Dat zien we wel meer bij het Nederlands elftal, dat het verhaaltje wat er van gemaakt moet worden het elftal gaat beinvloeden. Op zich is het niet zo voordehandliggend om een speler die vooral zijn eigen acties op de vleugel moet maken en nogal vaak geblesseerd is aanvoerder te maken. Maar omdat hij een keer een praatje heeft gehouden terwijl er een camera bovenop stond heeft Nederland besloten dat hij de echte aanvoerder is, en dat is hij dan ook nu.zeux schreef:Robben is belangrijk. Maar ik heb ook moeite met de god-status die om hem heen is gecreëerd.Peter schreef: maar je verzint het niet dat je (veruit) beste man het veld moet verlaten
Er is zo getamboereerd dat Robben 'in zijn eentje' Nederland op het WK derde heeft laten worden, dat ook iedereen - spelers incluis - in die onmisbaarheid is gaan geloven.
Met als gevolg dat bij het wegvallen van Robben de paniek toeslaat. Ik krijg het idee ook bij de spelers zelf (ik hoorde Klaas Jan er in een interviewtje ook aan horen refereren). Oh jee, nu 'kunnen we het niet meer'.
Natuurlijk heeft Robben een beregoed WK gespeeld. Maar even uit mijn hoofd hebben iets van zeven of tien verschillende spelers gescoord. Er zijn belangrijke assists gegeven, de verdediging hield de boel goed gesloten, volgens mij heeft Robben relatief gezien weinig écht cruciale goals gemaakt (openingstreffer, gelijkmaker, winner, dat soort werk), volgens mij heeft hij in de laatste wedstrijden helemaal niet gescoord.
Ik wil hiermee zijn rol op het WK niet wegrelativeren, maar het tot enorme proporties oppompen van zijn belang, vind ik erg tricky.
Want valt hij weg, dan zit alles en iedereen in zak en as. Dan zet je jezelf psychologisch al een soort van 0-1 achter.
Sneijder is beslissend is ook zo'n self fulfilling prophecy, die probeert aldoor de beslissende pass te geven of het beslissende schot te lossen. Op zich zou ik het voor de hand vinden liggen dat als je met 10 man verder moet met twee beweeglijke spitsen met een actie te gaan spelen, of dat als Robben eruit moet je een andere speler met enige klasse inbrengt en dus niet Narsingh. Maar als het verhaal net is dat Van Persie afgeserveerd is ten bate van Huntelaar die nu 'eindelijk' zijn kans krijgt en grote plannen heeft voor het EK blablablabla, dan is het een beetje raar om Van Persie erin te brengen ten koste van Huntelaar en hem als vice-aanvoerder weer de band te geven, dat past niet in het verhaaltje. De nabespreking was dan ook het grote niet noemen van die naam. j
De gebruikelijke pispalen krijgen onderuit de zak. VdWiel is niet populair, dus doet het er niet toe dat hij de bal speelde. BMI is niet goed genoeg, dus maakt het niet uit dat er eigenlijk niet zo heel veel aan de hand was met zijn actie. We hebben de schuldigen, en de populaire jongens zijn slachtoffer van hen. Dat die zelf ook niks klaarmaakten en niet erg professioneel en zelfbeheersd waren doet er niet toe. De populariteitswedstrijd rondom het NL11 die weinig tot niets met voetbalkwaliteiten van doen heeft is alweer bepalend voor de opstelling en de onderlinge verhoudingen, met de uiteraard desastreuze gevolgen. Zo lang dat het geval is zal het niks worden zoals het in het verleden ook niks werd als de verhaaltjes bepalender waren dan kwaliteit.