Danny Blind, de nieuwe bondscoach

Al het nieuws over onze nationale helden

Moderator: mods

Le T.

Re: Danny Blind, de nieuwe bondscoach

Bericht door Le T. » vr sep 04, 2015 9:10 am

zeux schreef:
Peter schreef: maar je verzint het niet dat je (veruit) beste man het veld moet verlaten
Robben is belangrijk. Maar ik heb ook moeite met de god-status die om hem heen is gecreëerd.

Er is zo getamboereerd dat Robben 'in zijn eentje' Nederland op het WK derde heeft laten worden, dat ook iedereen - spelers incluis - in die onmisbaarheid is gaan geloven.
Met als gevolg dat bij het wegvallen van Robben de paniek toeslaat. Ik krijg het idee ook bij de spelers zelf (ik hoorde Klaas Jan er in een interviewtje ook aan horen refereren). Oh jee, nu 'kunnen we het niet meer'.

Natuurlijk heeft Robben een beregoed WK gespeeld. Maar even uit mijn hoofd hebben iets van zeven of tien verschillende spelers gescoord. Er zijn belangrijke assists gegeven, de verdediging hield de boel goed gesloten, volgens mij heeft Robben relatief gezien weinig écht cruciale goals gemaakt (openingstreffer, gelijkmaker, winner, dat soort werk), volgens mij heeft hij in de laatste wedstrijden helemaal niet gescoord.

Ik wil hiermee zijn rol op het WK niet wegrelativeren, maar het tot enorme proporties oppompen van zijn belang, vind ik erg tricky.
Want valt hij weg, dan zit alles en iedereen in zak en as. Dan zet je jezelf psychologisch al een soort van 0-1 achter.
Dat zien we wel meer bij het Nederlands elftal, dat het verhaaltje wat er van gemaakt moet worden het elftal gaat beinvloeden. Op zich is het niet zo voordehandliggend om een speler die vooral zijn eigen acties op de vleugel moet maken en nogal vaak geblesseerd is aanvoerder te maken. Maar omdat hij een keer een praatje heeft gehouden terwijl er een camera bovenop stond heeft Nederland besloten dat hij de echte aanvoerder is, en dat is hij dan ook nu.

Sneijder is beslissend is ook zo'n self fulfilling prophecy, die probeert aldoor de beslissende pass te geven of het beslissende schot te lossen. Op zich zou ik het voor de hand vinden liggen dat als je met 10 man verder moet met twee beweeglijke spitsen met een actie te gaan spelen, of dat als Robben eruit moet je een andere speler met enige klasse inbrengt en dus niet Narsingh. Maar als het verhaal net is dat Van Persie afgeserveerd is ten bate van Huntelaar die nu 'eindelijk' zijn kans krijgt en grote plannen heeft voor het EK blablablabla, dan is het een beetje raar om Van Persie erin te brengen ten koste van Huntelaar en hem als vice-aanvoerder weer de band te geven, dat past niet in het verhaaltje. De nabespreking was dan ook het grote niet noemen van die naam. j

De gebruikelijke pispalen krijgen onderuit de zak. VdWiel is niet populair, dus doet het er niet toe dat hij de bal speelde. BMI is niet goed genoeg, dus maakt het niet uit dat er eigenlijk niet zo heel veel aan de hand was met zijn actie. We hebben de schuldigen, en de populaire jongens zijn slachtoffer van hen. Dat die zelf ook niks klaarmaakten en niet erg professioneel en zelfbeheersd waren doet er niet toe. De populariteitswedstrijd rondom het NL11 die weinig tot niets met voetbalkwaliteiten van doen heeft is alweer bepalend voor de opstelling en de onderlinge verhoudingen, met de uiteraard desastreuze gevolgen. Zo lang dat het geval is zal het niks worden zoals het in het verleden ook niks werd als de verhaaltjes bepalender waren dan kwaliteit.
Wollt ihr den totalen Mensch?

wimpey

Bericht door wimpey » vr sep 04, 2015 9:27 am

Lionel schreef: Narsingh en Klaassen hadden kunnen en moeten scoren. 1-1 was dikverdiend geweest hoor.
Grapjas. IJsland kreeg in de beginfase al een enorme kans, raakte nog een keer het houtwerk en speelde een aantal overtalsituaties niet goed uit. Van Oranje heb ik geen goedlopende aanval cq. uitgespeelde kans gezien. Heeft die keeper überhaupt een moeilijke bal moeten houden?

Blind maakte keuzes pro Huntelaar, Sneyder en contra Persie, Nigel. Pro 'ervaring' uit vorm + domheid (VDW, BMI), contra jeugd in vorm (Tete). Pro Hollandse school. Contra pragmatisme en het ontregelen van een goed georganiseerde tegenstander à la LVG tijdens het WK. Dan nog een paar stompzinnige wissels en dan oogst je dus wat je zaait. IJsland speelde met één spits he. Sigi ook nog eens! Heb je dan 4 verdedigers nodig?

V.w.b. VDW en de bal spelen: zie De Vrij tegen Spanje. Je moet als verdediger in de 16 blijven staan en die scheids geen enkele aanleiding geven. Zó dom, zó oerdom.

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » vr sep 04, 2015 9:30 am

Le T. schreef: De gebruikelijke pispalen krijgen onderuit de zak. VdWiel is niet populair, dus doet het er niet toe dat hij de bal speelde. BMI is niet goed genoeg, dus maakt het niet uit dat er eigenlijk niet zo heel veel aan de hand was met zijn actie. We hebben de schuldigen, en de populaire jongens zijn slachtoffer van hen. Dat die zelf ook niks klaarmaakten en niet erg professioneel en zelfbeheersd waren doet er niet toe. De populariteitswedstrijd rondom het NL11 die weinig tot niets met voetbalkwaliteiten van doen heeft is alweer bepalend voor de opstelling en de onderlinge verhoudingen, met de uiteraard desastreuze gevolgen. Zo lang dat het geval is zal het niks worden zoals het in het verleden ook niks werd als de verhaaltjes bepalender waren dan kwaliteit.
Klopt. De Zwarte Piet is afgespeeld naar twee spelers. Een wereld verwijderd van 'we winnen als team en verliezen als team'; de spirit van het WK.

Dat coach Blind daarin meegaat, of zelfs vooroploopt, is een zwaktebod dat precies de verkeerde boodschap stuurt naar zijn team. Er is karakter voor nodig om de hand in eigen boezem te steken, en dat doet hij niet, en, geloof het of niet, er is ook karakter voor nodig om a la Mourinho de scheidsrechter een verdiende veeg uit de pan te geven, en dat doet hij ook niet. Blind heeft twee zondebokken gevonden onder zijn eigen spelers, en door die publiekelijk af te branden, ipv achter de schermen, laat hij zien dat hij een meeloper is waarop de spelers niet kunnen vertrouwen. Uit deze reactie van Blind is me duidelijk dat hij op de verkeerde stoel zit. Een leider plaatst de verantwoordelijkheid op de eigen schouders, zelfs als dat in feite onterecht is, want daarmee houdt hij de team spirit in zijn selectie in tact.

Na je eerste wedstrijd als bondscoach twee spelers publiekelijk afbranden. Over gruwelijke blunders gesproken...
Laatst gewijzigd door Monkey Tonk op vr sep 04, 2015 9:41 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » vr sep 04, 2015 9:39 am

Duke schreef:Je zou haast hopen dat Oranje het niet haalt (wat ook niet zal gebeuren, denk ik), misschien dat ze dan ook bij de KNVB wakker worden.

Ze halen het wel. De Turken zijn faalhazen, met hun zogenaamde heksenketel. Maar ik ben het met je eens, misschien is het beter als ze het niet halen. Dan kan de bezem erdoor.

Het is een veeg teken dat Oranje de laatste drie (!) eindtoernooien niet verder kwam dan cynisch countervoetbal. De kwaliteit om te domineren ontbreekt al langer. Dat ligt uiteraard aan de opleidingen. In het buitenland (zelfs in België) slagen ze erin spelers op te leiden die technisch en tactisch veel beter zijn dan de onze. Wij teren nog op de kwaliteiten van een paar oudere spelers en een enkele witte raaf. Het afgelopen decennium hebben wij ons hier in Nederland vooral op de borst geklopt. Maar 1995 is inmiddels al het verre verleden, en de oplossingen van toen werken niet meer.
Denk niet dat ze bij de KNVB het inzicht hebben om hier iets aan te doen. Van Oostveen, WTF is Van Oostveen? Het zal van de clubs moeten komen. Gelukkig hebben ze (wat je er verder ook van vindt) bij Ajax tenminste door dat er iets moet gebeuren. Helaas zal het nog lang duren voor de verbeteringen structureel voor betere prestaties gaan zorgen. Tegen die tijd is het Nederlandse voetbal weggezakt naar een voorheen ondenkbaar geacht niveau. Zo gaat het in de prestatiesport: falen wordt keihard afgestraft.
Behalve aan topspelers hebben we ook een gebrek aan topcoaches. Dat blijkt wel nu brekebeen Blind tot het hoogste ambt is geroepen. Kijk naar de grootste clubs in Europa. Waar komen hun trainers vandaan? Uit Duitsland, Spanje, Italië met name. Landen die wel met de tijd meegegaan zijn. Wij hebben Frank de Boer, maar die kan er tactisch geen hout van. Ons voetbal is zo'n gezellige theekrans geworden dat hij jaar in jaar uit grove fouten mag maken, omdat hij zo'n aardige kerel is.

Ik onderschrijf totaal niet de stelling hier eerder geponeerd (door Zeux) dat de spelers prinsjes zijn die meer met andere dingen bezig zijn dan met voetbal. Ik zag gisteravond in de tweede helft (eerste niet gezien) juist een horde jongetjes die stonden te trillen op hun benen en niet wisten wat ze moesten doen. Ik had medelijden met ze, want ze kunnen het niet helpen dat ze het niet kunnen. Zoals Cruijff ooit zei: als een speler niet meekan, wordt het zielig.

wimpey

Bericht door wimpey » vr sep 04, 2015 9:43 am

Monkey Tonk schreef: Dat coach Blind daarin meegaat, of zelfs vooroploopt, is een zwaktebod dat precies de verkeerde boodschap stuurt naar zijn team.
L'histoire se repete. Het ligt nooit aan Blind. Die man doet graag een teflon-pan na. Het lag aan Wouters, aan Jol, aan Koeman, aan Cruijff, aan Hiddink, aan Van Geel.

The bubble bursts once again. Op het moment dat Blind de touwtjes in handen heeft, gaat het faliekant mis. Hij is geen sterk leider, niet stoïcijns en hij mist het inzicht. Had het Stevens laten doen, of Adriaanse. Dit Oranje in crisis schreeuwde al voor IJsland om sterk leiderschap en een bliksemafleider langs de lijn.

Lionel

Bericht door Lionel » vr sep 04, 2015 9:45 am

wimpey schreef:
Lionel schreef: Narsingh en Klaassen hadden kunnen en moeten scoren. 1-1 was dikverdiend geweest hoor.
Grapjas. IJsland kreeg in de beginfase al een enorme kans, raakte nog een keer het houtwerk en speelde een aantal overtalsituaties niet goed uit. Van Oranje heb ik geen goedlopende aanval cq. uitgespeelde kans gezien. Heeft die keeper überhaupt een moeilijke bal moeten houden?

Blind maakte keuzes pro Huntelaar, Sneyder en contra Persie, Nigel. Pro 'ervaring' uit vorm + domheid (VDW, BMI), contra jeugd in vorm (Tete). Pro Hollandse school. Contra pragmatisme en het ontregelen van een goed georganiseerde tegenstander à la LVG tijdens het WK. Dan nog een paar stompzinnige wissels en dan oogst je dus wat je zaait. IJsland speelde met één spits he. Sigi ook nog eens! Heb je dan 4 verdedigers nodig?

V.w.b. VDW en de bal spelen: zie De Vrij tegen Spanje. Je moet als verdediger in de 16 blijven staan en die scheids geen enkele aanleiding geven. Zó dom, zó oerdom.
Nederland had natuurlijk gewoon kansen zat om te scoren hoor. Wat betreft de rest ben ik het met je eens. Over de pingel twijfel ik. Al snap ik dat de scheids de pingel wel geeft. Heel dom. Sowieso snap ik niet wat je met BMI moet. Kan er echt niks van hoor.
IK GELOOF!!!!!!

Le T.

Bericht door Le T. » vr sep 04, 2015 9:48 am

Monkey Tonk schreef:
Le T. schreef: De gebruikelijke pispalen krijgen onderuit de zak. VdWiel is niet populair, dus doet het er niet toe dat hij de bal speelde. BMI is niet goed genoeg, dus maakt het niet uit dat er eigenlijk niet zo heel veel aan de hand was met zijn actie. We hebben de schuldigen, en de populaire jongens zijn slachtoffer van hen. Dat die zelf ook niks klaarmaakten en niet erg professioneel en zelfbeheersd waren doet er niet toe. De populariteitswedstrijd rondom het NL11 die weinig tot niets met voetbalkwaliteiten van doen heeft is alweer bepalend voor de opstelling en de onderlinge verhoudingen, met de uiteraard desastreuze gevolgen. Zo lang dat het geval is zal het niks worden zoals het in het verleden ook niks werd als de verhaaltjes bepalender waren dan kwaliteit.
Klopt. De Zwarte Piet is afgespeeld naar twee spelers. Een wereld verwijderd van 'we winnen als team en verliezen als team'; de spirit van het WK.

Dat coach Blind daarin meegaat, of zelfs vooroploopt, is een zwaktebod dat precies de verkeerde boodschap stuurt naar zijn team. Er is karakter voor nodig om de hand in eigen boezem te steken, en dat doet hij niet, en, geloof het of niet, er is ook karakter voor nodig om a la Mourinho de scheidsrechter een verdiende veeg uit de pan te geven, en dat doet hij ook niet. Blind heeft twee zondebokken gevonden onder zijn eigen spelers, en door die publiekelijk af te branden, ipv achter de schermen, laat hij zien dat hij een meeloper is waarop de spelers niet kunnen vertrouwen. Uit deze reactie van Blind is me duidelijk dat hij op de verkeerde stoel zit. Een leider plaatst de verantwoordelijkheid op de eigen schouders, zelfs als dat in feite onterecht is, want daarmee houdt hij de team spirit in zijn selectie in tact.
Zeker, het is een zwaktebod. Zwakte is waar het hier om gaat zoals het daar in het verleden ook altijd om ging, het begint juist bij de zwakte. Een bondscoach die zwak staat gaat zijn positie versterken door de uitkomst van de populariteitswedstrijd in zijn opstelling en tactiek te betrekken en zwichten voor campagnes. Hoe zwakker ze komen te staan, hoe meer ze toegeven aan het Volksempfinden. Dat zagen we bij advocaat, bij Van Basten en Van Marwijk gaf zelfs openlijk toe dat hij de opstelling had gemaakt 'want zo wilden jullie het toch?", dat was toen hij op zijn allerzwakst stond. Ook Hiddink was aan het behagen en eigen straatjes schoon aan het vegen.

Blind stond meteen al zwak en dacht zijn positie te verstevigen door die beslissingen te nemen die het beste in de smaak zouden vallen. Al zal dat niet alleen geweest zijn om in de smaak te vallen bij de media, maar ook bij de spelers met de grootste bek. Maar ja, dan verzwak je meteen je positie tov de spelers.

Van Gaal is natuurlijk een vakman, maar de grootste factor in diens succes met het NL11 is waarschijnlijk dat hij sterk genoeg was om zijn selectie af te schermen van dergelijke externe factoren zodat die weer gewoon kon functioneren op basis van kwaliteiten voor een positie en teamgeest.

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » vr sep 04, 2015 9:51 am

Achteraf is het altijd makkelijk praten, maar de keuze voor Hiddink zorgde al voor veel twijfels, en de constructie met Blind als zekere opvolger is onbegrijpelijk. En dat mag Van Oostveen zich aanrekenen. Het was natuurlijk een ijdeltuit, maar dit was onder Kesler niet gebeurd, denk ik.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » vr sep 04, 2015 9:57 am

wimpey schreef:
Monkey Tonk schreef: Dat coach Blind daarin meegaat, of zelfs vooroploopt, is een zwaktebod dat precies de verkeerde boodschap stuurt naar zijn team.
L'histoire se repete. Het ligt nooit aan Blind. Die man doet graag een teflon-pan na. Het lag aan Wouters, aan Jol, aan Koeman, aan Cruijff, aan Hiddink, aan Van Geel.

The bubble bursts once again. Op het moment dat Blind de touwtjes in handen heeft, gaat het faliekant mis. Hij is geen sterk leider, niet stoïcijns en hij mist het inzicht. Had het Stevens laten doen, of Adriaanse. Dit Oranje in crisis schreeuwde al voor IJsland om sterk leiderschap en een bliksemafleider langs de lijn.
Blind had een kans voor open doel om meteen een sterke indruk te maken en vertrouwen af te dwingen. Oranje kreeg gister een strontkar van pech over zich uitgestort. Blind kon er niets aan doen dat Robben uitviel, BMI een houthakker een tikje gaf (dat vroeger overigens nauwelijks geel was geweest), en VdW in feite een perfecte sliding maakte, maar daarvoor toch met een penalty bestraft werd. Als je na zo'n drama voor de camera verschijnt met een: "ik neem de volle verantwoordelijkheid voor dit resultaat", ben je in een klap 'de man', de leider waarvoor spelers door het vuur gaan.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » vr sep 04, 2015 9:58 am

wimpey schreef: L'histoire se repete. Het ligt nooit aan Blind. Die man doet graag een teflon-pan na. Het lag aan Wouters, aan Jol, aan Koeman, aan Cruijff, aan Hiddink, aan Van Geel.

The bubble bursts once again. Op het moment dat Blind de touwtjes in handen heeft, gaat het faliekant mis. Hij is geen sterk leider, niet stoïcijns en hij mist het inzicht.
Je weet: ik vind hem ook ongeschikt. Maar wat had hij in dit geval moeten doen? Die spelers gingen zo opzichtig de fout in. Hij moet zichzelf eerder verwijten dat hij ze heeft opgesteld.
Had het Stevens laten doen, of Adriaanse. Dit Oranje in crisis schreeuwde al voor IJsland om sterk leiderschap en een bliksemafleider langs de lijn.
Wie zitten er nog meer in het bejaardenhuis? :confused.gif:
Ze hadden Koe moeten nemen. Maar dat mocht niet van LVG, hè? Die had nog een appeltje te schillen met Koe en lanceerde zijn slippendrager naar het hoogste ambt.

Alexander

Bericht door Alexander » vr sep 04, 2015 9:59 am

Er is hier toch niet echt iemand die van te voren had verwacht dat Blind het goed zou doen? Gebaseerd op wat had hij moeten presteren? In z'n hele carrière na het voetbal is hij op werkelijk iedere positie mislukt. En gisteren bewees hij nog maar eens dat dit vak niets voor hem was.

Le T.

Bericht door Le T. » vr sep 04, 2015 9:59 am

Duke schreef:Achteraf is het altijd makkelijk praten, maar de keuze voor Hiddink zorgde al voor veel twijfels, en de constructie met Blind als zekere opvolger is onbegrijpelijk. En dat mag Van Oostveen zich aanrekenen. Het was natuurlijk een ijdeltuit, maar dit was onder Kesler niet gebeurd, denk ik.
Van Oostveen heeft veel om zichzelf aan te rekenen, maar het is de behaagzieke Kesler die is begonnen met het 'Het Nederlands elftal moet weer populair worden vanwege de inkomsten' en daartoe een dubieuze constructie met Advocaat en Van Hanegem opzette om vooral niemand tegen zich in het harnas te jagen. Daarna ging hij blind varen op Cruijff, dat ligt ook altijd goed en verloste hem van zijn verantwoordelijkheid. Van Marwijk was ook weer zo'n keuze die vooral niet controversieel was en het was onder Kesler dat de zaakwaarnemer van een speler met de persvoorlichter van de KNVB ging onderhanden over een basisplaats.

Lionel

Bericht door Lionel » vr sep 04, 2015 10:00 am

Wat kan Blind eraan doen dat BMI een rode kaart krijgt voor een fucking dome actie? Terecht natuurlijk dat hij dat aangeeft. Helemaal niks mis mee.

Want ze hebben niet verloren door een verkeerde terugspeelbal maar omdat die idioot zijn handen laat wapperen.
IK GELOOF!!!!!!

wimpey

Bericht door wimpey » vr sep 04, 2015 10:01 am

Lionel schreef: Nederland had natuurlijk gewoon kansen zat om te scoren hoor. Wat betreft de rest ben ik het met je eens. Over de pingel twijfel ik. Al snap ik dat de scheids de pingel wel geeft. Heel dom. Sowieso snap ik niet wat je met BMI moet. Kan er echt niks van hoor.
Zoals? :confused.gif: Narsingh uit een moeilijke hoek staat me bij. Wijnaldum na een run. Dat waren geen 100% kansen zoals IJsland ze kreeg. Het armoedige geram van Sneyder richting doel scharen we toch niet onder kansen?

Nederland heeft pak 'm beet 3 * meer voetballers dan IJsland inwoners heeft. Misschien gaat er in Zeist een keer een belletje rinkelen... Het valt of staat met het opleiden van trainers die jochies wat bij kunnen brengen. Aan 200 interlands in een mooi pak heb je niet veel, dat werd gisteren weer eens duidelijk.

IJsland is een mooi voorbeeld, zoals Rapid dat ook was. Wanneer je niet zo goed bent, moet je eerst maar eens zorgen dat je lastig te verslaan bent. IJsland had het o.a. op de defensief kwetsbare backs van Oranje gemunt. Daar zat een idee achter. Ik heb bij Oranje geen idee kunnen ontdekken. Alles op Robben wordt zonder Robben lastig.

Lionel

Bericht door Lionel » vr sep 04, 2015 10:05 am

Klaassen had toch ook een aardige kans?
Die bal van Narsingh was lasting maar niet onmogelijk. Hij had de bal ook kunnen terugspelen. Of Klaassen had kunnen schieten.
IK GELOOF!!!!!!

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » vr sep 04, 2015 10:09 am

Blind had een kans voor open doel om meteen een sterke indruk te maken en vertrouwen af te dwingen. Oranje kreeg gister een strontkar van pech over zich uitgestort.
Pech? :confused.gif:

Het wangedrag van BMI is geen pech, en de sliding van VDW ook niet. Het zijn twee domoren, en domoren doen domme dingen.

Robben viel uit, dat komt ook niet uit de lucht vallen.

Zoals Alex aangeeft, dit kun je verwachten. Tweederangs coach met matige selectie.

wimpey

Bericht door wimpey » vr sep 04, 2015 10:11 am

Yopi schreef: Je weet: ik vind hem ook ongeschikt. Maar wat had hij in dit geval moeten doen? Die spelers gingen zo opzichtig de fout in. Hij moet zichzelf eerder verwijten dat hij ze heeft opgesteld.
Dat laatste dus. VDW zit in Parijs op de tribune. We kennen hem. Hij is defensief niet de snuggerste. En offensief bracht ie ook niks. Niet zo vreemd, want hij speelt geen wedstrijden. Wat moet ie dan bij Oranje?

BMI is ook zo'n domoor. Van Gaal gebruikte hem nog enigszins in z'n kracht. En haalde hem er tegen Argentinie af voordat het mis ging... VDW en BMI zijn toch geen stoïcijnse verdedigers?! Die hebben in zo'n do or die pot niets te zoeken.
Wie zitten er nog meer in het bejaardenhuis? :confused.gif:
Ze hadden Koe moeten nemen. Maar dat mocht niet van LVG, hè? Die had nog een appeltje te schillen met Koe en lanceerde zijn slippendrager naar het hoogste ambt.
Koe was na het ontslag van Hiddink niet beschikbaar. Stevens en Adriaanse hebben de ervaring en de persoonlijkheid die Blind mist. Of neem een Foppe De Haan. Ik garandeer je dat die mannen deze pot wat anders zouden hebben benaderd. En niet met een fancy football opstelling en spelers uit vorm op de proppen waren gekomen.

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » vr sep 04, 2015 10:15 am

Even ter relativatie. Er moet wat gebeuren in NL, maar dat wil niet zeggen dat er geen natuurlijke pieken en dalen zijn. Tweede en derde op de laatste twee WK's is niet niks. Als je daarna een tijdje terugvalt is dat geen schande. Na de WK finales van '74 and '78 zakte NL ook ver weg.

wimpey

Bericht door wimpey » vr sep 04, 2015 10:25 am

Monkey Tonk schreef:Even ter relativatie. Er moet wat gebeuren in NL, maar dat wil niet zeggen dat er geen natuurlijke pieken en dalen zijn. Tweede en derde op de laatste twee WK's is niet niks. Als je daarna een tijdje terugvalt is dat geen schande. Na de WK finales van '74 and '78 zakte NL ook ver weg.
Een jaar geleden won Oranje nog van Brazilie, Chili en Spanje. Met dezelfde spelers. Dus de reden voor het verval lijkt me vrij duidelijk. Begin daar maar mee, lijkt me dan.

Verder is natuurlijk duidelijk dat het zelfverliefde NL-trainersgilde op tal van vlakken heeft zitten pitten en de boot heeft gemist. De oplossing daarvoor moet vanuit Zeist komen. Dat die Oostveen die niet paraat heeft, lijkt me ook al wel langer duidelijk dan gisteren...

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » vr sep 04, 2015 10:29 am

Ha, de golfbeweging. Ik dacht al: waar blijft die smoes? :smallgrin.gif:

Die tweede en derde plaats hebben de problemen verbloemd. Met een hoop geluk, inzet en opportunisme kom je in soms een eind. Zo werd Griekenland ooit Europees kampioen.

Als Spanje tien keer tegen Oranje speelt, wint het acht keer. Spanje heeft zoveel betere spelers.

Lionel

Bericht door Lionel » vr sep 04, 2015 11:06 am

Maar niet op het WK dus. Daar moest het gebeuren.

Als Nederland tegen IJsland speelt wint het normaal gesproken ook 9 uhhhh 8 keer :hypocrite.gif:
IK GELOOF!!!!!!

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » vr sep 04, 2015 11:11 am

Daar geloof ik niets van.

Le T.

Bericht door Le T. » vr sep 04, 2015 11:24 am

Yopi schreef:Ha, de golfbeweging. Ik dacht al: waar blijft die smoes? :smallgrin.gif:

Die tweede en derde plaats hebben de problemen verbloemd. Met een hoop geluk, inzet en opportunisme kom je in soms een eind. Zo werd Griekenland ooit Europees kampioen.
Met een uitstekende trainer die geen invloeden van buitenaf toestond.
Als Spanje tien keer tegen Oranje speelt, wint het acht keer. Spanje heeft zoveel betere spelers.
Maar dat geeft alleen de doorslag als ze beiden goed als team spelen, dat zien we keer op keer in het voetbal. Sterker nog, dat zagen we gisteren. Als dan 10 keer het teamspel minder is, win je het niet 8 keer.

Toppie

Bericht door Toppie » vr sep 04, 2015 11:36 am

Het lijkt wel of alle verhalen omtrent het nl elftal wel de zelfde zijn als over onze club :blush.gif:

wimpey

Bericht door wimpey » vr sep 04, 2015 11:48 am

Le T. schreef: Met een uitstekende trainer die geen invloeden van buitenaf toestond.
Krachtig leiderschap en pragmatisch voetbal, afgestemd op de kwaliteiten (en het gebrek daaraan) van het spelersmateriaal... Ik denk niet dat BMI zich t.t.v. LVG aan Sigi had vergrepen. Kwestie van instrueren en respect / angst inboezemen.

IJsland speelt continu 4-4-2 of 4-5-1. Snap jij Blind? Dat ie vrolijk 4-3-3 ging spelen, met wat spelers uit vorm? Zo kun je misschien een oefenpotje aangaan...

Genoeg aan te merken op de kwaliteit van het materiaal en het gebrek aan goede opleiding i.v.m. de ons omringende landen. Betekent natuurlijk niet dat er van het vlaggenschip dan ook maar een potje gemaakt moet worden.

Plaats reactie