De toekomst: post-Cruijff

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Je moet kiezen!

Cruijff (met De Boer, Bergkamp en Jonk)
57
69%
Van den Boog (met Van Gaal)
12
14%
Het lukt me niet!
14
17%

Totaal aantal stemmen: 83

DelToro

Re: De toekomst: bestuur blijft, Cruijff vertrekt.

Bericht door DelToro » wo jan 06, 2016 1:43 pm

Het grappige is dat Benjafield nu als performance coach wordt gezien als een vakman. Maar ik sluit niet uit dat als hij nu door het huidige TH was aangesteld als medisch manager, dat hij dan door velen werd bestempeld als iemand uit het vriendenclubje van Hennie Spijkerman en Maarten Stekelenburg.
Laatst gewijzigd door DelToro op wo jan 06, 2016 1:46 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

LucaS

Bericht door LucaS » wo jan 06, 2016 1:44 pm

Zeker, maar die moest verantwoording afleggen aan Jonk. Waarmee Jonk dus feitelijk de leidinggevende op medisch gebied was.
I think I lost my fucking headache

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » wo jan 06, 2016 3:31 pm

In jouw theorie moet Jonk echter weer verantwoording afleggen in het technisch hart en daarmee is ook Edwin van der Sar leidinggevende voor de medische zaken. En Marc Overmars. Maar geen Jongkind, want die zit niet in het technisch hart. Tadaaa, Lucas. :biggrin.gif:

Vermoeiend, zeg. Ongelooflijk. :excited.gif:

LucaS

Bericht door LucaS » wo jan 06, 2016 4:16 pm

Tja, jij kan het vermoeiend vinden, maar een paar jaar terug was het nog doodnormaal dat de zeggenschap op edisch gebied bij niet-medici kwam te liggen. Echt vermoeiend is het het dat wat onder vleugels van Cruijff werd toegejuicht nu door Cruijffaanhangers wordt weggehoond/bekritiseerd.
Medische staf
In de schaduw van de machtsstrijd tussen Cruijff enerzijds en de commissarissen en directie van Ajax anderzijds legde dit jaar ook de medische staf van de club het loodje. Het Amsterdamse dagblad reconstrueerde de aftocht van de staf onder leiding van sportarts Edwin Goedhart (nu in dienst van het Nederlands elftal) en zijn collega's.

'Zij legden het uiteindelijk af tegen het zogenaamde technisch hart', schrijft de krant. Met name Jongkind vormde de reden voor de medische staf zijn biezen te pakken. De staf had grote bezwaren tegen de nieuwe machtsverhoudingen, waarbij het technisch hart - De Boer, Bergkamp en Jonk - besluiten kan nemen op medisch vlak.

Toen de medische staf begin dit jaar massaal ontslag nam, bleken de verhoudingen zo verziekt dat Ajax geen afscheid voor hen organiseerde. Zelfs niet voor Piet Bon, 23 jaar lang verbonden aan de club.

wimpey

Bericht door wimpey » wo jan 06, 2016 6:57 pm

Het medisch personeel van Ajax is er voor de spelers. Dus lijkt het me logisch dat de medische staf olv de afd voetbal staat... Wat me niet verbaast, is dat de klok terug wordt gedraaid en dat alles waar een labeltje performance aan hangt nu sneuvelt. Dat is gerelateerd aan 'kamp Cruijff', besmet en dus weg. We gaan zien wat dat voor de opleiding en de doorstroming naar Ajax-1 gaat betekenen... Het TH wil het op z'n eigen manier doen, hun goed recht. Dus laat het maar zien. Ik heb er weinig fiducie in, maar soit. Mijn geluk hangt god dank niet aan Ajax-1.

Mano

Bericht door Mano » do jan 07, 2016 1:12 pm

Daarom moet Cruijff zich niet meer met Ajax bemoeien.

Iedereen wordt langs de lat Cruijff gelegd. Is het een vriendje of juist niet? Vervolgens is het oordeel al klaar. :blackcat.gif:
Als JC nou eens zijn belofte houd en niks meer met Ajax doet, ook vanuit de T. niet dan kan Ajax gewoon gaan bouwen.

vervolgens kan je het eens zijn of niet maar de vergelijking met JC (FR) is van tafel.

.... maar ja, JC houd nooit woord, dus die steekt z'n kop wel weer door het wc-raampje :excited.gif:
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

peter

Bericht door peter » do jan 07, 2016 2:12 pm

Precies. JC is nu weg en je ziet dat we gaan bouwen. Allemaal nieuwe mensen. :hypocrite.gif:

Hou nou toch op.

Jinne
Site Admin

Bericht door Jinne » do jan 07, 2016 2:33 pm

JC is zelf (mede) verantwoordelijk voor deze implosie. Het is frappant dat de ex-voetballer met het minste voetbal talent uiteindelijk het meeste op zijn 'lijn' zat. Had Cruijff zich maar wat meer met het eerste moeten bemoeien. Met alleen focus op de jeugd opleiding kom je er niet, want de belangen bij beide kampen zijn gewoon verschillend.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

wimpey

Bericht door wimpey » do jan 07, 2016 2:48 pm

Jinne schreef: Het is frappant dat de ex-voetballer met het minste voetbal talent uiteindelijk het meeste op zijn 'lijn' zat.
Die Jonk heeft ons toch maar mooi naar de UEFA Cup geschoten. Remember Genoa en Torino.

V.w.b. Cruijff ben ik het met je eens. Eens per maand een paar uur in Ajax steken was vragen om problemen.

De heren TH mogen het nu laten zien. Er verandert nogal wat, dus ze zijn bezig, zo te zien.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » do jan 07, 2016 8:31 pm

Wat ik mis op dit moment is duidelijke communicatie naar buiten toe. Je hoeft niet alle details prijs te geven maar we zien nogal wat gebeuren zo van buitenaf. Er vertrekken allerlei mensen en tot op heden zijn er slechts een paar nieuwe aanstellingen.

Misschien wachten ze op de aanstelling van een vervanger van Jonk. Maar zou het nou niet een goed plan zijn om met een duidelijk verhaal te komen over de koers die Ajax wil varen? Neem nu die hele performance discussie. Gaan die mensen nu worden vervangen? Vervangen we er slechts een paar en delen we de rest van de trainingen anders in? Of verlaten we dat pad volledig? Ook de structuur is voor iedereen nog steeds onduidelijk. Wie zit er nu in het TH en wie niet? Wie stuurt nu precies wie aan en waar liggen de verantwoordelijkheden?

Er is voor ons als supporters zoveel onduidelijk. Of ze nou links of rechts gaan. Vertel wat het plan is. Want dat is er toch zeker wel?
Nil volentibus arduum

zeux

Bericht door zeux » do jan 07, 2016 9:01 pm

Marillion schreef:Wat ik mis op dit moment is duidelijke communicatie naar buiten toe. Je hoeft niet alle details prijs te geven maar we zien nogal wat gebeuren zo van buitenaf. Er vertrekken allerlei mensen en tot op heden zijn er slechts een paar nieuwe aanstellingen.

Misschien wachten ze op de aanstelling van een vervanger van Jonk. Maar zou het nou niet een goed plan zijn om met een duidelijk verhaal te komen over de koers die Ajax wil varen? Neem nu die hele performance discussie. Gaan die mensen nu worden vervangen? Vervangen we er slechts een paar en delen we de rest van de trainingen anders in? Of verlaten we dat pad volledig? Ook de structuur is voor iedereen nog steeds onduidelijk. Wie zit er nu in het TH en wie niet? Wie stuurt nu precies wie aan en waar liggen de verantwoordelijkheden?

Er is voor ons als supporters zoveel onduidelijk. Of ze nou links of rechts gaan. Vertel wat het plan is. Want dat is er toch zeker wel?
Zou het niet kunnen zijn dat ze wachten tot de eerste wedstrijd weer gespeeld gaat worden? Dat ze deze 'rustweken' gebruiken om weer een beetje op orde te komen? En wie weet zijn ze ook met aankopen bezig. Of, er is sprake van een proces. :smile-ajax.gif:
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » do jan 07, 2016 9:35 pm

Ik had juist het begin van de winterstop gepakt om wat duidelijkheid te geven. Er zijn dan geen wedstrijden en dus is er ruimte om tekst en uitleg te geven zonder het risico dat het een negatieve impact op het eerste elftal heeft.

Overigens moeten we dat laatste ook niet overdrijven. Het gaat mij vooral om de onduidelijkheid over de verantwoordelijkheden. Wie stuurt wie nu precies aan en wie is verantwoordelijk? Dat is allemaal erg onduidelijk voor alle buitenstaanders en dat weten ze intern ook wel. Of lezen ze hier soms niet mee? :smile-ajax.gif:

En wat tekst en uitleg over de gevolgen van het ontslag van Jonk en de groep medewerkers die daar achteraan gingen zou ook niet misstaan. Ajax kan toch vertellen wat nu de lijn is in de opleiding?

Wel of geen nieuwe spits is een ander verhaal. Ik snap ook wel dat het lastig is om halverwege het seizoen een echte versterking te halen. En daar doe je halverwege geen mededelingen over. Maar als het gaat om beleid was dit wat mij betreft een uitstekend moment.
Nil volentibus arduum

zeux

Bericht door zeux » do jan 07, 2016 9:45 pm

Marillion schreef:Ik had juist het begin van de winterstop gepakt om wat duidelijkheid te geven. Er zijn dan geen wedstrijden en dus is er ruimte om tekst en uitleg te geven zonder het risico dat het een negatieve impact op het eerste elftal heeft.

Overigens moeten we dat laatste ook niet overdrijven. Het gaat mij vooral om de onduidelijkheid over de verantwoordelijkheden. Wie stuurt wie nu precies aan en wie is verantwoordelijk? Dat is allemaal erg onduidelijk voor alle buitenstaanders en dat weten ze intern ook wel. Of lezen ze hier soms niet mee? :smile-ajax.gif:

En wat tekst en uitleg over de gevolgen van het ontslag van Jonk en de groep medewerkers die daar achteraan gingen zou ook niet misstaan. Ajax kan toch vertellen wat nu de lijn is in de opleiding?

Wel of geen nieuwe spits is een ander verhaal. Ik snap ook wel dat het lastig is om halverwege het seizoen een echte versterking te halen. En daar doe je halverwege geen mededelingen over. Maar als het gaat om beleid was dit wat mij betreft een uitstekend moment.
Normaal gesproken heb je gelijk, maar het ontslag van Jonk én het vertrek van Jongkind en zijn posse had nogal wat impact. Zie de sfeer op dit forum die bij 0 Fahrenheit ligt, het bombastische vertrek van Cruijff als adviseur, het gat dat in de staf van de jeugdopleiding is geslagen. Ik kan mij wel voorstellen dat ze even de tijd willen nemen om alle eentjes en nulletjes weer opgelijnd te krijgen.
En het is gevoelige info, met wat ze ook komen. Wanneer je opnieuw de temperatuur van dit forum als voorbeeld neemt, denk ik ook dat ze weten dat iedere beslissing en iedere beweging met meer dan een gewone dosis scepsis wordt gevolgd. Dus ook wat dat betreft snap ik wel dat ze even de tijd nemen.

Maar zeker eens dat ze tegen dat de jongens weer gaan spelen met een goed verhaal moeten komen, waarin een visie op de toekomst vervat zit.

Opvallend vind ik wel dat Bergkamp meteen met interviews kwam. Al leek me dat meer short term damage control, om in ieder geval iets van een weerwoord te hebben op de stroom van verwijten uit het Jonk/Cruijff-kamp.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Mano

Bericht door Mano » vr jan 08, 2016 12:47 pm

Het beste is om de storm over te laten waaien. Daarna pas met uitspraken komen.
Tevens vallen of staan die uitspraken met daden op het veld.

alles wat je nu zegt gaat toch door de gehaktmolen
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

peter

Bericht door peter » vr jan 08, 2016 9:40 pm

Je kunt het er mee eens of oneens zijn, maar het getuigt in ieder geval van een heldere visie:

http://www.catenaccio.nl/een-andere-kijk-op-opleiden/

Ik kijk nu al uit naar zijn andere stukjes. Jammer dat de discussie niet meer binnen Ajax gevoerd kan worden.

LucaS

Bericht door LucaS » vr jan 08, 2016 10:01 pm

Kan dat niet meer?
Tot wanneer kon dat wel?

Rednose

Bericht door Rednose » vr jan 08, 2016 11:05 pm

Peter schreef:Je kunt het er mee eens of oneens zijn, maar het getuigt in ieder geval van een heldere visie:

http://www.catenaccio.nl/een-andere-kijk-op-opleiden/

Ik kijk nu al uit naar zijn andere stukjes. Jammer dat de discussie niet meer binnen Ajax gevoerd kan worden.
Ehhh.......heel veel dure termen, maar ik heb sterk het idee dat zijn iq wat lager is dan dat hij zelf denkt.
Voor een dubbeltje zit je tegenwoordig echt niet meer op de eerste rang!

Alexander

Bericht door Alexander » ma jan 11, 2016 12:37 pm

http://www.ajax.nl/streams/de-toekomst/ ... estart.htm

Geen woord over de vervanging van alle performers trainers. Het wordt steeds duidelijker welke kant we op gaan.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma jan 11, 2016 2:03 pm

In ieder geval is er nu sprake van een voorzichtige poging tot communicatie over de opleiding. Al is dit een nietszeggend stukje.

Wat ik in ieder geval niet met elkaar kan rijmen is dat we er kennelijk voor kiezen om slechts accenten te verleggen maar ook dat we van die groep van 10 mensen niemand vervangen. Over hoeveel uur inzet per week hebben we het eigenlijk bij deze groep? Heeft iemand daar een beeld van?

Als die 10 man hooguit een paar uur in de week actief waren kan ik me er nog iets bij voorstellen. Je kan dan bekende oefeningen laten uitvoeren door een trainer die toch al bezig is. Al moet je jezelf daarbij wel afvragen of die trainer dan ook voldoende kennis van zaken heeft op dat aspect. Maar als die mensen min of meer fulltime bezig waren lijkt het me een ander verhaal. Dan kun je niet meer spreken van accenten verleggen.
Nil volentibus arduum

Rednose

Bericht door Rednose » ma jan 11, 2016 3:44 pm

Zo'n groep vervang je niet zo maar even op een namiddag. Dit gaat gewoon tijd kosten.
Voor een dubbeltje zit je tegenwoordig echt niet meer op de eerste rang!

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma jan 11, 2016 4:36 pm

Dat snap ik. Maar is het wel de bedoeling om dat (gedeeltelijk) te doen of niet? Dat zou ik graag willen weten.

Gaan we kortom het fysieke aspect van de opleiding weer terugbrengen naar het oude niveau of blijft het grofweg zoals het recent was?
Nil volentibus arduum

Mano

Bericht door Mano » wo jan 13, 2016 9:00 am

ik blijf het gevoel houden dat LvG binnenkort 'sacked' wordt bij Man Utd en dat hij begin volgend seizoen aansluit in de gelederen bij Ajax.

als TD of Hoofd Jeugd

Arthur

Bericht door Arthur » wo jan 13, 2016 12:11 pm

In beide functies zou dat rampzalig zijn.

LucaS

Bericht door LucaS » wo jan 13, 2016 12:22 pm

Volgens mensen op AN gaat Jonk aan de slag bij Macabbi TA. Heb ik wat gemist?

wimpey

Bericht door wimpey » wo jan 20, 2016 7:57 pm

Turn back the clock: Ladru heeft Kwakman weer aan een baantje binnen Ajax mogen helpen. Die werd er ttv Jol al uitgegooid...

Plaats reactie