Ik wil haar beslist niet alle schuld in de schoenen schuiven. In die tijd ging er enorm veel mis bij Ajax en het was zeer waarschijnlijk onmogelijk geweest om dat als CFO te voorkomen. Inderdaad ben je niet de deskundige als het over transfers gaat en wanneer je alles zou blokkeren dan komen er krachten bij de supporters en bijvoorbeeld de Telegraaf vrij. Ze hoeft van mij ook helemaal niet weg, als er maar wel is geleerd van de gemaakte fouten.zeux schreef: ↑wo aug 28, 2024 1:00 pmMislintat opereerde in een vacuüm. Bestuurlijk was het een zootje. Geen functionerende AD.Marillion schreef: ↑wo aug 28, 2024 12:31 pmPrecies. Dat is toch gewoon een valide punt?Wie kent Cees de Wolf nog? schreef: ↑wo aug 28, 2024 11:49 amLenderink is niet verantwoordelijk voor individuele transfers en of die gaan slagen of niet, maar wel eindverantwoordelijke voor het financiële plaatje van de club. We kunnen in ieder geval feitelijk vaststellen dat Ajax van zeer gezond, inmiddels in de buurt komt van aan de beademing te worden gekoppeld. Daar kun lang en kort over praten, maar er gaat dan toch iets niet helemaal goed in mijn ogen.
Nee, zij is niet verantwoordelijk voor individuele transfers. En zij kan moeilijk de inschatting bepalen wat speler A of B nou zou moeten kosten. Maar ze kan wel optellen en aftrekken en zien dat het financieel plaatje er nou niet bepaald op vooruit is gegaan.
Laten we het eens omdraaien. Stel nou dat ze hier op geen enkele wijze ook maar iets van verantwoordelijkheid voor heeft. Ze kan er totaal niets aan doen. Wat is dan haar rol precies?
Wat jullie dus feitelijk willen, is dat Lenderink de voetbal-beslissing had genomen dat Mislintat zijn 12 kneuzen niet had mogen kopen. Terwijl die toen werden gebracht als de aankopen die het tij bij Ajax zouden gaan doen keren. Als dat toentertijd was gebeurd - Lenderink de facto op de stoel van de 'technische' mensen - dan zou denk ik het forum ontploft zijn.
Er was geen (bestuurlijke) constructie die de kaders voor de bewegingsruimte van Mislintat bepaalde. Dat kun je niet Lenderink alleen aanrekenen. Als anderen zeggen - waaronder Raad v Commissarisen - dat Mislintat dé man is die Ajax voetbaltechnisch weer beter gaat maken, wie is dan de CFO om dat te weigeren? Sowieso, de RvC akkordeerde toch de aankopen? Had Lenferink daar in haar eentje dan voor moeten gaan liggen?
Weten wij wat Lenferink intern heeft gezegd? Mogelijk heeft ze RvC/Mislintat wel gewaarschuwd: pas op jongens, jullie geven nu wel heel veel geld uit, dat is kwetsbaar/risicovol en onverstandig.
Het is ook wel een totale clusterfuck dat zo ongeveer alle 12 kabouters van Mislintat falen. Dat is een redelijk extreem hoge score. En door die complete collectieve faal stond er een disfunctioneel elftal op het veld, waardoor het financiële doel - CL halen - uit beeld verdween.
Wat fout ging is dat Mislintat in zijn eentje mocht gaan shoppen (het vacuüm-verhaal en een volledig uit het lood geslagen 'leiding' (non-leiding)). Als het Lenderink al aan te rekenen is, dan in commissie met de RvC en wat er verder aan 'kader' rondliep.
Diezelfde groep - de non-leiding-leiding - had ook een limiet moeten stellen aan het bedrag waarvoor gekocht mocht worden. Dààr heeft Lenderink als CFO natuurlijk een belangrijke rol in. Maar ook dat is 'in commissie', want ik denk dat niemand wil dat allèèn de CFO de kaders bepaalt voor wat wel en niet gebeurt op transfergebied.
Er moet bij aankopen een zes-ogen-principe zijn: TD-AD-CFO. Met daarnaast de RvC voor de finale klap.
Toch is het incidenteel wel gebeurd (en misschien wel vaker alleen weten wij het dan niet). Want de transfer met Ocampos is wel degelijk geblokkeerd en toen omgezet in een huurovereenkomst.
Er is als het goed is geleerd. Nu zijn er meerdere mensen betrokken bij de besluitvorming rondom transfers. En er zijn lijkt nu wel een heel streng financieel beleid te zijn gezien de verwoede pogingen van Ajax om eerst te verkopen.
Maar met alles wat we nu weten kunnen we toch wel constateren dat het niet onverstandig was geweest om eerder grenzen te stellen? Want dan herhaal ik toch mijn vraag. Als de CFO nou op geen enkele wijze verantwoordelijk is voor de enorme verslechtering van de financiële situatie bij Ajax. Wat is dan precies haar rol wel?