher: zijn carrière (deel 2)

Afbeelding

In 1995 won Schumacher opnieuw de wereldtitel en dit keer was hij dominanter en minder controversieel. Hij won negen van de zeventien races en werd één race voor het einde al tot kampioen gekroond. Dankzij deze titel was hij de jongste tweevoudig wereldkampioen uit de historie van de Formule 1. Aan het einde van dat jaar maakte Schumacher bekend dat hij toe was aan een nieuwe uitdaging. Ferrari had de Duitser binnengehaald met de bedoeling om eindelijk weer eens wereldkampioen te worden.

Die titel kwam niet direct. In 1996 won Schumacher drie races, maar de auto was inferieur ten opzichte van de Williams en hij zag dan ook aartsrivaal Hill de wereldtitel pakken. In 1997 was Schumacher een stuk dichter bij het kampioenschap, maar in de laatste race op Jerez in Spanje, ging het allemaal fout. Net als in 1994 had Schumacher één punt voorsprong op zijn naaste rivaal, in dit geval Jacques Villeneuve en net als in 1994 probeerde die rivaal hem in te halen.

Toen Villeneuve uit de slipstream van Schumacher dook en hem binnendoor wilde passeren, probeerde de Duitser Villeneuve van de baan te rammen. Dit keer viel Schumacher in zijn eigen gegraven kuil en belandde hij in het grind, terwijl Villeneuve doorreed, derde werd en de titel pakte. Vanwege deze actie werd Schumacher uit de einduitslag van het kampioenschap van 1997 geschrapt.

In 1998 werd Schumacher opnieuw geen wereldkampioen. Hij maakte het wél spannend. Mika Hakkinen en David Coulthard waren in de eerste twee races onklopbaar en leken simpel kampioen te worden, maar Michael Schumacher hield het kampioenschap spannend tot aan de laatste race in Suzuka, waar hij zich tegen Hakkinen gewonnen moest geven vanwege een lekke band.

Het seizoen 1999 begon veelbelovend, met zeges in Imola en Monaco, maar in de eerste ronde van de GP van Silverstone schoor Schumacher hard van de baan en brak hij zijn been. Hierdoor 'stond' hij het grootste gedeelte van dat seizoen langs de zijlijn en kwam hij pas in de op één na laatste race in actie. In Maleisië liet de Duitser zien niets van zijn snelheid te hebben verloren en domineerde hij de race, hoewel hij in dienst reed van Eddie Irvine, die nog kans maakte op de titel. De winst ging naar Irvine, maar voor het volgende jaar kon de concurrentie zich opmaken voor een zeer sterke Michael Schumacher.

Het werd een klassiek gevecht tussen twee grootheden. De strijd om de wereldtitel ging in 2000 tussen Mika Hakkinen en Michael Schumacher. Na drie zeges in de eerste drie races was Schumacher hard op weg naar de titel, maar drie opeenvolgende uitvalbeurten halverwege het jaar, brachten Hakkinen weer helemaal terug in de strijd.

Keerpunt dat jaar was de Italiaanse Grand Prix in Monza. Schumacher won eindelijk weer en heroverde de leiding in stand om de wereldtitel. Het was de 41ste zege van Schumacher, evenveel als Ayrton Senna behaald had, en tijdens de persconferentie werd duidelijk hoe groot de druk was op de schouder van Schumi. Na een paar korte woorden boog hij het hoofd en begon te huilen. Schumacher, die vaak beschuldigd werd van arrogantie en kilheid, liet zien ook maar een mens te zijn.

De verlossing voor Schumacher kwam in de GP van Japan. Na een titanengevecht met Mika Hakkinen won de Duitser de race en stelde zo de titel veilig. De vreugde was groot en er werd gesproken van het begin van het 'Ferrari-tijdperk'. Dat tijdperk kwam. In 2001 werd de titel al in Hongarije veiliggesteld, in 2002 al in Frankrijk. Schumacher domineerde de sport en brak alle records met Ferrari.

In 2003 moest hij er harder voor vechten, maar ook toen was de titel voor hem. Kimi Raikkonen en Juan Pablo Montoya maakten het hem zeer moeilijk, maar uiteindelijk was het de Duitser die in Japan de titel pakte. Een jaar later was Ferrari onverslaanbaar en rolde het team het hele veld op en werd Schumacher opnieuw kampioen.

Vorig jaar was het gedaan met de hegemonie van Ferrari. Renault en McLaren waren het team voorbijgestreefd en Schumacher wist slechts een race te winnen, de GP van Amerika. Door het bandenfiasco van Michelin stonden er in die race echter zes auto's aan de start. Dit jaar leek Schumacher opnieuw een zwaar jaar tegemoet te gaan, maar halverwege het seizoen kwam Ferrari echt op stoom. Nu, na de gewonnen race in Monza, heeft Schumacher bekendgemaakt dat hij gaat stoppen.

Na zestien jaar valt dan nu het doek voor Michael Schumacher. De meest succesvolle coureur uit de historie van de Formule 1 hangt zijn helm definitief aan de wilgen. De race in Monza was zijn 90ste zege in zijn 247ste Formule 1-race. Hij heeft 68 pole-positions bij elkaar gereden en heeft 75 keer de snelste raceronde gereden. Als hij dit jaar kampioen wordt, zal het zijn achtste titel zijn. Het zijn records die niet te verbeteren lijken.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » do sep 14, 2006 10:56 am

Alonso: "Schumacher is de minst sportieve"

Op een Spaanse radiozender heeft wereldkampioen Fernando Alonso duidelijk gemaakt hoe hij denkt over de afscheidnemende Michael Schumacher. Ferando Alonso was moeilijk verkeerd te begrijpen toen hij het had over de zevenvoudige wereldkampioen. De 25-jarige wereldkampioen van 2005 gooide met modder.

"Michael Schumacher is de meest gesanctioneerde en meest onsportieve rijder uit de geschiedenis van de Formule 1".
Hij vergeleek Schumacher ook met Zidane, die na een kopstoot in zijn laatste voetbalmatch van het veld moest. "Zelfs Zidane heeft op een mooiere manier afscheid genomen van de sport."

Alonso had echter ook lof voor de Duitser: "Hij was tegelijk de beste en rijden met en tegen hem was een grote eer."
Alonso ging ook niet akkoord met de woorden van Renault-baas Flavio Briatore. Die verklaarde dat Schumacher de wereldtitel cadeau krijgt van de FIA.

Schumacher is tot op twee punten van Alonso genaderd in de WK-stand, maar Alonso is nog erg hoopvol over het WK: "Wie laatst lacht, best lacht."

Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » di sep 19, 2006 2:46 pm

612 Teletekst di 19 sep
***UTOSPORT****************************
******Forse boete organisatie Turkse GP
**De Internationale Autosport Federatie
FIA heeft de organisatie van de Turkse
Grand Prix een boete opgelegd van e.3,9
miljoen wegens schenden van de statuten
en de regels voor de ereceremonie.

De Braziliaanse coureur Felipe Massa,de
winnaar in Istanbul,kreeg de trofee uit
handen van de Turks-Cypriotische leider
Mehmet Ali Talat.Talat werd daarbij op
het podium als 'president van de Turkse
Republiek Noord-Cyprus' geïntruduceerd.
Turkije is echter het enige land dat de
in 1974 afgesplitste noordelijke helft
van Cyprus erkent als souvereine staat.

De FIA besloot tot de recordboete omdat
de politieke neutraliteit van de bond
door de overtreding in het geding was.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Duke

Bericht door Duke » ma sep 25, 2006 3:07 pm

Verstappen ergert zich aan F1

Wanneer hij over de prille kartcarrière van zijn zoontje Max praat, straalt de vader vol trots. Zodra de A1 Grand Prix het gespreksonderwerp is, praat hij vol passie. Pas op het moment dat de Formule 1 ter sprake komt, verdwijnt de lach op het gezicht van Jos Verstappen.

De 34-jarige Limburger, die komende zondag op Zandvoort deelneemt aan de eerste A1GP-race van het seizoen, heeft niks meer met de raceklasse die hem zo beroemd maakte. De auto's bij Simtek, Tyrell en Stewart noemt hij onomwonden 'brandhout' en de teameigenaren krijgen het etiket 'bandieten'.

Nee, Jos Verstappen mist de Formule 1 geen moment. Zelfs wanneer hij thuis voor de buis zit, kan de race hem meestal niet meer boeien. "Tegenwoordig is het lang niet meer zo spannend", zegt de inwoner van het Belgische Maaseik. "Meestal zet ik na de start de televisie uit. Daarna gebeurt er toch niks meer."

Veel te gemakkelijk

De vele technische snufjes hebben er volgens Verstappen voor gezorgd dat stuurmanskunst amper nog telt. "Ze hebben meer moeite om alle elektronische hulpmiddelen te leren, dan met het sturen", schampert hij. "De Formule 1 is veel te gemakkelijk geworden. Je ziet niks meer fout gaan. Kijk naar zo'n jongen als Vettel. Die stapt in de auto en klokt bij de training meteen de beste rondetijd."

Verstappen deed in 1994 zijn intrede in de Formule 1. Nadat hij door Benetton was ingelijfd als derde rijder, mocht hij bij de Grote Prijs van Brazilië zijn debuut maken, omdat de Fin JJ Lehto geblesseerd was. Veel indruk kon de Limburger niet maken. "In de training en kwalificatie ging 't op zich nog wel", meent de coureur die tweemaal een GP als derde beëindigde. "Maar in de wedstrijd kende ik te veel problemen."

Politieke spelletjes

Twee races voor het einde werd Verstappen bij Benetton vervangen, waarna hij de daaropvolgende jaren genoegen moest nemen met trage auto's én een plek in het achterveld. "Of ik te vroeg gebracht ben? Nou, dat was niet eens zo belangrijk", spreekt hij. "Er speelde veel meer. Er zijn politieke spelletjes gespeeld, waardoor ik nooit een faire kans heb gehad."

Die opmerkelijke uitspraak toelichten, wil hij niet: "Dan veroorzaak ik een echte rel. Misschien heb ik die mensen over tien jaar weer nodig", aldus de A1GP-coureur, die doelt op de carrière van zijn 8-jarige zoon Max. Verstappen zegt dat hij achteraf bezien één persoon beter had kunnen mijden. Een naam noemt hij echter niet. Wel is duidelijk dat de coureur 't niet heeft op teameigenaren, die Verstappen 'bandieten' noemt: "Ze hebben te veel macht. Je wordt als coureur gebruikt."

A1GP

Zondag begint voor Verstappen het A1GP-seizoen met een race op Zandvoort. Dat de Limburger nog immer populair is, bleek wel uit de voortvarende kaartverkoop. Ruim 71.000 kaarten vlogen in korte tijd over de toonbank. "Ik sta ervan te kijken dat ik nog steeds zo geliefd ben", zegt Verstappen. "Nu Nederland twee formule 1-coureurs heeft, zou je denken dat mijn populariteit wat minder zou worden. Maar dat is dus niet zo."

De voormalig F1-piloot hoopt mee te strijden voor het kampioenschap. Nadat hij vorig jaar werd tegengewerkt door enkele kinderziektes in het team, verwacht hij nu constanter te kunnen presteren. Verstappen - die mikt op een plek in de top drie - ziet vooral Duitsland, Nieuw-Zeeland en titelverdediger Frankrijk als zijn voornaamste concurrenten.

Dat de openingsrace op het duinencircuit van Zandvoort wordt verreden, bezorgt hem geen extra motivatie. "Voor een coureur maakt het niet uit waar je rijdt", zegt Verstappen. "Natuurlijk wil ik winnen, maar zoiets kan je niet forceren. Jos Verstappen rijdt altijd op de limiet, geeft altijd 100 procent. Meer kan ik niet doen."

En voor wie nog twijfelt; terugverlangen naar de Formule 1 doet hij niet. "Nee, dat wereldje mis ik niet. Het is een heel onzekere wereld, waar je nooit weet waar je aan toe bent. De laatste zeven jaar was ik alleen bezig met overleven, de eindjes aan elkaar knopen. Nu geniet ik van de A1 Grand Prix. Dat vind ik veel leuker."
www.nieuwnieuws.nl

Salvador Dali

Duke

Bericht door Duke » di sep 26, 2006 11:16 am

Ferrari in Spyker ?
Door GERARD DEN ELT

ZEEWOLDE - Een delegatie van het Nederlandse Formule 1-team Spyker tracht vandaag tijdens een bezoek aan de fabriek van Ferrari in Maranello een overeenkomst voor de levering van motoren dicht te timmeren. Spyker is er op gebrand volgend seizoen met Ferrari-motoren te rijden, ter vervanging van de huidige motor van Toyota.

Afbeelding
De oranje Spyker. FOTO SPYKER MF1

De gesprekken bevinden zich een afrondend stadium, bevestigt Victor Muller, bestuursvoorzitter van de fabrikant van exclusieve sportauto’s in Zeewolde. ,,Maar daar mogen nog geen conclusies aan worden verbonden. Met Cosworth voeren we soortgelijke onderhandelingen.’’

Dat Cosworth nog in beeld is, is vooral te danken aan de onvermoeibare pogingen van directielid Bernard Ferguson, die de afgelopen weken de deur heeft platgelopen bij het nieuwe team. Cosworth, dat een schat aan ervaring heeft als bouwer van motoren, verliest het team van Williams als klant en lijkt alleen nog te kunnen leveren aan het B-team van Red Bull (Scuderia Toro Rosso). Wanneer ook Spyker afhaakt, zou dat Cosworth berhoorlijk veel prestige kosten.

Desondanks lijkt Muller te slagen in zijn missie om met Ferrari een aansprekende motor te koppelen aan het nieuwe chassis voor 2007, dat op het ogenblik wordt getest in de windtunnel van Spyker in het Engelse Brackley.

Eerder sprak Muller, die de renstal samen met internetondernemer Michiel Mol kocht, al zijn voorkeur uit voor de motor uit Maranello. Ferrari bouwt in zijn ogen de beste en betrouwbaarste motor.

Indien Spyker het eens wordt met Ferrari, dan krijgt het team dankzij de invoering van nieuwe reglementen een identieke motor als die Ferrari in 2007 gaat gebruiken.

,,Het gaat in de besprekingen met Ferrari om meer dan 25 details en die zijn niet zo snel uitgewerkt,’’ verduidelijkt Muller. ,,We onderhandelen onder meer over de vraag wat er nu wel en niet bij de motor hoort, zoals de uitlaat, de olietank en andere onderdelen. Dat moet je goed vastleggen, want anders moet je essentiële onderdelen zelf gaan maken. En dat heeft uiteraard ook weer zijn invloed op de prijs.’’

Tevens moet worden besproken of technisch personeel van Ferrari ook deel gaat uit maken van het team van Spyker.

De aandeelhouders moeten morgen formeel instemmen met de aankoop van Midland F1 Racing door Spyker. De meerderheid van de aandeelhouders is echter al akkoord.
www.ad.nl

Salvador Dali

Alaindebanaan

Bericht door Alaindebanaan » di sep 26, 2006 4:07 pm

Het verhaal klinkt goed! Zou toch geweldig zijn als dat team straks met een paar Nederlandse ondernemers aan het roer wat succes gaat behalen!
Vrouwen, je kunt niet met, maar ook niet zonder.

En speciaal voor de Dr.:
"Vrouwen, je kan niet met ze..."

Plaats reactie