Bedankt voor de informatie met betrekking tot de transfers. Dat had ik natuurlijk ook best zelf kunnen opzoeken.
Over Defour: wellicht was Van Geel overtuigd dat het geld dat in Defour gestoken zou worden toch wel terugverdiend zou worden, want volgens Steef en Jöhnk hebben we het hier over een supertalent. Dus twee jaartjes van hem genieten en hem dan voor drie keer zoveel weer verkopen.
Met het verschil dat dat tweede aanspeelpunt in de ruimte staat waar de centrale verdediger moet inschuiven, om de aanvallers van de tegenstander uit te spelen. Op deze manier kan de tegenstander dus ook niet met één mannetje je opbouw uitschakelen, omdat er dan alleen maar meer ruimte ontstaat voor je verdedigers. Voor de duidelijkheid: deze verdedigers hoeven geen De Boer te zijn, die over een half veld de bal op het sprietje nauwkeurig neerlegt, maar moeten gewoon fatsoenlijk kunnen inpassen op een medespeler.Zuidema schreef:Verder heb je bij 'mijn' middenveld 2 aanspeelpunten voor je, lijkt me lastiger aan te pakken voor de tegenstander. Of je een opkomende back of centrale verdediger teveel ruimte ontneemt: zie hieronder.
Wellicht, al kan hij de dingen die hij kan (schieten en passen) dan ook wel heel goed, hoor. :yes:Sneijder is inderdaad behelpen qua dynamiek. Het is prachtig dat die jongen op de rand van de 16 zo’n gevaar is met zijn afstandschoten en zijn passing is over het algemeen ook lang niet slecht, maar dan houdt het eigenlijk wel op. Die paar keer dat ie echt in de 16 opduikt en gevaarlijk wordt, mwah. Veel te weinig voor een 10 van Ajax. En eigenlijk ook voor een offensieve linkshalf. Jammer.
Jij stelt dus voor dat de halfspelers over de horizontale as van het veld gaan bewegen om ruimte te maken. M'n trainer was het hier absoluut niet mee eens. Maar omdat ik in ieder geval meedacht zouden we het wel een keer proberen. Omdat ik het had voorgesteld mocht ik als één van de twee middenvelders voor de verdediging spelen. Maar na een helft had ik al door dat ik me bij balbezit helemaal kapot liep omdat ik constant als het ware gaten moest trekken voor m'n medespelers, terwijl ik ook nog als een gek meters moest maken (we moesten immers met twee man de gehele breedte van het veld bespelen) bij balverlies. Liever speel ik daarom met twee man aan de zijkanten, die daar hun werk doen, en één man centraal, die dus die ruimte afdekt en ook nog door zo'n twee stappen te doen een tegenstander kan opvangen die erg dicht bij je centrale verdedigingsduo komt.Is ook maar weer helemaal hoe die halven zich opstellen tov de backs en de opkomende centrale verdediger. We hebben het over 2 spelers op een breedte van 65-75 meter. Daar moet toch ruimte te vinden zijn om een back of een inschuivende centrale verdediger vrije doorgang te geven? Kwestie van afstemmen lijkt me.
Hoho, dat je met maar één speler dicht bij de verdediging speelt betekent niet dat dat je enige 'stofzuiger' is. Zo is bijvoorbeeld Emanuelson, wiens kracht ligt in het afdekken van de ruimte en het halen van de achterlijn, gebaat bij een halfspeler die zijn positie kan overnemen als hij de achterlijn haalt. Hier heb ik niet de centrale middenvelder voor in m'n hoofd. De centrale middenvelder kan eventueel de positie overnemen van één van de halfspelers (het liefst natuurlijk de meer aanvallende speler), indien zijn (de centrale middenvelder) positie weer overgenomen kan worden door een inschuivende centrale verdediger. Op deze manier ontstaat er een soort 3-4-3, waardoor je blok van bikkels dus iets verder naar voren staat en je makkelijk druk kunt zetten.Vwb het rugdekking geven: 1 man op het middenveld zou dus de zone van een offensieve half en/of een opkomende back moeten controleren en zich waarschijnlijk ook nog moeten bezighouden met een doorkomende middenvelder bij balverlies? Is dat niet allemaal wat teveel gevraagd? Dat gaat gegarandeerd spaak. Krijgen we weer van die toestanden waar de arme Galasek ook steeds in verzeild raakte. Zeker met onze zwakke linkerflank en het amper terugverdedigen van Sneijder. Dat lijkt me toch beter op te vangen met 2 man.
Min of meer ben ik het daar dus mee eens, alleen zou ik dat blok anders neerzetten, waardoor je minder hoeft te lopen.Samenvattend: dit niet bijster stabiele Ajax heeft volgens mij veel meer behoefte aan een blok bestaande uit een stevig middenveld met 2 dynamische stofzuigers (sorry, GP) en vlak daarachter de verdediging, zodat beide linies elkaar kunnen ondersteunen in hun taken. Een blok dat naar voren durft te verdedigen, de slag op het middenveld kan winnen, de controle kan vasthouden, een klem kan zetten en opbouwend zijn aandeel kan leveren, terwijl met name de backs, de 3 spitsen en de 10 zich daar om heen aanvallend kunnen uitleven.
Hopelijk ben ik nu wat duidelijker. Gisteren was het allemaal wat gehaast.