AFC Ajax - Heracles Almelo zo 24 aug 16:45 uur

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Lionel

Re: AFC Ajax - Heracles Almelo zo 24 aug 16:45 uur

Bericht door Lionel »

peter schreef: zo aug 24, 2025 8:48 pm We zijn nog wel echt zoekende he. Hele voorbereiding achter de kiezen maar vandaag kregen we weer een hoop verrassingen te zien. De positie en basisplaats van Fitz Jim, Gloukh en ook een paar heel bijzondere wissels. Heb nog steeds geen flauw idee hoe we gaan spelen als iedereen fit is.
Het klopt ook qua logica niet. Nog los van de kwaliteit.

Onze beste rechtsback moet opkomen en is het beste in de buitenbaan. Eén van onze topaankopen is een speler die het best rendeert op links maar nu op rechts speelt. Is wel iemand die het beste rendeert met een back die er niet continu overheen knalt. Al viel de wisselwerking met Gaaei mij nog best mee.

Onze topaankoop is een soort 10 maar krijgt nu een vrije rol op links. Daar hebben we dus ook Moro en speelt een van onze grootste talenten. Gloukh is echter gebaat bij een linksback die eroverheen gaat.

Onze huidige linksback heeft de afgelopen drie jaar geen pepernoot geraakt. Hoe hij het gaat doen is een groot vraagteken.

Onze derde grote aankoop speelt op de plek van de revelatie van vorig jaar en een belangrijke speler in de opbouw. Hij zou eventueel naar links kunnen verhuizen maar is niet complementair met onze topaankoop.

Fitz Jim geeft voor de camera’s aan dat hij weg mag. Hij heeft geen idee of hij verhuurd of verkocht mag worden. Een kwartier later zegt de trainer dat hij, op basis van een wedstrijd tegen het slechtste team van de Eredivisie, tevreden is met FJ en als hij zo blijft spelen hij helemaal niet weg mag. FJ was al de derde basisspeler op 6. De competitie is pas drie wedstrijden oud.

Oh, en onze aanvoerder zat op de bank.
IK GELOOF!!!!!!
LucaS

Bericht door LucaS »

Lionel schreef: zo aug 24, 2025 7:39 pm
Marillion schreef: zo aug 24, 2025 7:21 pm Nee, al is dat natuurlijk wel een belangrijk onderdeel voor een spits. Beetje flauw maar hij heeft het totaal van Brobbey van vorig seizoen er al bijna in liggen.

Weghorst probeert het als aanspeelpunt doorgaans simpel te houden. Af en toe zie ik een prima kaats op een medespeler bijvoorbeeld. Dat is veel effectiever dan die bal continu vast blijven houden. Met afronden is hij zeker niet perfect maar het is gemiddeld wel beter dan bij Brobbey.

Brobbey mag het zichzelf aanrekenen dat hij de strijd vooralsnog heeft verloren.
Maar we voetballen echt slechter dan vorig jaar en dat ligt ook gewoon deels aan WW. WW is nuttig, wellicht nuttiger dan Brobbey, thuis tegen Telstar.

Ik mag alleen hopen dat we hem opstellen in de CL en uit bij PSV als we daarheen gaan.
Je hebt vlgs mij een romantisch beeld van vorig jaar. Wedstrijden tegen de kleintjes waren ook vorg jaar niet om aan te zien. Niet iets om de vlag over uit te steken maar feit is dat Ajax 0 kansen weggaf en zeker 4 keer had moeten scoren
I think I lost my fucking headache
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Klopt, selectie is gewoon niet in balans op meerdere posities. Los van de kwaliteit van de aankopen hebben die het probleem eerder groter dan kleiner gemaakt.

En we hadden een lange voorbereiding zonder gedoe rondom Europese kwalificaties maar de trainer heeft nog geen idee hoe hij het elftal neer gaat zetten. Elke wedstrijd zien we wijzigingen. Nu heeft de TD hem dus ook niet geholpen met deze aankopen maar dan nog zitten er vreemde keuzes tussen. Met name het concept van een modern middenveld lijkt nog niet geland in Amsterdam.
Nil volentibus arduum
Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax »

Het is hopen dat Gloukh wat meer zelfvertrouwen opdoet en laat zien ook op 10 zich staande te kunnen houden. Dan heb je met Moro op rechts, Godts op links en Weghorst in de spits wel een stel voorin dat wat kan. Achter Gloukh dan een dubbele 6 met Taylor en Fitz Jim (het liefst natuurlijk een verdedigend betrouwbare 6, maar dat zie ik niet zo snel gebeuren).

Achterin heb ik geen flauw idee wat ze willen gaan doen. Baas vind ik inmiddels echt een geweldige speler. Doet me heel erg denken aan Daley Blind, maar dan met iets meer snelheid en verdedigend eigenlijk ook iets beter. Zou het zo een zonde vinden om hem weg te halen uit het centrum.

Overigens vond ik Rosa er lekker in kleunen vandaag. Voetballend kan ie niet veel, maar dat kan zijn concurrent ook niet echt. Verdedigend kan ie wel uitgroeien tot een redelijk stabiele factor als ie in z’n ritme komt, denk ik.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -
Wie kent Cees de Wolf nog?

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? »

Ja, als je zo gaat spelen en de aankopen hebben wat zelfverrrouwen, krijg je als iedereen fit is en dit de selectie blijft:

Godts- Weghorst - Moro

Gloukh

Taylor -FJ

Baas - Ko - Sutalo - Gaaei

Jaros

Z.o zou ik ze een aantal weken de wei insturen. Volgens mij kan dit een heel leuk team worden. Er mist een goeie ervaren 6, als je die ook nog zou hebben, geloof ik zelfs dat dit team middenmoot CL kan eindigen.

Maar ja. Dan moeten Berghuis én Klaassen op de bank. Doet John nooit.
Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab »

Mr. Ajax schreef:Het is hopen dat Gloukh wat meer zelfvertrouwen opdoet en laat zien ook op 10 zich staande te kunnen houden. Dan heb je met Moro op rechts, Godts op links en Weghorst in de spits wel een stel voorin dat wat kan. Achter Gloukh dan een dubbele 6 met Taylor en Fitz Jim (het liefst natuurlijk een verdedigend betrouwbare 6, maar dat zie ik niet zo snel gebeuren).

Achterin heb ik geen flauw idee wat ze willen gaan doen. Baas vind ik inmiddels echt een geweldige speler. Doet me heel erg denken aan Daley Blind, maar dan met iets meer snelheid en verdedigend eigenlijk ook iets beter. Zou het zo een zonde vinden om hem weg te halen uit het centrum.

Overigens vond ik Rosa er lekker in kleunen vandaag. Voetballend kan ie niet veel, maar dat kan zijn concurrent ook niet echt. Verdedigend kan ie wel uitgroeien tot een redelijk stabiele factor als ie in z’n ritme komt, denk ik.
Ik vind Rosa verdedigend ook niet zo verkeerd. Vorig seizoen speelde hij tegen Noa Lang ook een hele goede wedstrijd. Is ook een goede kopper wat geen kwaad kan met al die kabouters in het elftal. Dat hij aan de bal af en toe minder is vind ik geen probleem. Een Bogarde was ook geen geweldenaar aan de bal. Beetje gif in dit team is wel lekker.
Of Gloukh op 10 kan durf ik niet te zeggen. Ik hoop het. Hij heeft een geweldige dribbel maar het is jammer dat hij vervolgens echt de pure snelheid mist op de eerste meters en qua fysiek en het kunnen maken van vieze meters heb ik ook zo mijn twijfels. Maar wel een lekker spelertje.
Over Moro heb ik meer twijfels. Goede dribbel en snelheid, maar ik vind het zo armoedig als spelers niet op goal kunnen schieten. Dan zit ik naar NEC te kijken en zie ik zelfs daar buitenspelers met een goede dribbel maar die wel gewoon op goal kunnen schieten.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Gloukh kan aan de bal in ieder geval leuke dingen doen ja. Ik ben wel benieuwd hoe hij zich verder gaat ontwikkelen. Als Brobbey nog vertrekt dan zou ik er bij het zoeken naar een nieuwe spits voor zorgen dat diegene makkelijk combineert. Want Gloukh lijkt me een speler die daarvan kan profiteren. Niet om één op één de vergelijking te willen maken maar een beetje in de lijn van Ziyech en Tadic die elkaar snapten.

Ik denk overigens dat hij vanaf links blijft komen omdat het te aanvallend is met hem op het middenveld en Godts en Moro op de vleugels. Los van wedstrijden tegen kleinere teams misschien.

Wat wel een probleem is. Al die leuke creatievelingen van ons willen de bal in de voeten hebben. Er zal toch vooral ook veel gelopen moeten worden zonder bal. Anders ben je veel te voorspelbaar.
Nil volentibus arduum
Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab »

Marillion schreef:Gloukh kan aan de bal in ieder geval leuke dingen doen ja. Ik ben wel benieuwd hoe hij zich verder gaat ontwikkelen. Als Brobbey nog vertrekt dan zou ik er bij het zoeken naar een nieuwe spits voor zorgen dat diegene makkelijk combineert. Want Gloukh lijkt me een speler die daarvan kan profiteren. Niet om één op één de vergelijking te willen maken maar een beetje in de lijn van Ziyech en Tadic die elkaar snapten.

Ik denk overigens dat hij vanaf links blijft komen omdat het te aanvallend is met hem op het middenveld en Godts en Moro op de vleugels. Los van wedstrijden tegen kleinere teams misschien.

Wat wel een probleem is. Al die leuke creatievelingen van ons willen de bal in de voeten hebben. Er zal toch vooral ook veel gelopen moeten worden zonder bal. Anders ben je veel te voorspelbaar.
Helemaal met je eens. Overigens wordt Boadu genoemd als mogelijke opvolger. Dat is dan weer meer een counter spits.

Cluijffert

Bericht door Cluijffert »

Ach, het is niet verrassend dat het lijstje 'voormalige eredivisie spelers in het buitenland die wellicht daar weg mogen voor niet al te veel' uit de la is getrokken door Kroes & co.

Je kan wat dat betreft bij transfermarkt.nl zelf je shortlist maken (ik vrees dat het bij ajax niet heel anders gebeurt).
I was recently diagnosed with a stage 4 I don't give a shit, I'm afraid is terminal.
Jinne
Site Admin

Bericht door Jinne »

Met Telstar en Heracles thuis hebben we nu wel de onderkant van de eredivisie gehad. En dan kwam Telstar nog goed voor de dag. Heracles was helemaal niks. Dus enige positieve Ajax conclusies uit deze pot lijken me wat voorbarig.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!
Yopii

Bericht door Yopii »

Ach, creatievelingen... Beetje zaalvoetballen op een groot veld, tegen Heracles dat eerbiedig toekeek.

Ajax heeft geen duelkracht, geen atletisch vermogen, en met die creativiteit valt het ook wel mee als de tegenstander druk zet. Dan is Berghuis weer gewoon Berghuis bijvoorbeeld.
Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab »

Voor onze Lionel Afbeelding

Weghorst bewijst niet alleen met goals al direct zijn waarde voor Ajax https://www.vi.nl/nieuws/weghorst-bewij ... -voor-ajax

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Yopii schreef: ma aug 25, 2025 8:22 am
Ach, creatievelingen... Beetje zaalvoetballen op een groot veld, tegen Heracles dat eerbiedig toekeek.

Ajax heeft geen duelkracht, geen atletisch vermogen, en met die creativiteit valt het ook wel mee als de tegenstander druk zet. Dan is Berghuis weer gewoon Berghuis bijvoorbeeld.
Het was dan ook niet echt een compliment. Het oogt allemaal nogal gedateerd. Bal in de voeten en dan vanuit stilstand wat proberen te creëren.

Al ben ik wel benieuwd hoe Gloukh zich gaat ontwikkelen. Die jongen is kennelijk ambitieus en leergierig dus die kan zich ontwikkelen. Hij zal ook wel moeten als hij daadwerkelijk op het middenveld wil gaan spelen. Al zie ik dat niet gebeuren. Hij gaat gewoon onze man op links worden. Godts mag hem daar gaan uitdagen.
Nil volentibus arduum
elliquido

Bericht door elliquido »

Jinne schreef: ma aug 25, 2025 7:50 am Met Telstar en Heracles thuis hebben we nu wel de onderkant van de eredivisie gehad. En dan kwam Telstar nog goed voor de dag. Heracles was helemaal niks. Dus enige positieve Ajax conclusies uit deze pot lijken me wat voorbarig.
Met go-ahead uit ook een zware wedstrijd. Je kan niet willekeurig shoppen in de argumenten.

heracles kreeg de druk er niet op. dat was mede de verdienste van o.a. baas en fitzjim. Ik vond taylor ook prima spelen, lekker fel en goed in de omschakeling terug.
We hebben geen schot op doel weggegeven, met een gemankeerde verdediging. Dat is nog beter dan farioli :ajaxsmiley.gif: . en we creeerden veel meer.
zorgelijker vind ik de tandenloze aanval.. weinig power en vernuft, hopelijk komt dat nog als de buitenspelers erin groeien, maar ik vrees daar een beetje. Verder een linksback is echt noodzakelijk. Wijndal gaat dit niet 1 seizoen volhouden natuurlijk
NOOIT meer Berghuis a.u.b.
LucaS

Bericht door LucaS »

Veel kansen is ook wel nodig, want we hebben niet veel mensen die makkelijk scoren
Wie kent Cees de Wolf nog?

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? »

elliquido schreef:
Jinne schreef: ma aug 25, 2025 7:50 am Met Telstar en Heracles thuis hebben we nu wel de onderkant van de eredivisie gehad. En dan kwam Telstar nog goed voor de dag. Heracles was helemaal niks. Dus enige positieve Ajax conclusies uit deze pot lijken me wat voorbarig.
Met go-ahead uit ook een zware wedstrijd. Je kan niet willekeurig shoppen in de argumenten.

heracles kreeg de druk er niet op. dat was mede de verdienste van o.a. baas en fitzjim. Ik vond taylor ook prima spelen, lekker fel en goed in de omschakeling terug.
We hebben geen schot op doel weggegeven, met een gemankeerde verdediging. Dat is nog beter dan farioli :ajaxsmiley.gif: . en we creeerden veel meer.
zorgelijker vind ik de tandenloze aanval.. weinig power en vernuft, hopelijk komt dat nog als de buitenspelers erin groeien, maar ik vrees daar een beetje. Verder een linksback is echt noodzakelijk. Wijndal gaat dit niet 1 seizoen volhouden natuurlijk
Was GAE wel een zware uitwedstrijd? Speelden in de eerste wedstrijd ternauwernood gelijk tegen Fortuna en verliezen gisteren thuis met 0-3 van Sparta. Die hebben kwalitatief een jasje uitgedaan.
elliquido

Bericht door elliquido »

tegen fortuna met 10 man kwamen ze nog terug ook
tegen ajax was de 1e helft gewoon goed
sparta was zon wedstrijd waar alles tegenzat, maar goed, scorebord zegt maar 2 punten. maar historisch hebben ze natuurlijk kwaliteiten. beker gewoonen, psv bijna verslagen in de crujffschaal
Heb alleen het idee dat deze trainer een stuk minder is dan die simonis. Die kwa niet lekker over op de camera.
NOOIT meer Berghuis a.u.b.
LucaS

Bericht door LucaS »

Psv won thuis ternauwernood van GAE. Het is iig een wedstijd die we al jaren zelden winnen
Plaats reactie